Lääkkeenmääräämishoitajien erikoisosaamisen kohdentaminen Ekhvan hyvinvointiasemilla

Lääkkeenmääräämishoitajien erikoisosaamisen kohdentaminen Ekhvan hyvinvointiasemilla

Tavoitteena on kohdentaa lääkkeenmääräämishoitajan erikoisosaaminen ja työpanos tarkemmin käytäntöön asiakashyödyn sekä kustannustehokkuuden lisäämiseksi Ekhvan hyvinvointiasemilla.

Toimintaympäristö

Etelä‑Karjalan hyvinvointialue (EKHVA) on sosiaali‑, terveys‑ ja pelastuspalvelut alueellisesti kokoava taho, joka palvelee yhdeksää kuntaa – Imatra, Lappeenranta, Lemi, Luumäki, Parikkala, Rautjärvi, Ruokolahti, Savitaipale ja Taipalsaari – kattaen noin 125 000 asukasta. Etelä‑Karjalan hyvinvointialueen tavoitteena on tarjota saavutettavia, laadukkaita ja ympäristötietoisia palveluita eteläkarjalaisille kaikissa elämänvaiheissa, vahvistaen alueen hyvinvointia ja turvallisuutta.

Strategian 2023-2025 mukaan Ekhvan visiona on olla edelläkävijäyhteisö, jonka vuoksi hyvinvointialueella on saavutettavat palvelut, Suomen hyvinvoivin väestö ja onnellisimmat työntekijät. Missiona on lisätä asukkaidemme terveyttä, toimintakykyä ja turvaa läpi elämän. Strategisina kärkinä on henkilöstöön  panostaminen, prosessit ja sujuvuus sekä palveluiden porrastus. Ekhvan arvoja ovat:  Mie turvaan, Mie uskallan, Mie välitän ja Mie vastaan.

Hankkeen kohderyhmänä ovat Ekhvan hyvinvointiasemien lääkkeenmääräämishoitajat sekä heidän työyksikkönsä.

 Ekhvassa lääkkeenmääräämishoitajia työskentelee lisäksi erikoissairaanhoidon poliklinikalla, päivystyksessä, opiskelijaterveydenhuollossa sekä ehkäisy- ja perhesuunnitteluneuvolassa.

Liitteet
Kuva
Mie turvaan
Ekhva - Mie turvaan
Kuva
Mie uskallan
Ekhva - Mie uskallan
Kuva
Mie välitän
Ekhva - Mie välitän
Kuva
Mie vastaan
Ekhva - Mie vastaan
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Lääkkeenmääräämishoitajien tehtävänkuvaa selvitettiin  Etelä-Karjalassa Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskusohjelman raportissa 2022, jonka pohjalta nousi esille työjakoa koskevia muutostarpeita hyvinvointiasemilla.  Keskeisimpiä muutostarpeita olivat lääkkeenmääräämishoitajan erikoisosaamisen kohdentumisen ja hyödyntämisen ongelmat sekä epäselvä työnjako.

Ekhvan lääkkeenmääräämishoitajat ovat tehneet itsenäistä vastaanottotyötä kiire- ja pitkäaikaissairauksien vastaanotoilla vuodesta 2012 lähtien, jolloin ensimmäiset lääkkeenmääräämishoitajat valmistuivat. Tästä lähtien lääkkeenmääräämishoitajat ovat organisaatiossa tilastoineet  potilastietojärjestelmän sisältömerkintöjen avulla kirjoitettujen sekä uudistettavien reseptien määriä. Tilastot ovat puutteellisia, koska erikoissairaanhoidon päivystyksessä sisältömerkinnät eivät olleet käytössä. Virheen mahdollisuutta lisää se, että sisältömerkintö tulee muistaa merkitä tilastoidessa. Virhemahdollisuuksia on lisännyt myös muiden ammattihenkilöiden mahdollisuus käyttää samaa sisältömerkintää ilman lääkkeenmääräämisoikeutta. Reseptimääriä mitatessa Kelan tilastot ovat luotettavampia, mutta tiedot ovat hankalammin saatavilla.

Lääkkeenmääräämishoitajan työnkuva on ollut epäselvä. Erikoisosaaminen on jäänyt hyödyntämättä.  Tämä on johtanut tilanteeseen, että lääkkeenmääräämishoitajan työn vaikuttavuutta ei myöskään ole voitu arvioida.

Toimintamallin kokonaisuus sisältyy hoidon jatkuvuusmalliin sekä Ekhvan tiimimallien kehittämiseen.

Liitteet
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Kehitystyön lähtökohtana on lääkkeenmääräämishoitajien erikoisosaamisen hyödyntäminen optimaaliseen käyttöön. Haetaan kustannussäästöjä. Tämä voidaan toteuttaa eriyttämällä lääkkeenmääräämishoitajan työ sairaanhoitajan työtehtävistä. Erikoissasiantuntijan laajavastuinen rooli uudessa tiimimallissa selkeytyy, ja näin lääkäreiden työaikaa vapautuu vaativampiin tehtäviin. 

Organisaation tarpeena on selkeyttää prosesseja ja saavuttaa kustannushyötyjä. Tarvitaan tilastotietoa tietojohtamisen tueksi ja selkeitä kirjaamisprosesseja. Lisäksi haetaan kustannushyötyjä parantamalla ohjautumisprosessia (oikea potilas oikealle ammattilaiselle). 

Kehitystyön lähtökohtana on myös asiakashyödyn lisääminen hyvinvointialueella. Pyrkimyksenä on tarjota asiakkaille lähipalvelua, mikä on helposti ja nopeasti saavutettavaa, laadukasta sekä asiakkaalle maksutonta sekä turvaa hoidon jatkuvuutta.

Lääkkeenmääräämishoitajan työn pitovoimaa parantaa mahdollisuus tehdä laajavastuista ja erikoisosaamista vastaavaa työtehtävää.

 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittäminen tapahtuu yhteiskehittämisenä  avoterveydenhuollon johtajan ja esihenkilöiden tuella yhdessä lääkkeenmääräämishoitajien, puhelin- ja digiajanvaraajien, hyvinvointiasemien lääkäreiden sekä sairaanhoitajien kesken mukaillen samanaikaisesti kehitettävää organisaation tiimimallia.

Yhteiskehittämistä tehtiin muiden hyvinvointialueiden  kehittäjien kanssa Jyväskylän lääkkeenmääräämishoitajien kansallisessa kevätkonferenssissa sekä erikseen sovituissa Teams -palavereissa. Lisäksi STM järjesti säännöllisesti hankekokouksia.

Tavoiteltu muutos
  • Lääkkeenmääräämishoitajien erikoisosaaminen hyödyntäminen parhaalla mahdollisella tavalla sekä kiirevastaanotoilla että hoidon jatkuvuuden kannalta.
  • Työnjaollinen toimintamalli hyvinvointiasemilla.
  • Potilaan oikea ohjautuminen vastaanotoille asiakashyödyn saavuttamiseksi.
  • Kustannushyödyt ja niiden mittaaminen tilastointien avulla.
  • Laadukkaat ja yhdenmukaiset kirjaamiskäytännöt.
  • Lääkkeenmääräämishoitajan työn ja osaamisen näkyvyyden lisääminen organisaatiossa sekä asiakkaille.
Liitteet
Kuva
swot
SWOT-analyysi Lääkkeenmääräämishoitajien työn vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat.
Kuva
Ratkomalli
Lääkkeenmääräämishoitajan työn erottelua sairaanhoitajan työstä RATKO -mallin avulla.
Muutoksen mittaaminen

Prosessissa tilastotiedon takana on ohjautumisen parantaminen: koulutetaan HTA:n tekijät ohjaamaan oikea potilas oikealle ammattilaiselle, informoidaan asiakasta tarjotusta palvelusta,  hyödynnetään Omaoloa (digitaalinen HTA)  sähköisessä ajanvarauksessa sekä laaditaan ohjautumisohjeita.

Yhdenmukaistamalla lääkkeenmääräämishoitajan ajanvarauslajeja ja -kirjoja sekä sisäisten että kansallisten tilastointimerkintöjen yhtenäistämisen avulla saadaan tilastotietoa lääkkeenmääräämishoitajan työstä sekä uusista että uudistetuista lääkemääräyksistä, joiden avulla voidaan arvioida kustannushyötyjä.

Kansallisena tilastotietomittarina käytetään THL:n hoitoilmoitusoppaan mukaisia koodeja, joiden kehittämiseen lääkkeenmääräämishoitajien työn näkökulmasta tulee kiinnittää huomiota valtakunnan tasolla. Organisaation sisäiset tilastomerkinnät eivät ole vertailukelpoisia kansallisesti, vaikka tuottavatkin tietoa paikallisesti. 

Hyödynnetään Kelan tilastotietoa lääkkeenmääräämishoitajan tekemistä lääkemääräyksistä.

 

Toteutussuunnitelma

Kehittämistyö vaatii jatkuvaa dialogia sekä yhteisymmärrystä johdon ja esihenkilöiden kanssa kehitettävien asioiden edistämiseksi.

Muutoksia viedään käytäntöön johdon toimesta ketterän kehittämisen mukaisesti pieninä osakokonaisuuksina. Jatkuvan kehittämisen keinoin saadaan kokemusta kehittämistyön tueksi. Kehittäjät tekevät hanketyön ohessa lääkkeenmääräämishoitajan kliinistä työtä kehitettäviä asioita pilotoiden ja arvioiden.

Yhdenmukaistetaan lääkkeenmääräämishoitajien ajanvarauskirjat sekä vastaanottolajit, kirjaamiskäytännöt sekä tilastoinnit. 

Koulutetaan HTA:n tekijät ja muu hyvinvointiaseman hoitohenkilöstö ohjautumisen osalta. Kehitetään sähköistä ajanvarausta omaolo oirearvion osalta tavoitteena suora ohjautuminen lääkkeenmääräämishoitajalle.

Lisätään lääkkeenmääräämishoitajien näkyvyyttä asiakkaille organisaation verkkosivujen ja sosiaalisten palvelukanavien kautta. 

Valmistaudutaan muutokseen: ennakoidaan tulevan ammattihenkilölain uudistus etävastaanottojen osalta. Suunnitellaan lääkkeenmääräämishoitajan rooli tulevissa tiimimalleissa. Huolehditaan hoidon jatkuvuudesta ottamalla käyttöön pitkäaikaissairauksia sairastavien asiakkaiden kutsujonot.

Laaditaan kirjalliset ohjeet organisaation IMS-tietovarantoon hoidon tarpeen arvioinnin ja  lääkkeenmääräämishoitajien työn tueksi.  Opinnoista valmistuvia lääkkeenmääräämishoitajia varten tietovarannosta löytyy tarvittavat ohjeistavat dokumentit.

Ylläpidetään lääkkeenmääräämishoitajien verkostoa: Teams kanavaa + sähköpostiryhmää sekä sovitaan säännöllisiä tapaamisia tiedottamisen ja kouluttamisasioiden merkeissä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat Ekhvan hyvinvointiasemilla työskentelevät lääkkeenmääräämishoitajat, heidän esihenkilönsä sekä työyhteisönsä. Lisäksi yhteiskehittämisessä huomioidaan ulkoisen palveluntuottajan HTA:n tekijät,  muut hyvinvointiasemien hoitajat sekä lääkärit.

Ekhvan verkkosivuille on lisätty tietoa asiakkaille lääkkeenmääräämishoitajien työstä. Näkyvyyttä on myös lisätty etujoukkue esittelyllä lääkkeenmääräämishoitajasta. Lääkkeenmääräämishoitajan erikoispätevyys on lisätty näkyviin potilasasiakirjamerkintöihin.

Liitteet
Ratkaisun perusidea

Lääkkeenmääräämishoitajien työnjaon toimintamalli Ekhvan hyvinvointiasemilla

  1. Ohjautuminen lääkkeenmääräämishoitajille erikoisosaamisen mukaisesti:
  • Otetaan käyttöön omat vastaanottolajit lääkkeenmääräämishoitajille, jolle ohjataan asiakkaita lääkkeenmääräämisasetuksen rajausten mukaisesti:
  • lämäpä = kiirevastaanottoaika 30min joka on tarkoitettu nielu-, silmä-, rinta- sekä virtsatieinfektion oireita sairastaville
  • lämävo= pitkäaikaissairauksien seurantakäynti 60min. Tarkoitettu diagnosoiduille potilaille, joiden reseptejä lääkkeenmääräämishoitaja voi uudistaa kuten astma/copd, verenpainetauti, sepelvaltimotauti, dm2, dyslipidemia.
  • lämäet= sähköisen asioinnin aikatyyppi etä- ja puhelinvastaanotoille  20min ja 60min edellä mainittujen tautitilojen osalta
  • Yhdenmukaistetaan ajanvarauskirjat. Lääkkeenmääräämishoitajat tekevät kohdennetusti vain lääkkeenmääräämishoitajien vastaanottolajeja sekä potilasryhmiä.
  • Koulutetaan hyvinvointiasemien hoitohenkilöstö ja hoidontarpeen arvioijat ohjautumisen osalta.
  • Kehitetään sähköistä ajanvarausta: kotiutetaan ulkoiselta palveluntuottajalta Omaolo-oirearvon käsittely (silmä-, nielu- ja virtsatieinfektiot) lääkkeenmääräämishoitajien tehtäväksi ja rakennetaan ohjelmaan suora ohjautuminen lääkkeenmääräämishoitajille

2. Yhdenmukaistetaan lääkkeenmääräämishoitajien kirjaamiskäytännöt sekä työohjeet:

  • Muokataan rakenteisen kirjaamisen mallipohjia Lifecaren potilastietojärjestelmässä lääkkeenmääräämishoitajan vastaanoton sisällön tarpeita vastaavaksi. Huomioidaan hoidon jatkuvuus kirjaamisessa ja työohjeissa. Koulutetaan lääkkeenmääräämishoitajat kirjapohjien käyttöön.
  • Yhdenmukaistetaan tietojärjestelmän tilastoinnit sekä käytetään THL:n hoitoilmoitusoppaan mukaisia koodeja soveltuvin osin.
  • Laaditaan kirjalliset työohjeet organisaation IMS-tietovarantoon.
  • Huolehditaan hoidon jatkuvuudesta ottamalla käyttöön pitkäaikaissairauksia sairastavien asiakkaiden kutsujonot lääkkeenmääräämishoitajan vastaanotoille.

3. Lääkkeenmääräämishoitajan näkyvyyden lisääminen

  • Kansalaisnäkyvyyden lisääminen: Tiedotetaan kansalaisille lääkkeenmääräämishoitajista hyvinvointialueen verkkosivujen sekä sosiaalisen median kautta.
  • Potilastietojärjestelmään kirjatessa lääkkeenmääräämishoitajan nimike on tehty näkyväksi.
  • Tiedotetaan organisaation sisällä oleville sidosryhmille (lääkärit, hyvinvointiasemien sairaanhoitajat, HTA:n tekijät) lääkkeenmääräämishoitajan työstä.

4. Suunnitellaan lääkkeenmääräämishoitajan rooli organisaation uudessa tiimimallissa (Hoidon jatkuvuus- ja kiiretiimeissä) sekä täsmennetään työnkuva sekä käynnistetään kohdennetut etävastaanotot heti ammattihenkilölain uudistamisen jälkeen vuoden 2026 alussa. 

  • Laajavastuisen asiantuntijan roolin jatkuva kehittäminen

 

 

 

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin käyttöönotto ei vaadi lisäresursseja vaan on toteutettavissa esihenkilöiden tuella työnjaollisin keinoin.

Kehittämistyön pohjana on käytetty organisaatiossa aiemmin tehtyä selvitystä lääkkeenmääräämishoitajista, jonka avulla kehittämisen tarpeita on määritelty. Yhteiskehittämistä on jatkettu lääkkeenmääräämishoitajien kokoontuessa yhteiseen kehittämisiltapäivään. Lääkkeenmääräämishoitajien kesken ideoitiin työnjakoa hyvinvointiasemilla sekä ratkaisuja ohjautumisen sekä näkyvyyden ongelmiin. Kirjaamisen käytäntöjä työstettiin hankkeen myötä ja näistä järjestettiin erillinen koulutus.

Hanketyöntekijät ovat suunnitelleet ja valmistelleet kehitettäviä asioita, joita projektipäällikkönä toiminut palvelupäällikkö on tehnyt päätöksiä ja edistänyt käytäntöä varten valmisteltavaksi. Yhteistyötahoja on ollut ulkoinen puhelinpalvelu, sähköinen omaolo-oirearviotiimi sekä potilastietojärjestelmän sovellustuki.

Jatkuvuuden kannalta on sovittu yhteiset, säännöllisen väliajoin toistuvat kokoukset lääkkeenmääräämishoitajien kesken. Tiedonsaannin lisäämiseksi organisaatiossa on käytössä yhteinen Teams -kanava lääkkeenmääräämishoitajien sekä esihenkilöiden kesken.

On laadittu kirjalliset ohjeet organisaation IMS-tietovarantoon sekä HTA:n tekijöille että lääkkeenmääräämishoitajien työn tueksi. On lisäksi koottu ohjeet dokumenteista opinnoista valmistuvien lääkkeenmääräämishoitajan rooliin siirtyessä.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on sovellettavissa muiden alueiden hyvinvointiasemilla joilla työskentelee lääkkeenmääräämishoitajia.

Sudenkuoppina tulee välittää tilanteita, joissa ohjataan lääkkeenmääräämishoitajalle runsaasti asetuksen rajausten ulkopuolisia asiakas- ja sairausryhmiä, jolloin asiakashyötyä ja kustannusvaikuttavuutta lääkkeenmääräämishoitajan työstä ei voida arvioida. Riskinä tällöin on erikoisosaamisen hyödyntämättä jääminen.

Tilastoinnin kehittämistyö tulee suuntautua kohti kansallista tilastointia, eikä suunnata kehittämistä paikalliseen tilastointiin, joka ei ole vertailukelpoista kansallisesti.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Ohjautuminen lääkkeenmääräämishoitajan vastaanotolle on parantunut potilasryhmien täsmentämisen ja korvamerkittyjen vastaanottolajien myötä. Lääkkeenmääräämishoitajien kirjaaminen on tasalaatuisempaa kirjaamiskäytäntöjen kehittämisen myötä. Tilastoinnit ovat yhdenmukaistuneet.

Tietoisuutta lääkkeenmääräämishoitajien osaamisesta on lisätty muille ammattiryhmille joiden toiminta liittyy läheisesti lääkkeenmääräämishoitajan työhön ja tulevaan tiimimalliin. Tämä parantaa potilaiden ohjautuvuutta sekä hoidon jatkuvuutta. 

Ekhvan lääkkeenmääräämishoitajan olemassa olevaa tehtävänkuvaa on mallinnettu kansallisen, yhtenäisen tehtävänkuvan kokoamista varten, joka on Hyvän työn ohjelman -myötä valmisteilla.  Organisaation tiimimalli on kehitteillä ja lääkkeenmääräämishoitajan rooli täsmentyy tiimimallin valmistuessa. 

On valmistauduttu tulevaan asetusmuutokseen etävastaanottojen osalta suunnittelemalla etävastaanottolajit ja käytännön ohjeet valmiiksi.

Liitteet