JOPA – jono- ja paikkahallintajärjestelmä ja hallintamalli, Helsinki (RRP, P4, I4)
JOPA – jono- ja paikkahallintajärjestelmä ja hallintamalli, Helsinki (RRP, P4, I4)
JOPA-järjestelmä tukee Helsingin senioripalveluissa hoitopaikkojen hallintaa, kattaen sekä oman että ostopalvelutuottajien tuotannon. Tavoitteena on helpottaa hoitopaikan järjestämistä, tukea ammattilaisten työtä ja vahvistaa tiedolla johtamista
Toimintaympäristöä muovaavat yhteiskunnalliset muutokset, kuten väestön ikääntyminen, hoidon tarpeen kasvu, henkilöstöpula ja hyvinvointialueiden tiukka rahoituskehys. Nämä tekijät lisäävät painetta kehittää digitaalisia ratkaisuja, jotka tukevat palvelujen oikea-aikaista kohdentamista, resurssien tehokasta käyttöä ja ammattilaisten työn sujuvuutta. Digipalvelujen käyttöönotto edellyttää henkilöstöltä uudenlaista osaamista ja muutosvalmiutta.
Kehittämistyö pohjautuu Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan strategisiin linjauksiin, kuten Helsingin sairaalan toimintasuunnitelmaan, "Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan digisuunnitelma 2023–2025" ja toimialan muutosohjelmaa vuosille 2023–2026.
Kansallisesti Orpon hallituksen ohjelmassa korostetaan digitalisaation merkitystä sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamisessa. STM:n strategiassa "Digitaalisuus sosiaali- ja terveydenhuollon kivijalaksi Sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaation ja tiedonhallinnan strategia 2023–2035" painotetaan teknologian hyödyntämistä henkilöstön työn tukemisessa sekä tiedon tehokasta käyttöä palvelujen kehittämisessä ja johtamisessa. Kehittämistä ohjaavat keskeiset lait ja asetukset, kuten digipalvelulaki, asiakastietolaki, tietosuoja-asetus, tiedonhallintalaki sekä laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä, jotka määrittävät digitaalisten ratkaisujen tietoturvaa, käyttöoikeuksia ja vastuukysymyksiä.
JOPA-projektin kehittämistyötä tehtiin monitoimijaympäristössä ja useiden sidosryhmien kanssa. Järjestelmäkehitys nivoi yhteen asiantuntijoita sekä substanssin että teknisen toteutuksen puolelta. Lisäksi kehittämisessä tarvittiin erityisasiantuntemusta muun muassa tietosuoja- ja tietoturva-asioihin, viestintään sekä sopimus- ja hankintakysymyksiin, jotta ratkaisu vastaa sekä toiminnallisiin että hallinnollisiin vaatimuksiin.
JOPA projektin kestävän kasvun -hankkeen tiimi:
- Omistaja arviointitoiminnan johtaja
- Projektipäällikkö
- Projektisuunnittelija
- Viisi pääkäyttäjää
Helsingin sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut:
- Osto- ja laadunhallinta
- Arviotoiminnan yhteiset palvelut; keskitetty asiakasohjaus
- Seniorikeskukset
- Sairaalapalvelut
Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan yhteiset palvelut:
- Tietojohtaminen - ja tiedonhallintapalvelut
- Henkilöstö- ja kehittämispalvelut
- Hankinta- ja sopimuspalvelut
- Talous-, strategia- ja suunnittelupalvelut
- Laki-, valvonta- ja yleishallintopalvelut
Muut yhteistyökumppanit:
- Ostopalvelutuottajat
- Digia
- Apotti
- DigiHelsinki
Ammattilaiset saavat konkreettisen työvälineen hoitopaikkajonojen hallintaan ja reaaliaikaiseen tiedolla johtamiseen. Manuaalinen työ vähenee, prosessit tehostuvat ja resurssien käyttö paranee. Järjestelmä tukee asiakasohjautuvuutta, vahvistaa iäkkäiden oikeuksia ja tuo näkyväksi jonotuksen kustannusvaikutuksia. Raportointi tukee päätöksentekoa.
Tavoiteltujen muutosten saavuttamista seurataan arviointikysymysten sekä hyötytavoitteiden ja mittareiden avulla seuraavasti.
1. Onko järjestelmä otettu käyttöön tietoturvallisesti ja käyttäjälähtöisesti?
Hyötytavoite: Tietoturvallinen järjestelmä vastaa käyttäjien tarpeisiin käytettävyydeltään ja toiminnallisuudeltaan.
Mittarit:
- Järjestelmä kehitetty ja hyväksytty kyllä/ei
- Hallinta- ja ylläpitosuunnitelma luotu kyllä / ei
- Dokumentaatio valmis kyllä /ei
- Järjestelmä käyttöönotettu kyllä / ei
- SUS-käytettävyysarvio tavoite: 70–79
- NPS(tavoite: 30 tai enemmän
- Avoin palaute kehitysideoista
-
Tietotosuoja-arvio ja riskien hallintatoimet
2. Vahvistuuko ammattilaisten osaaminen ja muutosvalmius?
Hyötytavoite: Ammattilaisten osaaminen vahvistuu uuden digitaalisen toimintatavan myötä.
Mittarit:
- Koulutuspalautteet (kokonaisarvosana 4/5, NPS 20 tai enemmän
- Tukiklinikkapalautteet FAQ kylläntyy.
-
Käyttöönoton kattavuus ajalla 10–12/2025 70 %
3. Vähentääkö järjestelmä manuaalista työtä ja parantaako se työn tuottavuutta?
Hyötytavoite: Manuaalinen työ vähenee ja ammattilaisten työ helpottuu, kun paikkahallintaan käytettävä työaika lyhenee.
Mittarit:
- Työajan säästö hoivapaikkakoordinaattoreiden työaikaseurannassa.
4. Parantaako järjestelmä hoitopaikkojen täyttöastetta ja tehostaako resurssien käyttöä?
Hyötytavoite: Vapaiden paikkojen täyttöaste paranee järjestelmän käyttöönoton myötä, mikä vähentää hukkaa ja tehostaa resurssien käyttöä.
Mittarit:
- Ympärivuorokautisen palveluasumisen vapaana oleva käyttöasteen tehostuminen.
5. Nopeuttaako järjestelmän käyttö hoitoketjuissa olevien henkilöiden sijoittumista pitkäaikaishoitoon? Hyötytavoite: Hoitoketjuissa jonottavien henkilöiden sijoittuminen nopeutuu järjestelmän käyttöönoton myötä, mikä vähentää jonotuksen kustannuksia ja tuo kustannussäästöjä.
Mittarit:
- Jonotuksen keskimääräinen vrk / hinta ja jonotuspäivien väheneminen vuodessa.
6. Kattaako hyödyt jatkuvien palvelujen kustannukset?
Mittari:
- Arvioidaan kokonaisuutta panos-tuotos-vaikutus-vaikuttavuus -menetelmällä.
Asiakasymmärrystä kerrytettiin erityisesti ammattilaisten näkökulmasta, sillä he ovat järjestelmän ensisijaisia käyttäjiä ja työn toteuttajia. Osallisuus oli keskeinen osa kehittämisprosessia ja tietoa on kerrytetty seuraavasti:
- haastatteluissa ja työpajoissa
- järjestelmäkehityksen katselmoinneissa
- loppukäyttäjien hyväksymistestauksissa
- tuotantoympäristön validoinneissa
- koulutuspalautteissa
- loppukäyttäjien tuen mallintamisessa
- järjestelmän käyttökokemusten arvioinnissa
Asiakasymmärrys oli keskeinen lähtökohta JOPA-järjestelmän teknisille vaatimusmäärittelyille sekä järjestelmän kehittämiselle, koulutuksille ja käyttöönotolle.
JOPA-järjestelmä kehitettiin omana, uniikkina ratkaisunaan tunnistettuun tarpeeseen hoivapaikkojen kohdentamisen ja tiedolla johtamisen tueksi. Valmiita toimintamalleja ei ollut suoraan hyödynnettäväksi. Tämä teki kehittämisestä uudenlaista ja vaati tiivistä yhteistyötä eri asiantuntijoiden välillä yhdistäen substanssiosaamisen, teknisen toteutuksen ja käyttäjälähtöisen suunnittelun.
Analyysivaihe toteutettiin omana hankintana, jossa laadittiin järjestelmäkuvaus ja muodostettiin ensimmäinen backlog yhteiskehittämisen tuloksena, joka toimi pohjana järjestelmän ja integraatioiden toteutusvaiheeseen.
Loppukäyttäjät osallistuivat koko projektin ajan ideointiin erityisesti tukimallin, käyttöönoton suunnittelun ja loppukäyttäjätestausten valmistelun osalta.
Huomiotiin myös palvelun hallintaan liittyvät prosessit, kuten käyttäjähallinta, häiriötilanteiden hallinta sekä jatkuvien palvelujen sopimusasiat.
JOPA-järjestelmän testaus toteutettiin ensin testiympäristössä ennen tuotantoympäristön validointeja.
Testauskokonaisuus sisälsi useita tasoja, kuten integraatioiden testauksia, tietoturvatarkistuksia, lokitietojen testauksia sekä loppukäyttäjien hyväksyntätestaukset.
Resursseina:
- Kustannusresursseja: lisenssi- ja asiantuntijakulut
- Henkilöstö- ja aika resurssit: toimittajat, integraatioasiantuntijat, tietoturva- ja tekniset asiantuntijat sekä loppukäyttäjien edustajat sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalveluiden sekä ostopalvelutuottajien testaajat.
Kun kaikki sovelluksen ja integraatioiden osat oli testattu ja varmistettu toimiviksi, aloitettiin tuotantoympäristön rakentaminen.
JOPA tuotantoympäristö validoinnilla varmistettiin ennen käyttöönottoa integraatioiden, tietosuojatoimenpiteiden ja sovelluksen toimivuus.
Kokeilun tavoitteena oli varmistaa JOPA-järjestelmän tekninen toimivuus, laatu ja luotettavuus ennen tuotantokäyttöä. Erityisesti haluttiin todentaa asiakas- ja yksikkötietojen tiedonsiirto integraatioiden kautta sekä tietosuoja- ja turvaseikat.
Testaus sisälsi eri tasoja, kuten loppukäyttäjien hyväksyntätestauksen ja ulkoistetun tietoturvatarkistuksen, joiden avulla arvioitiin järjestelmän toimivuutta, säädöstenmukaisuutta ja käyttökokemusta.
Testaus osoittautui resursoinniltaan vaativammaksi kuin alun perin arvioitiin, mikä opetti varautumaan riittävään asiantuntijaresursointiin ja useisiin yhteisiin palavereihin monitoimijaympäristössä. Virhemäärää ei voitu ennakoida tarkasti, mutta ratkaisukeskeisyys, osaaminen ja sinnikkyys korostuivat prosessin aikana.
Monitoimijaympäristö toi haasteita aikataulujen yhteensovittamiseen, esimerkiksi testiympäristön piti olla riittävästi testattu ennen ulkoistettua tietoturvatarkistusta. Vastaavanlaisen järjestelmän kehittämisestä ja testauksesta ei ollut aiempaa kokemusta, mikä teki vaiheesta opettavan.
Testauksissa löydetyt ja korjatut virheet paransivat järjestelmän teknistä kyvykkyyttä ja vähensivät virheiden määrää.
Testaus lisäsi asiantuntijoiden osaamista, josta on hyötyä tulevissa kehittämishankkeissa.