Kirjaamisen ja tiedon laadun kehittämisen malli Päijät-Hämeen hyvinvointialueella (RRP2, P4, I3)
Päijät-Hämeen hyvinvointialueen kirjaamisen ja tiedon laadun kehittämisen mallin tavoitteena on sosiaali- ja terveydenhuollon kirjaamisen yhtenäistäminen ja tiedon laadun parantaminen.
Lainsäädäntö ja tiedonhallinnan määritykset ohjaavat sosiaali- ja terveydenhuollon kirjaamista. Yhtenäisillä tietorakenteilla ja kirjaamiskäytännöillä pyritään parantamaan asiakastiedon laatua. Ajantasainen, riittävä ja saatavilla oleva tieto tukee asiakas- ja potilastyötä (ensiokäyttö). Lisäksi toiminnassa syntyvää asiakastietoa voidaan käyttää muun muassa tutkimuksessa, viranomaisten ohjaus- ja valvontatehtävässä sekä tiedolla johtamisessa (toisiokäyttö). Yhtenäisesti kirjattu tieto on kansallisesti vertailukelpoista, ja sen avulla voidaan kehittää yhdenvertaisia, vaikuttavia ja tarpeenmukaisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita.
Sosiaali- ja terveydenhuollon kirjaamista ohjaava lainsäädäntö ja kansalliset määritykset muuttuvat ajan myötä. Kirjaamisen kehittämisen ja tiedon laadun seurannan tulee olla jatkuvaa ja systemaattista.
Päijät-Hämeen hyvinvointialueella on useampien vuosien ajan toiminut terveydenhuollon kirjaamista linjaava työryhmä sekä palvelutoimintakohtaisia kirjaamistyöryhmiä (vuodeosastot, vastaanotot, suun terveydenhuolto, ympärivuorokautinen palveluasuminen, kotihoito, päivystystoiminta). Lisäksi terveydenhuollon palvelutoiminnoilla on kirjaamisen vastuuhenkilöistä koostuvia verkostoja.
Sosiaalihuollon asiakastietovarannon käyttöönottoa on edistetty alueella useampien vuosien ajan. Kansallisiin sosiaalihuollon toimintatapoihin liittyviä päätöksiä ja linjauksia on tehty sosiaalihuollon sovellusten tietojärjestelmien hallintamallin mukaisilla tasoilla. Lisäksi alueella toimii Kansa-koulu-hankkeiden vuosina 2016 -2024 valmentamien sosiaalihuollon kirjaamisasiantuntijoiden verkosto. Asiakastietovarannon ja rakenteisen kirjaamisen käyttöönotto on kesken. Sosiaalihuollosta puuttuu kootut ja yhtenäiset kirjaamisen ohjeet.
Kirjaamisen kehittäminen kytkeytyy Päijät-Hämeen hyvinvointialueen strategiseen kärkiteemaan "Vaikuttavat, kustannustehokkaat ja saavutettavat palvelut, sekä erinomainen asiakaskokemus" sekä sen painopisteisiin:
- Asiointi on sujuvaa ja asiakkaita ohjataan sekä tuetaan erinomaisesti
- Integroidut ja kustannustehokkaat palvelut ovat saatavissa ja saavutettavissa
Kirjaamisen ja tiedon laadun kehittämisen mallin luomisella pyritään laadukkaan sote-tiedon tuottamiseen ja systemaattiseen tiedon laadun arviointiin ja parantamiseen.
Kohderyhmänä ovat Päijät-Hämeen hyvinvointialueen asiakas- ja potilastietoa kirjaavat ammattilaiset, sosiaalipalveluja johtavat henkilöt sekä sote-tietoa työssään hyödyntävät johtohenkilöt.