Ikääntyneiden asiakasraati "Onko huolta huomisesta?"
Asiakasosallisuutta ja rakenteellisen sosiaalityön tietotuotantoa edistävä toimintamalli ikääntyneiden palveluissa. Palveluiden kehittämistä asiakkaiden ja työntekijöiden yhteisen keskustelun kautta.
Etelä-Savossa väkimäärä vähenee ja asukkaiden keski-ikä nousee muuta maata voimakkaammin. Palvelujen tulee
olla laadukkaita ja niiden tulee tukea jokaisen asiakkaan toimintakykyä parhaalla mahdollisella tavalla. Ikääntyvät haluavat myös itse vaikuttaa käyttämiinsä palveluihin. Yhteiskunnan rahalliset ja henkilölliset resurssit ovat kuitenkin aina rajalliset, joten uusia toimintamalleja on kehitettävä toiveiden täyttämiseksi ja palvelujen turvaamiseksi.
Kehitettävä asia linkittyy asiakasosallisuuteen ja rakenteellisen sosiaalityön tietotuotantoon. Asiakasosallisuuden kautta saadaan arvokasta tietoa sosiaalisista ilmiöistä ja kehittämisehdotuksia hyvinvointialueen palveluihin.
Kohderyhmänä ovat eteläsavolaiset ikääntyneiden palveluiden asiakkaat ja heidän läheisensä. Asiakasraadin jäsenet löydettiin avoimen haun kautta lehti-ilmoituksella. Ajatuksena on, että asiakasraadin jäsenet ja hyvinvointialueen työntekijät keskustelevat tasavertaisesti ja yhdessä ratkaisuja etsien.