Mentorointi toimintamallin käyttöönotto teho- ja valvontaosastolla osana uuden työntekijän perehdytysohjelmaa. Mentorointi mallissa kokeneempi työntekijä antaa tukea uuden työntekijän ammatillisessa kasvussa.

Toimintamallin nimi
Mentorointi teho- ja valvontaosastolla
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Mentorointi toimintamallin käyttöönotto teho- ja valvontaosastolla osana uuden työntekijän perehdytysohjelmaa. Mentorointi mallissa kokeneempi työntekijä antaa tukea uuden työntekijän ammatillisessa kasvussa.

Toteutuspaikka
Sairaala Novan teho- ja valvontaosasto
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Suomen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Laura Kantanen

Luotu

28.5.2025

Viimeksi muokattu

15.9.2025
Ratkaisun perusidea

Mentorointia on työelämässä käytetty kokeneiden työntekijöiden osaamisen hyödyntämiseen ja jakamiseen sekä hiljaisen tiedon välittämiseen. ​

Mentorointia hyödynnetään perehdyttämisen tukena, mutta myös asiantuntijoiden ja johtajien oppimisen ja urakehityksen tukemiseen.

Toimintaympäristö

Mentorointia on työelämässä käytetty kokeneiden työntekijöiden osaamisen hyödyntämiseen ja jakamiseen sekä hiljaisen tiedon välittämiseen. Mentorointia hyödynnetään perehdyttämisen tukena, mutta myös asiantuntijoiden ja johtajien oppimisen ja urakehityksen tukemiseen. 

Sairaala Novan teho- ja valvontaosastolla mentoroinnin avulla pyritään vahvistamaan uuden työntekijän ammattitaitoa ja ammatti-identiteetin kehittymistä sekä työssä jaksamista.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on vuonna 2025 ja sen jälkeen aloittavat uudet työntekijät, jotka ovat mentoroitavina eli aktoreina. Kohderyhmään kuuluvat toisaalta myös jo useamman vuoden teho- ja valvontaosastolla työskennelleet kokeneet työntekijät, jotka toimivat mentoreina.

Mentoroinnin tarkoituksena on olla vuorovaikutteista ja tukea molempien osapuolten ammatillista kehittymistä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Mentorointi on otettu osaksi Teho- ja valvontaosaston omaa perusvaiheen perehdytysohjelmaa. Mentoreille osallistuminen on vapaaehtoista.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Jatkossa esihenkilöt keräävät mentorointiin osallistuneilta uusilta työntekijöiltä palautetta avoimilla strukturoiduilla kysymyksillä palaute- tai kehityskeskustelujen yhteydessä. 

Käyttöönottoa pystytään paremmin arvioimaan pidemmän ajan kuluessa kuin projektiin osallistuminen kestää. Mentoroinnin vaikuttavuutta pystytään parhaiten arvioimaan pidemmän ajan kuluessa. Tavoitteenamme on saada pidettyä uudet työntekijät pidemmäksi aikaa, joten lopullista arviota tehdään vasta vuosien päästä.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Mentorointi toimintamallina on sovellettavissa erilaisissa työyhteisöissä omien tarpeiden mukaisesti. 

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Kohderyhmä