Kehittäjäasiakasvalmennus
Kehittäjäasiakasvalmennus toteutettiin syksyllä 2024 neljän tapaamisen kokonaisuutena. Kehittäjäasiakasvalmennuksella valmennetaan uusia kehittäjäasiakkaita sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä kuntien palveluiden yhteiskehittämisen kumppaneiksi.
Valmennus toteutettiin hybridinä, jolloin osallistujia kokoontui Oulussa, Vaalassa ja Rovaniemellä valmennukselle soveltuvaan kokoustilaan sekä osa osallistujista Teams-yhteyden välityksellä. Esiintymisvalmennus toteutui kokonaisuudessaan Teams-yhteydellä harjoituksineen.
Valmennuksen toteutus voidaan tehdä myös pelkästään kasvokkain tapahtuvana tapaamisessa, mikä voi edesauttaa kehittäjäasiakkaiden ryhmäytymistä ja sitoutumista toimintaan pitkäjänteisesti. Kehittäjäasiakkaille on hyvä olla olemassa paikka toiminnan rakenteissa, jolloin kehittäjäasiakkaat pääsevät kiinnittymään kehittäjäasiakasryhmään tai -verkostoon.
Kehittäjäasiakkaiden mukaan ottaminen palveluiden kehittämiseen erilaisissa toimintaympäristöissä edistää asiakkaan äänen kuulemista ja ymmärtämistä palveluiden kehittämisen eri vaiheissa.
Kehittäjäasiakasvalmennuksen kohderyhmänä ovat henkilöt, joilla on kokemusta erilaisten palveluiden käyttämisestä joko itse asiakkaana tai läheisenä, ja heille on kiinnostusta kehittää palveluita. Kokemus palveluiden asiakkaan tai läheiden näkökulmasta on voinut tulla esimerkiksi sosiaali- ja terveyspalveluista tai kuntien tarjoamista palveluista.
Asiakkaan äänen esille tuominen palveluiden kehittämisen ideoinnissa, suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa on erityisen tärkeää, kun palveluiden käyttäjinä on ihmiset. Kehittäjäasiakkaan voivat omalla äänellään lisätä asiakasymmärrystä monipuolisesti palveluiden kehittämisen yhteydessä.
Kehittäjäasiakkaat tuovat esille oman näkökulman ja kokemuksensa palveluiden kehittämisen tarpeeseen rakentavasti ja tulevaisuuteen suunnaten.
Kehittäjäasiakasvalmennus liittyy Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen kehittäjäasiakastoiminta -toimintamalliin.