Matalan kynnyksen digitaalinen tukipalvelu nuorille ja vanhemmille - normaali.fi & enjaksa.fi, Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I2)
Matalan kynnyksen digitaalinen tukipalvelu nuorille ja vanhemmille - normaali.fi & enjaksa.fi, Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I2)
Verkkosivustot normaali.fi ja enjaksa.fi ovat digitaalisia ohjaus- ja neuvontapalveluja, joissa kävijät asioi anonyymisti. Normaali.fi on suunnattu nuorille ja enjaksa.fi on suunnattu vanhemmille. Sivustoilta löytyy huolitesti, videot ja chat.
COVID-19-pandemian seurauksena monien sosiaali- ja terveyspalveluiden apua ja tukea tarvitsevien ihmisten tilanne heikkeni. Koko väestön mielenterveysongelmat lisääntyivät pandemian aikana, ja apua tarvitsevien henkilöiden tunnistaminen ja avun tarjoaminen vaikeutui. Mielenterveyspalvelujen velka kasvoi, ja Pohjanmaalla psykososiaalisten palveluiden saatavuus oli heikentynyt jo ennen pandemiaa THL:n raportin mukaan.
Pandemia vaikutti erityisesti ryhmiin, jotka olivat jo ennestään heikossa tai haavoittuvassa asemassa, kuten henkisestä kuormituksesta kärsivät lapset, nuoret ja nuoret aikuiset. Juuri nämä edellä mainitut ryhmät ovat normaali.fi ja enjaksa.fi-sivustojen kohderyhmiä.
Matalan kynnyksen palveluiden avulla voidaan siirtää painopistettä raskaista palveluista kevyempiin palveluihin, ja ehkäistä sen kautta sosiaalista syrjäytymistä. Nykyään monet hakevat apua ongelmiinsa internetistä ja haluavat pysyä nimettömänä. Näissä tilanteissa palvelut, kuten normaali.fi ja enjaksa.fi-sivustot, voivat tarjota tukea jo varhaisessa vaiheessa.
Väestömme on Suomen hyvinvoivin ja toimintakykyisin on Pohjanmaan hyvinvointialueen visio. Yksi lupaus Pohjanmaan asukkaille on, että Olemme lähellä kun tarvitset meitä. Tämä saavutetaan muun muassa seuraavilla toimilla:
- Varhaisen puuttumisen toimintamallin vahvistaminen
- Etä- ja liikkuvien palveluiden kehittäminen
- Ennaltaehkäisyä tukevien menetelmien kehittäminen
Normaali.fi ja enjaksa.fi-sivustojen toiminta linkittyy näihin toimenpiteisiin. Palvelut ovat digitaalisia ja ovat avoinna verkossa ympäri vuorokauden. Asukkaat voivat käyttää niitä kotona omatoimisesti ja varhaisessa vaiheessa.
Zoturi Oy rakentaa ja päivittää normaali.fi ja enjaksa.fi -sivustoja. Zoturi vastaa myös kaikista videotarinoista, huolitestin suunnittelusta ja chat-ohjelmasta.
Pohjanmaalla chat-vastaajat työskentelivät hyvinvointialueella, kunnissa tai järjestöissä. Heidän koulutus ja verkkosivustojen markkinointi sosiaalisessa mediassa tehtiin tiiviissä yhteistyössä Zoturin kanssa. Paikallistasolla oli tärkeää panostaa yhteistyöhön kuntien ja eri järjestöjen kanssa, jotta kohderyhmät tavoitetaan tiedottamalla sivustoista, ja jotta live-chat-vastaajien määrää voitaisiin lisätä.
Normaali.fi ja enjaksa.fi -sivustojen tavoitteet ovat seuraavat
1. tavoittaa tukea tarvitsevat varhaisessa vaiheessa, ennen kuin ongelmat kasvavat ja vaativat laajempia tukipalveluja
2. keventää sosiaali- ja terveydenhuollon kuormitusta tarjoamalla apua ja tukea myös digitaalisesti
3. lisätä digitaalisten palvelujen määrää erityisesti nuorten kohderyhmälle
Zoturi Oy keräsi tilastoja verkkosivustojen kävijämääristä, videoiden suosituimmista teemoista ja chat-kontaktien määrästä. Tuloksia seurattiin joka kuukausi.
Pohjanmaan hyvinvointialueella normaali.fi ja enjaksa.fi –sivustot otettiin käyttöön heinäkuussa 2023. Sivustot sisälsivät aluksi huolitestin ja videoita. Chat-vastaajille järjestettiin alkuvuodesta 2024 koulutustilaisuuksia yhteistyössä Zoturin kanssa Teamsin kautta, ja Live-chat päästiin avaamaan maaliskussa 2024. Chat-vastaajien määrän perusteella päätettiin, että chat on alkuun auki 3 päivää viikossa (ma, ke, pe).
Chattia mainostettiin mm. koulujen Wilma-palvelun kautta, sähköpostitse hyvinvointialueen edustajille, kunnille ja eri järjestöille. Flyerit jaettiin kouluihin ja hyvinvointipalveluihin, jotka ovat tekemisissä nuorten ja vanhempien kanssa. Sivuja mainostettiin myös erilaisilla alueen messuilla ja hyvinvointialueen tapaamisissa.
Sivustoja ja chattia pilotoitiin vuoden 2024 loppuun. Palveluita ei jatkettu pilottijakson jälkeen, koska hyvinvointialue halusi panostaa enemmän omaan palvelutuotantoon.
Verkkopalvelut oli tarkoitettu ensisijaisesti lapsille, nuorille ja lapsiperheille, mutta palvelua voi käyttää kuka tahansa Pohjanmaan alueella. Palvelut tarjosivat matalan kynnyksen tukea esimerkiksi mielen hyvinvointiin liittyen, johon erityisesti nuoret tarvitsevat tällä hetkellä tukea ja apua. Tilastot osoittivat, että nuoret hakivat sivustoilta apua erityisesti mielen hyvinvointiin liittyen ja vanhemmat erityisesti nepsy-asioihin liittyen.