HYTE kansallisen palvelukonseptin digi-ratkaisut Keusotessa (RRP, P4, I2 ja P4, I4)
HYTE kansallisen palvelukonseptin digi-ratkaisut Keusotessa (RRP, P4, I2 ja P4, I4)
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue osallistui STM:n ja THL:n ohjauksessa HYTE-palvelutarjottimen kehittämiseen osana sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta. Keusotessa palvelutarjotin koostuu hyvinvointisivuista ja toimintakalenterista.
Keski-Uudenmaan kuntayhtymä aloitti toimintansa vuonna 2019, jolloin Keusoten hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen verkkosivuja alettiin kehittää yhdessä ammattilaisten, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien edustajien kanssa Alueellisen hyvinvointisuunnitelman seitsemän tavoitteen ympärille.
Keusoten hyvinvointisuunnitelman tavoitteet vuosina 2019-2025
- Sairastavuus vähenee
- Liikkuminen lisääntyy vähän liikkuvien ja liikkumattomien parissa
- Ylipainoisten ja lihavien määrä laskee
- Yksinäisyyden kokemus vähenee
- Sähköinen omahoito ja asiointi hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä lisääntyy
- Mielenterveysongelmien määrä vähenee
- Päihteiden (nikotiinituotteet, alkoholi, huumeet) käyttö vähenee.
Keusoten tehtävänä on kehittää ja ylläpitää niin ammattilaisille kuin kuntalaisille luotettavaa digitaalista alustaa, josta löytää alueellista hyvinvointia tukevaa ja ennaltaehkäisevää tietoa, toimintaa ja toimijoita. Verkkosivuja kehitetään edelleen ammattilaisilta, kunnilta, järjestöiltä ja seurakunnilta nousseiden toiveiden ja tarpeiden mukaisesti. Yhteistyötä tehdään myös HYTE ry:n lähellä.fi alustan kehittäjien kanssa.
Vuonna 2023 lähtien olemme olleet mukana kehittämässä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen koordinoimassa kansallisen kehittämisen tuella hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen digitaalista palvelutarjotinta.
Keusotessa on kehitetty verkkosivuja kuntayhtymän ajoista lähtien vuodesta 2019. Hyvinvointialueen toiminnan aikana vuodesta 2023 kehittämistä on jatkettu valtakunnallisessa Tarmoa -palvelutarjottimen RRP2-hankkeessa.
Asukkaita on Keski-Uudellamaalla noin 205 000 ja ulkoisilla hyte-sivulla katselukertoja noin 24 326 vuonna 2024.
2023 lähtötilanteessa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tieto oli koottu yhteen paikkaan, mutta tieto oli osittain jäsentymättömästi esitetty ja vaikeasti löydettävissä. Syynä tähän oli käytössä olevat vaillinaiset tekniset ratkaisut. Verkko- ja intrasivuille jouduttiin viemään järjestöjen ja kuntien toimintaa/tapahtumia manuaalisesti, jolloin haasteeksi tuli tiedon ajantasaisuus ja pitkien linkkien kautta hyte-tiedon äärelle pääseminen. Lisäksi puuttui hakutoiminto, joka löytää järjestöjen ja kuntien tapahtumat ja toiminnan.
Kehittämisessä on ollut mukana edustajia alueen kunnista, kuntalaisia, järjestöjä, yhdistyksiä, uskonnollisia yhteisöjä sekä julkisia sosiaali- ja terveysorganisaatioita.
Teams ja live-ilmiöpajoihin sekä kyselyihin kutsuttiin asukaskehittäjiä, Keusoten ammattilaiset, kunnan, järjestöjen sekä seurakuntien edustajia. Tavoitteena on tuoda kaikkien eri toimijoiden toiminnat paremmin esille, jotta asukas saa oikea aikaista apua oikeaan aikaan ja vielä oikeassa paikassa. Lisäksi eri toimijat saavat omia toimintojaa esille yhdessä paikassa ja siten myös asukkaat osaavat hakeutua heidän toimintojensa pariin. Keväällä 2024 pilotoitiin valtakunnallista Tarmoa-palvelutarjotinta ja pilotointiajankohdasta viestittiin monikanavaisesti talven aikana. Palautetta saatiin asukkailta (asukaskehittäjät), järjestöiltä, ammattilaisilta, kuntien ja Keusoten työntekijöiltä.
Kehittää jo olemassa olevaa palvelutarjotinta ja sujuvoittaa asiakkaan tarkoituksen mukaisiin palveluihin ohjautumista palveluihin riippumatta siitä kuka palvelun tuottaa sekä tukee tarpeen mukaisen tuen jatkuvuutta ja palvelujen yhteensovittamista. Alkuperäisestä palvelutarjottimesta puuttuu myös hakutoiminta, jolla voi hakea tietoa alueen tapahtumista.
Mittareina:
Tarmoa palvelutarjotin pilotoitu keväällä 2024 - palvelutarjottimen käyttöönotto arvioidaan kustannusten, hyödyn ja pilotoinnin palautteiden kautta. -> Ei otettu käyttöön
Digitaalinen palvelutarjotin otettu käyttöön vuoden 2025 loppuun mennessä - kyllä/ei. -> Kyllä
Haku- ja tapahtumakalenteritoiminta lisätty nettisivuille vuoden 2025 aikana - kyllä/ei. -> Kyllä
Katselukerrat 2024:
- Verkkosivujen katselukerrat: 24 326
Katselukerrat ajalla 1.1.-30.11.2025:
- Verkkosivut: 27 024
- 06/2025 hankitun toimintakalenterin tapahtumat: 13 377
Toimenpiteenä tulee hankkia hakutoiminto ja tapahtumakalenteri, joka poistaa manuaalista työtä eli pystyy nostamaan Keusoteen alueen ja ympäristökuntien hyte-tapahtumia esille digitaalisesti ja ajantasaisesti. Lisäksi nykyisen palvelutarjottimen sisällöt tulee jäsennellä selkeämmiin ja lisätä palvelutarjottimen löydettävyyttä.
Jotta tietoa löytyisi palvelutarjottimelta, kuntia ja järjestöjä kannustetaan kirjaamaan omat toimintansa joko Palvelutietovarantoon tai lähellä.fi alustalle. Asia nostetaan säännöllisesti esiin järjestöjen ja kuntien kanssa toteutuvissa tapaamisissa. Hyvinvointialueen myöntämät järjestöavustukset edellyttävät PTV:n tai Lähellä.fi:n käyttöä.
Kohderyhmänä on alueen asukkaat ja Keusoten asiakkaita ohjaavat ammattilaiset. Ilmiöpajoissa ja kyselyihin osallistui asukaskehittäjiä, järjestöjen, kuntien ja Keusoten ammattilaisten edustajia ilmiötyöpajatyöskentelyn kautta.
Tarmoa-pilotoinnissa esiin nousi kustannushaasteet, tietoa ei löytynyt alustalta - Googlen kautta löytyi tietoa paremmin, integraatio ei toiminut lähellä.fi alustan kanssa vielä.
Työskentely HYTE ry:n lähellä.fi alustan kanssa, koska esim. järjestöt kokevat PTV-kirjaamisen haasteelliseksi vahvan tunnistautumisen vuoksi.
Kehitetään edelleen Keusoten omia nettisivuja ja saman aikaisesti ammattilaisille suunnattua " digitaalista työpöytää - tietopankkia".
Olimme mukana kehittämässä kansallista Tarmoa palvelualustaa, mutta päädyimme kehittämään omaa palvelutarjotinta.
Kehitämme omaa palvelutarjotinta. Selvitämme mahdollista palvelutarjoajaa, joka pystyy tuottamaan haku/tapahtumakalenterin, jonka toiminta pystytään liittämään Keusoten ulkoisille verkkosivuille ja toimii yhdessä muun digitaalisen toiminnan kanssa.
Tarmoa pilotointi suoritettiin huhti-toukokuussa 2024. Mukaan kutsuttiin niin asukkaita, asukaskehittäjiä, ammattilaisia sekä kuntien, järjestöjen sekä seurakuntien edustajia. Lähes kaikki pilotoinnissa vastanneet kokivat Tarmoan vielä kesken eräisenä ja tuovan väärien alueiden tietoa esille. Tarmoa alustassa nähtiin myöhemmin tulevaisuudessa voivan olla apua tiedon löytämiseen, mutta tällä hetkellä testanneet eivät kannattaneet sen käyttöönottoa.
Kehitettyä palvelutarjotinta (hyte-sisällöt ja toimintakalenteri) on testattu henkilökunnan, asukaskehittäjien, kuntien sekä järjestöjen/seurakuntien toimesta. Hyvinvointiverkkosivu- ja toimintakalenterikokonaisuuteen tehtiin muutoksia palautteen perusteella.