Nuorten kuntoutusohjaus perusterveydenhuollossa, Pohjois-Karjalan HVA (RRP, P4, I1)
Nuorten kuntoutusohjausta pilotoidaan Lasten kuntoutuksen yksikössä. Kuntoutusohjaaja työskentelee osana moniammatillista tiimiä ja toimii työparina muille yksikön erityistyöntekijöille. Kuntoutusohjaaja toimii perheen ja verkostojen yhteyshenkilönä.
Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen lapsilla ja nuorilla on kehityksellisiä häiriöitä joiden diagnostiikka ja kuntoutus eivät kuulu millekään taholle. Lisäksi kouluikäisten kuntoutuspalvelut ovat puutteelliset. Etenkin monialaisessa työskentelyssä asiakas- ja hoitovastuut ovat puutteellisia ja työnjako epäselvä, eikä kaikilla asiakasryhmillä ole vastuutahoa. (Palvelurakennekuvaus 2024.) STM:n mukaan perustasolla tulee olla nimetty kuntoutuksen ohjauksesta ja koordinoinnista vastaava ammattilainen, jonka tavoittavat asiakkaat, asiakkaan lähiyhteisö sekä verkostot. Arviointiin pohjautuva suunnitelmallinen kuntoutuksen ohjaus ja koordinointi kohdentuvat perustason hoito- ja kuntoutusvastuulla olevien asiakkaiden sairastumisen eri vaiheissa sekä muissa laajempaa selvittelyä vaativissa tilanteissa. (STM Lääkinnälliseen kuntoutukseen ohjautumisen perusteet -opas. 2022, 66.)
Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeessa vuosina 2022-2023 kehitetty ja pilotoitu lasten kuntoutusohjaajan toimintamalli vakiintui osaksi hyvinvointialueen rakenteita syksyllä 2023. Pilotista saatuun palautteeseen ja raportointitietoon perustuen kuntoutusohjaajan toimintamallia päätettiin laajentaa myös nuoruusikäisiin. Nuorten kuntoutuksen kuntoutusohjaaja työskentelee osana Lasten kuntoutuksen yksikön Lasten kuntoutuksen monialaista työryhmää.
Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen strategian mukaisesti kehitteillä olevan prosessin tavoitteena on palvelujen saatavuuden parantaminen, palveluihin pääsyn nopeutuminen ja yhteydensaannin helpottuminen. Kehittämisprosessi tähtää strategian mukaisesti myös palvelujen oikea-aikaisuuden, vaikuttavuuden, laadun ja jatkuvuuden lisäämiseen sekä integraation vahvistamiseen. Palvelupolun ja vastuunjaon selkiyttäminen sekä työn suunnitelmallisuus edesauttavat strategian mukaisesti myös henkilöstön hyvinvointia ja tehostavat toiminnan taloudellisuutta. Kehittämisprosessi etenee Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen strategisten tavoitteiden mukaisesti, kun asiakkaiden kokemukset otetaan huomioon toimintoja kehitettäessä.
Perheiden osallistumisen ja kuntoutuksen vaikuttavuuden vahvistuminen. Moniammatillisen osaamisen vahvistuminen ja sujuvat palvelupolut.
Asiakaskokemuksen mittaaminen. Ammattilaisten kokemukset toimintamallista. Asiakasmäärät.
Vuonna 2022 Pohjois-Karjalan hyvinvointialueella oli 8251 13–17-vuotiasta nuorta (Tilastokeskus 2023).
Kehittämistyössä asiakasymmärryksen lisäämiseksi hyödynnettiin tulevaisuuden sote-keskus -hankkeen aikana järjestettyjen Lasten ja nuorten kuntoutuksen osallisuuskierroksen tuloksia keväältä 2023 sekä hankkeen aikana kerättyä asiakaspalautetta palvelua käyttäneiltä asiakkailta. Toimintamallin kehittämisessä huomioitiin myös keväällä 2024 hyvinvointialueella tehtyä lasten ja nuorten kehityksellisiin ja psyykkisiin häiriöihin liittyvien sote-palvelujen kehittämistyötä ja palvelurakennekuvausta sekä lasten ja nuorten kuntoutuksen koordinaatiotyöryhmän toiminnan loppuraporttia vuosilta 2021-2023.