HYTE kansallisen palvelukonseptin digi-ratkaisut Keusotessa (RRP, P4, I2 ja P4, I4)

HYTE kansallisen palvelukonseptin digi-ratkaisut Keusotessa (RRP, P4, I2 ja P4, I4)

Keski-Uudenmaan hyvinvointialue osallistui STM:n ja THL:n ohjauksessa HYTE-palvelutarjottimen kehittämiseen osana sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta. Keusotessa palvelutarjotin koostuu hyvinvointisivuista ja toimintakalenterista.

Toimintaympäristö

Keski-Uudenmaan kuntayhtymä aloitti toimintansa vuonna 2019, jolloin Keusoten hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen verkkosivuja alettiin kehittää yhdessä ammattilaisten, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien edustajien kanssa Alueellisen hyvinvointisuunnitelman seitsemän tavoitteen ympärille.  

Keusoten hyvinvointisuunnitelman tavoitteet vuosina 2019-2025  

  1. Sairastavuus vähenee
  2. Liikkuminen lisääntyy vähän liikkuvien ja liikkumattomien parissa
  3. Ylipainoisten ja lihavien määrä laskee
  4. Yksinäisyyden kokemus vähenee
  5. Sähköinen omahoito ja asiointi hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä lisääntyy
  6. Mielenterveysongelmien määrä vähenee
  7. Päihteiden (nikotiinituotteet, alkoholi, huumeet) käyttö vähenee. 

Keusoten tehtävänä on kehittää ja ylläpitää niin ammattilaisille kuin kuntalaisille luotettavaa digitaalista alustaa, josta löytää alueellista hyvinvointia tukevaa ja ennaltaehkäisevää tietoa, toimintaa ja toimijoita. Verkkosivuja kehitetään edelleen ammattilaisilta, kunnilta, järjestöiltä ja seurakunnilta nousseiden toiveiden ja tarpeiden mukaisesti. Yhteistyötä tehdään myös HYTE ry:n lähellä.fi alustan kehittäjien kanssa.

Vuonna 2023 lähtien olemme olleet mukana kehittämässä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen koordinoimassa kansallisen kehittämisen tuella hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen digitaalista palvelutarjotinta. 

 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Keusotessa on kehitetty verkkosivuja kuntayhtymän ajoista lähtien vuodesta 2019. Hyvinvointialueen toiminnan aikana vuodesta 2023 kehittämistä on jatkettu valtakunnallisessa Tarmoa -palvelutarjottimen RRP2-hankkeessa.  

Asukkaita on Keski-Uudellamaalla  noin 205 000 ja ulkoisilla hyte-sivulla katselukertoja noin 24 326 vuonna 2024.  

2023 lähtötilanteessa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tieto oli koottu yhteen paikkaan, mutta tieto oli osittain jäsentymättömästi esitetty ja vaikeasti löydettävissä. Syynä tähän oli käytössä olevat vaillinaiset tekniset ratkaisut. Verkko-  ja intrasivuille jouduttiin viemään järjestöjen ja kuntien toimintaa/tapahtumia manuaalisesti, jolloin haasteeksi tuli tiedon ajantasaisuus ja pitkien linkkien kautta hyte-tiedon äärelle pääseminen. Lisäksi puuttui hakutoiminto, joka löytää järjestöjen ja kuntien tapahtumat ja toiminnan.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Alueen asukkaiden kyky hyödyntää itsehoidon menetelmiä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tueksi paranee. Työntekijät löytävät luotettavan tiedon helposti, jotta he pystyvät ohjaamaan asukkaita sen avulla. Hyvinvointia ja terveyttä edistävä tieto ja toiminta on helposti asukkaan/ammattilaisen/muun toimijan löydettävissä riippumatta siitä, kuka palvelun tai toiminnan järjestää/toteuttaa. Pitkällä aikavälillä asukkaiden hyvinvointi ja terveys lisääntyy, jolloin  sote-palveluiden tarve vähenee.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittämisessä on ollut mukana edustajia alueen kunnista, kuntalaisia, järjestöjä, yhdistyksiä, uskonnollisia yhteisöjä sekä julkisia sosiaali- ja terveysorganisaatioita.

Teams ja live-ilmiöpajoihin sekä kyselyihin kutsuttiin asukaskehittäjiä, Keusoten ammattilaiset, kunnan, järjestöjen sekä seurakuntien edustajia. Tavoitteena on tuoda kaikkien eri toimijoiden toiminnat paremmin esille, jotta asukas saa oikea aikaista apua oikeaan aikaan ja vielä oikeassa paikassa. Lisäksi eri toimijat saavat omia toimintojaa esille yhdessä paikassa ja siten myös asukkaat osaavat hakeutua heidän toimintojensa pariin. Keväällä 2024 pilotoitiin valtakunnallista Tarmoa-palvelutarjotinta ja pilotointiajankohdasta viestittiin monikanavaisesti talven aikana. Palautetta saatiin asukkailta (asukaskehittäjät), järjestöiltä, ammattilaisilta, kuntien ja Keusoten työntekijöiltä.

Tavoiteltu muutos

Kehittää jo olemassa olevaa palvelutarjotinta ja sujuvoittaa asiakkaan tarkoituksen mukaisiin palveluihin ohjautumista palveluihin riippumatta siitä kuka palvelun tuottaa sekä tukee tarpeen mukaisen tuen jatkuvuutta ja palvelujen yhteensovittamista. Alkuperäisestä palvelutarjottimesta puuttuu myös hakutoiminta, jolla voi hakea tietoa alueen tapahtumista.

Muutoksen mittaaminen

Mittareina: 

Tarmoa palvelutarjotin pilotoitu keväällä 2024 - palvelutarjottimen käyttöönotto arvioidaan kustannusten, hyödyn ja pilotoinnin palautteiden kautta. -> Ei otettu käyttöön

Digitaalinen palvelutarjotin otettu käyttöön vuoden 2025 loppuun mennessä - kyllä/ei. -> Kyllä

Haku- ja tapahtumakalenteritoiminta lisätty nettisivuille vuoden 2025 aikana - kyllä/ei. -> Kyllä

Katselukerrat 2024:

  • Verkkosivujen katselukerrat: 24 326

Katselukerrat ajalla 1.1.-30.11.2025:

  • Verkkosivut: 27 024
  • 06/2025 hankitun toimintakalenterin tapahtumat: 13 377

 

Toteutussuunnitelma

Toimenpiteenä tulee hankkia hakutoiminto ja tapahtumakalenteri, joka poistaa manuaalista työtä eli pystyy nostamaan Keusoteen alueen ja ympäristökuntien hyte-tapahtumia esille digitaalisesti  ja ajantasaisesti. Lisäksi nykyisen palvelutarjottimen sisällöt tulee jäsennellä selkeämmiin ja lisätä palvelutarjottimen löydettävyyttä.

Jotta tietoa löytyisi palvelutarjottimelta, kuntia ja järjestöjä kannustetaan kirjaamaan omat toimintansa joko Palvelutietovarantoon tai lähellä.fi alustalle. Asia nostetaan säännöllisesti esiin järjestöjen ja kuntien kanssa toteutuvissa tapaamisissa.  Hyvinvointialueen myöntämät järjestöavustukset edellyttävät PTV:n tai Lähellä.fi:n käyttöä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on alueen asukkaat ja Keusoten asiakkaita ohjaavat ammattilaiset. Ilmiöpajoissa ja kyselyihin osallistui asukaskehittäjiä, järjestöjen, kuntien ja Keusoten ammattilaisten edustajia ilmiötyöpajatyöskentelyn kautta. 

Tarmoa-pilotoinnissa esiin nousi kustannushaasteet, tietoa ei löytynyt alustalta - Googlen kautta löytyi tietoa paremmin, integraatio ei toiminut lähellä.fi alustan kanssa vielä. 

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Työskentely HYTE ry:n lähellä.fi alustan kanssa, koska esim. järjestöt kokevat PTV-kirjaamisen haasteelliseksi vahvan tunnistautumisen vuoksi. 

Kehitetään edelleen Keusoten omia nettisivuja ja saman aikaisesti ammattilaisille suunnattua " digitaalista työpöytää - tietopankkia". 

Olimme mukana kehittämässä kansallista Tarmoa palvelualustaa, mutta päädyimme kehittämään omaa palvelutarjotinta. 

 

 

Liitteet
Idean valinta

Kehitämme omaa palvelutarjotinta. Selvitämme mahdollista palvelutarjoajaa, joka pystyy tuottamaan haku/tapahtumakalenterin, jonka toiminta pystytään liittämään Keusoten ulkoisille verkkosivuille ja toimii yhdessä muun digitaalisen toiminnan kanssa.

Ratkaisun testaaminen

Tarmoa pilotointi suoritettiin huhti-toukokuussa 2024. Mukaan kutsuttiin niin asukkaita, asukaskehittäjiä, ammattilaisia sekä kuntien, järjestöjen sekä seurakuntien edustajia. Lähes kaikki pilotoinnissa vastanneet kokivat Tarmoan vielä kesken eräisenä ja tuovan väärien alueiden tietoa esille. Tarmoa alustassa nähtiin myöhemmin tulevaisuudessa voivan olla apua tiedon löytämiseen, mutta tällä hetkellä testanneet eivät kannattaneet sen käyttöönottoa. 

Kehitettyä palvelutarjotinta (hyte-sisällöt ja toimintakalenteri) on testattu henkilökunnan, asukaskehittäjien, kuntien sekä järjestöjen/seurakuntien toimesta. Hyvinvointiverkkosivu- ja toimintakalenterikokonaisuuteen tehtiin muutoksia palautteen perusteella.

Ratkaisun perusidea

Keusoten Hyvinvointi-palvelutarjottimen perusidea on tarjota yksi selkeä digitaalinen kokonaisuus, josta löytyy hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen liittyvää tietoa sekä palveluja ja tapahtumia Keski-Uudenmaan alueella. Palvelutarjottimen avulla asukas löytää helposti ajankohtaiset mahdollisuudet osallistua ja ylläpitää hyvinvointia.

Hyvinvointi-palvelutarjotin koostuu kahdesta pääelementistä: Keusoten hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen verkkosivuista sekä Keski-Uudenmaan alueen toimintakalenterista. Verkkosivuille on koottu teemoittain sekä kohderyhmittäin tietoa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä. Sivut sisältävät mm. kuvauksia palveluista, toimijoista, tukimuodoista sekä kansallisia hyvinvointia ja terveyttä edistäviä digitaalisia palveluita että itse- ja omahoidon ohjeita.

Keski-Uudenmaan toimintakalenteri täydentää hyvinvointisivuja kokoamalla yhteen Keski-Uudenmaan kuntien, ympäryskuntien ja muiden alueellisten toimijoiden tapahtumat ja esittelee ne helposti löydettävässä muodossa. Toimintakalenterista löytyvät tapahtumat ja tilaisuudet tukevat laaja-alaisesti hyvinvointia, yhteisöllisyyttä ja aktiivista arkea.

Toimintakalenterin tapahtumatiedot kootaan useista lähteistä, kuten kuntien omista tapahtumakalentereista, Lähellä.fi-palvelusta, alueen evankelisluterilaisen seurakunnan tapahtumista, yleisistä lippukaupoista sekä Keusoten omasta tapahtumakalenterista.

Liitteet
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toteutettu viestintäkampanja:

  • Julkaistu tiedotteita: Intrassa, Teamsissa eri ryhmissä, verkkosivuilla sekä Yhdistysverkoston somessa ja uutiskirjeessä.
  • Tehty somessa maksutonta sekä maksullista mainontaa
  • Mainos Järvenpään ja Keusoten asukaslehdissä
  • Käynnistetty tiimiesittelyt (18 käyty, tavoitettu n. 450 työntekijää). Tiimiesittelyt jatkuvat 2026.
  • Painettu 20 000 hyvinvointikorttia ohjaustyön tueksi. Korttia jaettu hyvinvointialueelle, järjestöille ja kuntiin.
  • Toteutettu testauskyselyt henkilöstölle, asukaskehittäjille, kunnille, järjestöille ja seurakunnille. Kyselyt toimivat osana tunnettuuden lisäämistä.
  • Palvelutarjottimesta viestitään asukkaille ja  työntekijöille säännöllisesti myös hankkeen jälkeen.

Omistajuus siirtynyt jo hankeaikana 2025: Asiakasohjaus, integraatio- sekä lasten ja aikuisten sosiaalipalvelut (AISO)
 ja ylläpitovastuut sovittu palvelualueittain. 

Henkilöstöresurssi oli hankkeen aikana keväällä 2025 100% ja syksyllä 2025 2x 20% HyTeAs-tiimin (nyk. AISO) henkilöstöstä. Keusoten viestinnän henkilöstö avusti suunnittelussa ja määritteli yhteistyössä Keusoten verkkosivutoimittajan kanssa, millainen palvelutarjotin ratkaisu voidaan liittää Keusoten verkkosivuille.  Hankkeen jälkeiseksi henkilöstöresurssiksi on määritelty 2x20%  AISO:n henkilöstöstä.

Liitteet
Kuva
Keusoten hyvinvointisivujen sisältöjen hallintamalli
Vinkit toimintamallin soveltajille

HYTE-palvelutarjottimen toteuttaminen vaatii selkeän vastuutahon ja koordinaattorin, joka huolehtii sisällön kokoamisesta ja ajantasaisuudesta. Resursseja tarvitaan erityisesti tiedonhallintaan, verkostoyhteistyöhön ja viestintään. Digiosaaminen helpottaa työtä. Malli on sovellettavissa eri kohderyhmille ja toimintaympäristöihin, kun sisältö räätälöidään paikallisiin tarpeisiin. Onnistuminen edellyttää aktiivista yhteistyötä toimintakalenterin toimittajan, sekä kuntien, järjestöjen ja hyvinvointialueen välillä.

Sudenkuoppia ovat vanhentuneet tiedot, monimutkainen rakenne ja riittämätön viestintä. Tiedon löytymisen näkökulmasta selkeä hakutoiminto on tärkeä, jotta se tuottaa riittävän täsmällistä tietoa.  Keskeistä on panostaa myös ammattilaisten koulutukseen ja viestintään, jotta palvelutarjotin tulee tutuksi sekä asukkaille että ohjaustyötä tekeville. 

Kehittämisen lähtötilanteessa on tärkeää ottaa huomioon kehittämistyön jälkeiset käytettävissä olevat resurssit, jotta jatkuva kehittäminen ja ylläpito mahdollistuvat. Omistajuus ja ylläpitovastuut on hyvä määritellä hyvissä ajoin.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Hyvinvointi-palvelutarjotin löytyy nyt Keusoten verkkosivujen päävalikosta etusivulta. Sivun sisältöjä teemoiteltiin uudelleen, jotta hyvinvointisisällöt pystyttiin linkittämään näkyvämmin hyvinvointialueen palvelujen sivuille. Nyt palvelukohtaisilta sivuilta pääsee teeman mukaisen hyvinvointitiedon äärelle.

Otettiin käyttöön alueen tapahtumat ja toiminnan kokoava toimintakalenteri, jossa on hakutoiminto. Muutoksen jälkeen sivujen katselukerrat ovat nousseet  23 % verrattaessa tarkastelujaksoon 1.1.–31.11. vuosina 2024 ja 2025. (2024: N21887, 2025: N27024). 

Palvelutarjottimeen liittyen tehtiin kyselyt henkilöstölle sekä asukaskehittäjille, kunnille sekä kolmannelle sektorille. Henkilöstökyselyn palautteen mukaan nykyiset sivut koettiin paremmiksi kuin aiemmin. Toimintakalenterin hakutoiminto sai kiitosta asukaskehittäjien, kuntien ja kolmannen sektorin kyselyssä.