Mun elämä -valmennus erityislasten vanhemmille
Malli erityislapsen vanhemman hyvinvoinnin ja osallisuuden edistämiseksi. Mun elämä -valmennus on toimintaa erityislasten vanhempien yksinäisyyden vähentämisen, osallisuuden tukemisen ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi.
Erityislapsiperhearki vaatii usein vanhemmalta tavallista enemmän voimavaroja ja organisointia, sekä sitoo lapsen hoivaan ja huolenpitoon. Vanhempi voi kuormittua, ja hänen omat voimavarat vähentyä, kun omista tarpeista huolehtiminen jää lapsesta huolehtimisen taustalle. Erityislasten vanhempien ei ole välttämättä helppoa pyytää ja hakea apua sekä tukea itselleen, omien voimavarojensa kasvattamiseen tai ylläpitämiseen.
Lapsen diagnoosin saaminen voi kestää, ja sen saatuaan vanhempi voi kokea epäuskoa sekä monenlaisia muita ristiriitaisia tunteita lapsensa tilanteeseen liittyen. Myös palvelujen sirpaleisuus ja niiden etsiminen voi kuormittaa vanhempaa. Erityislasten vanhemmilla on usein arjessa monia eri rooleja. Vanhempi on monesti yhtä aikaa sekä huolenpitäjä, isä tai äiti, kasvattaja, opettaja että hoitaja. Tämä voi aiheuttaa rooliristiriitoja ja kuormitusta vanhemmalle. Omien tarpeiden hukkuminen taustalle on myös tyypillistä vanhemmille. Erityislapsen vanhemmuus on riskitekijä vanhemman uupumukselle.
Pitkittyneellä yksinäisyydellä voi olla vanhemman hyvinvoinnin ja mielenterveyden kannalta kauaskantoisia seurauksia. Tutkimukset osoittavat pitkään jatkuneen yksinäisyyden voivan nostaa riskiä sairastua esimerkiksi masennukseen. Useiden tutkimusten mukaan erityislasten vanhemmilla on enemmän masennusta ja masennuksen oireita, kuin vanhemmilla, joiden lapsilla ei ole erityistarpeita. Masennuksen ja ahdistuksen hoito ei silti poista yksinäisyyttä, mutta yksinäisyyden hoito voi helpottaa masennusta ja ahdistusta. Yksinäisyys onkin todellinen terveysuhka vanhemman hyvinvoinnille. Ehkäisemällä ja lievittämällä vanhempien yksinäisyyttä voidaan edistää hyvinvointia, mutta samalla myös purkaa ja ennaltaehkäistä ylisukupolvisia haavoittuvuuden polkuja.
Monella erityislapsen vanhemmalla on heikko osallisuuden kokemus, sillä oma arki ja elämä voi olla kaventunut ja supistunut. Osattomuus ja heikko osallisuuden kokemus voivat lamauttaa, ja vanhemmasta saattaa tuntua ulkopuoliselta. Jotta voimme edistää yhteiskunnassa yhdenvertaisuutta, meidän on tärkeä tunnistaa myös erityislasten vanhemmat kohderyhmänä ja ymmärtää heidän tarpeet. Osallisuutta lisäävillä toiminnoilla voidaan vahvistaa vanhemman osallisuuden kokemusta. Osallisuuden avulla tavoitellaan muun muassa hyvinvointierojen kaventumista, yksinäisyyden lieventymistä ja yhteisöllisyyttä. Osallisuutta edistetään, jotta näihin tavoitteisiin päästäisiin, ja eriarvoisuus, köyhyys ja syrjäytyminen vähenisivät yhteiskunnassa.
Monet vanhemmat haluaisivat pysyä työelämässä, joka lisäisi heidän hyvinvointiaan, pitäisi yllä ammattitaitoa ja olisi tärkeää myös perheen taloudellisen tilanteen näkökulmasta. Omaishoitajien pysyminen työelämässä on tärkeää myös yhteiskunnallisesta näkökulmasta. Vanhempi voi kuitenkin joutua jättäytymään kokonaan pois työelämästä työelämän joustojen puutteen vuoksi. Tällöin vanhempi voi kokea jääneensä yhteiskunnan ja työelämän ulkopuolelle. Ulkopuolelle jääminen puolestaan aiheuttaa sosiaalista syrjäytymistä ja lapsiperheköyhyyttä, lisää eriarvoisuutta sekä altistaa sen periytymiselle ylisukupolvisesti. Jos vanhemman syrjäytymiseen ei puututa ajoissa, on vaarana, että kevyempien tukimuotojen sijasta tarvitaan raskaampia palveluita, jotka ovat myös taloudellisesti kalliimpia.
Valmennuksen avulla erityislasten ja -nuorten vanhempien kokema yksinäisyys, syrjäytyneisyys ja kokemus osattomuudesta vähenee. Vanhempien osallisuus ja mielen hyvinvointi vahvistuvat.
Mun elämä valmennus on tarkoitettu erityislasten ja -nuorten vanhemmille, jotka haluavat vahvistaa omaa hyvinvointiaan, osallisuuttaan ja voimavarojaan. Erityislapsella tarkoitetaan tässä oppaassa ja valmennuksessa 0-18 -vuotiasta lasta tai nuorta, joka vanhemman kokemuksen mukaan tarvitsee tavanomaista enemmän tukea, huolenpitoa tai hoivaa. Erityislapsen vanhemmuudesta puhutaan, oli lapsella sitten virallista diagnoosia tai ei. Vanhemman oma kokemus lapsen tuen tarpeista riittää.
Usein erityislapsiperhearki vaatii vanhemmalta tavallista enemmän voimavaroja ja organisointia, sekä sitoo lapsen hoivaan ja huolenpitoon. Lapsen diagnoosin saaminen voi kestää, ja sen saatuaan vanhempi voi kokea epäuskoa sekä monenlaisia muita ristiriitaisia tunteita lapsensa tilanteeseen liittyen. Myös palvelujen sirpaleisuus ja niiden etsiminen voi kuormittaa vanhempaa.
Erityislasten vanhemmilla on usein arjessa monia eri rooleja. Vanhempi on monesti yhtä aikaa huolenpitäjä, isä tai äiti, kasvattaja, opettaja ja hoitaja. Tämä voi aiheuttaa rooliristiriitoja ja kuormitusta vanhemmalle. Omien tarpeiden hukkuminen taustalle on myös tyypillistä vanhemmille. Erityislasten vanhemmat voivat olla todella uupuneita ja yksinäisiä. Työn ja harrastusten puute voi tuoda tunnetta osattomuudesta ja madaltaa itsetuntoa. Mun elämä -valmennuksen avulla vanhemmat ymmärtävät, etteivät ole yksin tilanteensa kanssa eikä siitä tarvitse kokea häpeää. Heillä on oikeus täyttää myös omia tarpeitaan, ja nauttia elämästä.
Mun elämä -valmennus on kokonaisuus, jossa käsitellään laajasti omia toiveita ja tarpeita, arkea, elämänhallintaa, perheen tilannetta sekä tuetaan oman osaamisen ja vahvuuksien tunnistamisessa ja sanoittamisessa. Valmennuksen avulla vanhempi osaa tunnistaa ja sanoittaa tunteitaan, sekä syitä tunteiden taustalla. Tunteiden tunnistaminen ja sanoittaminen edesauttavat omien ajatusten jäsentämistä sekä haasteiden ratkomista, ja sitä kautta edistävät oman näköisen, paremman elämän rakentamista.
Uusia Polkuja työhön ja elämään -hanke toteutti syksyllä 2021 valtakunnallisen kyselyn erityistä tukea tarvitsevien lasten vanhemmille ansiotyön, vanhemmuuden ja erityislapsiperheen arjen yhteensovittamisen haasteista ja mahdollisuuksista. Kyselyyn vastasi yli tuhat erityislapsen vanhempaa ympäri Suomen. Raportti ”Mahdollisuus olla jotain muutakin kuin vanhempi – Vanhempien kokemuksia erityislapsen vanhemmuuden, arjen ja työelämän yhteensovittamisesta”, kertoo kyselyn tuloksista erityislasten vanhempien omien kokemusten kautta. Raportin tarkoituksena on tuoda esille erityislasten vanhempien tarve ja halu yhteensovittaa työ- ja perhe-elämä, sekä haasteet ja mahdollisuudet, joita siihen liittyy. Mun Polku -valmennus rakennettiin vanhempien kokemusten ja mielipiteiden pohjalta, ja Mun Elämä -valmennus on jatkumoa tälle. Valmennuksen sisältö on muokattu pilotoinnin aikana tehtyjen havaintojen ja vanhempien palautteiden perusteella.