LMEP-hoitajille ohjautumisen ja toiminnan alueellinen yhtenäistäminen osana omatiimimallia | Varsinais-Suomen HVA
LMEP-hoitajille ohjautumisen ja toiminnan alueellinen yhtenäistäminen osana omatiimimallia | Varsinais-Suomen HVA
Tavoitteena on luoda Varsinais-Suomen hyvinvointialueelle yhtenäinen LMEP-hoitajien toimintamalli, joka vahvistaa hoidon jatkuvuutta, yhdenmukaistaa toimintaa ja mahdollistaa LMEP-hoitajien osaamisen laajan hyödyntämisen avoterveydenhuollossa.
Varsinais-Suomen hyvinvointialue järjestää perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon ja sosiaalihuollon palvelut sekä pelastustoimen palvelut noin 495 000 asukkaalle. Alueella työskentelee noin 24 000 ammattilaista, ja sen erityispiirteitä ovat kaksikielisyys, yliopistollisuus ja moninainen kuntarakenne, jossa on 27 kuntaa.
Hyvinvointialueemme olemassaolon tarkoitus eli missio on kiteytetty virkkeeseen Turvaamme, parannamme, pelastamme – hyvinvointia yhdessä, joka päivä.
Hyvinvointialueen visiona on tulevina vuosina olla ystävällisin ja vaikuttavin, ammattilaisten arvostama yliopistollinen hyvinvointialue. Turvaamme yhdessä kumppaniemme kanssa terveyttä ja hyvinvointia kaikille varsinaissuomalaisille, kaksikielisesti.
Pilotissa kehitettiin avoterveydenhuollon LMEP-hoitajille yhtenäinen toimintamalli. Toimintaympäristö on monimuotoinen ja kehittyy jatkuvasti. Seuraavat tekijät vaikuttavat sekä nykyiseen toimintaan että tulevaisuuden kehittämistarpeisiin::
- Poliittiset tekijät: Aluehallinnon ja valtion linjaukset terveyspalveluista, resurssien kohdentamisesta sekä päätökset työnjaosta ja etäpalveluiden kehittämisestä ohjaavat toimintamallien toteutusta.
- Yhteiskunnalliset tekijät: Väestön ikääntyminen, kasvavat hoitotarpeet ja kansalaisten odotukset palveluiden saatavuudesta ja laadusta luovat paineita kehittää uusia toimintatapoja.
- Lainsäädännölliset tekijät: Säädökset, kuten lääkkeenmääräämisoikeus, tietosuoja ja potilasturvallisuus, määrittävät hoitajien tehtäviä ja vaatimuksia osaamiselle.
- Taloudelliset tekijät: Budjetit ja rahoitusmallit vaikuttavat resurssien määrään, henkilöstön saatavuuteen ja kehittämishankkeiden toteutukseen.
- Kulttuuriset ja sosiaaliset tekijät: Organisaatiokulttuuri, ammattilaisten sitoutuminen uusiin toimintamalleihin, moniammatillisen yhteistyön vahvistaminen ja kaksikielisen palvelun tarpeet muokkaavat toimintaympäristöä.
- Ympäristötekijät: Kestävä resurssien käyttö sekä fyysisten ja digitaalisten työympäristöjen järjestäminen tukevat toimintamallin toteutumista ja mahdollistavat LMEP-hoitajien osaamisen laajan hyödyntämisen.
Alkutilanteessa avoterveydenhuollon LMEP-hoitajien tehtävänkuvat ja toimintatavat vaihtelivat eri yksiköissä, mikä vaikeutti hoidon jatkuvuuden varmistamista, moniammatillista yhteistyötä ja osaamisen tehokasta hyödyntämistä. Lisäksi puuttui yhtenäinen ohjeistus tilastoinnista ja toimintamallin toteutuksesta, mikä rajoitti vaikuttavuuden seurantaa ja kehittämistä.
Pilotin tavoitteena on ratkaista nämä haasteet luomalla yhtenäinen LMEP-hoitajien toimintamalli, joka selkeyttää roolit ja vastuut, tukee hoidon jatkuvuutta, vahvistaa moniammatillista yhteistyötä sekä mahdollistaa osaamisen laajan hyödyntämisen.
Kehitettävä asia linkittyy suoraan Varsinais-Suomen hyvinvointialueen seuraaviin strategisiin kokonaisuuksiin:
- Palveluiden yhdenvertaisuus ja saatavuus: yhtenäinen toimintamalli tukee tasalaatuisia palveluita kaikille asukkaille.
- Hoidon laatu ja vaikuttavuus: selkeät toimintatavat ja tilastointi mahdollistavat vaikuttavuuden seurannan ja jatkuvan kehittämisen.
- Ammattilaisten osaamisen kehittäminen ja työhyvinvointi: yhtenäiset käytännöt tukevat osaamisen hyödyntämistä ja vähentävät epäselvyyksistä johtuvaa kuormitusta.
- Digitalisaatio ja toimintaympäristön kehittäminen: malli toimii pohjana tulevaisuuden etäpalveluiden ja sähköisten työkalujen hyödyntämiseen.
Kehittäjäjoukko koostui monipuolisesti eri rooleista: pilotissa mukana pilotin toteuttajan lisäksi olivat Varsinais-Suomen hyvinvointialueen LMEP-hoitajat ja heidän esihenkilönsä, alueelliset kehittämispäälliköt sekä digitalisaation ja tilastoinnin asiantuntijat. Kehittämistyötä tukivat myös määräaikaissairauksientyöryhmä ja tiimimallityöryhmä, sekä alueen kummikehittäjät.
Jokaisella on selkeä rooli: LMEP-hoitajat tuovat käytännön näkökulman ja kehittämisideoita, esimiehet varmistavat resurssit ja toteutettavuuden, moniammatilliset tiimit tukevat yhteistyön näkökulmaa, ja kehittämispäälliköt ohjaavat prosessia kulkua.
Yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi järjestettiin kaksi learning cafe - tyylistä työpajaa, joissa osallistujat ideoivat toimintamallia ja sen kehittämistä yhdessä. Sitoutumista vahvistettiin avoimella keskustelulla ja säännöllisellä tiedottamisella avoterveydenhuollon LMEP-hoitajien teams kanavalla. Yhteisten tavoitteiden konkretisointi ja näkyvien tulosten esiin tuominen lisäsivät innostusta ja vahvistivat osallistujien motivaatiota.
Pilotin tavoitteena on luoda alueellisesti yhtenäinen LMEP-hoitajien toimintamalli, joka selkeyttää työnkuvaa, rooleja ja vastuita, vahvistaa ammatillista osaamista ja tukee moniammatillista yhteistyötä. Toimintamalli on suunnattu koko alueen LMEP-hoitajille, ja se otetaan käyttöön porrastetusti tammikuusta 2026 alkaen. Käyttöönotto toteutetaan joustavasti huomioiden toimipisteiden väliset erot ja paikalliset toimintaympäristöt.
Toimintamallissa on rajattu ja kuvattu ne potilasryhmät, jotka jatkossa ohjautuvat LMEP-hoitajien vastaanotoille, mikä selkeyttää potilasohjautuvuutta, työnjakoa ja hoitopolkuja koko alueella. Pitkäaikaissairaiden hoitoa tukevat yhdessä määräaikaistyöryhmän kanssa laaditut sairauskortit, jotka otetaan käyttöön osana LMEP-hoitajien vastaanottotyötä.
Lisäksi alueelle otetaan käyttöön yhteinen tilastointiohje, jonka avulla LMEP-hoitajien toimintaa ja hoidon ohjautuvuutta voidaan seurata ja arvioida yhdenmukaisesti. Osana toimintamallia on laadittu myös yhteinen esitietokaavake pitkäaikaissairaiden potilaiden hoitoon. Potilas täyttää esitietokaavakkeen ennen vastaanotolle tuloa toimipisteessä tai Varha-sovelluksessa. Esitietokaavakkeen tavoitteena on tukea potilasta oman terveydentilansa ja hoidon tarpeidensa pohtimisessa sekä mahdollistaa vastaanotolla keskittyminen potilaan yksilöllisiin tarpeisiin kokonaisvaltainen tilanne huomioiden.
Muutoksen myötä LMEP-hoitajien osaamista hyödynnetään entistä enemmän itsenäisissä vastaanotoissa, toimintatavat yhtenäistyvät, työnjako ja konsultoiva yhteistyö lääkäreiden kanssa selkeytyvät, ja hoidon saatavuus, jatkuvuus sekä tasalaatuisuus paranevat. Samalla resurssien käyttö tehostuu, lääkärien kuormitus vähenee, asiakaslähtöisyys vahvistuu ja LMEP-hoitajien ammatillinen osaaminen ylläpidetään ja kehittyy.
Muutoksen vaikuttavuutta tullaan seuraamaan pilotin käynnistyttyä ensi vuoden tammikuussa arviointikysymysten, indikaattoreiden ja seurantamenetelmien avulla. Arvioinnin tavoitteena on selvittää, selkiytyvätkö LMEP-hoitajien roolit, paraneeko hoidon jatkuvuus, vahvistuuko moniammatillinen yhteistyö sekä hyödynnetäänkö ammattilaisten osaamista aiempaa tarkoituksenmukaisemmin.
Toimintamallin käyttöönottoa arvioidaan säännöllisesti seuraamalla käyttöastetta, eli sitä, kuinka suuri osuus LMEP-käynneistä toteutuu uuden toimintamallin mukaisesti eli ohjautuvatko potilaat hoitoon aiempaa tarkoituksenmukaisemmin ja oikealle ammattilaiselle.
Roolien selkiytymistä voidaan arvioida henkilöstökyselyllä hyödyntäen väittämää ”roolini on selkeä”, jonka vastausten keskiarvo toimii konkreettisena indikaattorina. Arviointia täydentävät palautekeskustelut, joiden avulla saadaan syvempää ymmärrystä henkilöstön kokemuksista ja mahdollisista kehittämistarpeista. Lisäksi voidaan toistaa kollegoille suunnattu kysely, mistä nähdään onko LMEP-hoitajien työnkuva paremmin tiedossa kuin pilotin alussa.
Tavoitteena on ottaa LMEP-hoitajien alueellisesti yhtenäinen toimintamalli käyttöön tammikuussa 2026. Johtoryhmän 4.12.2025 hyväksymän mallin tarkennukset on tehty, ohjeet päivitetty ja käyttöönottoa valmisteltu yhteistyössä johdon ja esihenkilöiden kanssa.
Käyttöönottoa edeltävästi varmistetaan henkilöstön riittävä perehdytys ja ohjeiden saatavuus yhteisissä järjestelmissä. Toimintamalli esitellään kaikille LMEP-hoitajille 21.1.2026 Teams-tilaisuudessa, minkä jälkeen malli otetaan samanaikaisesti käyttöön koko alueella. Esihenkilöt tukevat käyttöönottoa alkuvaiheessa.
Käyttöönoton jälkeen LMEP-hoitajia tuetaan mallin omaksumisessa pilotin kehittäjän ja Teams-kanavan kautta. Toimintamallin toimivuutta seurataan, palautetta kerätään ja mallia kehitetään jatkuvasti arviointien perusteella.
Pilotin keskeisenä kohderyhmänä olivat avoterveydenhuollon LMEP-hoitajat, joiden toimintaa ja rooleja yhtenäistettiin hyvinvointialueen sisällä. Kohderyhmään kuuluivat myös potilaat, joiden palvelukokemukseen ja hoidon yhdenvertaisuuteen toimintamallilla pyritään vaikuttamaan, sekä hyvinvointialueilla työskentelevät kollegat ja esihenkilöt, joiden näkemykset olivat keskeisiä nykytilan ymmärtämisessä ja kehittämistarpeiden tunnistamisessa.
Pilotin suunnitteluvaiheessa asiakkaita ei voitu osallistaa suoraan tiukan aikataulun (reilu kolme kuukautta) vuoksi. Asiakasymmärrystä kerättiin siksi ensisijaisesti henkilöstön kautta. Hyvinvointialueiden ammattilaisille toteutettiin kysely, jossa kartoitettiin heidän tietoaan LMEP-hoitajien rooleista, palvelutarpeista sekä roolien selkeyttämisen hyödyistä. Kyselyn avulla saatiin laaja ja vertailukelpoinen kuva nykytilasta sekä niistä kipupisteistä, jotka vaikuttavat palvelun sujuvuuteen, saatavuuteen ja potilaskokemukseen.
Saatua tietoa täydennettiin keskusteluilla LMEP-hoitajien ja esihenkilöiden kanssa. Näissä syvennettiin ymmärrystä tehtävistä, osaamistarpeista ja arjen työnjaosta. Yhdessä nämä tiedonkeruumenetelmät loivat selkeän pohjan toimintamallin kehittämiselle.
Pilotissa luodun yhtenäisen toimintamallin keskeinen tavoite oli parantaa potilaiden yhdenvertaisuutta ja palvelun saatavuutta koko alueella. Tavoitteena oli varmistaa, että potilaat saavat samanlaista palvelua riippumatta siitä, missä päin hyvinvointialuetta he asioivat. Yhtenäiset ohjeet ja selkeä työnjako luovat tasalaatuista palvelua, tukevat potilasturvallisuutta ja vahvistavat sujuvaa hoitopolkua.
Tätä tavoitetta kuvaa johdon linjaus, jota hyödynnettiin pilotissa ohjaavana periaatteena:
“Jotta pystymme saavuttamaan todellista terveyshyötyä ja parantamaan asiakkaiden arkea, tarvitsemme selkeää moniammatillista yhteistyötä ja yhteistä ymmärrystä siitä, kuka tekee mitäkin ja milloin. On tärkeää määritellä kunkin ammattilaisen rooli ja vastuut sekä varmistaa, että hoitopolku etenee yhdenmukaisesti ja sujuvasti riippumatta siitä, missä päin hyvinvointialuetta asiakas asioi.” - Omatiimiposti - Suvi Vainiomäki