Kohti kotia arviointia- ja kuntoutusyksikön toiminnan käynnistäminen ja toiminnan kehittäminen

Kohti kotia arviointia- ja kuntoutusyksikön toiminnan käynnistäminen ja toiminnan kehittäminen

Uuden 9 paikkaisen arviointi ja kuntoutusyksikön toiminnan käynnistäminen ja hoitajien perehdyttäminen yksikön toimintaan.  Asiakasprosessien kehittäminen yhdessä hoitajien kanssa. 

Tiedottamisen ja raportoinnin kehittäminen

Toimintaympäristö

Sosiaali- ja terveysalan työn veto- ja pitovoiman kehittäminen. Ikääntyneiden palveluiden kehittäminen.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Yhteisölliseen asumiseen perustettiin 9 paikkainen arviointi- ja kuntoutusyksikkö joka poikkeaa yksikön muusta toiminnasta. Koko työyhteisön perehdyttäminen uuteen toimintamalliin ja asiakasprosessiin. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Työyhteisön osaamisen lisääminen sekä tiedottamisen ja raportoinnin käytänteiden kehittäminen. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Koko työyhteisö

Tavoiteltu muutos

Työntekijät omaksuvat uuden yksikön toimintamallin ja osaavat toimia eri tilanteissa vaihtuvien asiakkaiden kanssa. Hoitajilla tulee olla selkeä käsitys tehtävistä ja vastuista uudessa yksikössä, jossa myös raportoinnin ja tiedottamisen merkitys korostuu sujuvan asiakasprosessin toteutumisessa. 

Muutoksen mittaaminen

Mittari: asiakasprosessin seuranta. Asiakkaan yksikössä vietetyn ajan seuranta. 

Toteutussuunnitelma

Lean tiedotustaulun käyttöönotto. Perehdyttämiskoulutus organisaatiotasolla yhtenäisten toimintamallien varmistamiseksi. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Työyhteisö, hoitajat + sairaanhoitajat. Johto + esihenkilö

Ratkaisun perusidea

Raportoinnin ja tiedottamisen tehostaminen Lean menetelmää hyödyntäen

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Lean menetelmän jalkauttaminen osaksi yksikön raportointikäytänteitä. Raportoinnille resurssoitava aika. 

Kahden hoitajan vetovastuu ja työvastuu toimintamallin läpiviemiseen. Toiminnan jalkauttamisen kannalta koko työyhteisö mukana toiminnan kehittämisessä.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Vaatii muutamien hoitajien vetovastuun jotka jalkauttavat ja perehdyttävät toimintamallia. Uuden toiminnan käynnistämiseen resurssoitava aikaa. Tiedottaminen ja raportointikäytänteiden opettelu jo heti toiminnnan alusta saakka erityisen tärkeää. 

 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Asiakasprosessin sujuvoituminen. Asiakkaan hoitoon ja toimenpiteisiin liittyvät tehtävät tulee tehtyä ajallaan ja asianmukaisesti. Työyksikön osaamisen lisääntyminen.