JOPA – jono- ja paikkahallintajärjestelmän kehittäminen, Helsinki (RRP, P4, I4)

Toimintamallin tavoitteena on kehittää sekä ottaa käyttöön tietoturvallinen JOPA-järjestelmä sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalveluihin. Se helpottaa ammattilaisten työtä pitkäaikaishoidon paikkojen hallinnassa ja tukee tiedolla johtamista.

Toimintaympäristö

Sote-ICT-kehittämiseen vaikuttavat vahvasti toimintaympäristön muutokset. Lainsäädännöllisesti kehitystä ohjaavat muun muassa digipalvelulaki, asiakastietolaki, tietosuojalaki sekä EU:n tekoälyasetus, jotka määrittävät digitaalisten ratkaisujen tietoturvaa, käyttöoikeuksia ja vastuukysymyksiä. Lainsäädäntö kehittyy jatkuvasti teknologian mukana, ja erityisesti tekoälyn hyödyntämiseen liittyvät oikeudelliset reunaehdot ovat tarkentumassa.

Yhteiskunnallisesti väestön ikääntyminen, hoivan tarpeen kasvu ja henkilöstöpula korostavat tarvetta tehokkaille ja kohdennetuille digipalveluille. Taloudellisesti hyvinvointialueiden tiukka rahoituskehys edellyttää kustannusvaikuttavia ratkaisuja. Lisäksi digipalvelujen käyttöönotto vaatii henkilöstöltä uudenlaista osaamista ja muutosvalmiutta, ja asiakkaiden digikyvykkyys vaihtelee. Kansalliset digistrategiat ja ohjausmekanismit tukevat kehittämisen pitkäjänteisyyttä ja vaikuttavuutta. 

 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Tällä hetkellä Helsingin kaupungilla ei ole yhtenäistä järjestelmää ​ikäihmisten ja alle 65-vuotiaiden monisairaiden ympärivuorokautisen hoidonpaikkojen hallintaan​. Vanhojen, jo käytössä poistettujen järjestelmien kehittäminen ei ole enää kustannustehokasta eikä varteenotettava ratkaisu. ​ 

Vanhat järjestelmät eivät ole yhteensopivia Apotin kanssa​ eivätkä myöskään tue kokonaisuudessaan jononhallintaan liittyvää hoitopaikkojenhallintaa riittävällä laajuudella. ​ 

  • Helsingin digistrategia - kijraa
  • STM pavleurefomanssi - kijraa
  • Kansallinen digistrategia - kirjaa 

 

JOPA-järjestelmä on pilvipohjainen ratkaisu, joka tukee sosiaali- ja terveydenhuollon prosessien digitalisointia, hoitopaikan kohdentamista ja tiedolla johtamista. Järjestelmä hyödyntää nykyaikaisia teknologioita, kuten pilvipalveluita, integraatioita ja skaalautuvia sovelluskomponentteja, jotka on rakennettu eri pilviympäristöihin. Sen arkkitehtuuri perustuu asiakastietojärjestelmän integraatioihin, tiedon hyödynnettävyyteen ja teknologiseen ketteryyteen. Järjestelmä on laajennettavissa ja sovellettavissa organisaation sisällä eri palvelukokonaisuuksiin

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Hyödyt asukkaille kehittämisessä:

  • Turvaa iäkkäiden ja hauraiden ikäihmisten asiakasryhmien oikeuksia turvalliseen ja asianmukaiseen hoitopaikkaan pääsyssä​. Samalla se parantaa asiakaskokemusta ja lisää hyvinvointia, kun asiakkaat pääsevät joustavammin tarkoituksenmukaisiin hoitopaikkoihin.

Hyödyt henkilöstölle kehittämisessä:​

  • Mahdollistaa tiedolla johtamisen ja toimii yhtenä johtamisen välineenä
  • Reaaliaikainen tieto helpottaa raportointia
  • Järjestelmä tukee ammattilaisia päivittäisessä työssä
  • Ammattilaiset pystyvät keskittymään olennaiseen​
  • Hankkeella vähennetään työn kuormittavuutta, ylimääräistä lisätyötä ja​ parannetaan työn tehokuutta digitalisaation avulla

Hyödyt tuottavuuteen

  • Poistaa aikahukkaa sekä päällekkäistä työtä​
  • Jonotusaikojen lyhentyminen ja lakivelvoitteen täyttäminen​
  • Kustannussäästö jonotusaikojen lyhentyessä

Hyödyt toiminnan vaikuttavuuteen

  • Kerätyn datan perusteella ennustaminen ja optimointi mahdollistuu lyhyellä ja pitkällä aikavälillä​
  • Palvelujen saatavuuden ja käyttöasteen parantuminen
  • Vahvistaa  strategista tiedolla johtamista ja tukee nopeaa päätöksentekoa ​
  • Tukee poikkeusolojen toimintaa ja nopeaa sijoittamista erityistilanteissa
Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

JOPA projektin kehittämistyötä tehdään monitoimijaympäristössä ja useiden sidosryhmien kanssa. JOPA järjestelmän eri vaiheet järjestelmäkehityksessä nivoo yhteen useita eri asiantuntijoita niin substanssin kuin tekniseltä puolelta. 

Toimijoita päätasolla ovat:

  • Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut (SKH)
  • Helsingin Seniorisäätiö ja muut ostopalvelutuottajat
  • Sotepe Helsinki tietohallinto
  • Digia OY
  • DigiHelsinki
  • Apotti
  • Vantaan ja Keravan hyvinvointialue (VAKE)
  • Helsingin kaupungin Kestävän kasvun -hanketuki
  • THL - tuki

     

Ydinryhmät / sidosryhmät

Järjestelmän säännölliset katselmoinnit: 

  • Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalveluiden ammattilaiset
  • Sotepe Helsingin tietohallinto
  • Digia 

     

JOPA- kehitysryhmän rooli:

  • JOPA kehitysryhmän koostuu sote asiantuntijoista ja ryhmä kokoontuu tarpeen mukaan n. 1 krt / kk vuosina 2024- 2025. Kehitysryhmälaiset ovat olleet suunnittelemassa järjestelmäkehityksen käyttöönottovaiheita kuten hyväksyntätestauksia, nimettyjä rooleja, mallia loppukäyttäjien tekniseen tukeen, koulutuksia ja viestintää.
  • Työkaluina ja menetelminä on hyödynnetty porinapiiiriä, ideointityöpajaa, äänestystä, ennakkokyselyä, ennakkotehtäviä ja digitaalisian työkaluina mm. Seppo pelialusta, Miroa, Whiteboard, Jamboard, Forms sekä Teams Polls.

 

Pääkäyttäjien, hallinnon assistenttien sekä järjestelmävastaavan rooli:

  •  Viisi pääkäyttäjää nimetään jo projektin alkuvaiheessa, ja he osallistuvat aktiivisesti järjestelmän hyväksyntätestaukseen ja validointiin. Myös järjestelmävastaava sekä hallinnon assistentit nimetään projektin aikana.
  • Pääkäyttäjät, hallinnon assistentit ja järjestelmävastaava tekevät tiivistä yhteistyötä muiden asiantuntijoiden kanssa suunnitellessaan ja mallintaessaan keskeisiä prosesseja, joita ei jono- ja paikkahallintajärjestelmän osalta ole valmiina. Näitä ovat esim.  käyttäjähallinta, häiriöhallinta, toipumis- ja jatkuvuussuunnitelmat.
  • Pääkäyttäjät osallistuvat järjestelmäkoulutukseen, laativat käyttöohjeita ja vastaavat loppukäyttäjien kouluttamisesta. Lisäksi he dokumentoivat pääkäyttäjien roolit ja vastuut sekä luovat rakenteita loppukäyttäjien tukemiseen, viestintään sekä muuhun yhteistyöhön. 

 

JOPA tekninen järjestelmäkehitys monitoimijaympäristössä: 

JOPA SOTEPE Helsingistä työryhmiin osallistuvat henkilöt, joiden työpanos kohdistuu enemmän järjestelmän omistajuuteen, projektipäällikkö / tuoteomistajuuteen, tekniseen kehitystyöhön, vaatimusmäärittelyihin, tietosuoja - ja turvatyöhön, käyttäjähallintaan, testaustukeen, tietovirtakuvausten ja arkkitehtuurikuvien laatimiseen sekä jatkuvien palvelujen sopimusneuvotteluihin.

  • Omistaja Soili Partanen (Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut: arviointitoiminta).
  • Projektipäällikkö / tuotevastaava Anne Tiihonen (RRP INV 4 - 04/24 asti),  Henna Reponen (04/24 lähtien).
  • Projektisuunnittelija Emmi Kettunen (RRP INV 4 - 12/24 asti), Pauliina Kuusisto (12/24 lähtien).
  • KAM Nadia Partala (digitalisaatio- ja kehittäminen).
  • Projektipäällikkö / integraatiot Janne Kettunen (digitalisaatio- ja kehittäminen).
  • Ratkaisuarkkitehti Jussi Peltonen (digitalisaatio- ja kehittäminen 01/2025 lähtien).
  • ICT-asiantuntija  Jan Nygren ja Jere Hurmekoski (digitalisaatio- ja kehittäminen).
  • Kehityspäällikkö Jaana Kärki (digitalisaatio- ja kehittäminen).
  • Tietoturvapäällikkö Sakari Hulkkonen  ja tietoturva - asiantuntija Tommi Lipsanen (jatkuvat palvelut ja sovellustuki).
  • Tietosuojajuristi Heini Kettunen (lakiasiat ja päätöksenteon tuki).
  • ICT - asiantuntija / lisenssit ja Azure AD Toni Saari (jatkuvat palvelut ja sovellustuki).
  • ICT - asiantuntija / järjestelmävastaava Tarja Valkeapää (jatkuvat palvelut ja sovellustuki).
  • Toiminnan suunnittelija Minna Schalin (talous ja suunnittelu).
  • Talouden suunnittelija Nina Brounou (talouden ja toiminnan suunnittelu).
  • Projektipäällikkö Leea Kallio (tietohallintoyksikkö)
  • ATK-suunnittelija Sari Korpi (tietohallintoyksikkö).

     

Yhteistyökumppaneina ja toimittajina: Apotti, Digia ja DigiHelsinki. 

 

Yhteistyön toteutumisen muodot:

  • Viestintä: JOPa teams, sähköpostit.
  • JOPA järjestelmäkehityksen sprintti katselmoinnit.
  • Säännöllinen kokoontuminen sidosryhmien kanssa ja yhteiskehittäminen.

     

Tavoiteltu muutos

Henkilöstön näkökulmasta:

Johdon näkökulmasta:

Asiakkaiden näkökulmasta: 

Organisaation näkökulmasta:

 

JOPA ratkaisu tulee tarjoamaan:

  • Uuden tietoturvallisen julkipilviratkaisun SOTE-ympäristöön
  • Konkreettisen työvälineen hoitopaikkajonojen hallintaan
  • Välineen reaaliaikaiseen tiedolla johtamiseen
  • Monipuoliset raportointimahdollisuudet postinumerotasolla sekä monilla suodatusmahdollisuuksilla
  • Hoitopaikkajonotuksen lyhentyminen, prosessin tehostuminen ja sitä sen myötä kustannusten vähentyminen​
  • Iäkkäiden ja hauraiden ikäihmisten oikeuksien vahvistuminen.
  • Manuaalisen työn ja työvaiheiden vähentyminen
  • Kustannuslaskurin, joka mittaa jonotuksen hintaa
  • Ketterä ja monipuolinen raportointi
Muutoksen mittaaminen

Järjestelmän arvioinnin mittareina ovat:

  • Kehittämiskustannukset
  • Jatkuvien palvelujen kustannukset
  • Käyttökokemus ja käytettävyys palaute
  • Työajanseuranta
  • Täyttöasteiden tehostuminen
  • Prosessien, ohjeiden ja mallien uudistaminen
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Asiakas  ja ammattilaisen  

Pitkäaikaissairaalle henkilölle  ja hoivapaikkakoordinaattorille laadittiin asiakaspalvelupolut hahmottamaan prosessia asiakkaan ja työntekijän silmin sekä ymmärtämään prosessin vaiheiden kipukohtia​. Asiakaspalvelupolut toimivat pohjana kehitystyölle ja selkeyttävät sidosryhmille viestintää kehitystyön alkaessa​. Asiakaspalvelupolkuja tehtiin kaksi eri versiota samasta käyttötapauksesta​: 

Nykytila​: Tämän hetkinen prosessi kipukohtineen pitkäaikaissairaan seniorin sekä hoivapaikkakoordinaattorin näkökulmasta 

Tavoitetila​: Ehdotettu tulevaisuuden ratkaisu nykytilan pohjalta molempiin näkökulmiin, minkä tarkoitus on ratkaista nykytilan kipukohdat järjestelmän ja prosessin osalta​. Ehdotetun tavoitetilan ratkaisun ei tarvitse olla lopullinen versio, vaan siitä voi ​ hyödyntää osia todellista ratkaisua hahmoteltaessa​.

Organisaatio näkökulmasta: Tunnistettiin tarve jononhallintajärjestelmän kehittämiselle, joka parantaa heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevien ikäihmisten hoitoketjuja ja palvelujen piiriin pääsyä sekä tarve järjestelmälle, joka tukee tiedolla johtamisen tarvetta ja nopeaa tiedonkulua. ​Haluttiin rakentaa järjestelmä tukemaan sosiaali- ja terveydenhuollon integraatiota ja eri toimijoiden yhteistyötä. 

Yhteiskunta näkökulma: Sosiaali- ja terveyspalveluissa on usein käytössä erilaisia järjestelmiä ja tietokantoja, joiden välinen tiedonkulku voi olla haastavaa.  Esiselvityksessä valituilla Microsoft Azure ja  Power Platform ratkaisulla voidaan integroida eri järjestelmät saumattomasti yhteen, mikä helpottaa tiedon jakamista ja parantaa prosessien sujuvuutta:  ​

  • Esimerkiksi potilastietojen siirto eri toimijoiden välillä voi tapahtua helposti ja turvallisesti.​
  • Kokonaisuus tarjoaa analytiikkatyökaluja, joilla voidaan hyödyntää dataa ja tehdä parempia päätöksiä. ​
  • Sosiaali- ja terveyspalveluissa kerätään valtava määrä tietoa, jota voidaan hyödyntää palveluiden suunnittelussa, resurssien optimoinnissa ja päätöksenteossa. ​
  • Alustaratkaisulla voidaan analysoida ja visualisoida tietoa helposti ymmärrettävässä muodossa, mikä tukee päätöksentekoa ja parantaa palveluiden laadukkuutta.​
Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Jono- ja paikkahallintajärjestelmä (JOPA) -projektissa hyödynnetään Innokylän toimintamalleja. Innokylä tarjoaa arvokasta tietoa ja käytännön esimerkkejä, joita voidaan soveltaa projektin eri vaiheissa kuten testauksissa, käyttöönotoissa, viestinnässä ja käyttöpalautteissa.

 

 

 

Ideointi

JOPA-järjestelmän ideointi käynnistyi tarpeesta kehittää ratkaisu, joka tukee ympärivuorokautisen pitkäaikaishoidon hoitopaikan kohdentamista asiakkaille sekä mahdollistaa tiedolla johtamisen raportointia. Kehitystyön alkuvaiheessa tunnistettiin, että pelkkä tekninen toteutus ei riitä – tarvitaan myös toiminnallisia ratkaisuja, jotka tukevat käyttäjiä arjen työssä.

Tämä tarkoittaa esimerkiksi:

  • selkeitä ja helppokäyttöisiä käyttöliittymiä
  • sujuvia kirjautumis- ja uloskirjausprosesseja
  • automaattista tiedonsiirtoa eri järjestelmien välillä
  • raportointityökaluja, jotka vastaavat käytännön tarpeisiin

Lisäksi huomioitiin, että käyttäjät tarvitsevat tukea käyttöönotossa – kuten koulutusta, ohjeistusta ja viestintää – jotta uusi järjestelmä saadaan osaksi päivittäistä työtä mahdollisimman sujuvasti.

Analyysin pohjalta luotiin kehitysbacklogi, joka kuvasi järjestelmän teknisen toteutuksen tarpeet, toiminnalliset vaatimukset ja tekniset reunaehdot. Asiakas- ja yksikkötietojen välitystä varten suunniteltiin integraatiot potilastietojärjestelmien kanssa.

Tietosuoja ja tietoturva tunnistettiin alusta alkaen keskeisiksi kehityskohteiksi. Ideointivaiheessa hahmoteltiin eri testaustasoja, kuten yksikkötestaukset, integraatiotestaukset ja loppukäyttäjien  hyväksyntätestaukset, jotka tukevat järjestelmän laadunvarmistusta.

Ideoinnissa tunnistettiin, että järjestelmän hallintaan ja käyttöön liittyvät prosessit tuli kuvata selkeästi, dokumentaatiot tuottaa ja vastuut nimetä. Erityistä huomiota kiinnitettiin mm. tietosuoja-arvioihin, RACI-vastuumatriisiin, järjestelmäkuvauksiin, tietovirta- ja arkkitehtuurikuvauksiin, pääkäyttäjärooleihin sekä jatkuvuuden ja laadunhallinnan varmistamiseen. Näihin liittyvät myös käyttäjähallinta, häiriötilanteiden hallinta ja jatkuvien palvelujen sopimukset, jotka tukevat järjestelmän pitkäaikaista toimivuutta ja käytön sujuvuutta.

Projektin toteutusympäristö on monitoimijainen: mukana ovat mm. Digia, Apotti, DigiHelsinki, Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala (tietohallinto, arviointi-, kuntoutus- ja hoivapalvelut) sekä ostopalvelutuottajat. Tämä edellytti projektimallin suunnittelua, jossa hyödynnetään Scrum-viitekehystä ja iteratiivista prosessimallia. Näin varmistetaan kehitystyön joustavuus, jatkuva priorisointi ja sidosryhmien koordinointi sekä osallistuminen.

JOPA-kehitysryhmän jäsenet ovat olleet aktiivisesti mukana ideoimassa sekä muotoilemassa  loppukäyttäjien tukimallia, käyttöönottovaiheen viestintää sekä koulutusten suunnittelua. Loppukäyttäjien osallistuminen kehittämiseen tukee järjestelmän juurtumista arjen käytäntöihin ja parantaa käyttöönoton sujuvuutta.

Liitteet
Kuva
Kuva pilvenhattarasta, jonka sisälle kirjattu kaikki JOPA kehitysryhmään osallistuneet toimijat, esimerkiksi hoivapaikkakoordinaattorit, jatkuvat palvelut ja sovellustuki ja niin edelleen.
Kuvassa esimerkki JOPA kehitysryhmään osallistuneista toimijoista, jotka olivat ideoimassa loppukäyttäjien tukimallia järjestelmän käyttöönoton jälkeen.

Ratkaisun testaaminen

JOPA-järjestelmän testiympäristön testausprosessi toteutettiin vaiheittain ajalla 01–08/2025. Testaus sisälsi useita tasoja, kuten Apotti–JOPA-integraatiotestaukset (02–05/2025), tuoteluettelon ja koodistopalvelimen testaukset (01–08/2025), tietoturva- ja tekniset testaukset sekä lokitustestaukset (05–08/2025), ja loppukäyttäjien hyväksyntätestaukset (01–08/2025). 

Kaikista testaustasoista laadittiin erilliset toteutussuunnitelmat, joiden mukaan testaukset toteutettiin. Esimerkiksi loppukäyttäjien hyväksyntätestauksen toteutussuunnitelmassa määriteltiin testauksen tavoitteet ja laajuus, kriteerit testauksen aloitukseen, aikataulu, riskiarvion, testauskäytäntöjen kuvauksen ja hyväksymiskriteerit.  

Testausprosessi oli vaiheittain etenevä ja toistuva eli iteratiivinen: testauksia toteutettiin useassa erässä, ja niiden tulosten perusteella tehtiin järjestelmään parannuksia ennen seuraavaa testauskierrosta. Tämä mahdollisti järjestelmän kehittämisen asteittain kohti toimivampaa ja käyttäjien tarpeita vastaavaa kokonaisuutta.

Resursseina:

  • Kustannusresursseja: lisenssi- ja asiantuntijakulut
  • Henkilöstö- ja aika resurssit: toimittajat, integraatioasiantuntijat, tietoturva- ja tekniset asiantuntijat sekä loppukäyttäjien edustajat sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalveluiden sekä ostopalvelutuottajien testaajat. 

     

Testaukset tehtiin ensin JOPA:n testiympäristössä. Kun kaikki sovelluksen ja integraatioiden osat oli testattu ja varmistettu toimiviksi, eikä niihin enää tullut muutoksia, aloitettiin tuotantoympäristön rakentaminen tuotantovalidointia varten.  JOPA tuotantoympäristö validoitiin integraatioiden, tietoruvatoimenpiteiden ja sovelluksen osalta ennen käyttöönottoja 09/2025. 

Liitteet
Kuva
Pydamidi kuva eri testaustasoista.
Eri testaustasot varmistavat järjestelmän laadun ja luotettavuuden ennen tuotantokäyttöä. Yksikkö-, integraatio- ja hyväksyntätestaukset auttavat havaitsemaan virheet ajoissa ja varmistavat, että järjestelmä toimii määrittelyjen mukaisesti sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten tarpeisiin.
Kuva
Tiekartta eri testausvaiheet ajoittuivat ajalle tammi-lokakuu 2025.
JOPA testiympäristön testausaikataulu.
Kokeilun tavoitteet

Eri testaustasot varmistavat järjestelmän teknisen toimivuuden, laadun ja luotettavuuden ennen tuotantokäyttöä. Tavoitteena oli todentaa erityisesti asiakas- ja yksikkötietojen tiedonsiirto, jota varten suunniteltiin ja testattiin tarvittavat integraatiot eri järjestelmien välillä.

Tietoturvatarkistuksen osalta päätettiin hyödyntää ulkopuolista teknistä tarkistusta, ja tavoitteena oli todentaa asiakastietolain sekä muiden asetusten ja määräysten vaatimukset. Loppukäyttäjien hyväksyntätestauksen tavoitteena oli varmisti, että järjestelmä toimii odotetusti ja tukee sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten käytännön tarpeita.

Kokeilussa opittua

Testausprosessit osoittautuivat resursoinniltaan vaativammiksi kuin alun perin arvioitiin. Etukäteen ei voitu täysin ennakoida, kuinka paljon virheitä löytyisi korjattavaksi, eikä virhemäärää osattu arvioida riittävän tarkasti. Tämä johti useisiin asiantuntijapalavereihin monitoimijaympäristössä, joissa ratkaisukeskeisyys, osaaminen ja sinnikkyys korostuivat.

JOPA-järjestelmä toteutetaan monitoimijaympäristössä, mikä toi haasteita aikataulujen yhteensovittamiseen. Esimerkiksi testiympäristön tuli olla riittävästi testattu ja valmis, jotta ulkoistettu tietoturvatarkistus ja tekninen testaus voitiin toteuttaa laadukkaasti. Lisäksi vastaavanlaisen järjestelmän kehittämisestä tai testauksesta ei ollut aiempaa kokemusta, mikä loi omat haasteensa kokonaistestaukseen.

Toisaalta löydetyt ja korjatut virheet eivät ainoastaan parantaneet järjestelmän teknistä toimivuutta, vaan niillä oli suora vaikutus siihen, miten hyvin järjestelmä tukee sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten työtä, mahdollistaa sujuvat palveluprosessit ja edistää parempaa henkilöstö- ja asiakaskokemusta. Testausvaihe oli opettavainen, ja mukana olleet asiantuntijat kartuttivat osaamispääomaa, josta on hyötyä tulevissa kehittämisprojekteissa.

 

 

 

Ratkaisun perusidea

JOPA-projektissa rakennetaan konkreettinen jono- ja paikkahallintajärjestelmä hoitopaikkajonojen hallintaan, joka vahvistaa ja varmistaa ikääntyneiden henkilöiden hoidon oikea-aikaisuutta, hoitopaikkojen ja palveluiden joustavaa käyttöä, tiedonkulkua  ja vahvistaa tiedolla johtamista. 

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin juurruttaminen ja ratkaisun levittäminen edellyttävät suunnitelmallista käyttöönottoa ja jatkuvaa tukea. Prosessi etenee seuraavasti:

  1. Valmisteluvaihe:
    • Käyttöönoton suunnittelu
    • Koulutusmateriaalien ja ohjeistusten laatiminen
    • Tukipalveluiden ja pääkäyttäjäroolien määrittely
  2. Käyttöönotto:
    • Järjestelmän hyväksyntä ja tekninen käyttöönotto
    • Loppukäyttäjien koulutukset eri rooleille
    • Tukipalveluiden käynnistäminen (esim. tukilinjat, pääkäyttäjätiimit)
  3. Juurruttaminen:
    • Toimintamallien ja prosessien integrointi arjen työhön
    • Jatkuvien palvelujen sopimus toimittajan kanssa (ylläpito, jatkokehitys)
    • Palautteen keruu ja käytön seuranta
  4. Vakiinnuttaminen:
    • Ratkaisun sisällyttäminen organisaation pysyviin toimintatapoihin
    • Käytön tukeminen ja kehittäminen osana normaalia toimintaa

Käytännön toteutus vaatii seuraavia resursseja:

  • Aikaa: suunnittelu, koulutukset, tukipalveluiden rakentaminen ja seuranta
  • Henkilöstöä: projektitiimi, pääkäyttäjät, kouluttajat, tukihenkilöstö
  • Rahoitusta: koulutusten, tukipalveluiden ja sopimusten kustannukset
  • Osaamista: ICT-järjestelmäosaaminen, muutosjohtaminen, kouluttaminen, tiedolla johtaminen
Vinkit toimintamallin soveltajille

JOPA- prosessissa oli useita vaiheita, joista osa on edelleen kesken.

1. Markkinakartoitus ja esiselvitys kannattaa tehdä mahdollisimman laajasti. Useat ratkaisut on jo keksitty ja riippuen kehittämisen tarpeesta, joten ratkaisu voi löytyä oman organisaation sisältä kuten meille kävi.

2. Analyysivaihe on lähes välttämätön vaihe tämän tyyppisessä hankkeessa. Tuossa vaiheessa idea ja ratkaisu kohtaavat ja järjestelmän sopivuutta testataan useasta kulmasta. Samassa yhteydessä tarpeet selkeytyvät ja se auttaa hahmottamaan tietosuojan ja tietoturvan näkökulmasta erilaisten haasteiden kartoittamista ja mahdollisuutta ratkaista niitä. Tässä vaiheessa joudutaan myös miettimään kustannuksia, budjettia tarkemmin ja sitä miten jatkuvat palvelut tullaan toteuttamaan.

3. Rakentaminen ja integraatio. Rakentamisen tueksi kannattaa olla projektin hallintaväline, jossa etenemistä voidaan seurata - JOPA- ratkaisussa se oli JIRA.  Alkuvaiheessa  tulee perustaa vähintään kaksi ympäristöä: tuotanto- ja kehitys-/testiympäristö.  Kehitys-/testiympäristön toimii niin sanottuna Master-järjestelmänä, josta mukautukset siirretään tuotantoympäristöön. ​

Keväällä 2023 toteutetussa Jonon- ja paikkahallintajärjestelmä JOPA:n analyysivaihessa  tehtiin  kuvaus Microsoft Power Platform-järjestelmään perustuvasta Model Driven App ratkaisusta​ ja laajuus listattiin erilliseen backlog -dokumenttiin. Backlog -dokumenttia on ylläpidetty ja pidetään koko projektin aikana. Rakentamisen jälkeen backlog:lle jäänet asiat siirtyvät jatkokehityslistalle.

Integraatiot voivat viedä aikaa ja niiden eri vaiheille tulee varata aikaa joustavasti.

4.Käyttöönotto vaihe: Käyttöönotto alkaa, kun toteutus on tehty ja silloin valmistaudutaan järjestelmän mahdollisimman sujuvaan tuotantokäytön aloitukseen​. 

5. Muutosten hallinta, elinkaarisuunnittelu ja jatkokehitys: Tähän kannatta panostaa jo heti alkuvaiheessa ja miettiä miten kehityshankkeen jälkeen toiminta sujuu mahdollisimman  hyvin ja saumattomasti, mihin hankeen materiaalit arkistoidaan, että alkulähteille voidaan palata vielä vuosien jälkeenkin ja  miten jatkokehitys ja ylläpito ratkaistaan.

Vinkit

Ketterät menetelmät sopivat erityisen hyvin innovatiivisiin ja monimutkaisiin kehityshankkeisiin sekä tilanteisiin, joissa toimintaympäristö muuttuu nopeasti. Ketterä strategia perustuu empiriaan ja tiiviiseen vuoropuheluun loppukäyttäjän kanssa. 

Ketterä toimintatapa perustuu lyhyisiin iteraatioihin, joista kussakin pyritään tuottamaan jotakin valmista käyttäjien validoitavaksi. Tämä vaatii vahvaa sitoutumista kehittäjäryhmän osalta. Kysymyksiin on vastattava nopeasti,  että kehittäminen voi edetä joustavasti ja aikataulussa. 

Toimintamalli sopii pienemmän ratkaisun kehittämiseen mahdollisimman nopeasti. Sen perusteella kerätään palaute jatkokehitykseen, jota tehdään aktiivisessa vuorovaikutuksessa loppukäyttäjien kanssa. 

Mallissa loppukäyttäjät pääsevät mukaan vaikuttamaan.  Ratkaisuja haasteisiin kehitetään jatkuvasti ja tiimi näkee kättensä jäljen sen sijaan, että he suorittavat irralliset, etukäteen määritellyt työvaiheensa. Prosessin myötä selviää sekin, että kohderyhmän toiveet ja todelliset tarpeet ovat kaksi eri asiaa.

Ketterästä kehittämisestä vastaa monialainen tiimi, jonka osaaminen on valikoitu asetetun tavoitteen perusteella. Tiimin kokoonpanoa voidaan muuttaa kulloisenkin tarpeen mukaisesti. Osaamista vahvistetaan tarpeen mukaan, eikä kaikkia ryhmän jäseniä tarvita jokaisessa kokouksessa. 

Moniosaajatiimi lisää prosessin läpinäkyvyyttä sekä mahdollistaa ongelman tarkastelun monesta eri näkökulmasta, jolloin syy-seuraussuhteita on helpompi ymmärtää.  

Lopuksi

Ketteryydessä on kysymys toimintakulttuurin muutoksesta, johon rakenteet ja toimintatavat vaikuttavat. Koska toimintatapa haastaa useinkin organisaation vanhat rakenteet, prosessit, hierarkian tai ohjausmallit, tulee varautua siihen, että muutosvastarintaa esiintyy jossakin vaiheessa ja siitä ei pidä lannistua. JOPA- hankkeessa  erityisesti johdon ja ohjausryhmän vahva  tuki, avoin keskustelu ja päättäväinen eteneminen on ollut erityisen tärkeää ja auttanut viemään hanketta eteenpäin.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Arviointi tulee vielä myöhemmin syksy 2025.