Kirjaamisen kehittäminen terveydenhuollon palveluissa Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella
Kehitetään kirjaamista tasalaatuisen tiedon tuottamiseksi johtamisen tueksi. Painotus rakenteiseen kirjaamiseen, erityisesti diagnoosien, käyntisyiden ja toimenpidekoodien kirjaamiseen, joilla on merkitys myös hyvinvointialueen rahoitukseen.
Hyvinvointialueita velvoitetaan johtamaan toimintaansa tiedolla. Jotta tämä mahdollistuu, on tietopohjan oletava luotettava. Tietopohja rakentuu ammattilaisten kirjaamasta tiedosta asiakas- ja potilastietojärjestelmiin. Ammattilaisten osaamista ja ymmärrystä kirjaamisen ja tilastoinnin merkityksestä on tarpeen lisätä, jotta tiedon laatua saadaan parannettua, kirjaamis ja tilastointitapoja yhdenmukaistettua, ja siten varmistettua hyvinvointialueen saama tarvepohjainen rahoitus.
Alueella on useita asiakas- ja potilastietojärjestelmiä, jonka vuoksi alueella on suuria haasteita yhtenäisen tiedon tuottamiseen ja seurantaan. Alueen kirjaamiskäytännöt vaihtelevat merkittävästi, eikä yhtenäisiä ohjeistuksia ole laadittu. Alueen toiminnan johtaminen tietoon pohjautuen on yksi hyvinvointialueen strategiassa nostetuista teemoista. Hankkeen tavoitteena on yhtenäistää kirjaamis- ja tilastointikäytäntöjä hyvinvointialueella, sekä sopia käytännöt ajantasaisesta seurannasta. Kirjaamiskäytännöissä huomioidaan asiakas- ja potilastietojärjestelmien kehitys alueella.
Kohderyhmänä on kaikki ammattihenkilöt, kuten esihenkilöt, lääkärit, hoitajat sekä järjestelmäasiantuntijat. Ammattihenkilöitä on osallistettu kirjaamisen kehittämiseen ja yhtenäistämiseen kirjaamisen työpajojen ja eri työryhmien kautta. Ammattihenkilöt ovat tietoisia kirjaamisen merkityksestä ja ovat pääosin omaksuneet uudet ohjeet ja käytänteet hyvin. Vuoden 2025 lopussa haastetta tuo edelleen useat eri asiakas- ja potilastietojärjestelmät, joiden yhtenäistäminen tapahtuu vuoden 2026 aikana.