Monikulttuuristen asiakkaiden kohtaaminen (RRP, P4, I1)

Monikulttuuriset ryhmät ja ammattilaisten kohtaamiskoulutukset takaavat eri taustoista tuleville ikääntyneille yhdenvertaisuutta, osallisuutta ja saavutettavia palveluja.

Toimintaympäristö

Tämän hetkinen poliittinen ilmapiiri sekä polarisoituminen aiheuttavat epävarmuutta tulevaisuudesta eri kieli- ja kulttuuritaustaisissa yhteisöissä. Kielellinen vähemmistöasema asettaa esteitä yhteiskuntaan kiinnittymiseen sekä palvelujärjestelmän tuntemiseen ja siihen kuulumiseen. Koventunut julkinen puhe maahan muuton haitoista myös valuu valtaväestöön ja vaatii turvallisemman tilan turvaamisen vuoksi vahvaa antirasistista työotetta henkilökunnalta ja sidosryhmiltä.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Tavoittelemme monikielisiä ikääntyneitä palveluihin ja luomme samalla luottamussuhdetta koko yhteisöön. Tärkeää on olemassa olevan suomen kielentaidon tukeminen ja säilyttäminen, fyysisen ja henkisen toimintakyvyn ylläpitäminen ja yksinäisyyden ehkäisy. Ikääntyneet maahan muuttaneet ovat aliedustettuja palveluissamme ja tavoitteenamme on tarjota oikea aikaisesti tukea esimerkiksi omahoitoperheille sekä muistisairaille ikääntyneille, siten että heitä ei ensisijaisesti nähdä maahan muutto taustaisina vaan ikääntyneinä henkilöinä. Jotta pääsemme ikääntyneiden todellisiin tarpeisiin, meidän on kehitettävä kielillistä saavutettavuutta ja kulttuurisensitiivistä sekä antirasistista työotetta.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Kehitystyön lähtökohtana on tehdä palvelukeskustoiminnasta aidosti saavutettavaa ja yhdenvertaista moninaisille ikääntyneille. Palvelusuunnittelussa pyrimme jatkossa huomioimaan ikääntyneen kieli- ja kulttuuritaustan sekä esteet olemassa olevien palveluihin kiinnittymisessä, toimimaan yhteisössä antirasistisesti sekä havainnoimaan yhteiskunnassa olevat esteet palveluihin kiinnittymiseen. Toimintamallin tavoitteena on kouluttaa ammattilaiset havaitsemaan mm. vähemmistöstressin vaikutus luottamuksen puutteeseen mikä voi kohdistua palvelujärjestelmään jatkuvan toiseuden kokemuksen ja trauman myötä. Toiseuden kokemusta vahvistavat mm. kielitaidon sekä luku- ja kirjoitustaidon puute, joka suoraan vaikuttaa palveluneuvonnan ja -ohjaamisen tarpeeseen.

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena on saavuttaa ikääntyneiden palveluihin kotikielenään muuta kuin suomea tai ruotsia puhuvia ikääntyneitä. Henkilöstöä koulutetaan kulttuuri- ja moninaisuussensitiivisemmästä työotteesta ja yksilöllisestä kohtaamisesta sekä syrjintään puuttumisesta.

Toteutussuunnitelma

Tavoitteen saavuttamiseksi on koulutettava henkilöstöä antirasismista, syrjinnästä sen tunnistamisesta ja siihen puuttumisesta ja moninaisuuden kohtaamisesta. Ammattilaisten on tärkeää nähdä ihminen kielen ja kulttuuritaustan takaa. Lisäksi meidän tulee huomioida myös palvelukeskusten asiakkaat ja vapaaehtoiset. Ennakkoluuloja voidaan purkaa koulutuksin, keskusteluin ja esimerkiksi taidelähtöisin menetelmin.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset  ja sitä kautta monikulttuuriset ikääntyneet. Tavoitteena on saavuttaa palveluihin eri kieli- ja kulttuuritaustaisia ikääntyneitä ja vahvistaa valtaväestöön kuuluvien palvelukeskusasiakkaiden sekä monikulttuuristen ikääntyneiden välistä vuorovaikutusta ja yhteenkuuluvuutta.

Monikulttuuriset ikääntyneet kokevat toiseutta sekä irrallisuutta yhteiskunnassamme. Osallisuutta voimme tukea pitämällä yllä heidän  suomen kielen taitoa, antamalla palveluohjausta ja -neuvontaa heidän omalla kotikielellä sekä vertaistuellisella ryhmätoiminnalla. Osana kiinnittymistä suomalaiseen yhteiskuntaan nähdään tärkeää vuoropuhelu ja -vaikutus kieli- ja kulttuuritaustojen läpi. Tähän päästäksemme henkilöstömme tulee olla koulutettuja moninaisuus- ja kulttuurisensitiiviseen sekä antirasistiseen työotteeseen. Tietoa olemme keränneet palvelukeskusten ammattilaisilta haastattelujen ja kautta sekä asiakkailta moskeijavierailuilla, osallistumalla maahanmuuttoerityisten palveluiden sosiaalisen kuntoutuksen ryhmiin ja järjestöyhteistyön kautta (Jade yhteisö ry, Pääkaupunkiseudun omaishoitajat ry, SOZ ry, Kal Kaliyee ry). 

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Asiakkaiden tavoittamisessa olemme hyödyntäneet toimiviksi todettuja ryhmämalleja kuten MultiKulti- ryhmämallia sekä ryhmämuotoista palveluneuvontaa. Tämän lisäksi olemme kehittäneet henkilöstölle koulutuksia kohtaamisesta, moninaisuudesta sekä syrjinnän tunnistamisesta ja siihen puuttumisesta.

Ratkaisun perusidea

Monikulttuuristen ikääntyneiden tavoittamisen ytimessä on osaava henkilöstö joka on sitoutunut antirasistiseen työotteeseen sekä syrjintä vapaaseen palvelukeskustoimintaan. Säännöllisillä koulutuksilla ja niissä käytävillä arvokeskusteluilla edistämme palveluiden saavutettavuutta ja yhdenvertaisuutta monikielisille ja - kulttuurisille ikääntyneille.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Yhdenvertaiset ja saavutettavat palvelukeskuspalvelut toteutuvat säännöllisillä koulutuksilla syrjinnästä ja moninaisuuden kohtaamisesta sekä tarvittavan kielellisen tuen tarjoamisesta  asiakkaan tarpeen ymmärtämisessä. Koko henkilöstön tulee olla sitoutunut antirasistiseen työotteeseen ja syrjintä vapaaseen palvelukeskusympäristöön. Esihenkilöiden tulee aktiivisesti tukea antirasistista työotetta ja pitää yllä keskustelua turvallisemmasta tilasta.

Eri kieli- ja kulttuuritaustaisten ikääntyneiden tavoittamisessa on hyvä olla tietoinen siitä että se vie aikaa. Ryhmätoiminnan käynnistäminen saattaa viedä jopa vuoden. Sitä voidaan edesauttaa järjestöyhteistyöllä ja kokemusasiantuntijoiden osaamisen hyödyntämisellä. Kielen merkitystä ei kannata aliarvioida.

Vinkit toimintamallin soveltajille

On tärkeää varata aikaa koulutukselle, yhteiselle reflektiolle ja yhteistyölle monikulttuuristen yhteisöjen kanssa. Mallia voi soveltaa eri ikä- ja asiakasryhmille sekä erilaisissa toimintaympäristöissä, kun sisältö ja viestintä mukautetaan kohderyhmän tarpeisiin. Sudenkuoppina ovat liian pintapuolinen toteutus ilman arjen käytäntöjen muutosta sekä riittämättömät resurssit ja johdon sitoutuminen. Onnistunut soveltaminen edellyttää pitkäjänteisyyttä, avoimuutta ja aitoa vuoropuhelua asiakkaiden ja työntekijöiden välillä.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Henkilöstölle järjestyt koulutukset ovat madaltaneet tukipalvelujen käyttöönottoa ryhmien perustamisessa sekä asiakkaiden tarpeen ymmärtämisessä. Näitä ovat kokemusasiantuntijoiden käyttäminen työparina ryhmissä (kielellinen ja kulttuurinen silta) sekä tulkkauspalveluiden tarveperäinen käyttäminen. 

Pystymme paremmin luomaan turvallisempaa tilaa moninaisille ikääntyneille syrjintään puuttumisen koulutuksien myötä. Koulutuksissa keskustellen tuomme esiin havaitsemiamme syrjinnän kokemuksia ja puramme niitä. Samalla käymme arvokeskustelua työyhteisön sisällä yhdenvertaisuudesta ja saavutettavuudesta ja huomioimme toiminnassamme olevia hiljaisia sääntöjä ja epävarmuuksia jotka ovat esteenä syrjintään puuttumiselle. 

Yksilöllisen kohtaamisen koulutuksessa vahvistamme ammattilaisten rohkeutta kohdata ikääntynyt omana itsenään kuului hän vähemmistöön tai valtaväestöön. Tunnistamme vähemmistöstressin vaikutuksen kohtaamiseen paremmin sekä kannattelevan työotteen merkityksen vähemmistöön kuuluvien asiakkaiden arjen tukemisessa.