Moniammatillinen terveysasematoiminta, Helsingin kaupunki (RRP, P4, I1A)
Terveysasemien moniammatillista yhteistyötä vahvistamalla parannamme asiakkaiden ohjautumista heidän tarpeidensa mukaisiin palveluihin oikea-aikaisesti ja sujuvasti.
Vuonna 2023 voimaan astuneen hoitotakuulain mukaisesti asiakkaan on saatava yhteys terveysasemalle saman arkipäivän aikana. Kiireettömään hoitoon 14 vuorokaudessa ja hammashoitoon neljässä kuukaudessa yhteydenotosta. Koronapandemiasta syntyneen palveluvelan ja henkilöstöpulan takia hoitotakuun tavoitteita ei ole vielä saavutettu kaikilla Helsingin kaupungin terveysasemilla.
Helsingin kaupungin terveysasemat toimivat osana kaupungin terveys- ja hyvinvointikeskuksia. Terveys- ja hyvinvointikeskuksissa tarjotaan sosiaali- ja terveyspalveluja pääasiassa työikäisille helsinkiläisille. Terveysasemien lisäksi terveys- ja hyvinvointikeskuksissa toimiviin palveluihin sisältyy psykiatrian, fysioterapian, toimintaterapian, suunterveyden sekä aikuissosiaalityön ja vammaistyön palveluja.
Helsingin kaupungilla on 23 terveysasemaa, joista 21 terveysaseman toiminta tuotetaan omana palveluna.
Helsingin kaupungin tavoitteena on varmistaa se, että asiakkaat pääsevät sujuvasti perusterveydenhuollon palveluihin. Terveysasemilla tarjottavat palvelut muodostavat merkittävän osan kaupungin tarjoamista perusterveydenhuollon palveluista. Lisäksi terveysasemien yhteydenottokanavien kautta ohjautuu asiakkaita lukuisiin muihin kaupungin sosiaali- ja terveyspalveluihin.
Moniammatillisen ja -alaisen työn tärkeys tunnistetaan Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyspalveluissa strategisella tasolla. Helsingin sosiaali- ja terveyspalveluja yhdistävänä visiona on, että asiakkaamme saavat tarpeidensa mukaiset sosiaali- ja terveyspalvelut itselleen sopivalla tavalla oikeaan aikaan.
Visiota tavoitellaan yhteensovittamalla tarkoituksenmukaisin osin terveys- ja hyvinvointikeskusten palveluja sekä muita sosiaali- ja terveyspalveluja. Palvelutoiminnassa tehdään tiivistä yhteistyötä ja jaetaan tietoa muiden ammattilaisten kanssa, jotta asiakkaan palvelu sujuu saumattomasti. Näin parannetaan palvelujen saatavuutta, vaikuttavuutta ja asiakaskokemusta, sekä henkilöstökokemusta ja palvelutoiminnan tuottavuutta.
Myös Helsingin kaupungin vuosien 2021-2025 kaupunkistrategiassa Kasvun paikka nostettiin yhdeksi Helsingin tavoitteeksi perusterveydenhuollon sujuva hoitoon pääsy ja sen parantaminen kehittämällä moniammatillista yhteistyötä ja ammattilaisten välistä työnjakoa.
Moniammatillisen terveysasematoiminnan malli perustuu Helsingin kaupungin terveys- ja hyvinvointikeskusten tavoitteisiin. Sen avulla pyritään vahvistamaan ja kehittämään terveysasemien ja muiden terveys- ja sosiaalipalveluiden yhteistyötä siten, että asiakkaat saavat sujuvaa, viiveetöntä ja oikea-aikaista hoitoa tai palvelua ja sitä kautta terveyttä ja hyvinvointia.
Terveysasemien moniammatillista yhteistyötä kehittämällä tavoitellaan sitä, että asiakas saa tarvitsemansa palvelut sujuvasti oikealta ammattilaiselta ensimmäisen yhteydenoton kautta. Saadessaan tarpeensa mukaista palvelua ilman palvelupolulta putoamista asiakkaan tyytyväisyys ja luottamus palveluihin kasvaa.
Moniammatillinen tiimityöskentely mahdollistaa asiakkaan kokonaisvaltaisen hoitopolun. Yhteistyö terveys- ja sosiaalipalvelujen ja niiden ammattilaisten välillä on onnistuu arjessa saumattomasti. Ammattilaiset toimivat asiakkaan asiaa hoitaessaan tiiminä jakaen tietoa ja osaamista toisilleen.
Toimintamallin kehittämisessä on hyödynnetty laajasti terveysasemien ja muiden terveys- ja sosiaalipalveluiden ammattilaisten osaamista. Toimintamallin ja siihen sisältyvien kehittämistehtävien tiedonkeruussa ja yhteiskehittämisessä on hyödynnetty kyselyitä, työpajoja ja muita osallistamisen menetelmiä.
Myös asiakkailta on kerätty palautetta uusista moniammatillisista palvelumuodoista.