Lasten navigaattori ja ensijäsennyskäynti -pilotti, Lapin HVA (RRP, P4, I4)
Perustason ammattilaisen työn avuksi tarkoitettu digitaalinen kysely, joka tukee ammattilaisen tekemää alkuarviota eli ensijäsennystä 7-12 vuotiaan lapsen tilanteesta, jotta lapsi ja perhe voidaan ohjata oikeanlaisen tuen piiriin.
Lasten mielenterveyspalvelujen kysyntä on lisääntynyt. Perustason palvelut ovat ruuhkautuneet ja erikoissairaanhoitoon tehdään aiempaa enemmän lähetteitä. Laphan alueelle ei ole tällä hetkellä suunnitteilla erillistä alle 18-v perustason lasten ja nuorten mielenterveys- ja riippuvuuspalveluiden vastuuyksikköä, vaan tämä on alueellisten lasten nuorten ja perheiden palveluiden yksi tehtävä ja näin ollen palvelut toteutuvat osana lastenneuvoloiden, oppilashuollon ja perheneuvoloiden toimintaa, porrasteisen hoitomallin mukaisesti.
Mm. näistä syistä palvelujen rakenteita on ollut tarve tarkastella ja hoitoprosesseja kehittää. On tunnistettu, että hoitopolut ovat epäselviä eivätkä aina välttämättä palvele perheitä tai ammattilaisia parhaalla mahdollisella tavalla. Lapsen tilannetta voidaan joutua arvioimaan yhä uudelleen, minkä vuoksi tarpeenmukaisen tuen saaminen viivästyy.
Pilottiin saatiin mukaan yhteensä 16 ammattilaista kaakkoiselta palvelualueelta. Rovaniemen kasvatus-ja perheneuvolasta mukana oli viisi psykologia, kaksi sosiaalityöntekijää, kaksi erityissosiaalityöntekijää sekä oppilashuollosta neljä terveydenhoitajaa, kaksi kuraattoria yksi psykiatrinen sairaanhoitaja. Pilottiaika oli 4–9/2025. Huomioitavaa on, että välissä oli kesäloma.
Käyttöönotto aloitettiin kick off -tilaisuudella, jossa pilottiin mukaan lähteneet työntekijät saivat perustiedot Lasten navigaattorista ja sen käytöstä. Ensijäsennyskoulutuksessa Lasten navigaattorin käyttöä ja ensijäsennyshaastattelua käytiin läpi ja miten sitä sovelletaan käytännön työssä. Ammattilaisten taitopajat sekä esihenkilöiden check-point, jossa käytiin läpi ammattilaisten kuulumiset. Tapaamiset pidettiin toukokuussa sekä elokuussa.
Koulutuksessa ja taitopajoissa keskusteltiin käytännöistä sekä pilotin tavoitteista. Perheet ottavat eri yksiköihin eri tavalla yhteyttä, joten taitopajoissa mietittiin mm. keinoja miten ja kuka ohjaa navin täyttämisessä, miten koodit toimitetaan sekä keskusteltiin lasten navin kokemuksista.
Lasten navigaattorista kertyvän datan lisäksi tietoa pyritään keräämään ennen navigaattorin käyttöönottoa, jokaisen ensijäsennyksen jälkeen sekä pilotin lopussa. Kertyvän tiedon kautta Lasten navigaattoria pystytään kehittämään entistä paremmaksi ja käyttäjäystävällisemmäksi.