Matalan kynnyksen Hyvinvointi-ryhmätoimintamalli, Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I2)
Matalan kynnyksen Hyvinvointi-ryhmätoimintamalli, Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I2)
Hyvinvointi-ryhmä:
- matalan kynnyksen toimintamalli työikäisille
- vahvistaa osallistujien hyvinvointia arjessa
- korostaa osallistujien omia valintoja ja voimavaroja
- osallistuja tuottaa itselleen oman Hyvinvointikartan
- tarjoaa vertaistukea ja osallisuutta
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue vastaa sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palveluista noin 190 000 asukkaalle 18 kunnan alueella. Etelä-Pohjanmaalla noin joka viides työikäinen kokee arjessa kuormitusta. Alueellamme mielenterveyden haasteet ovat merkittävä hyvinvointiongelma, joka näkyy mm. palveluihin hakeutumisen syitä mittaavissa tilastoissa ja työkyvyttömyyseläkettä saaneiden osuudessa.
Väestöllinen huoltosuhde on heikompi kansallisesti Etelä-Pohjanmaalla, mikä lisää painetta palvelujärjestelmälle ja korostaa ennaltaehkäisyn merkitystä. Tämä tarkoittaa, että Etelä-Pohjanmaalla on erityinen tarve mielenterveyden tukemiseen ja varhaiseen puuttumiseen, erityisesti nuorilla ja työikäisillä. Lisäksi työkyvyn ylläpitämiseksi ja sairastavuuden vähentämiseksi tarvitaan toimia. Matalan kynnyksen palveluille on tarve, koska ne tukevat asukkaiden voimavaroja ja arjessa selviytymistä sekä voivat vähentää ja kohdentaa vaativampien palveluiden tarvetta.
Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hankkeessa oli yhtenä tavoitteena vahvistaa ennaltaehkäisyä ja varhaista tukea. Näihin tarpeisiin ja hankkeen tavoitteisiin vastasi osaltaan Hyvinvointi-ryhmätoimintamalli, joka tukee ennaltaehkäisyä ja varhaista tukea käytännönläheisesti ja osallistavasti. Kehittämisen taustalla oli havainto, että tarvitaan matalan kynnyksen ryhmätoimintaa, joka tukee ihmisiä arjen hallinnassa ja hyvinvoinnin vahvistamisessa.
Hyvinvointi-ryhmän tavoitteena on tukea osallistujia asettamaan itselleen tavoitteita, oppivat onnistumaan omilla voimavaroillaan ja ottamaan vastuuta omasta hyvinvoinnistaan. Ryhmäkokonaisuuden tavoitteena on tukea osallistujia tunnistamaan omia voimavaroja ja vahvistamaan omia kykyjä selviytyä arjen vastoinkäymisistä ja palautua niistä.
Ryhmän tarkoitus on, että ryhmän aikana harjoitellaan tekemään konkreettisia valintoja arjessa sekä tutustutaan erilaisiin käytännön ”työkaluihin” ja alkaa käyttämään niitä. Ryhmään osallistuminen tarjoaa mahdollisuuden koota itselle Hyvinvointikartan eli ”omat ohjeet” itselle siitä miten huolehtia omasta hyvinvoinnista itsenäisesti. Kun ryhmäläiset oppivat hyödyntämään omia voimavarojaan, palvelutarve voi vähentyä ja kohdentua paremmin. Ryhmämuotoinen toteutus antaa osallisuuden ja vertaisuuden kokemuksen.
Hyvinvointi-ryhmässä jokaisella on oikeus onnistua omilla voimavaroilla. Tämä tarkoittaa, että jokainen osallistuja nähdään oman elämänsä asiantuntijana. Onnistuminen määritellään tästä asiantuntijuudesta käsin – se voi olla arjessa selviytymistä, omien tavoitteiden saavuttamista tai osallisuuden kokemusta. Jokainen harjoittelee ryhmässä tekemään konkreettisia suunnitelmia, joiden toteuttaminen tuo onnistumisen kokemuksen omilla voimavaroilla.
Toimintamallia voidaan hyödyntää myös yksilöllisissä asiakassuhteissa esimerkiksi tavoitteiden asettamisen ja niiden mukaisten konkreettisten suunnitelmien tekemisen tukena. Lisäksi toimintamallin avulla on mahdollisuus vahvistaa sosiaali- ja terveyspalveluiden keskinäistä yhteistyötä sekä yhdyspintatyötä ja järjestöyhteistyötä.
Toimintamallia on kehitetty ja pilotoitu yhteistyössä asiakkaiden, kokemusasiantuntijoiden sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden ammattilaisten kanssa. Tavoitteena on, että koulutetut kokemusasiantuntijat toimivat jatkossa ryhmissä ammattilaisen ohjaajaparina.
Sosiaali- ja terveyspalveluissa työskenteleviä ammattilaisia osallistui kolmeen työpajaan (12 eri ammattilaista).
- ensimmäisessä työpajassa työstettiin ryhmäsisältöjä
- 2.-3. työpajoissa läpikäytiin tarkemmin ryhmäohjelmaa ja yksityiskohtia
- kirjallista palautetta käytettiin hyväksi erityisesti 1. työpajassa
- työpajojen avulla tehtiin konkreettista ryhmämallin yhteiskehittämistä ja materiaalin päivittämistä
Koulutetuille kokemusasiantuntijoille järjestettiin yksi työpaja.
- Kokemusasiantuntijaraatilaiset toimivat työpajan jäseninä (16 osallistujaa)
- Kokemusasiantuntijat antoivat kirjallista palautetta kyselyn avulla yksilötasolla että ryhmätyöskentelyn pohjalta
- saadut kehittämisideat hyödynnettiin suoraan ryhmäsisältöihin
Lisäksi yksi pilottiryhmä kohdennettiin kokemusasiantuntijoille ja he sitoutuivat antamaan kirjallista palautetta jokaisesta ryhmäkerrasta. Palautetta hyödynnettiin materiaalin suhteen välittömästi jo ko. ryhmän aikana. Ensimmäiseltä pilottiryhmältä (12 tapaamiskerran malli) pyydettiin kirjallinen palaute loppupalautteen lisäksi myös ryhmän keskivaiheessa.
Kaikki kolme pilottiryhmää ohjeistettiin antamaan palautetta suullisesti ja rohkaistiin ryhmäläisiä osallistumaan kehittämiseen. Ensimmäisessä pilottiryhmässä oli myös ammattilaistaustaisia osallistujia, joiden kautta saatiin asiakaspalautetta yleisellä tasolla.
Ohjaajien pilottikoulutus järjestettiin työikäisten sosiaalipalveluissa toimiville ammattilaisille. Koulutuksesta saatiin myös niin ryhmätoimintamalliin kuin koulutuksen järjestämiseen liittyvää suullista ja kirjallista palautetta.
Ryhmätoimintamallin ohjausryhmässä on ollut edustus sosiaali- ja terveyspalvelualueilta.