Muistihoitajien toimintamallilla tavoiteltiin muistisairauksien hoidon ja palvelujen tasalaatuisuutta sekä yhdenvertaista toteutumista koko hyvinvointialueella. Toimintamallissa yhtenäistettiin työskentelykäytäntöjä, vahvistettiin tiedolla johtamisen edellytyksiä ja kehitettiin asiakaslähtöisiä palveluratkaisuja.
Alkuselvitysten avulla tunnistettiin keskeiset, yhdenmukaistamista vaativat käytännön kehittämistarpeet kuten seurantavastaanottojen vahvistaminen, asiakaslähtöisten terveys- ja hoitosuunnitelmien laatiminen sekä ennaltaehkäisevän työn lisääminen. Lisäksi viestintäkäytäntöjen, kutsujärjestelmän, tilastoinnin, kirjaamiskäytäntöjen ja kotikäyntikriteerien selkeyttäminen ja yhtenäistäminen nähtiin tarpeellisiksi koko alueella. Esiin tulivat selkeästi myös resurssien epätasaisuus ja muistihoitajien kasvavaan työmäärään varautumisen tarve.
Muistihoitajien Teams-kanavalle liitettiin toimintamalli tukemaan toimeenpanoa ja jatkuvuutta. Toimintamalli liitetään myös osaksi lokakuussa käynnistyvän Muistisairaan palveluketjun päivitystyötä.
Toimintamalliin kootut yhtenäistetyt toimintatavat muodostavat perustan muistihoitajien ammatilliselle toiminnalle ja asiakaslähtöiselle palvelulle. Työtehtävien ja pelisääntöjen selkiyttäminen tukee hoitohenkilöstön jaksamista ja työn tehokkuutta.
Keskeisiä toimintamallin tuomia uudistuksia olivat:
- Muistihoitajan ja muistisairaan prosessikuvauksen määrittely
- Ajanvaraus-, alkukartoitus- ja seurantavastaanottokäytäntöjen yhtenäistäminen
- Geriatri/lääkäriyhteistyön määrittely
- Kotikäyntikriteerien määrittely
- Vastaanoton sisältöä ohjaavien kirjaamispohjien käyttöönotto
- Yhtenäiset tilastointikäytännöt
- Kutsujärjestelmän käyttöönoton laajentaminen ja selkeyttäminen työnhallinnan tueksi kaikille muistihoitajille
- Muistihoitajien Teams-kanavan perustaminen tiedottamista ja vertaistukea varten
- Etävastaanottokokeilut - osa muistihoitajista koulutettiin ja pilotoitiin videovastaanottoihin (Sanna, Elina, Vuokko? tämä ei kuulu tähän, mutta mihin ja kuinka…)