Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon digitaaliset palvelut Kymenlaakson hyvinvointialueella (RRP, P4, I1, I4)

Toimintamallissa kuvataan Kymenlaakson hyvinvointialueella kouluterveydenhuollon esitietolomakkeisiin kehitetty toimintamalli ja opiskeluterveydenhuollossa tarjottavat digitaaliset palvelut lukion ja ammattioppilaitosten opiskelijoille. 

Toimintaympäristö

Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon palvelut ovat osa perhekeskuksen palveluja. Opiskeluterveydenhuollon palveluja tarjotaan 2. asteella, lukioissa ja ammattioppilaitoksissa. 

Palvelut kuuluvat osaksi opiskeluhuoltopalveluja. Terveydenhoitajan palvelujen lisäksi oppilaille ja opiskelijoille on tarjolla kuraattori- ja psykologipalvelut. Digitaalisilla palveluilla mahdollistetaan palveluiden käyttö myös muulloin kuin fyysisesti paikan päällä kouluissa ja oppilaitoksissa.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Kaakkois-Suomessa sijaitsevaan Kymenlaakson hyvinvointialueeseen kuuluu yhteensä kuusi kuntaa: Hamina, Kotka, Kouvola, Miehikkälä, Pyhtää ja Virolahti. Kymenlaaksossa asuu hieman alle 160 000 henkilöä, joista eläkeikäisen väestöstä osuus on maan suurimpia ja syntyvyys maan matalimpia. Kymenlaakson väkiluku on ollut vuosia laskusuuntainen ja sen on ennustettu vähenevän entisestään tulevien vuosien aikana. Syrjäytymisvaarassa olevia nuoria aikuisia on suhteellisesti maan eniten ja Kymenlaakson alueen lapsiperheiden palvelutarve on suuri johtuen perheiden moninaisista ongelmista.

Digitaalisten palvelujen kehittämisellä vastataan koronaviruspandemian aiheuttamaan hoito-, kuntoutus- ja palveluvelkaan. Lasten, nuorten ja perheiden palveluissa digitalisaation kehittämisellä lisätään perhekeskuspalvelujen saatavuutta ja saavutettavuutta mahdollistamalla tehokas ja oikea-aikainen hoitoon pääsyllä. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Terveydenhoitajan palveluita on tarjottu aiemmin pääosin lähipalveluina, ja ajanvarauksen on tehnyt ammattilainen. Suomen kestävän kasvu ohjelma hakekaudella kehittäminen on kohdentunut palveluihin pääsyn sujuvoittamiseen. Ajanvarauksen palveluja on lähdetty digitalisoimaan ja lähipalvelujen rinnalle on lähdetty tarjoamaan etävastaanoton palveluja. Kehittämisessä on siten myös huolehdittu palvelujen saavutettavuudesta.

Kymenlaakson hyvinvointialueella on otettu käyttöön Oma Kymenlaakso -palvelu, jonka kautta asiakkaat pystyvät mm. täyttämään hoitoon liittyviä lomakkeita ja kyselyitä, asioida vastaanotolla etänä ja varata aikoja.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon digitaalisiin palveluihin liittyvät toimintamallit luotiin yhteistyössä investointi 1 ja palvelun ammattilaisten kanssa. Tekninen osuus toteutettiin investointi 4:n kautta. 

Tavoiteltu muutos

Kouluterveydenhuollossa käytössä olevat lapsen terveystarkastukseen liittyvät vanhemman esitietolomakkeet haluttiin tuoda Oma Kymenlaakso -palveluun, jotta lomakkeet on mahdollista täyttää digitaalisesti ja asiointi hoituu saman palvelun kautta, joka alueella käytössä.  

Opiskeluterveydenhuollon digitaalisten palvelujen kehittämisen tavoitteena oli lisätä 2. asteen opiskelijoiden mahdollisuutta digitaaliseen asiointiin opiskeluterveydenhuollon palveluissa sekä sujuvoittaa palveluihin pääsyä ja palvelujen saavutettavuutta. Tavoitteena oli tarjota palveluita opiskelijoille niin lähi- kuin etävastaanottojen muodossa, ja mahdollisuus opiskelijan valita itselleen sopivin asiointitapa sen hetkisen tarpeensa mukaisesti.

Lisäksi halutiin vähentävän tarvetta muokata ajanvarauskirjoja ja sitä, että terveydenhoitajien tulee seurata ja huolehtia, onko digitaalisesti varattavia aikoja vapaa vai ei.

Kehittämisen lopputuotoksena toivottiin, että kaikki opiskeluterveydenhuollon digitaalisen ajanvarauksen palvelut ja niihin sisältyvät toimintamallit yhteen oppaaksi. Oppaan tarkoituksena on ollut selkiyttää ja yhtenäistää terveydenhoitajien digitaalisten palveluiden tuottamista hyvinvointialueella.

Muutoksen mittaaminen

Saatavilla olevaa mittaritietoa on raportoitu säännöllisesti sekä esitetty seurantakokouksissa. 

Mittaritietoa saadaan digitaalisesti varattujen aikojen määristä (etävastaanotot / lähivastaanotot), täytettyjen esitietolomakkeiden määristä, toteutuneiden videovastaanottojen määristä ja asiointikokemuksesta etävastaanotolla. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Opiskelijoita on pyydetty palautetta ajanvarauksen ohjausteksteistä. Lisäksi huoltajien ja opiskelijoiden antamaan palautetta, myös terveydenhoitajien saamaa spontaania palautetta, on huomioitu kehittämisessä.

Ratkaisun perusidea
  1. Kouluterveydenhuollossa käytössä olevista 1.lk, 5.lk ja yläkoululaisen vanhempien esitietolomakkeista tiedotetaan Wilma-tiedotteessa, jossa kerrotaan oppilaan tulevasta terveystarkastuksesta. Tiedote sisältää ohjeen esitietolomakkeen täyttämisestä Oma Kymenlaakso -palvelussa. Wilma-tiedote on yhtenäinen koko hyvinvointialueella. Terveydenhoitajien vastuulla on päivittää tiedotteeseen omat yhteystiedot ja terveystarkastusten ajankohdat. Toimintamallissa on kuvallinen ja sanallinen ohjeistus lomakkeiden tiedottamisesta huoltajille aina lomakkeiden käsittelyyn ja kirjaamiseen Oma Kymenlaakso -palvelussa.
  2. Opiskeluterveydenhuollossa opiskelijoiden on mahdollisuus varata digitaalisesti aika terveydenhoitajan etä- tai lähivastaanotolle. Ajanvarauksen yhteydessä on myös ohjausteksti kyseisellä vastaanotolla tarvittavan lomakkeen täyttämiseen. Ajanvaraus on mahdollista tehdä edelleen myös suoraan terveydenhoitajalta puhelimitse, tekstiviestillä, sähköpostilla ja asioimalla avovastaanotolla. 

Terveydenhoitajien ajanvarauksella tarjottavien palveluiden kaikki aikatyypit ajanvarausjärjestelmässä ovat digitalisesti varattavissa olevia aikoja. Sekä opiskelijat että terveydenhoitajat näkevät reaaliaikaisesti vapaina samat ajanvarausajat. 

  • 1. opiskeluvuoden terveystarkastus
    • Ajanvarauksen yhteydessä ohjataan täyttämään esitietolomake
  • Vastaanottokäynti terveydenhoitajalle  / Etävastaanotto terveydenhoitajalle
    • Näihin palveluihin opiskelija ohjataan varaamaan aika, kun hän haluaa keskustella esimerkiksi seuraavista asioista: 
      • Terveystottumukset (uni, liikunta, ravitsemus, päihteet) 
      • Mielen hyvinvointi (ahdistus, jännittäminen, keskittymisen haasteet, matala mieliala) 
      • Huoli opiskelujen etenemisestä tai arjen sujumisesta 
      • Epäily seksitaudista tai keskustelutarve muuhun seksuaalisuuteen liittyvästä asiasta 
      • Opiskelijalle on suositeltu uuden ajan varaamista edellisellä vastaanotolla.
  • Rokotukset
    • B-hepatiitti-rokote, influenssarokote, omakustannerokote
  • Raskauden ehkäisyn palvelut  ( katso tarkemmin toimintamalli Raskauden ehkäisyn digitaaliset palvelut Kymenlaakson hyvinvointialueella)
    • Raskauden ehkäisyn aloituksen hoitopolku
    • Ajanvaraus raskauden ehkäisyn lähi- ja etävastaanotoille
    • Esitietolomake raskauden ehkäisyn seurantakäyntiä tai raskauden ehkäisyn vaihtoa varten
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot
  • Selkeä ohjeistus, joka on koottuna ammattilaisille yhteen paikkaan
  • Viestintään panostaminen
    • Asiakkaille lähtevissä tiedotteissa, ohjausteksteissä ja viestinnässä painotus saavutettavuuteen. Vaikeasti ymmärrettävän termistön välttäminen.
  • Moniammatillinen kehittäminen ja yhdyspintatyö eri toimijoiden kesken, joiden palveluja käyttää sama asiakaskunta (opiskelijat / opiskeluhuoltopalvelut)
  • Päivittämisvastuista sopiminen mm. kansallisesti käytössä olevien lomakkeiden muutokset 
Vinkit toimintamallin soveltajille

Digitaalisten palveluiden kehittämistä toteutettiin koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa kahden vuoden ajan. Kehittäminen tehtiin osakokonaisuus kerralla. Kehittämistyötä helpotti nimetyt kehittämistiimit, jonka osaamista oli mahdollista hyödyntää toimintamallin yksityiskohtia hiottaessa. 

Tiimien osallistujat olivat sitoutunut kehittämiseen ja ymmärsivät tavoitellun muutoksen. Tämä helpotti tiedonvaihtoa, mahdollisti ketterämmän kehittämisen ja palvelujen juurtumista käytäntöön.    

Puolesta asiointi asetti kehittämiselle rajoitteita, jotka tulee huomioida ja tehdä tarvittavaa selvitystyötä lasten ja nuorten palveluiden kohdalla.

Asiakasviestintään panostaminen monikanavaisesti on merkittävää palveluista kerrottaessa.  Tässä kokonaisuudessa viestinnän yksikkö tuotti laajan materiaalipaketin opiskeluhuoltopalvelujen käyttöön. Materiaali koottiin yhteistyössä palvelun tuottajan, hyvinvointialueen viestinnän yksikön ja hanketoimijoiden kanssa.     

 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Opiskeluterveydenhuollon digitaalisista palveluista käytetyimmät ovat ajanvarausta 1.opiskeluvuoden terveystarkastukseen, rokotusten ajanvaraus ja terveystarkastuksen esitietolomakkeen täyttäminen. Käyttömäärissä on vaihtelua lukuvuoden aikana. Esimerkiksi rokotusten ajanvarauksessa on selkeä nousu syksyn influenssarokotusten aikana. Myös 1.opiskeluvuoden terveystarkastusten ajanvaraukset painottuvat syyslukukauteen. Parhaimpina kuukausina mm. ajanvarauksia on tehty digitaalisesti yli 100 opiskeluterveydenhuollon palveluihin. 

Etävastaanottoja toteutuu opiskeluterveydenhuollon palveluissa niukemmin. Aika tulee näyttämään, milloin ja minkälaista palvelua opiskelijat hyödyntävät etänä.    

Kaikkien ajanvarauksella tarjottavien palveluiden digitalisointi (ajanvaraus sekä mahdolliset lomakkeet ja etävastaanotto) helpottaa sekä käyttäjiä että ammattilaisia hyödyntämään digitaalisia palvelukanavia.  Palvelut muodostavat selkeän ja yhtenäisen kokonaisuuden.