Kokemustoiminnan kehittäminen Kanta-Hämeen hyvinvointialueella (RRP, P4, I2)
Kokemustoiminnan kehittäminen Kanta-Hämeen hyvinvointialueella (RRP, P4, I2)
Toimintamallilla on tarkoitus yhtenäistää kokemustoiminnan rakenteita Kanta-Hämeen hyvinvointialueella. Se sisältää nykytilan kuvauksen sekä rekrytointi-, perehdytys- ja palkkioprosessit ja luodaan käyttöönotettavaksi tulevaisuudessa.
Kokemustoiminta Kanta-Hämeen hyvinvointialueella on osa asiakasosallisuuden kokonaisuutta. Kokemustoiminta on hajanaista hyvinvointialueella ja tarve yhtenäiselle toimintamallille on tunnistettu. Yhtenäisen toimintamallin tarve kumpuaa strategisista tavoitteista, lainsäädännön velvoitteista kuin myös kesäkuussa 2025 hyvinvointialueen tulosaluejohdolle ja Kanta-Hämeen järjestöille tehdystä nykytilan kartoituskyselystä. Toimintaympäristöä ohjaavat asiakaslähtöisyys ja -osallisuus sekä yhdenvertaisuus.
Kokemustoiminta Kanta-Hämeen hyvinvointialueella on ollut hajautunutta ja pistemäistä eikä yhtenäistä toimintamallia ole ollut. Keskitetyn koordinaatioresurssin puute, epäselvät prosessit (rekrytointi, perehdytys, palkkiomaksu) ja toiminnasta tietämättömyys hyvinvointialueella vaikuttavat toiminnan laajempaan hyödyntämiseen osana palveluiden tuottamista, suunnittelua ja kehittämistä.
Kehittämisen tavoitteena oli luoda yhtenäinen toimintamalli, jonka avulla voidaan integroida kokemustoiminta osaksi palvelurakenteita, parantaa asiakaslähtöisyyttä ja -osallisuutta sekä varmistaa yhdenvertaisuuden toteutumista. Kokemustoiminta linkittyy vahvasti myös Oma Hämeen strategiaan, erityisesti asiakaslähtöisyyden, osallisuuden ja yhdenvertaisuuden osalta. Osana toimintamallin kuvausta kartoitettiin keskitetyn koordinaatioresurssin mahdollisuuksia ja sen tuomia hyötyjä myös toimintamallin käyttöönottamiseksi.
- Nykytilan kartoitus
- Kyselyt tulosalueille ja järjestöille (tehtiin kesäkuussa 2025).
- Tapaamiset kokemusasiantuntijoiden ja järjestöjen kanssa.
- Toimintamallin määrittely
- Määritellään mitä yhtenäisessä toimintamallissa tulisi olla
- Prosessien kuvaus: rekrytointi, perehdytys, palkkiomaksu.
- Yhteisten käsitteiden tarkennus, roolit ja eettiset periaatteet.
- Määritellään mitä yhtenäisessä toimintamallissa tulisi olla
- Koordinaatioratkaisun suunnittelu
- Selvitetään keskitetyn koordinaation malli ja resurssitarve.
- Selvitetään kokemustoiminnan hallinnointiin järjestelmämahdollisuuksia.
- Viimeistely ja dokumentointi
- Toimintamallin kuvaus hyvinvointialueelle.
- Materiaalien luominen: eettiset ohjeet, kokemusosaajan tilauslomake, prosessien kuvaus
- Suunnitelma toimintamallin käyttöönottamiseksi hankkeen jälkeen: mitä käyttöönotto vaatii (mm. koordinaatioresurssi, järjestelmät)
Keinot:
- Yhteistyö ja verkostoituminen
- Benchmarkkaus muilta hyvinvointialueilta
- Kokemusasiantuntijat ja -toimijat, joilla on omakohtaista kokemusta sosiaali- ja terveyspalveluista (esim. sairaus, vamma, mielenterveyden haasteet, elämän kriisit).
- Ammattilaiset ja hyvinvointialue, jotka hyödyntävät kokemustietoa palvelujen kehittämisessä ja toteutuksessa.
- Järjestöt, joilla on koulutettuja kokemusasiantuntijoita ja osaamista kokemustoiminnasta.
Projektin aikana tavattiin säännöllisesti useita kokemusasiantuntijoita erilaisissa tapaamisissa ja tapahtumissa. Heiltä kerättiin ehdotuksia, toiveita ja ideoita hyvinvointialueen kokemustoiminnan kehittämisen tueksi.