Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koulutuskokonaisuus, Kymenlaakson hyvinvointialue (RRP, P4,I2)
Koulutuskokonaisuudella tuetaan asiakastyötä tekevien sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten osaamista hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toteuttamisessa. Koulutuksen avulla tuetaan monialaisen hyte asiakas- ja palveluohjaksen toteutumista.
Kymenlaakson korkea palvelutarve ja haastava taloustilanne yhdistettynä koronaviruspandemian kasvattamaan sosiaali- ja terveydenhuollon hoito-, kuntoutus- ja palveluvelkaan luovat tarpeen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen saatavuuden vahvistamiselle ja kustannusvaikuttavuuden lisäämiselle. Kymenlaakso on sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisen näkökulmasta haastava, sillä:
- alueen väestön palvelutarve on suuri,
- syntyvyys vähäistä ja
- ikääntyneiden osuus väestöstä on maan suurimpia.
Alueen työttömyys on monimuotoista ja mielenterveyden ja käyttäytymisen häiriöiden vuoksi työkyvyttömyyseläkettä saavia on alueen 18–34-vuotiaisiin suhteutettuna maan eniten. Työikäisistä noin kolmannes uskoo, ettei todennäköisesti jaksa työskennellä vanhuuseläkeikään saakka. Lisäksi
- huumeongelmat ovat maan kärkitasoa,
- sairastavuus on keskimääräistä suurempaa,
- syrjäytymisvaarassa olevia nuoria aikuisia on suhteellisesti maan eniten ja
- lapsiperheiden ongelmat ovat alueella moninaisia, joka puolestaan lisää lasten ja nuorten palvelujen tarvetta.
Kymenlaakson haastavaa tilannetta on vaikeuttanut entisestään koronapandemia. Pandemian vuoksi palvelujen painopisteitä on muutettu ja muun muassa kiireetön hoito on viivästynyt koronan vaatimien henkilöstösiirtojen ja palvelujen alasajojen takia, kasvattaen hoitojonoja. Myös kiireettömän erikoissairaanhoidon jonot ovat venyneet merkittävästi. Samaan aikaan henkilöstön saatavuuden haasteet ovat lisänneet vuokratyövoiman käyttöä ja kasvattaneet näin ollen kustannuksia. Haavoittuvassa tai heikossa asemassa olevien asiakasryhmien tilanne on huonontunut entisestään ja toimenpiteitä tarvitaan etenkin heidän auttamisekseen.
RRP-hankkeen toimenpiteillä tavoitellaan
- hyvinvointialuelaajuisia toimintamalleja,
- digitaalisia palvelupolkuja ja työvälineitä,
- uusia innovaatioita sekä
- palveluratkaisuja, jotka edistävät sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen saatavuuden vahvistamista ja kustannusvaikuttavuuden lisäämistä.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koulutuskokonaisuudella tarkoituksena on tukea hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimenpiteiden toteutumista sekä ammattilaisten osaamisen vahvistamista.
Kehittämistoimenpiteet on valittu siten, että ne ovat linjassa muiden alueellisten kehittämishankkeiden, hyvinvointialuestrategian, Kymenlaakson alueellisen hyvinvointikertomuksen ja -suunnitelman 2020–2025 sekä muiden valtionavustushankkeiden kanssa.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen päällikkö ja RRP hankepäällikkö
- Alueellisen hyvinvointikertomuksen ja -strategian määrittelemien painopisteiden sekä hankesuunnitelman mukaisten koulutustarpeiden määrittely ja priorisoitavien koulutusosioiden linjaus
- Tarvittaessa koulutusten käyttötestaus
- HYTE-päälliköllä koulutuskokonaisuuden omistajuus hankeaikana ja sen jälkeen
RRP:n inv 2. projektipäällikkö ja projektikoordinaattorit
- Koulutuskokonaisuuden toteutuksen koordinointi
- teknisen toteutuksen suunnittelu
- sisältöjen lähdemateriaalien etsiminen ja arviointi,
- sisällöntuotannon koordinointi ja toteutus,
- tarvittaessa erityisasiantuntijoiden konsultointi
- Koulutuskokonaisuuden markkinointi
- Palautteen seuranta
- Jatkokehittäminen hankeaikana
Hyvinvointialueen HRD (human resource development)- palvelut
- Kehittäjätiimin ohjaaminen
- Koulutuksen teknisen toteutuksen suunnittelu
- Koulutusjärjestelmän ylläpito ja yhteyshenkilö tekniseen tukeen
- Markkinoinnin tuki
Viestinnän asiantuntijat
- Markkinoinnin tuki
Monialainen kehittäjäjoukko
- koulutuksien lähdemateriaalien valinta ja sisällön tuottaminen
Hyvinvointialueen johto ja esihenkilöstö
- Kehitystyön tuki
- Markkinoinnin tuki
- Osaamisen vahvistamisen seuranta
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koulutuskokonaisuuden tavoitteena on:
- Vahvistaa ja lisätä hyvinvointialueen ammattilaisten osaamista hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kokonaisuudesta sekä alueellisesti käytettävistä olevista hyte-työkaluista ja -palveluista.
- Tehostaa monialaista asiakas- ja palveluohjausta hyvinvointia ja terveyttä edistäviin palveluihin.
- Hillitä asiakkaiden ohjautumista raskaampiin palveluihin ennaltaehkäiseviä palveluita ja varhaisempia interventioita hyödyntämällä sekä asiakkaiden terveystaitojen edistämistä vahvistamalla.
Hyvinvointialueen asiakastyötätekeville sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille tehtiin kysely maaliskuussa 2024, jossa tiedusteltiin asiakkaan ohjaamisesta hyvinvointia ja terveyttä edistävään (hyte) toimintaan. Kysely toistettiin maalis-huhtikuussa 2025.
Kyselyn tarkoituksena oli selvittää Kymenlaakson hyvinvointialueen ammattilaisten toteuttamaa asiakasohjausta hyvinvointia ja terveyttä edistäviin palveluihin sekä saada tietoa olemassa olevasta yhteistyöstä sekä käytössä olevista toimintamalleista. Kyselyyn vastattiin laajasti eri yksiköistä.
Kyselyyn saatiin vuonna 2025 yhteensä 221 vastausta. Vuonna 2024 saatiin vastauksia yhteensä 381, joten tulokset eivät ole keskenään täysin vertailukelpoiset. Vuoden 2024 tulokset esitetään seuraavassa kappaleissa suluissa.
Vuonna 2025:
- 14% (16 %) vastaajista ohjaa hyte- palveluihin päivittäin tai lähes päivittäin,
- 21 % (22 %) ohjaa hyte- palveluihin viikoittain,
- 18 % (18 %) kuukausittain,
- 20% (19 %) harvemmin ja
- 23 % (21 %) ei lainkaan.
Eniten ohjausta kyselyn mukaan tehdään:
- liikuntapalveluihin, 63 % (57 %) vastaajista,
- osallisuuden edistämisen palveluihin, 50 % (52 % ) ja
- mielenterveyden edistämisen palveluihin 55 % (53 %) vastaajista).
Suurin este ohjaamiselle on:
- tiedon puute asiakkaan arkiympäristössä tarjolla olevista hyte-palveluista, 50 % (57 %) vastaajista
- kokemus siitä, ettei ohjaaminen kuulu omaan työnkuvaan 18 % (36 %) vastaajista, sekä
- en tunnista asiakkaan tarvetta hyte-toiminnalle 17% (14%).
Alueen hyte- palveluista ammattilaiset saavat tällä hetkellä tietoa kollegoilta, hyvinvointialueen Intrasta ja verkkosivuilta.
Vastaajista 84% (89 %) kuvaa, että heidän yksikössä ei ole sovittuna yhteistä toimintamallia tai - tapaa, jolla ohjaamista hyte- palveluihin tehdään. Valtaosa vastaajista 84% (78%) kertoo tunnistavansa soveltuvat asiakkaat oman ammattitaidon pohjalta. Hyte- toimijoiden kanssa yhteistyötä kuvaa tekevänsä päivittäin 1% (3%), viikoittain 8% (10%), kuukausittain 13% (17%), harvemmin tai satunnaisesti 51 % (39%) ja ei koskaan 27% (31%). Suurimmassa osassa avoimista vastauksista kuvattiin, että yhteistyöstä sopii esihenkilö tai sitten vastaajalla ei ole tietoa, kenen vastuulla asia omassa yksikössä on. Osassa yksiklistä ei ollut selkeää vastuuhenkilöä nimettynä.
2024
- Kysely nykytilan kartoittamiseksi
- Johdolta linjaus hyte- koulutuskokonaisuuden toteutuksesta
- Koulutuskokonaisuuden suunnittelu ja painopisteiden valinta
- Vastuualueiden jakaminen ja priorisointi
- Koulutuskokonaisuuden toteuttamistavan valinta yhdessä HRD - palveluiden kanssa
2025
- Koulutuskokonaisuuden suunnittelu, aikataulutus ja materiaalin koostaminen
- Koulutusmateriaalin tuotanto (jatkuu koko vuoden 2025)
- Koulutuksen tekninen toteutus alustalle
- Kurssien testaus ja editointi palautteen perusteella
- Koulutuskokonaisuuden kurssien julkaisut porrastaen
- Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet (julkaistu 28.4.)
- Liikunta (julkaistu 28.4.)
- Kulttuurihyvinvointi (julkaistu 8.9.)
- Mielenterveyden ja mielenterveystaitojen edistäminen (julkaistu 6.10.)
- Lähisuhdeväkivallan ehkäisy (julkaistu 3.11.)
- Tulossa: Vertaistuki (Marraskuun loppu 2025)
- Tulossa: Osallisuus
- Kurssien markkinointi ja viestintä
- Sisäinen viestintä: Intratiedotteet, mahdollisesti HR radio,
- Kurssipalautteiden seuranta
- Mittarit: NPS ja avoin palaute
- Kurssien luovutus palveluille
2026
- Julkaistujen kurssien jatkokehittäminen
- Tuotettavat kurssit: Elintapaohjaus ja terveystaitojen vahvistaminen, Terveyttä edistävä ravitsemus
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen -koulutuskokonaisuuden kohderyhmänä ovat kaikki asiakas- ja potilastyötätekevät sote- ammattilaiset Kymenlaakson hyvinvointialueella.
Asiakasymmärrystä on kerrytetty hyvinvointialueen asiakastyötätekeviltä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisilta. Heille toteutettiin kysely maaliskuussa 2024, jossa tiedusteltiin asiakkaan ohjaamisesta hyvinvointia ja terveyttä edistävään (hyte) toimintaan. Kyselyyn saatiin 381 vastausta. Tulokset on kuvattu tarkemmin Muutoksen mittaaminen- osioon.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koulutuskokonaisuudessa aiotaan hyödyntää Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen koulutuspilotin tuotoksia (RRP, Investointi 2). Tarvelähtöisesti tulemme hyödyntämään laajasti olemassa olevaa näyttöön perustuvaa materiaalia koulutuksen sisällössä ja suunnittelussa.
Koulutuskokonaisuus päätettiin jaotella pienempiin Kymenlaakson hyvinvointialueen Hyvinvointia-palvelun teemoja mukaillen.
Koulutuskokonaisuudessa tullaan hyödyntämään Kymenlaakson hyvinvointialueen Hyvinvointia- palvelutarjottimen rakennetta ja teemoittelua.
Esihenkilöille pidetään työpaja, jossa tarkennetaan kurssien toimintaperiaatteisiin liittyviä reunaehtoja (kuten suositeltava suoritusaika, oppimista tukevat aktiviteetit yms.)
Koulutuskokonaisuuden tekninen toteutus tuotetaan Kymenlaakson hyvinvointialueen oppimisympäristö Pinjassa.
Koulutuskokonaisuus päätettiin jaotella pienempiin Kymenlaakson hyvinvointialueen Hyvinvointia-palvelun teemoja mukaillen. Kurssien teemat:
- Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet
- Liikunta
- Kulttuurihyvinvointi
- Mielenterveyden edistäminen
- Lähisuhdeväkivallan ehkäisy (Turvallisuus)
- Vertaistuki ja kokemustieto
- Osallisuus
Vuonna 2025 tuotettavien kurssien ulkopuolelle rajautuivat Terveellinen ravitsemus sekä Elintapaohjaus ja terveystaitojen edistäminen resurssointihaasteiden vuoksi. Lisäksi alueella on olemassa jo ravitsemuskoulutusta. Jatkokehitys näiden kurssien osalta on mahdollista EELI - Etsivää elintapaohjausta Kymenlaaksossa -hankkeessa, mutta päätöksiä sen suhteen ei ole vielä tehty.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koulutuskokonaisuudella lisätään ammattilaisten osaamista ja tuetaan systemaattista ohjaamista ennaltaehkäiseviin palveluihin.
Koulutuskokonaisuudesta tullaan keräämään palautetta vuoden 2025 aikana.
Koulutuskokonaisuuden suunnittelu Q3/24- Q1/25
- Määritellään toteutettavat teemat
- Määritellään kurssien osallistujien lähtötaso
- Kootaan kurssikohtaiset työryhmät projektitiimistä aiempi osaaminen, kiinnostus ja käytössä olevat työaikaresurssit huomioiden. Konsultoidaan tarvittaessa substanssiosaajia teemakohtaisten kurssien kehityksessä ja/tai testauksessa.
Koulutuskokonaisuuden sisällön tuottaminen ja toteutus Q4/23- Q4/25
- Päätetty tuottaa kurssit porrastaen, kehittämistyö etenee iteratiivisesti
- Sisältö tuotetaan yhtenäisen rakenteen mukaisesti alustalle
- Hyvinvointi-teemaan liittyvien keskeisten termien määrittely
- Vaikutukset hyvinvointiin
- Inhimilliset ja taloudelliset kustannusvaikutukset
- Puheeksi ottamisen malli
- Palveluihin ohjaus
- Kurssikohtaiset erityistiedot
- Opitun kertaus (tentissä kerrataan keskeiset asiat) ja kurssipalaute
- Kurssin testaus eri lähtötason testaajilla ennen julkaisua.
Koulutuskokonaisuuden julkaisun jälkeen sitä kehitetään saadun palautteen pohjalta. (Q2/25-Q4/25)
- NPS ja avoin palauteseuranta kuukausittain
- Palautteen perusteella tarvittavat muutokset toteutetaan ketterästi
Tavoitteena on tuottaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen aikaa kestävän ja käytännön läheisen koulutuskokonaisuus, joka on eri ammattilaisille helposti saavutettava ja omaksuttava.
Kurssin sisällöntuotannossa toiminut iteratiivinen kehittäminen
- Kurssikohtainen ydintiimi tuottanut 1. version materiaaleista
- Laajempi tiimi kokoontunut käymään sisällön läpi, jolloin huomioitu tarvittavat tarkennukset, muokkaustarpeet ja muut sisällön esittämiseen liittyvät haasteet
- Kurssikohtainen ydintiimi muokannut materiaalia palautteiden perusteella. Tällä työskentelymallilla toimittu kunnes kurssimateriaali on työryhmän mielestä testausvalmis.
Kurssin sisältö ja tekninen testaus on osoittautunut hyödylliseksi ennen julkaisua.
- tällä tavalla on saatu kiinni tekniset ongelmat, kirjoitusvirheet sekä sisällön esittämiseen liittyvät saavutettavuushaasteet.