lastensuojelun sosiaaliohjaajan tehtävänkuva
lastensuojelun sosiaaliohjaajan tehtävänkuva
Mallissa kuvataan tekijöitä, joiden avulla voidaan selkiyttää ja jäsentää lastensuojelun sosiaaliohjaajan tehtävänkuvaa.
Palvelujärjestelmän systeeminen tarkastelu on paras lähtökohta lastensuojelun sosiaaliohjaajan tehtävänkuvan määrittelylle. Sosiaaliohjaajan tehtävänkuva rakentuu mielekkääksi, kun huomioidaan lastensuojelun palveluyksikön sisäinen työnjako, hyvinvointialueen eri palveluyksiköiden keskinäinen työnjako sekä yhteiskunnan muiden palveluiden toimivuus ja tehtävät. Lisäksi on tärkeätä huomioida Pohjois-Savon asukkaiden palvelutarpeiden paikalliset ja alueelliset vaihtelut. Sosionomikoulutus antaa hyvinvointialueen sosiaaliohjaajalle laajat valmiudet toimia erilaisissa vaativissa asiantuntijatehtävissä
Lastensuojelun tehtävä on auttaa ja tukea perhettä kokonaisuutena, mutta mitä kaikkea ehtii tehdä yksi lapsen asioista vastaava sosiaalityöntekijä ja missä asioissa tarvitaan lastensuojelun tiimiä tai monialaista verkostoitumista? Olennaista on tunnistaa, mihin tarpeisiin hyvinvointialueen tulee vastata. Vaaran paikkoja ovat tilanteet, joissa asiakkaalla on tarve, joihin vastaaminen ei kuulu kenenkään tehtäviin – missä tilanteissa on riski, jos toteamme kovin kevyesti ”palveluidemme perustuvan vapaaehtoisuuteen?”
- Aikuinen voi aina kieltäytyä sosiaalipalveluista, mutta lapsen etu yleensä on, että aikuista tuetaan ja motivoidaan ottamaan palvelua vastaan
Lastensuojelun asiakas on lapsi, jonka perheeseen kuuluu usein useita erityistä tukea tarvitsevia henkilöitä. Jos näiden kaikkien tuen tarpeessa olevien henkilöiden vastuusosiaalityöntekijä on lapsen asioista vastaava sosiaalityöntekijä, voi lapsen asioista vastaavan sosiaalityöntekijän asiakasmäärä nousta potentiaalisti jopa sataanviiteenkymmeneen (3 x5 = 150): onko se lapsen etu?
- Miten lastensuojelun sosiaaliohjaaja voi olla lapsen asioista vastaavan sosiaalityöntekijän tukena perheen kokonaistilanteessa?
Jos tiimissä on yksi sosiaaliohjaaja, ei hänen tehtävänkuvansa voi olla sama, kuin jos tiimissä olisi neljä sosiaaliohjaajaa. Sosiaaliohjaajan tehtävänkuvasta saadaan realistinen ja selkeä , kun se ensin pilkotaan osiksi ja rakennetaan erilaisiksi kokonaisuuksiksi sen mukaan, mikä on toimintaympäristön kokonaistilanne ja käytettävissä olevan sosiaaliohjaajaresurssin määrä. Sosiaaliohjaajan tehtävänkuva voidaan koostaa esimerkiksi seuraavista elementeistä:
1. Sosiaaliohjaaja sosiaalityöntekijän työparina
2. Sosiaaliohjaaja johtavan sosiaalityöntekijän työparina lastensuojelun tiimin toiminnan koordinoinnissa
3. Sosiaaliohjaaja lastensuojelun systeemisen tiimin tukena sytykoordinaattorin tehtävässä
4. Sosiaaliohjaus palvelujärjestelmän asiantuntijana ja palveluohjaajana
5. Sosiaaliohjaus määräaikaisena palveluna asiakkaan yksittäisissä ongelmanratkaisutilanteissa
6. Sosiaaliohjaus pitkäkestoisena tukena asiakkaan pitkäaikaisissa haasteissa
7. Sosiaaliohjaaja voi toimia
- vanhemmuuden tukena kasvatustehtävässä
- vanhemman tukena vanhemman omissa pulmissa
- lapsen tukena kasvussa, verkostoissa ja suhteessa
Selvityksessä on ollut mukana kahden lastensuojelun sosiaalityön ja ohjauksen tiimin sosiaalityöntekijät ja -ohjaajat. Tavoitteena on ollut kehittää sisäistä työnjakoa ja organisaation toimintaa. Ymmärrystä nykytilasta ja tavoitteista on kerätty usealla eri tavalla. Selvitys on aloitettu sähköpostikyselyllä, joka on suunnattu lastensuojelun tiimien sosiaaliohjaajille ja sosiaalityöntekijöille sen selvittämiseksi, miten he kokevat työnjaon nykytilanteen ja miten he kehittäisivät tehtävänkuvia ja työnjakoa. Sen jälkeen tiimien sosiaaliohjaajat ovat pitäneet kahden viikon ajan työajanseurantaa kaikista tehtävistään. Tämän jälkeen on kokoonnuttu kolmessa eri työpajakokonaisuudessa, 1. yhteistyöpalaverit työikäisten palveluiden kanssa, vanhemman omaan tuen tarpeeseen liittyvän työskentelyn jäsentämiseksi ja tiimien välisen työnjaon selkiyttämiseksi 2. työpajat vanhemmuuden tuen kehittämishankkeen (MRV-hanke) kanssa vanhemmuuden tuen tarpeiden ja sosiaaliohjaajan roolin selkiyttämiseksi ja kehittämiseksi 3. lastensuojelun tiimin sisäiset työpajat lastensuojelun sosiaalityöntekijän ja sosiaaliohjaajan välisen työnjaon kartoittamiseksi ja kehittämiseksi.