Konsultaatiokäytänteet äkillisissä tilanteissa ikääntyneiden asumispalveluyksiköissä ja kotihoidossa Lapin HVA (RRP, P4,I1)

Konsultaatiokäytänteet äkillisissä tilanteissa ikääntyneiden asumispalveluyksiköissä ja kotihoidossa Lapin HVA (RRP, P4,I1)

  • Äkillisten tilanteiden konsultaatiokäytänteiden yhdenmukaistaminen ja mallintaminen kotihoidossa ja asumispalveluyksiköissä

     

Toimintamallin nimi
Konsultaatiokäytänteet äkillisissä tilanteissa ikääntyneiden asumispalveluyksiköissä ja kotihoidossa Lapin HVA (RRP, P4,I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus
  • Äkillisten tilanteiden konsultaatiokäytänteiden yhdenmukaistaminen ja mallintaminen kotihoidossa ja asumispalveluyksiköissä

     

Toteutuspaikka
Lapin hyvinvointialue, Vahva sote Lapin hyvinvointialueelle -hanke (VASA 2), Suomen kestävän kasvun ohjelma (RRP)
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Lapin hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Luotu

Luotu

1.4.2025

Viimeksi muokattu

Viimeksi muokattu

16.12.2025
Ratkaisun perusidea

Ratkaisun perusideana on yhtenäistää ikääntyneiden palveluissa tapahtuva äkillisten tilanteiden konsultointi kotihoidossa ja asumispalveluyksiköissä. Toimintamalli tarjoaa ammattilaisille selkeän, rakenteisen ja helposti käytettävän ohjeen asiakkaan voinnin arviointiin, tiedon kokoamiseen ja konsultaation toteuttamiseen eri toimijoiden välillä.

Toimintamalli perustuu ennakoivaan ja systemaattiseen toimintatapaan, jossa äkillinen tilanne tunnistetaan varhain, arvioidaan yhdenmukaisin menetelmin ja välitetään eteenpäin rakenteisesti. Näin varmistetaan, että konsultaatiot ovat oikea-aikaisia, sisällöltään olennaisia ja tukevat turvallista hoitopäätöksentekoa asiakkaan omassa toimintaympäristössä.

Ratkaisu tukee ammattilaisten päätöksentekoa, parantaa tiedonkulkua ja edistää eri toimijoiden välistä yhteistyötä. Samalla se vahvistaa asiakas- ja potilasturvallisuutta sekä tukee laadukasta ja sujuvaa hoitoa ikääntyneiden palveluissa.

Toimintaympäristö

Väestön ikääntyminen lisää ikääntyneiden palveluiden asiakasmääriä ja hoidon vaativuutta, ja yhä useampi iäkäs henkilö asuu kotona tai asumispalveluyksiköissä, joissa kohdataan säännöllisesti äkillisiä terveydentilan muutoksia. Samanaikaisesti hyvinvointialueuudistus ja potilas- ja asiakasturvallisuutta koskevat säädökset edellyttävät sosiaali- ja terveydenhuollon toimintatapojen yhdenmukaistamista, selkeitä vastuunjakoja sekä systemaattista ja dokumentoitua toimintaa eri toimijoiden välillä. Taloudellisten resurssien niukkuus ja kasvavat kustannuspaineet korostavat tarvetta suunnitelmallisille ja tarkoituksenmukaisille konsultaatiokäytänteille, jotka tukevat hoitohenkilöstön päätöksentekoa, edistävät potilasturvallisuutta ja mahdollistavat oikea-aikaisen hoidon oikeassa paikassa.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Ohjeen ensisijaisena kohderyhmänä ovat ikääntyneiden palveluissa työskentelevät sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset, erityisesti kotihoidon ja asumispalveluyksiköiden hoitohenkilöstö. Lisäksi ohje tukee lääkäreitä, ensihoitoa ja muita konsultaatiotilanteisiin osallistuvia ammattilaisia.

Yhtenäiset ja selkeät konsultaatiokäytänteet parantavat kotihoidon ja asumispalveluyksiköiden asiakkaiden hoidon laatua ja turvallisuutta erityisesti äkillisissä terveydentilan muutostilanteissa. Kun hoitohenkilöstöllä on käytössään yhteinen toimintamalli ja rakenteinen tapa välittää olennaiset tiedot, asiakkaan voinnin arviointi ja hoitopäätösten tekeminen nopeutuvat ja perustuvat ajantasaiseen sekä olennaiseen tietoon.

Ohje tukee oikea-aikaista hoitoa oikeassa paikassa, mikä vähentää tarpeettomia päivystyskäyntejä, siirtoja ja niihin liittyvää kuormitusta ikääntyneille asiakkaille. Samalla se edistää asiakkaan hoidon jatkuvuutta ja ennakoitavuutta sekä vahvistaa asiakkaan kokemusta turvallisesta ja hallitusta hoidosta omassa asuinympäristössään.

Lisäksi selkeät konsultaatiokäytänteet tukevat asiakkaan yksilöllisten tarpeiden huomioimista ja parantavat yhteistyötä eri toimijoiden välillä. Tämä lisää luottamusta palvelujärjestelmään ja edistää asiakkaan ja hänen läheistensä osallisuutta sekä ymmärrystä hoitotilanteissa tehtävistä ratkaisuista.

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin juurruttaminen osaksi arjen toimintaa edellyttää suunnitelmallista käyttöönottoa, johdon tukea sekä henkilöstön sitouttamista. Keskeistä on, että ohje on helposti saatavilla ja tunnistettu osaksi ikääntyneiden palveluiden vakiintuneita toimintakäytänteitä.

  • Ohjeen virallinen hyväksyminen ja linjaaminen osaksi hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden ohjeistuksia.
  • Ohjeen julkaiseminen ja saavutettava sijoittaminen käytössä oleviin järjestelmiin (esim. intranet, ohjekansiot)
Kansikuva
Konsultaatiokäytännöt äkillisissä tilanteissa ikääntyneiden asumispalveluyksiköissä ja kotihoidossa

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt