Ikääntymisen ennakointi ja ikääntymiseen varautuminen yleisötilaisuudet, Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)

Ikääntymisen ennakointi ja ikääntymiseen varautuminen yleisötilaisuudet, Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)

Avoimet yleisötilaisuudet kaikissa Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen kunnissa. Tavoitteena ikääntymiseen varautumisen ja ennakoinnin vahvistaminen hyvän ikääntymisen mahdollistamiseksi sekä tietoa mihin olla yhteydessä, jos toimintakyky heikkenee.

Toimintaympäristö

Painopisteen siirtäminen ennaltaehkäiseviin toimiin mahdollistaa varhaisen tuen tarjoamisen ja ongelmien ehkäisyn ennen niiden kärjistymistä. Pitkällä aikavälillä on mahdollista vähentää raskaampien palveluiden tarvetta.

Iäkkäitä kannustetaan oman ikääntymisen ja elämänkulun ennakointiin ja varautumiseen (Laatusuositus 2024-2027). Väestörakenteen muutos edellyttää määrätietoista varautumista. Eliniän pidentyessä on yhä tärkeämpää tukea hyvinvointia ja toimintakykyä, jotta myös terveiden elinvuosien määrä kasvaa.

Liitteet
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

RRP-hankkeessa toteutettiin pop up ikääntyneiden palvelujen neuvontapisteitä kunnissa. Tuolloin havaittiin, että asukkailla ei ole tietoa, mihin ollaan yhteydessä, kun tarvitaan tietoa ikääntymiseen liittyvistä aiheista ja palveluista.

Ikääntyneiden asiakasohjaukselle tulee runsaasti pyyntöjä esittäytyä eri tahoille. Vaikka tahtotilaa on, resurssit eivät aina mahdollista yksittäisiin tilaisuuksiin osallistumista. Tähän tarpeeseen pyritään vastaamaan järjestämällä yleisötilaisuuksia, joiden kautta tavoitetaan laajempi joukko.

Lisäksi jalkautuminen kuntiin on yksi etsivän työn menetelmä, jonka avulla voidaan tavoittaa apua ja tukea tarvitsevia henkilöitä tai heidän läheisiään. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakas: Ikääntymisen ennakointi ja varautuminen auttavat säilyttämään hyvinvoinnin, toimintakyvyn ja itsenäisyyden mahdollisimman pitkään sekä lisää elämänlaatua ja turvallisuuden tunnetta.

Ammattilainen: Oikea palvelu oikeaan aikaan. Palveluihin ohjaudutaan oikea-aikaisesti: ei liian aikaisin ja toisaalta ennen kuin toimintakyky heikkenee liikaa ja tapahtuu mahdollisia kriisitilanteita. 

Organisaatio: Vahvistamalla ennaltaehkäisevien ja ennakoivien palvelujen painopistettä voidaan siirtää säännöllisen palvelun käynnistämistä myöhemmäksi ja varmistaa, että säännöllisiä palveluja voidaan kohdentaa heille, jotka niitä eniten tarvitsevat.

Yhteiskunta: Terveet ja hyvinvoivat elinvuodet eliniän kasvaessa merkitsevät yhteiskunnalle mahdollisuutta siirtää painopiste hoivasta hyvinvoinnin tukemiseen, hillitä kustannuksia ja vahvistaa yhteisöjen elinvoimaa.

Tavoiteltu muutos

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen asukkaan tietävät:

  • Miten voi varautua ikääntymiseen
  • Mihin voi olla yhteydessä
  • Millaista apua on saatavilla

Vahvistetaan ikääntyvien omaa toimijuutta ja varmistetaan, että tuki on saavutettavissa oikea-aikaisesti.

Muutoksen mittaaminen

Tilaisuuksien ja niihin osallistuneiden määrä.

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Yleisötilaisuuksissa kerätään palautetta mm. mitä tietoa halutaan, jota hyödynnetään tulevissa tilaisuuksissa. Spontaania palautetta välitetään tarvittaville tahoille.

Ratkaisun perusidea

Avoimet ja maksuttomat yleisötilaisuudet Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen jokaisessa kunnassa. Tilaisuudet sisältävät luento-osuuden ja mahdollisuuden henkilökohtaiseen palveluneuvontaan. Kuntalaisilla on mahdollisuus keskustella hyvinvointialueen työntekijöiden kanssa. 

Tilaisuuden kesto on kaksi tuntia. Luennon sisältö on

  • Asuminen
  • Kaatumisen ehkäisy
  • Talous ja asiakirjojen hallinta
  • Mielen hyvinvointi, elämänsisältö ja ihmissuhteet
  • Hyvinvointialueen ikääntyneille suunnatut palvelut sekä muut mahdollisuudet

Tilaisuudessa on esillä monipuolisesti materiaalia mukaan otettavaksi, esimerkiksi

  • Hyvinvointialueen palvelujen esitteitä (ikääntyneiden asiakasohjaus, mielenterveys- ja päihdepalvelut jne.)
  • Edunvalvontavaltuutus
  • Kelan lomakkeita
  • Ajo-oikeus
  • Korjausneuvonta
  • Huolihetkiharjoitus
  • Palleahengitysharjoitus
  • Kolmannen sektorin esitteitä
  • Kodin turvallisuuden tarkistuslista

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Tilaisuuksia on suunniteltu ja palautteita on käyty läpi yhdessä ikääntyneiden palvelujen johtoryhmän kanssa.

Toteuttamisen resurssit

  • toteuttamisesta vastaa työpari
  • tilaisuuksissa mukana myös muita hyvinvointialueen palvelujen edustajia, esim. terveyspalvelujen edustu tärkeää
  • matkakulut
  • viestintä, esim. lehti-ilmoitus
  • mahdolliset tilavuokrat
Vinkit toimintamallin soveltajille

Tilaisuuksia on tärkeä toteuttaa ja viestiä yhteistyössä kuntien kanssa, jotta tavoitettaisiin mahdollisimman paljon asiasta kiinnostuneita. Kunnan työntekijöillä on myös mahdollisuus esitellä palvelujaan tilaisuudessa. Tilaisuuksiin on hyvä osallistaa ikääntyneiden palvelujen lisäksi hyvinvointialueen muita palveluja, koska kuntalaiset tarvitsevat monipuolista tietoa. Yhteistyö kolmannen sektorin kanssa olisi myös tärkeää. 

On suositeltavaa toteuttaa tilaisuudet ketterästi ja pienimuotoisesti, jotta resurssien käyttö pysyy hallittuna.

Yleisötilaisuudet toteutettiin pääsääntöisesti päivällä, jolloin osallistuneista suurin osa oli ikääntyneitä. Jatkossa olisi tärkeä ajoittaa tilaisuudet myöhäiseen iltapäivään/iltaan, jolloin myös työikäiset pääsevät paikalle. Markkinointia olisi hyvä kohdentaa myös heille.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Kevään 2025 tilaisuuksiin osallistujia pyydettiin arvioimaan tilaisuuden onnistumista antamalla kouluarvosana asteikolla 4-10. Osallistujamäärä oli 162 ja arvosana 8.

Syksyn 2025 tilaisuuksien osallistujamäärä oli 94 ja arvosana 9.

Jatkossa seurannassa voisi huomioida esim. onko tilaisuuksilla vaikutusta palvelutarpeen arvioiden ns. nollakäyntien määriin.