Monikulttuuristen asiakkaiden kohtaaminen (RRP, P4, I1)
Monikulttuuriset ryhmät ja ammattilaisten kohtaamiskoulutukset takaavat eri taustoista tuleville ikääntyneille yhdenvertaisuutta, osallisuutta ja saavutettavia palveluja.
Tämän hetkinen poliittinen ilmapiiri sekä polarisoituminen aiheuttavat epävarmuutta tulevaisuudesta eri kieli- ja kulttuuritaustaisissa yhteisöissä. Kielellinen vähemmistöasema asettaa esteitä yhteiskuntaan kiinnittymiseen sekä palvelujärjestelmän tuntemiseen ja siihen kuulumiseen. Koventunut julkinen puhe maahan muuton haitoista myös valuu valtaväestöön ja vaatii turvallisemman tilan turvaamisen vuoksi vahvaa antirasistista työotetta henkilökunnalta ja sidosryhmiltä.
Tavoittelemme monikielisiä ikääntyneitä palveluihin ja luomme samalla luottamussuhdetta koko yhteisöön. Tärkeää on olemassa olevan suomen kielentaidon tukeminen ja säilyttäminen, fyysisen ja henkisen toimintakyvyn ylläpitäminen ja yksinäisyyden ehkäisy. Ikääntyneet maahan muuttaneet ovat aliedustettuja palveluissamme ja tavoitteenamme on tarjota oikea aikaisesti tukea esimerkiksi omahoitoperheille sekä muistisairaille ikääntyneille, siten että heitä ei ensisijaisesti nähdä maahan muutto taustaisina vaan ikääntyneinä henkilöinä. Jotta pääsemme ikääntyneiden todellisiin tarpeisiin, meidän on kehitettävä kielillistä saavutettavuutta ja kulttuurisensitiivistä sekä antirasistista työotetta.
Tavoitteena on saavuttaa ikääntyneiden palveluihin kotikielenään muuta kuin suomea tai ruotsia puhuvia ikääntyneitä. Henkilöstöä koulutetaan kulttuuri- ja moninaisuussensitiivisemmästä työotteesta ja yksilöllisestä kohtaamisesta sekä syrjintään puuttumisesta.
Tavoitteen saavuttamiseksi on koulutettava henkilöstöä antirasismista, syrjinnästä sen tunnistamisesta ja siihen puuttumisesta ja moninaisuuden kohtaamisesta. Ammattilaisten on tärkeää nähdä ihminen kielen ja kulttuuritaustan takaa. Lisäksi meidän tulee huomioida myös palvelukeskusten asiakkaat ja vapaaehtoiset. Ennakkoluuloja voidaan purkaa koulutuksin, keskusteluin ja esimerkiksi taidelähtöisin menetelmin.
Kohderyhmänä ovat sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset ja sitä kautta monikulttuuriset ikääntyneet. Tavoitteena on saavuttaa palveluihin eri kieli- ja kulttuuritaustaisia ikääntyneitä ja vahvistaa valtaväestöön kuuluvien palvelukeskusasiakkaiden sekä monikulttuuristen ikääntyneiden välistä vuorovaikutusta ja yhteenkuuluvuutta.
Monikulttuuriset ikääntyneet kokevat toiseutta sekä irrallisuutta yhteiskunnassamme. Osallisuutta voimme tukea pitämällä yllä heidän suomen kielen taitoa, antamalla palveluohjausta ja -neuvontaa heidän omalla kotikielellä sekä vertaistuellisella ryhmätoiminnalla. Osana kiinnittymistä suomalaiseen yhteiskuntaan nähdään tärkeää vuoropuhelu ja -vaikutus kieli- ja kulttuuritaustojen läpi. Tähän päästäksemme henkilöstömme tulee olla koulutettuja moninaisuus- ja kulttuurisensitiiviseen sekä antirasistiseen työotteeseen. Tietoa olemme keränneet palvelukeskusten ammattilaisilta haastattelujen ja kautta sekä asiakkailta moskeijavierailuilla, osallistumalla maahanmuuttoerityisten palveluiden sosiaalisen kuntoutuksen ryhmiin ja järjestöyhteistyön kautta (Jade yhteisö ry, Pääkaupunkiseudun omaishoitajat ry, SOZ ry, Kal Kaliyee ry).
Asiakkaiden tavoittamisessa olemme hyödyntäneet toimiviksi todettuja ryhmämalleja kuten MultiKulti- ryhmämallia sekä ryhmämuotoista palveluneuvontaa. Tämän lisäksi olemme kehittäneet henkilöstölle koulutuksia kohtaamisesta, moninaisuudesta sekä syrjinnän tunnistamisesta ja siihen puuttumisesta.