Hyte osaksi monialaista asiakas- ja palveluohjausta Etelä-Savon hyvinvointialueella (RRP, P4, I2, I1, I4)

Toimintamalli edesauttaa hyte-palvelujen löydettävyyttä sekä entistä sujuvampaa ohjausta huomioiden kuntien ja järjestöjen palvelut. Toimintamallilla vahvistetaan ammattilaisten hyte-ajattelua ja yhteisiä alueellisia toimintatapoja. 

 

Toimintaympäristö

Etelä-Savon hyvinvointialue Eloisa aloitti toimintansa vuoden 2023 alussa ja muutos hyvinvointialueeksi kosketti lähes 8000 työntekijää. Eloisa toimii 11 kunnan alueella ja noin 190:ssä palvelu- tai toimipisteessä. Eloisa tarjoaa sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palvelut noin 130 000 asukkaalle. 

Etelä-Savon toimintaympäristö on erittäin haasteellinen. Alueella ei ole selkeää keskuskaupunkia, jonka rakenteen ympärille alueelliset palvelut muodostuisivat, kesäaikaisten asukkaiden määrä lähes tuplaa alueen väestöpohjan ja alueen todennettu palvelutarve on maan korkeinta. Toimintaympäristön haasteiden lisäksi henkilöstön saatavuuden ongelmat lisättynä alueen ikäprofiiliin ja covidin palveluvajeeseen tuovat palvelujen uudistamiselle isot tavoitteet ja velvoitteet. Palvelujen digitalisoituminen vaikuttaa voimakkaasti palvelujen kehittämiseen tulevaisuudessa. Alueella hyte-palveluja ja toimintaa järjestävien eri tahojen välisen yhteistyön merkitys tulee korostumaan.  

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Monialaisia hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palveluja ja toimintaa (esim. liikunta-, luonto-ja kulttuuripalveluja) järjestävät hyvinvointialueet, kunnat, järjestöt ja seurakunnat. Tällä hetkellä tieto näistä kaikista palveluista on hajallaan ja toimintamallit yhdyspinnoilla ovat vaihtelevat ja hajanaiset. Samalla kun kootaan monialaisia hyvinvoinnin- ja terveyden edistämisen palveluja, luodaan myös uudelle hyvinvointialueelle yhteistä hyvinvoinnin- ja terveyden edistämisen toimintatapaa. Hajallaan olevan tiedon etsiminen voi viedä paljon työaikaa. Yhteen paikkaan koottu ajantasainen tieto nopeuttaa ja selkeyttää asiakkaan ohjaamista hyte-palveluihin. Ammattilaisten hyte-ajattelun vahvistaminen tuo hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen näkyväksi ja jatkuvaksi osaksi asiakas- ja palveluohjauksen prosesseja. Toimintamallilla pyritään edistämään hoitotakuun toteutumista vahvistamalla ennaltaehkäisyä ja ongelmien varhaista tunnistamista. Toimintamalli  liittyy Etelä-Savon digitaalisen sosiaali- ja terveyskeskuksen rakentamiseen, johon koostetaan alueen digitaaliset sote-palvelut alueen asukkaiden sujuvasti käytettäviksi ja Etelä-Savon hyvinvointialueen strategian mukaisiksi palveluiksi.  Kehittämistyön tukena on ollut työskentelyn aikana valmistunut: Hyvinvointia edistävä toiminta  helposti löydettäväksi -  hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kansallisen palvelukonseptin määrittelyä -julkaisu (hyte-palvelukonsepti).

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Hyte-palvelukonseptin tavoitteena on, että hyvinvointia, työ- ja toimintakykyä, pärjäävyyttä, terveyttä ja osallisuutta edistävät palvelut ja toiminta ovat sekä asukkaiden että ammattilaisten helposti löydettävissä. Tavoitteena on kehittää digitaalinen hyte-palvelutarjotin ja sen käyttöä tukemaan monialainen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalli Etelä-Savon hyvinvointialueelle. Lisäksi tavoitteena on alueen hyte-toimijoiden välisen yhteistyön vahvistaminen.  

Etelä-Savon alueen kuntalaiset:

  • Löytävät hyvinvointia tukevien palveluiden pariin esim. digitaalisen asiointialustan tai suoraan hyvinvointitarjottimen kautta.
  • Mahdollisuudet hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen ja ylläpitämiseen vahvistuvat.

Sote-ammattilaiset:

  • Ajantasainen tieto Etelä-Savon alueen käytettävissä olevista eri toimijoiden hyte-palveluista on ammattilaisten käytettävissä.
  • Hyvinvointitarjotinta hyödynnetään palveluohjauksen välineenä, jolloin asiakkaita voidaan ohjata heille sopiviin palveluihin.

Järjestöt ja kolmannen sektorin toimijat:

  • Saavat näkyvyyttä asukkaiden ja julkisen sektorin suuntaan.
  • Tieto palveluista ja toiminnasta saavuttaa kohderyhmää laajasti.
  • Tavoittavat paremmin toimintansa kohderyhmän ja saavat lisää osallistujia toimintaansa.
  • Yhteistyö kuntien ja kolmannen sektorin toimijoiden välillä tiivistyy.

Etelä-Savon kunnat:

  • Tavoittavat paremmin toiminnan kohderyhmää.
  • Saavat lisää osallistujia toimintaan.
  • Yhteistyö kuntien ja kolmannen sektorin toimijoiden välillä tiivistyy.

Etelä-Savon sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala:

  • Ennaltaehkäistään niiden kuntalaisten ohjautumista sote-palveluihin, jotka hyötyvät paremmin esim. kulttuuri- tai liikuntapalveluista tai järjestötoiminnasta.
  • Vähennetään kuntalaisten tarvetta raskaampiin sosiaali- ja terveyspalveluihin.
  • Digiratkaisut tukevat palvelutarpeisiin vastaamista.

Yhteiskunta:

  • Hyvinvointi ja terveys lisääntyvät.
  • Terveyserot kaventuvat.
Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittämistyöstä on vastannut nelihenkinen tiimi. Ydintiimin lisäksi kehittäjäjoukkoomme kuului ammattilaisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista sekä kuntien ja järjestöjen palveluista. Olemme koonneet säännöllisesti kokoontuvan monialaisen asiantuntijaryhmän (heimoneuvosto), joka toimi Eloisan hyte-hanketiimin apuna  tuoden asiantuntemustaan yhteiskehittämiseen.  Kehittämistyössä on alusta asti osallistettu edellä mainittuja tahoja edistäen yhteistyötä ja yhdessä tekemistä. Heimoneuvosto kokoontui kerran kuukaudessa.

Toimintamallin kehittämisessä ja hyvinvointitarjottimen pilotoinnissa on tehty tiivistä yhteistyötä mielenterveys- ja riippuvuuspalvelujen, ikääntyneiden asiakas- ja palveluohjauksen sekä avosairaanhoidon pitkäaikaissairaiden palveluissa.

Alueen kuntien hyvinvointikoordinaattoriverkosto on käynnistetty kehittämistyön aikana ja on ollut mukana kehittämistyössä. 

Etelä-Savon maakunnallisen järjestöneuvottelukunnan (YhES) kanssa on käyty säännöllistä keskustelua kehittämistyön aikana ja osallistuttu neuvottelukunnan kokouksiin. Järjestöneuvottelukunta on osa Etelä-Savon maakuntaliiton toimintaa ja sen tavoitteena on tuoda yhdistysten ääni esiin maakunnassa. Alueen verkostojärjestöt ovat olleet osa kehittäjäjoukkoa. Lisäksi hiippakuntayhteistyö on tukenut kehittämistyötä.

Kuntien kanssa tehtävä PTV-kehittämisyhteistyö on organisoitu yhdessä Etelä-Savon sähköisen perhekeskuksen kanssa.

Hyvinvointialueen toimialoille ja yksiköille on pidetty esittely- ja infotilaisuuksia, joista on saatu ideoita ja palautetta kehittämistyöhön.

Tavoiteltu muutos

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelut ovat kiinteä osa päivittäistä asiakasohjausta ja palvelutuotantoa. Vahvistamalla hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen osaamista sosiaali-ja terveydenhuollon ammattilaisten työssä sekä vahvistamalla yhteisiä alueellisia hyte-toimintamalleja voidaan alueen monialaisten palvelujen ja toiminnan mahdollisuuksia hyödyntää kattavammin. Sosiaali- ja terveydenhuollon viitekehyksessä hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen voi tarkoittaa esimerkiksi hyvinvointia tukevien elintapojen edistämistä, ongelmien ehkäisemistä ja arjen tukea. Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaat hyötyvät siitä, että alueella saatavilla olevat hyte-palvelut ja -toiminta on koordinoitu kiinteäksi osaksi palvelupolkuja. Monialaisen palvelutarpeen tunnistamisen ja määrittelyn tarkoituksena on vastata asiakkaan palvelutarpeisiin mahdollisimman oikea-aikaisesti. 

Asukkaiden mahdollisuudet hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen ja ylläpitämiseen vahvistuvat. Järjestöjen mahdollisuudet tavoittaa toimintansa kohderyhmää paranevat.

Muutoksen mittaaminen

Hyvinvointialueen toimialoille on lähetettiin alkukartoituskysely hyte-ohjauksesta asiakas- ja potilastyötä tekeville ammattilaisille. Kysely toistettiin syksyllä 2025. 

Seurattavat mittarit:

  • Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelukokonaisuuden hallintamalli on muodostettu hyvinvointialueelle.
  • Palvelukokonaisuuden digitaalisen ratkaisun määrittelytyö ja käyttöönotto.
  • Verkkokoulutus ammattilaisille.
  • Hyte-perehdytys ammattilaisille.
  • Konkreettiset työkalut tuotu ammattilaisten käyttöön mm .hyvinvointitarjotin ja hyte-kortit.
  • Järjestöjen ja toimintailmoitusten määrä lähellä.fi:ssä
  • Kuntien lukumäärä, joilla hyte-palvelukuvauksia (minimikriteerit):
  • Alueellisten PTV-palvelukuvausten (hyte) seurantatyökalussa olevien palvelukuvausten määrä
  • Toimintamalli pilotoitu ikääntyneiden palveluissa
  • Toimintamalli pilotoitu mielenterveys- ja riippuvuuspalveluissa
  • Toimintamalli pilotoitu pitkäaikaissairaiden palveluissa
  • Kävijämäärät Etelä-Savon hyvinvointitarjottimella
Toteutussuunnitelma

2023

  • Palvelukonseptin sekä digitaalisen palvelutarjottimen sekä alustan rakenteen ja sisällön suunnittelu ja palvelumuotoilu, toimintaperiaatteet ja keskeiset toimijat (kuntalaiset, kunnat, järjestöt, 3.sektori)
  • Osallistutaan THL:n koordinoimaan kansalliseen kehittämiseen
  • Aloitetaan järjestötiedon siirtäminen palvelutietovarantoon (PTV) tai digitaaliselle alustalle
  • Tarjotaan toimijoille tukea tiedon siirtämiseen 

2024 

  • Määrittely- ja suunnitteluvaihe sekä käyttäjätarpeiden täsmennys tehdään yhdessä kuntalaisten, järjestöjen, kuntien, hyvinvointialueen ammattilaisten kanssa huomioiden kansallisen kehityksen
  • Käyttöönottoprojekti
  • Koulutetaan ja tuetaan monialaisen palvelukonseptia ja hyte-toimintamalleja osaksi sote-ammattilaisten päivittäistä työtä
  • Kuvataan inv.1 kanssa hyten ja palvelutuotannon digitaalinen asiakasohjausmalli
  • Autetaan ja tuetaan järjestötiedon tuottamista ptv:oon tai lähellä.fi -alustalle
  • Osallistutaan kansalliseen kehittämiseen
  • Pilotoidaan hankkeessa valittujen kohderyhmien kohdalla toimintamalleja digitaalisissa palveluissa
  • Suunnitellaan jatkokehitystoimenpiteitä muiden kohderyhmien osalta 

2025 

  • Laajennetaan käyttöönottoja siten, että hankkeessa kehitetyt hyte-palvelut ovat hankkeen päättyessä kaikille käytössä
  • Toimintamallin jatkokehittäminen ja vakiintuminen
  • Vaikuttavuuden arviointi ja mahdollisten tiedolla johtamisen toimintamallien kehittäminen
  • Osallistutaan kansalliseen kehittämistyöhön
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen ja digitaalisen palvelutarjottimen kohderyhmänä on koko Etelä-Savon alueen väestö sekä asiakas- ja palveluohjusta tekevät ammattilaiset. 

Asukkaiden osallistamiseksi toteutettiin nimikilpailu uudesta digitaalisesta palvelutarjottimesta keväällä 2024.

Tarmoa palvelutarjottimen pilotointi toteutettiin huhti- toukokuussa 2024, josta saatuja kokemuksia ja palautetta hyödynnetään oman palvelutarjottimen kehittämistyössä. 

Asiakas- ja potilastyötä tekeviä ammattilaisia on osallistettu kehittämistyössä. Ammattilaisten näkemyksiä ja kokemuksia tämän hetkisestä hyte-ohjauksesta on kerätty kyselyn avulla. Alkukartoituskyselyn jälkeen kokoamme ammattilaiset yhteiskehittämisen työpajoihin valituissa pilottiryhmissä kehittämään yhteistä asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallia. Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen ensimmäiset pilotit kohdistuvat nuorten- ja nuorten aikuisten mielenterveys- ja päihdepalveluihin sekä ikääntyneiden palveluihin ja lisäksi kolmanteen hankkeen kohderyhmään pitkäaikaissairaisiin. 

Toimintamallin kehitystyötä on esitelty vanhus- ja vammaisneuvostolle, Yhes-järjestöneuvottelukunnalle sekä Etelä-Savon laaja-alaiselle hyte-verkostolle. Vanhus- ja vammaisneuvosto on osallistunut tarjottimen testaukseen ja antanut palautetta käytettävyydestä ja saavutettavuudesta. Kuntien järjestöilloissa on esitelty ja testattu tarjotinta käytännössä.

Etelä-Savon hyvinvointitarjottimen pilotointi oli joulukuussa 2024 ja pilottiin osallistui useiden kymmenien ihmisten joukko, joka koostui sekä asukkaista, että eri tahojen (hyvinvointialue, kunnat ja järjestöt) ammattilaisista. Pilottiin osallistujilta pyydettiin palautetta palautekyselyn muodossa. Pilotin jälkeen tarjotin suljettiin jatkokehittelyä varten ennen varsinaista julkaisua. Tarjotin julkaistiin helmikuussa 2025. Julkaisun jälkeen tarjottimella toteutettiin pop up-kysely käyttäjille.

Ideointi
  1. Hyte-ajattelun herättelytyöpajat valittujen kohderyhmien ammattilaisille (ikääntyneet, MIERI ja pitkäaikaissairaat), joissa tunnistetaan hyte-palveluja ja toimintaa, mietitään ketkä asiakkaat hyötyvät hyte-toiminnasta ja missä vaiheessa palvelupolkuaan sekä pohditaan palvelutarpeen tunnistamista ja digitaalisen hyvinvointitarjottimen käyttöönottoa.
  2. Hyte-esittelyt/perehdytykset eri toimialoille ja eri yksiköihin. Tämä lisää tietoisuutta hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä ja tuo näkyväksi toimintamalliin liittyvien työkalujen kuten digitaalisen hyvinvointitarjottimen mahdollisuuksia osana sujuvampaa asiakas- ja palveluohjausta.
  3. Verkkokoulutuskokonaisuuden luominen ammattilaisille (hyte-koulutuskokonaisuus), joka on jokaisen saatavilla intrassa. Tämä koulutuskokonaisuus tuo hyvinvoinnin- ja terveyden edistämisen jokaisen ammattilaisen ulottuville.
  4. Matalan kynnyksen hyte-palvelujen tunnistaminen ja liittäminen osaksi monialaista asiakas- ja palveluohjausta. Tämä osuus tuo näkyväksi olemassa olevia matalan kynnyksen hyte-palveluja ja liittää uudet työkalut (esim.hyvinvointitarjotin) osaksi olemassa olevia käytäntöjä.
  5. Yhteistyötä kuntien kanssa tiivistetään säännöllisillä hyte-koordinaattoreiden verkostotapaamisilla. Säännöllinen toimiva alueellinen verkosto takaa asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallin jatkumisen ja juurtumisen, koska kunnilla on myös iso vastuu omien hyte-palvelujen kuvaamisessa palvelutietovarantoon.
  6. Järjestöjen osalta tehdään tiivistä yhteistyötä lähellä.fi:n kanssa ja aktiivisella tiedonjakamisella ja konkreettisella koulutuksella ja tuella pyritään saamaan järjestöt kuvaamaan omat hyte-palvelunsa joko lähellä.fi:in tai palvelutietovarantoon.
Idean valinta

Lähdemme edistämään ja kehittämään hyte-koulutuskokonaisuutta sote-ammattilaisille. Koulutuskokonaisuuden yleisenä tavoitteena on auttaa ammattilaisia tunnistamaan hyte-toiminta, sen tarve asiakastyössä ja sen merkitys yksilön hyvinvoinnin tukemisessa sekä sote-palvelujen keventämisessä.​

  • Koulutuskokonaisuuden toteutuksella vahvistetaan hyte-toiminnan tunnistamista ja toimintaan ohjaamista sote-palvelujen lisäksi tai niiden sijasta.​

  • ​Hyte-toiminnan tuntemus, toiminnan tarpeen tunnistaminen sekä toimintaan ohjaaminen on osa jokaisen asiakastyötä tekevän sote-ammattilaisen arkea. ​

     

Idean konkretisointi ja visualisointi

Koulutuskokonaisuus pitää sisällään useita eri toimenpiteitä, joista ensimmäinen kehittämisen vaihe on ollut hyte-työpajat valittujen kohderyhmien sote-ammattilaisille. Työpajoista nousseiden ideoiden ja ajatusten pohjalta kehittämistyötä jatketaan hyte-verkkokoulutusmateriaalin luomisella sote-ammattilaisille siten, että materiaali on jokaisen toimialan saatavilla. Työpajoista nousseiden ideoiden ja ajatusten pohjalta jatkuu myös oman hyvinvointitarjottimen kehittämistyö. Koulutuskokonaisuus tuo hyte-ajattelun asiakas- ja palveluohjauksen prosesseihin ja liittää myös uuden hyvinvointitarjottimen osaksi ohjausprosesseja ja ammattilaisten työtä. Verkkokoulutusmateriaalin lisäksi ammattilaisille suunnataan "Muista pelata hyte-kortti" -kampanja, joka tuo hyte-huoneentaulut työpisteille ja asiakastiloihin sekä ammattilaisten omat hyte-kortit ammattilaiskäyttöön ja asiakkaille jaettavat hyte-kortit, joista pääsee QR-koodin kautta uudelle Etelä-Savon hyvinvointitarjottimelle.

Liitteet
Kuva
Hyte työotteena sote-ammattilaisen työssä.
Hyte työotteena sote-ammattilaisen työssä.
Ratkaisun perusidea

Hyte osaksi asiakas- ja palveluohjausta Etelä-Savon hyvinvointialueella on toimintamalli, joka edesauttaa hyte-palvelujen löydettävyyttä sekä oikea-aikaista ja entistä sujuvampaa hyte-palveluihin pääsyä huomioiden kuntien, järjestöjen ja seurakuntien palvelut. Toimintamallilla vahvistetaan ammattilaisten hyte-ajattelua ja lisätään tietoisuutta alueella tarjolla olevista hyte-palveluista ja toiminnasta. Toimintamalli vahvistaa myös alueellista yhteistyötä ja eri toimijoiden keskinäistä tunnettavuutta. 

Keskeisenä ohjauksen työkaluna toimii Etelä-Savon hyvinvointitarjotin. Hyte-kortti toimii ohjauksen tukena ammattilaisille  ja myös asukkaiden itsenäisen hyte-toimintojen etsimisen tukena. Ammattilaisilla on käytössään myös monialaisen hyte-ohjauksen kuvaus, "polkukortti". Ammattilaisten hyte-työotteen vahvistamiseksi on toteutettu hyte-perehdytys osaksi organisaation perehdytysohjelmaa sekä hyte-koulutusmateriaali ammattilaisten käyttöön yhteistyössä alueen asiantuntijoiden kanssa. Keskeiset työkalut, materiaalit ja koulutukset on koottu yhteen paikkaan.

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen puheeksi oton linkitykset erilaisiin ammattilaisten käyttämiin järjestelmiin ovat keskeisiä hyte-ohjauksen helpottamiseksi ja sujuvoittamiseksi. Asukkaita varten Etelä-Savon hyvinvointitarjotin on linkitetty hyvinvointialueen sivustolle sekä hyvinvointialueen mobiilisovellukseen ja alueen kuntien verkkosivustoille. 

Toimintamallissa kuvataan myös Etelä-Savon alueellinen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen yhteistyörakenne ja toimintatapa. 

 

Liitteet
Kuva
Erilaisia polkuja hyte-toiminnan pariin: itsenäisesti tai läheisen kanssa, matalan kynnyksen ammattilaisen tuella, sote-ammattilaisen tuella tai OLKA-pisteen avustuksella.
Erilaisia polkuja hyte-toiminnan pariin
Kuva
Asiakkaan polku hyte-toimintaan.
Asiakkaan polku hyte-toimintaan.
Kuva
Etelä-Savon hyvinvointitarjotin hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tukena.
Etelä-Savon hyvinvointitarjotin hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tukena.
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Hyte osaksi monialaista asiakas- ja palveluohjausta -toimintamalli vaatii eri tahojen yhteistyötä ja pysyviä rakenteita yhteistyön toteuttamiseksi.  Etelä-Savossa toimintamallityöskentelyn kannalta keskeisiä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen yhteistyörakenteita ovat muun muassa:

  • alueellinen laaja-alainen hyte-verkosto
  • Etelä-Savon hyvinvointikoordinaattoreiden verkosto
  • kuntien PTV-verkosto
  • YhES-järjestöneuvottelukunta
  • alueen sote-verkostojärjestöt

Hyvinvointialueen hyte-koordinaattori ja hyte-ryhmä sekä yhteistyöverkostot toimivat toimintamallin tukena juurruttamisvaiheen jälkeen. Laaja-alaisen verkostoyhteistyön avulla vahvistetaan palvelutietovarannon päivitystyötä myös tulevaisuudessa. 

Toimintamallin keskiössä on uusi Etelä-Savon hyvinvointitarjotin. Etelä-Savon hyvinvointialueen johtoryhmä päätti 6.6.2024 ottaa käyttöön hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ratkaisun verkkosivulaajennuksen ja päätti palvelun omistajuuden kuuluvan digi- ja tietopalveluille ja ylläpitovastuun viestintäpalveluille. Etelä-Savon hyvinvointitarjotin julkaistiin 12.2.2025 ja Etelä-Savon hyvinvointialueen johtoryhmä päätti Hyte osaksi monialaista asiakas- ja palveluohjausta Etelä-Savon hyvinvointialueella -toimintamallin käyttöönotosta 20.2.2025. 

Hyvinvointialueen ammattilaisille toimintamallista viestitään "muista pelata hyte-kortti" -kampanjalla, jossa ammattilaisten käyttöön tuodaan asiakkaille jaettava hyte-kortti, josta pääsee QR-koodin kautta hyvinvointitarjottimelle. Hyte-kortti toimii myös puheeksi oton työvälineenä samoin kuin hyte-huoneentaulut vastaanotto- ja asiakastiloissa. Ytimessä on viestintä eri tahoille yhtenäisellä viestillä ja helposti saavutettavalla koulutuksella. Ammattilaisilla on käytössään myös monialaisen hyte-ohjauksen kuvaus, polkukortti. 

Hyvinvointialueen ammattilaisille on tehty hyte-koulutuskokonaisuus, joka löytyy intrasta sekä jokaisen työntekijän perehdytyskokonaisuudesta. Tällä koulutuskokonaisuudella vahvistetaan ammattilaisten hyte-ajattelua ja tuodaan hyvinvointitarjotin osaksi arkea. Monialaista koulutusta on suunniteltu ja toteutettu yhdessä mm. Etelä-Savon maakuntaliiton ja  XAMK:n Active Life Lab:in asiantuntijoiden kanssa (kulttuurihyvinvointi ja luonnon hyvinvointivaikutukset). 

Hyte-ajattelu ja hyvinvointitarjotin tuodaan myös osaksi eri yksiköiden käytössä olevia järjestelmiä sekä esiin sähköisiin järjestelmiin, jolloin se leviää osaksi arjen toimintaa ja siitä tulee vakiintunut tapa toimia. 

Levittämisen ja juurruttamisen vaiheessa tarvitaan aika- ja henkilöresursseja toimintamallin esittelyyn ja kouluttamiseen, viestinnän toteuttamiseen, materiaalien jakoon ja kehittämistyön jatkamiseen saadun palautteen pohjalta. Etelä-Savon toimintamallin kehittämistyössä on ollut kolme kokoaikaista hankehenkilöä ja tämän lisäksi aikaa ja osaamista on saatu säännöllisesti kokoontuvalta asiantuntijoiden ryhmältä (heimoneuvosto) sekä organisaation viestintäyksiköltä ja muilta asiantuntijoilta. Toimintamallin levittäminen ja markkinointi organisaation ulkopuolelle toteutuu laajassa yhteistyössä aiemmin kuvattujen verkostojen kanssa. 

Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallin juurruttaminen edellyttää Etelä-Savon hyvinvointitarjottimen levittämisen myös alueen asukkaiden käyttöön. Tämä lisää asukkaiden itsenäistä tiedonhakua ja tuo ennaltaehkäiseviä palveluja kaikkien ulottuville yhteen paikkaan. Digitaalisella ja yhteistyöverkostojen kanssa toteutetulla asukasviestinnällä vahvistetaan alueen asukkaiden tietämystä arjen hyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä ja Etelä-Savon hyvinvointitarjottimesta (hyte-kortti). 

Erityistä tukea tarvitsevien ja heikossa asemassa olevien tukena monialaisessa asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallissa ovat myös monet eri toimijoiden matalan kynnyksen ohjauspaikat, kuten Etelä-Savon hyvinvointialueen elintapaohjaus, ikäneuvolatoiminta ja kolmelta paikkakunnalta löytyvät OLKA-pisteet sekä kuntien ja järjestöjen matalan kynnyksen kohtaamispaikat.  

Vinkit toimintamallin soveltajille

Hyte osaksi monialaista asiakas- ja palveluohjausta on toimintamalli, joka soveltuu alueen jokaiselle asiakas- ja potilastyötä tekevälle ammattilaiselle ja työkaluna toimii Etelä-Savon hyvinvointitarjotin. Hyvinvointitarjotin on toki myös jokaisen asukkaan saatavilla itsenäisesti käytettäväksi. Hyte-ajattelun vahvistamisessa ja hyvinvointitarjottimen jalkautuksessa on kuitenkin ensiarvoisen tärkeää, että ammattilaiset ovat mukana toimintamallin kehittämisessä ja rakentamisessa. Toimintamalli muotoutuu jokaisen toimialan omista tarpeista käsin ja voi sisältää erilaisia ratkaisuja toimialasta riippuen. Etelä-Savon hyvinvointialueella yhteiskehittämistä tehtiin ikääntyneiden asiakas- ja palveluohjauksen, mielenterveys- ja riippuvuuspalvelujen sekä pitkäaikaissairaiden palvelujen kanssa. Yhteiskehittäminen sisälsi mm. työpajoja, joissa heräteltiin hyte-ajattelua ja pohdittiin mitä hyte on osana omaa työtä. Työpajojen kautta Etelä-Savon hyvinvointitarjotin tuli osaksi asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalleja ja prosesseja. Jos toimialat eivät ole kehittämistyössä mukana, on toimintamalli vaikea juurruttaa ja saada toimivaksi osaksi arjen työtä. Toimintamallin sanoitus kullekin kumppanille sopivaksi, käyttöönoton vaivattomuus ja toimintamallin hyödyn tunnistaminen ovat keskiössä juurtumisen onnistumisessa. 

Tärkeänä osana toimintamallia on hyvinvointitarjottimelta löytyvien hyte-palvelujen ajantasaisuus ja tämä vaatii alueellisesti organisoitua pysyvää toimintaa ja toimintaa tukevia rakenteita. Etelä-Savon hyvinvointialueella tämä tarkoittaa alueellista kumppanuusstrategiaa, hyte-koordinaattoreiden verkostoa, järjestöneuvottelukuntaa, alueellista lähellä.fi verkoston toimijaa sekä PTV-päivittäjien verkostoa, joiden toiminta jatkuu toimintamallin käyttöönoton jälkeen ja tukee Etelä-Savon hyvinvointitarjottimen jatkoa osana asiakas- ja palveluohjausta hyvinvointialueella ja muissa alueen organisaatioissa. Hyvinvointialueen sisällä hyvinvointitarjotinverkkosivun ylläpidosta vastaavan viestintäpalvelujen lisäksi toimintamalli on osa hyvinvointialueen hyte-ryhmän työskentelyä. 

Liitteet
Arvioinnin tulokset tiivistettynä
  • Etelä-Savon alueellinen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen yhteistyörakenne ja toimintatapa on kuvattu. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen verkostoyhteistyö on vahvistunut.
  • Palvelukokonaisuuden digitaalisen ratkaisun määrittelytyö ja käyttöönotto. Digitaalinen ratkaisu on Etelä-Savon hyvinvointitarjotin, jonka määrittelytyö tehtiin vuoden 2024 aikana, pilotointi 26.11.-31.12.2024 ja tarjotin julkaistiin 12.2.2025.
  • Toimintamalli on pilotoitu valituissa kohderyhmissä joulukuussa 2024 ja otettu käyttöön hyvinvointialueella 20.2.2025.
  • Verkkokoulutuksen valmistuminen ammattilaisille. Koulutus on ammattilaisten saatavilla intrassa.
  • Hyte-perehdytys on julkaistu osana työntekijöiden yleisperehdytystä.
  • Toimintamallin konkreettisia työkaluja tuotu ammattilaisten käyttöön:  hyvinvointitarjotin, hyte-kortti, hyte-huoneentaulu ja polkukortti.
  • Järjestöjen määrä lähellä.fi:ssä: 256 (10/25) järjestöä Etelä-Savon alueella (lähtötilanteessa Etelä-Savossa ei ollut käytössä lähellä.fi -alustaa).
  • Kuntien lukumäärä, joilla hyte-palvelukuvauksia (minimikriteerit): 10 /11 kuntaa
  • Alueellisten PTV-palvelukuvausten (hyte-minimikriteerit) seurantatyökalussa olevien palvelukuvausten määrä 10/25: 418 ( minimikriteerit ja niitä täydentävät: 514)  
  • Keskimääräinen päivittäinen kävijämäärä Etelä-Savon hyvinvointitarjottimella: 133 (4.11. tilanne)