Ikääntyneiden asiakasraati "Onko huolta huomisesta?"

Asiakasosallisuutta ja rakenteellisen sosiaalityön tietotuotantoa edistävä toimintamalli ikääntyneiden palveluissa. Palveluiden kehittämistä asiakkaiden ja työntekijöiden yhteisen keskustelun kautta.

Toimintaympäristö

Etelä-Savossa väkimäärä vähenee ja asukkaiden keski-ikä nousee muuta maata voimakkaammin. Palvelujen tulee 
olla laadukkaita ja niiden tulee tukea jokaisen asiakkaan toimintakykyä parhaalla mahdollisella tavalla. Ikääntyvät haluavat  myös itse vaikuttaa käyttämiinsä palveluihin. Yhteiskunnan rahalliset ja henkilölliset resurssit ovat  kuitenkin aina rajalliset, joten uusia toimintamalleja on kehitettävä toiveiden täyttämiseksi ja palvelujen turvaamiseksi.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Kehitettävä asia linkittyy asiakasosallisuuteen ja rakenteellisen sosiaalityön tietotuotantoon. Asiakasosallisuuden kautta saadaan arvokasta tietoa sosiaalisista ilmiöistä ja kehittämisehdotuksia hyvinvointialueen palveluihin.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat eteläsavolaiset ikääntyneiden palveluiden asiakkaat ja heidän läheisensä. Asiakasraadin jäsenet löydettiin avoimen haun kautta lehti-ilmoituksella. Ajatuksena on, että asiakasraadin jäsenet ja hyvinvointialueen työntekijät keskustelevat tasavertaisesti ja yhdessä ratkaisuja etsien.

Ratkaisun perusidea

Asiakasraati kokoontuu 2-3 kertaa vuodessa pohtimaan yhdessä hyvinvointialueen työntekijöiden kanssa kehittämisideoita ja ratkaisuja ikääntyneiden palveluihin liittyen.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

"Onko huolta huomisesta" -asiakasraatia on tehty alusta alkaen yhteistyössä RRP2-hankkeen ja ikääntyneiden palveluiden johdon kesken. Näin toimintamallin omistajuus on ollut lähtökohtaisesti ikääntyneiden palveluilla ja toimintamallin jatkuvuus hankkeen päättymisen jälkeen on turvattu. Ikääntyneiden palveluilla on hyvä käsitys toimintamallin ylläpitämisen vaatimista resursseista myös asiakasraatitoiminnan muille paikkakunnille laajentumista silmällä pitäen.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Asiakasraatitoiminta on kohtuullisen helposti toteutettava asiakasosallisuuden ja tietotuotannon toimintamalli, joka on sovellettavissa kaikille hyvinvointialueen asiakasryhmille ja eri toimintaympäristöihin. Käytännössä on tärkeää, että mikäli toimintamalli luodaan hanketyönä, sitä hankkeen jälkeen jatkavat tahot ovat mukana toiminnan alusta lähtien. Toiminnan jatkuvuuden sekä rakentavan ja luottamuksellisen keskusteluilmapiirin syntymisen kannalta on edullista, että hyvinvointialueelta päävastuullisina olevat henkilöt pysyvät samoina.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Asiakasraadin toiminnassa on tullut esille asiakkaiden ja heidän läheistensä vahva motivaatio olla mukana palveluiden kehittämisessä. Raadin jäsenten tuottama tieto vahvistaa rakenteellisen sosiaalityön tietopohjaa ja alueen asukkaiden osallisuutta.