Muistihoitajien etävastaanotot, Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)
Muistihoitajien etävastaanotosta saadut kokemukset ovat olleet positiivisia. Etävastaanotto mahdollistaa joustavasti omaisen osallistumisen vastaanotolle, mikä parantaa tiedonkulkua ammattilaisen ja asiakkaan sekä lähipiirin välillä.
Etävastaanottoja toteutetaan vastaanottopalveluissa, osana muistihoitajien työnkuvaa.
Etävastaanottojen kehittäminen on yksi hyvinvointialueen strategisista tavoitteista. Digitaalisten asiointikanavien mahdollistaminen on nykyaikaista ja asiakasystävällistä. Palveluiden monikanavaistuminen mahdollistaa digitaalisten palveluiden kokonaisuuksien kehityksen myös tulevaisuudessa. Etävastaanottoja hyödynnetään laajasti Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen sote-palveluissa (ETÄVASTAANOTOT SOTE-PALVELUISSA | Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1) | Innokylä).
Palvelun kohderyhmänä ovat muistisairausdiagnoosin saaneet asiakkaat sekä heidän läheiset, joilla on halu sekä kyky asioida digitaalisissa palveluissa. Hyvinvointialueen digitaalisissa palveluissa läheinen voi asioida yli 18-vuotiaan puolesta Suomi.fi valtuuksilla. Puolesta asiointi tunnistettiin muistisairaiden hoidossa tärkeäksi tekijäksi, sillä läheiset osaavat antaa tärkeää tietoa asiakkaan arjen toimintakyvystä.
Etävastaanotoille soveltuvat sellaiset vastaanottopalvelut, joissa ei vaadita fyysistä tutkimusta tai hoitoa. Muistisairastuneen etävastaanotolle soveltuvuuden arvioinnissa ammattilaisella on merkittävä rooli ja se edellyttää ammattilaiselta suunnittelua. Etävastaanottoa edeltävästi ammattilainen arvioi millaiset digitaidot asiakkaalla on, onko asiakkaalla riittävät välineet asiointiin ja onko läheisiä, joilta saisi tukea. Samalla on mahdollisuus myös käydä läpi ohjeet ja antaa neuvontaa etävastaanottoon liittyen.