Hyvinvointi-infot ikääntyneille, Etelä-Karjalan HVA (RRP, P4, I1)

Hyvinvointi-infot ikääntyneille, Etelä-Karjalan HVA (RRP, P4, I1)

Hyvinvointi-infon tavoitteena on aktivoida ikääntyneitä oman hyvinvoinnin edistämiseen. Erityisesti halutaan tavoittaa palveluiden ulkopuolella olevia ikääntyneitä, jotka hyötyisivät hyvinvointia, tervettä ja toimintakykyä edistävistä palveluista.

Toimintaympäristö

Etelä-Karjala on ikääntyvä maakunta, jossa toimintakyvyn heikentyminen ja ammattilaisten saatavuushaasteet edellyttävät hyvinvointipalvelujen uudistamista. Tulevaisuuden palveluissa korostuvat ennakoiva tuki, arjen ratkaisut, sopivasti kotiin saatava apu sekä hoivan ja tuen jatkuvuus. Palvelut rakentuvat saumattomalle yhteistyölle eri toimijoiden välillä, digitaalisille ratkaisuille ja asiakkaiden aktiiviselle roolille oman hyvinvoinnin edistämisessä. Tavoitteena on mahdollistaa mielekäs ja turvallinen elämä ikääntyville omassa kodissa ja yhteisössä. Palvelujen kehittämisessä painotetaan ennakoivaa otetta ja toimintakyvyn tukemista läpi elämän huomioiden erityisesti:

  • Monialainen ja saumaton yhdyspintatyö eri toimijoiden välillä, kuten kuntien, järjestöjen, yritysten ja oppilaitosten kesken.
  • Uudet toimintamallit, jotka mahdollistavat palvelujen saavutettavuuden, omahoidon tukemisen ja tiedon jakamisen tehokkaasti.
  • Asiakaslähtöisyys ja osallisuus, jossa ikääntyneet aktivoidaan osallistumaan oman hyvinvointinsa ja terveytensä edistämiseen.
  • Kumppanuusyhteistyö, jossa hyödynnetään alueen toimijoiden osaamista ja resursseja yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.

 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Hyvinvointi-info -konsepti on kehitetty ja pilotoitu Yhteinen tulevaisuus – Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hankkeessa vuosina 2022–2023. Hankkeen tavoitteena oli luoda ikääntyneiden tarpeisiin vastaava toimintamalli. Asiakkaat toivoivat erityisesti oikeaa, ajantasaista ja helposti saavutettavaa tietoa oman  hyvinvoinnin ja terveyden tueksi.

HAPPEE 2 -hankkeessa osana Ikäystävällinen Etelä-Karjala HYTE -kärkiohjelmaa konsepti laajennettiin kaikkiin Etelä-Karjalan kuntiin. 

Etelä-Karjalan hyvinvointialueen palvelustrategiassa keskeisiksi ratkaisuiksi on tunnistettu:

  • Saumaton yhdyspintayhteistyö eri toimijoiden välillä
  • Asiakasosallisuuden vahvistaminen
  • Kumppanuusyhteistyön tiivistäminen

Hyvinvointi-info toimii konkreettisena välineenä näiden strategisten tavoitteiden toteuttamisessa, tarjoten ikääntyneille tietoa, tukea ja ratkaisuja mielekkään arjen rakentamiseen.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Ikääntyneen HYTE-työn tueksi koottiin laaja moniammatillinen kehittäjäjoukko, johon osallistui asiantuntijoita sosiaali- ja terveydenhuollosta, vapaaehtoistoiminnasta, viestinnästä sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen eri sektoreilta. Hyvinvointi-info -toimintamallin kehittämiseen osallistui lisäksi laaja yhteistyöverkosto, johon kuuluivat yhdistystoimijat,  seurakuntien edustajat, vanhus- ja vammaisneuvostot sekä useat paikalliset järjestöt ja toimijat.

Kehittäjäjoukko kokoontui säännöllisesti TEAMS-palavereihin, joissa ideoitiin ja suunniteltiin hyvinvointi-infojen sisältöjä. Vastuualueet sovittiin yhteisesti, huomioiden eri toimijoiden erityisosaaminen. Jokainen toimija vastasi omasta luento-osuudestaan sekä esittelypisteestä, jossa ikääntyneet saivat tutustua palveluihin ja keskustella asiantuntijoiden kanssa heille merkityksellisistä teemoista.

Näiden teemojen pohjalta valikoituivat myös sisäiset ja ulkoiset yhteistyökumppanit toimintamallin jatkokehittämiseen. Luennoitsijoina ja sisällön suunnittelijoina toimivat asiantuntijat seuraavista organisaatioista vuonna 2024:

  • Etelä-Karjalan hyvinvointialue (Ekhva)
  • Etelä-Karjalan kunnat
  • Etelä-Karjalan Sydänalue ry
  • Etelä-Karjalan Muisti ry
  • MIELI Etelä-Karjalan mielenterveys ry
  • Etelä-Karjalan Omaishoitajat ry

Vuoden 2025 aikana mukaan liittyivät:

  • Perheasiain neuvottelukeskus
  • Seurakunnat
  • Saimaan Syöpäyhdistys ry
  • Kaakkois-Suomen Martat
  • Näkövammaisten liitto ry

Yhteiskehittäminen vahvisti kumppanuuksia yli organisaatiorajojen ja loi pohjan toimintamallille, joka vastaa ikääntyneiden moninaisiin tarpeisiin osallistavasti ja saavutettavasti.

Tavoiteltu muutos
  1. Ikääntyneet osallistuvat heille suunnatun tapahtuman suunnitteluun yhdessä hyvinvointialueen toimijoiden ja kumppaneiden kanssa.
  2. Ikääntyneiden tietoisuus heille suunnatuista palveluista lisääntyy, mikä mahdollistaa hakeutumisen ajoissa oikeaan palvelun piiriin ja luo turvallisuuden tunnetta ikääntyneille (Ikääntyneille suunnatut kyselyt)
  3. Ikääntyneiden tietoisuus ja osallisuus oman hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämisestä lisääntyy.
  4. Ikääntyneet saavat tietoa heille suunnatusta ryhmätoiminnasta yksinäisyyden lievittämiseksi
  5. Hyvinvointi-infoon osallistuneiden yhteistyökumppaneiden ymmärrys toistensa tuottamista palveluista ja ryhmätoiminnosta lisääntyy. 

     

Muutoksen mittaaminen

Hyvinvointi-infojen vaikuttavuutta ja kehitystä seurataan systemaattisesti useilla mittareilla:

  • Osallistujamäärä: Seurataan, kuinka monta ikääntynyttä tavoitetaan toimintamallin avulla eri kunnissa.
  • Osallistujapalaute: Kerätään tapahtuman yhteydessä lomakkeella. Palautteessa hyödynnetään Net Promoter Score (NPS) -mittaria, joka kertoo, kuinka todennäköisesti osallistuja suosittelisi hyvinvointi-infoa samassa elämäntilanteessa olevalle. NPS-luku mahdollistaa sisällöllisten erojen vertailun kuntakohtaisesti.
  • Avoin palaute: Osallistujilta pyydetään kehittämisehdotuksia ja kokemuksia onnistumisista.
  • Teemojen osuvuus ja tiedon saanti: Arvioidaan kuinka hyvin infot vastasivat osallistujien tarpeisiin ja tarjosivat uutta tietoa palveluista tai harrastusmahdollisuuksista hyödyntäen osallistujapalautteen kysymystä.
  • Palautekeskustelut: Infojen jälkeen kumppanit kutsutaan yhteiseen keskusteluun, jossa käydään läpi saadut palautteet ja kehitetään toimintamallia edelleen.
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Hyvinvointi-info -toimintamallin kohderyhmänä ovat yli 65-vuotiaat eteläkarjalaiset. Konsepti pilotoitiin Lappeenrannan pääkirjastossa elokuussa 2023 kahdelle ikäryhmälle: juuri eläköityneille ja yli 75-vuotiaille. Kummallekin ryhmälle suunniteltiin heidän tarpeitaan vastaavat sisällöt asiakasymmärryksen pohjalta, jota kerättiin kyselyllä, haastatteluilla ikäihmisten vaikuttamispäivillä sekä HYKO-kotikäyntejä tehneiden ammattilaisten näkemyksillä.

Vuoden 2024 aikana hyvinvointi-infot laajenevat kaikkiin Etelä-Karjalan kuntiin osana HAPPEE 2 -hanketta. Kuntakohtaisten tilaisuuksien suunnittelussa on hyödynnetty asiakaskehittäjiä sekä kuntien vanhus- ja vammaisneuvostoja. Kehittämistyön aikana syntyneitä sisältöideoita ja visuaalisia toimintamallin kuvauksia on testattu yhdessä näiden ryhmien kanssa.

Suunnittelua on rikastettu myös Polis-kyselyn ja robottipuheluiden tuloksilla, joiden pohjalta on muodostettu kolme osallistujaprofiilia käyttäjäymmärryksen syventämiseksi. Tämä on mahdollistanut entistä kohdennetumman ja vaikuttavamman sisällön tuottamisen eri ikääntyneiden tarpeisiin.

Ratkaisun perusidea

Hyvinvointi-infojen tavoitteena on tuottaa tietoa hyvinvointialueen palveluista sekä hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämisestä ikääntyneenä. Toimintamallin avulla pyritään aktivoimaan ikääntyneitä oman hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen sekä edistämään oikea-aikaista palveluihin ohjautumista. Erityisesti halutaan tavoittaa palveluiden ulkopuolella olevia ikääntyneitä, jotka hyötyisivät hyvinvointia, tervettä ja toimintakykyä edistävistä palveluista. Hyvinvointi-infojen suunnittelussa ja toteutuksessa hyödynnetään uudenlaista kumppanuusyhteistyötä. Hyvinvointi-infot toteutetaan hyödyntäen moniammatista osaamista sekä laajaa verkostoyhteistyötä kuntien ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Hyvinvointi-infot voidaan suunnata eri ikä- ja kohderyhmille. 

Hyvinvointi-infot pilotoitiin Lappeenrannassa syksyllä 2023 osana Yhteinen tulevaisuus- Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hanketta kahdelle eri kohderyhmälle, jotka olivat juuri eläköityneet sekä yli 75-vuotiaat. Keskeisinä teemoina molemmissa infoissa olivat omahoitajamalli, asiakasohjaus, kodin toimivuus ja turvallisuus. Juuri eläköityneille suunnatussa infossa aiheina olivat muistisairauksien ehkäisy (Finger-toimintamalli), sydän- ja verisuonisairauksien ehkäisy, mielen hyvinvointi ja vapaaehtoistoiminnan mahdollisuudet. Yli 75 vuotiaiden infossa oli yhteisten teemojen lisäksi aiheena kaatumisen ehkäisy. Hyvinvointi-infoissa oli mahdollista esittää kysymyksiä eri palveluntuottajien ständeillä hyvinvointi-infon jälkeen.

Toimintamallia on edelleen kehitetty osana HAPPEE 2 -hanketta. Syksyllä 2024 hyvinvointi-infot toteutetaan kaikissa Etelä-Karjalan kunnissa. Kuntakohtaiset hyvinvointi-infot toteutetaan yhdessä kuntien sekä järjestö- ja yhdistystoimijoiden kanssa kuntakohtaiset tarpeet huomioiden. Kaikissa infoissa on myös yhteiset teemat, jotka toteutuvat kaikissa kunnissa. Hyvinvointi-infossa luentojen teemoina ovat ikääntyneen palvelut, hyvinvointiasemien omahoitajuus, kotona asumisen turvallisuus, vinkit sydän- ja muistiterveyden edistämiseen sekä mielen hyvinvointi. Luentojen lisäksi ikääntyneellä on mahdollisuus kohdata maakunnallisia ja paikallisia toimijoita esittelypisteillä. 

 

 

 

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Hyvinvointi-infon suunnittelu, toteutus ja yhteistyöverkoston kokoaminen edellyttävät ymmärrystä ikääntyneiden tarpeista, toimintaympäristöstä ja eri palveluntuottajien tuottamista palveluista sekä kumppanuuksien rakentamista. 

Toimiva yhteistyöverkosto tarvitsee koordinointia, rooleista sopimista sekä säännöllisiä tapaamisia verkoston kesken. Yhteiskehittäminen, luova ideointi ovat keskeisiä toimintamallia kehitettäessä ja toteutettaessa. Onnistunut asiakasviestintä on Hyvinvointi-infon onnistumisen edellytys. Hyvinvointi-infojen markkinoinnissa hyödynnettiin viestintäasiantuntijaa. Viestinnässä on hyvä huomioida myös kumppanuustoimijoiden omat asiakas- ja ammattilaisviestinnän kanavat.

Hyvinvointi-info -toimintamallia kehitetään edelleen. Vuosien 2024-2025  hyvinvointi-infot juurrutetaan osaksi kaikissa Etelä-Karjalan kunnissa tehtävää ikääntyneen hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä.

Hyvinvointi-infon kehittämisen prosessi on kuvattu liitetiedostossa.

Liitteet
Kuva
Kuvassa hyvinvointi-infon kehittämisen polku visualisoituna. Tutki, tunnista sidosryhmät ja luo verkosto, ideointi- ja yhteissuunnittelu, markkinointi sekä  jatkuva arviointi ja kehittäminen
Hyvinvointi-infon kehittämisen polku
Vinkit toimintamallin soveltajille

Hyvinvointi-infot on mahdollista suunnata eri kohderyhmille ja toimintaympäristöihin. Vastuuta kokonaisuudesta on hyvä jakaa eri toimijoille. Toimintamalli edellyttää koordinointitaitoja sekä hyviä viestintätaitoja. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Osallistujapalaute on ollut hyvää. Ikääntyneet ovat antaneet palautetta erityisesti palveluista tiedottamisesta. Kiinnostus omahoitajamallia kohtaan on lisääntynyt ja uusia asiakkaita on saatu palvelun piiriin. Myös hyvinvointia ja terveyttä edistäviin ryhmiin on saatu uusia osallistujia ja kiinnostus digiohjausta kohtaan on lisääntynyt.