Kirjaamisen organisoituminen Kanta-Hämeen hyvinvointialueella (RRP, P4, I3)
Toimintamallissa on luotu sosiaali- ja terveydenhuollon kirjaamisen hyvinvointialuetasoisen ohjeistuksen mahdollistumiseksi 7-vaiheinen prosessi ja organisoitumisen malli. Malli sisältää ohjeiden valmistelun, päätöksenteon, jalkautuksen ja seurannan.
Terveydenhuollossa ja sosiaalihuollossa on kirjattava riittävät ja tarpeelliset potilas- ja asiakastiedot. Ammattihenkilöitä koskee kirjaamisvelvoite kaikissa hoito- tai palveluprosessin vaiheissa ja laadukas kirjaaminen on merkittävää sekä asiakkaan että työntekijän oikeusturvan kannalta. Lisäksi kirjaamisella on merkitystä myös hyvinvointialueiden rahoitukseen nykyisen rahoitusmallin mukaisesti.
Kirjaamisen organisoitumisella tavoitellaan rakennetta ja toimintamallia, joka mahdollistaa hyvinvointialuetasoisen kirjaamisen ohjeistuksen, ohjeistusten jalkautuksen ja seurannan.
Laadukkaan sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastiedon kirjaaminen mahdollistaa tiedon hyödyntämisen asiakkaan itsensä prosessin seurannassa, ammattihenkilöiden toiminnassa ja yhteistyössä, hyvinvointialueiden tiedolla johtamisessa sekä muussa tiedon toisiokäytössä.
Kirjaamisen organisoitumisen kehitysprosessissa on korostettu asiakkaan oikeutta oikea-aikaiseen, laadukkaaseen ja oikeanlaisten tietojen kirjaamiseen. Lisäksi tavoitteena on ollut erityisesti koko hyvinvointialuetasoisten kirjaamisohjeiden valmistelu, jotta asiakkaat ovat tasavertaisessa asemassa asuinkunnastaan riippumatta.