Lähihoitajien välillisen asiakastyön vähentäminen tukihenkilöstön tehtävänkuvaa kehittämällä
Muuttamalla hoiva-avustajan työnkuvaa ympärivuorokautisessa palveluasumisessa vanhuksille, nähdään, miten lähihoitajien epäsuora työmäärä muuttuu.
Suunnitelman mukaan kouluttamaton henkilöstö ei saa tehdä välitöntä asiakastyötä vuoden 2027 jälkeen. Ympärivuorokautista hoitoa tarjoavassa asumisyksikössä on välillistä työtä, ja tällä hetkellä sitä työtä jakavat kaikki työntekijät, eli sekä koulutetut että kouluttamattomat. Tällä hetkellä kouluttamaton henkilöstö osallistuu myös välittömään asiakastyöhön.
Tulevaisuudessa tehtävien uudelleenjakaminen on tarpeen, jotta koulutettu henkilökunta suorittaa välitöntä asiakastyötä ja välillinen asiakastyö hoidetaan kouluttamattoman henkilökunnan tai henkilökunnan, joka osallistuu vain osittain välittömään asiakastyöhön (hoiva-avustaja), toimesta.
Pilotoinnin tarkoituksena oli lisätä henkilökuntaa, joka hoitaa välillistä asiakastyötä iltaisin, kun paikalla ei ole siivoojia ja keittiöhenkilökuntaa on rajoitetusti. Näitä tehtäviä on ennen pilotointia hoitanut koulutettu henkilökunta välittömän asiakastyön ohella.
Palveluvastaavat esittivät pilottiprojektin ajankohdan ja tarkoituksen hoiva-avustajille valmistelukokouksessa, jossa sitten yhdessä laadittiin hoiva-avustajan työnkuva pilottijakson aikana. Kaikki henkilöstön jäsenet täyttivät työtehtävien seurannan sekä ennen projektia että pilotoinnin aikana, jotta voitaisiin mitata, vaikuttiko pilottiprojekti lähihoitajien työnkuvaan.
Vähentää lähihoitajien välillistä asiakastyötä niin, että työnkuva vastaa lähihoitajien koulutusta. Muutos toisi kustannustehokkuutta ja toivottavasti myös lisäisi työtyytyväisyyttä, kun lähihoitaja ei osallistu välilliseen asiakastyöhön.
Henkilöstö, sekä lähihoitajat että hoiva-avustajat, seurasivat välittömän ja välillisen asiakastyön osuutta ennen pilotointia ja pilotoinnin aikana.
Suunnittelimme hoiva-avustajan iltavuoroon joka ilta pilottijakson aikana (6 viikkoa), jonka tehtävänä oli suorittaa välillistä asiakastyötä. Jotta tästä voisi tulla pysyvä ratkaisu, vaadittaisiin yhteistyötä tukitoimintojen (ateriapalvelu ja siivouspalvelu) kanssa, mutta tämän pilottijakson aikana muutokset heidän työnkuvassaan eivät olleet mahdollisia.
Kohderyhmänä kehitystyössä olivat sekä lähihoitajat että hoiva-avustajat. Tavoitteena oli, että lähihoitajat tekevät mahdollisimman vähän välillistä asiakastyötä, kun taas hoiva-avustajat tekevät enemmän välillistä asiakastyötä ja vähemmän välitöntä asiakastyötä.