Kotiutusyksikkö
Kotiutusyksikkö
Kotiutusyksikön toimintamallin tavoitteena on varmistaa sujuva, viiveetön ja turvallinen kotiutuminen sekä vähentää osastohoidon, raskaampien palveluiden sekä uusintakäyntien tarvetta
Kotiutusyksikkö tuottaa tuetun kotiutumisen palvelua.
Toimintamallin kehittämisen taustalla on väestön ikääntyminen ja siihen liittyvä tarve asiakaslähtöisyyden ja moniammatillisen yhteistyön vahvistamiselle. Uuden toimintamallin kehittäminen liittyi hyvinvointialueuudistukseen, ja se oli osa Pohjois-Savon hyvinvointialueen palvelurakenteen muutosta.
Kotiutusyksikkö tuottaa liikkuvaa palvelua, ja toimintamallin mukainen asiakastyö tapahtuu asiakkaan kotona. Pitkät välimatkat harvaan asutuilla alueilla lisäävät matka-aikoja ja kustannuksia, joten toimintamallin jatkuvassa kehittämisessä on hyvä huomioida digitalisaation ja etäpalveluiden mahdollisuus.
Kotiutusyksikkötoimintaa ei ollut ennestään Pohjois-Savon hyvinvointialueella. Kehittämisen taustalla oli tarve sujuvoittaa ja nopeuttaa kotiutumisen prosessia, jonka avulla voidaan vähentää osastopäivien määrää ja ehkäistään myös raskaampien palveluiden sekä terveydenhuollon uusintakäyntien tarvetta. Lähtötilanteessa kotiutuksiin liittyi joillakin alueilla viiveitä ja jonoutumista, mikä hidasti asiakkaiden pääsyä kotiin annettavien palveluiden piiriin. Nykytilan kartoituksessa havaittiin myös resurssien riittävyyteen, asiakkuuden hallintaan ja tiedonkulkuun liittyviä haasteita.
Strategisena tavoitteena oli luoda toimintamalli, joka tukee asiakkaiden turvallista ja oikea-aikaista kotiutumista, vahvistaa palveluketjun sujuvuutta ja vähentää sairaalapäiviä.
Toimintamallin toteutumista arvioidaan tuetun kotiutumisen palvelun osalta palveluntuotannossa sekä päivä- että kuukausitasolla. Seurannan perusteella saadaan myös pidemmän ajan tietoa esimerkiksi asiakasmäärien kehityksestä.
Päivätasolla raportoitavia mittaritietoja ovat:
- Tiimin resurssit
- Asiakasmäärä
- Ennakkoon ilmoitettujen uusien asiakkaiden määrä
- Arvio siitä, voidaanko toiminnalla vastata sen hetkiseen kysyntään
Kuukausitasolla raportoitavia mittaritietoja ovat:
- Uusien asiakkaiden määrä / kk
- Keskimääräinen jakson pituus
- Jatkohoidon tarve asiakkailla: Tuetun kotiutumisen jaksolta ARVI:lle siirtyneet asiakkaat
Kehitettävän toimintamallin kohderyhmänä ovat asiakkaat, jotka tarvitsevat tukea päivystyksestä, osastolta tai akuuttivastaanotolta kotiutumiseen. Kohderyhmänä on koko aikuiväestö (yli 18-vuotiaat), joskin se painottuu ikääntyneisiin; suurin osa toimintamallin kehittämisen aikana hoidetuista tuetun kotiutumisen asiakkaista oli yli 75-vuotiaita.
Tuetun kotiutumisen käynnit voivat sisältää esimerkiksi
- lääkehoidossa tukemista.
- hoidollisia toimenpiteitä, kuten haavanhoitoa tai katetrointia.
- voinnin seurantaa ja omahoidon ohjausta, kuten verenpaineen mittausta.
- päivittäisissä toiminnoissa, kuten hygienian hoidossa ja ravitsemuksen toteutuksessa tukemista.
- kotiympäristössä liikkumisen tukemista, apuvälinetarpeen arviointia ja kuntouttavien harjoitteiden ohjaamista.
- kotona pärjäämisen tueksi tarvittavien palvelujen kartoitusta ja niihin ohjaamista.
Asiakasymmärrystä kerrytettiin toimintamallia kehitettäessä kartoittamalla lähettävän ja vastaanottavan tahon tarpeita kehittämiselle (esim. työpajat ja kyselyt), tunnistamalla tuetun kotiutumisen asiakasprofiilit ja hoidon tarpeet (esim. pilotointi) sekä keräämällä asiakas-, työntekijä- ja sidosryhmäpalautetta toiminnasta käyttöönottojen aikana.