Lasten interventionavigaattorin pilotointi Kymenlaakson hyvinvointialueella (RRP,P4, I1))
Lasten interventionavigaattorin pilotointi Kymenlaakson hyvinvointialueella (RRP,P4, I1))
Oikea-aikainen ja -tasoinen hoitoonohjaus on keskeinen osa Kymenlaakson hyvinvointialueella kehitettyä lasten porrasteista psykososiaalisen tuen ja hoidon mallia. Pilotissa kokeiltiin Lasten navigaattorin toimivuutta hoidon tarpeen arvioinnissa.
Lasten mielenterveyden haasteet ovat lisääntyneet, mikä korostaa tarvetta tunnistaa mahdollisimman varhain ne lapset, joiden psykososiaalisesta kehityksestä herää huolta ja jotka tarvitsevat tukea mielenterveytensä vahvistamiseksi. Lasten psykososiaalista tukea ja hoitoa tarjotaan monissa eri palveluissa eri toimialojen ja lainsäädäntöjen alla. Tästä syystä varhaisen tunnistamisen lisäksi ohjautumisen kehittäminen oikeatasoiseen palveluun on tärkeää.
Terapiat etulinjaan toimintamalli on yhdessä hyvinvointialueiden kanssa kehittänyt Lasten navigaattorin, joka on ammattilaisen arvioinnin avuksi kehitetty digitaalinen kysely. Lasten navigaattori huomioi lapsen kokonaisvaltaisen psykososiaalisen tuen tarpeen ja nopeuttaa riittävän ja oikea-aikaisen tuen piiriin ohjautumista. Lasten navigaattori voi tehostaa varhaista tunnistamista, resurssien käyttöä, nopeuttaa tukitoimien aloittamista ja vähentää päällekkäistä tiedonkeruuta, joilla voidaan pidemmällä aikavälillä saada kustannussäästöjä palvelujärjestelmälle.
Kymenlaakson hyvinvointialueella tunnistettiin seuraavia perusteita Lasten navigaattorin pilotoinnille:
-
Käytös-, ahdistus- ja masennusoireiden riittävän varhainen tunnistaminen. Alkutilanteessa hoidon piiriin tultiin viiveellä.
-
Lapsen tilanteen kokonaisvaltainen arviointi heti alkuun.
-
Tiedon saaminen opettajilta osana arviointiprosessia nähtiin tärkeänä.
Lasten navigaattorin pilotoinnissa haluttiin saada käyttökokemusta digitaalisesta kyselystä kouluterveydenhuollossa ja Lasten kehityksellisten palveluiden vastaanotolla. Pilotilta odotettiin tietoa siitä kummassa palvelussa Lasten navigaattori voitaisi ottaa käyttöön.
Valmistelutyöryhmän kokoaminen: johto, esihenkilöt ja edustus pilottiin osallistuvien ammattilaisista, Terapiat etulinjaan lasten navitiimi.
Pilotin aikana osallistuttiin Terapiat etulinjaan toimintamallin tiedonkeruuseen:
- alkukysely arviointiprosessista ennen pilottia.
- tiedonkeruu ensijäsennyksen jälkeen.
- palaute lasten navigaattorista pilottiin osallistuneilta ammattilaisilta.
Navigaattorin pilotointiin osallistui kolme kouluterveydenhoitajaa ja kuusi Kehityksellisten palveluiden vastaanoton sairaanhoitajaa. Lapsi, huoltajat ja tarvittaessa opettaja täyttivät Lasten navigaattori kyselyn ammattilaisen pyynnöstä.
Pilotointiin osallistuneet ammattilaiset osallistuivat valmistelutyöhön, navigaattorin pilotointiin osana omaa työtä ja Terapiat etulinjaan toimintamallin tiedonkeruuseen.