Hoitopolun luominen ja etävastaanottojen käynnistäminen puheterapiassa, Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1)
Hoitopolun luominen ja etävastaanottojen käynnistäminen puheterapiassa, Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallissa on kuvattu lasten puheterapiaan kehitetty etävastaanottojen hoitopolku Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueelle.
Etäpuheterapian kehittämiseen vaikuttavat useat yhteiskunnalliset asiat. Hyvinvointialueiden toiminta on vielä melko alkutaipaleella, mikä voi helpottaa uusien toimintamallien ottamista osaksi palvelurakennetta. Julkisen talouden paineet korostavat tarvetta kustannustehokkaille ratkaisuille. Väestörakenteen muutos, kuten lasten määrän väheneminen joillain alueilla, voi vaikuttaa lähipalveluiden saavutettavuuteen ja lisätä tarvetta etäpalveluiden kehittämiselle. Digitaalisten välineiden käytön hyväksyttävyys ja käyttäjien valmiudet vaihtelevat, mikä on tärkeä huomioida palveluita suunniteltaessa. Etäpalvelut tukevat myös kestävää kehitystä vähentämällä liikkumistarvetta ja ympäristökuormitusta.
Tavoitteena on, että puheterapian etävastaanotto palvelee koko Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialuetta (HyväEP), tarjoten kuntarajat ylittävän palvelun, joka parantaa palveluiden saatavuutta, nopeuttaa hoitoonpääsyä ja tasaa puheterapian saatavuustilannetta hyvinvointialueella. Etäpuheterapiapalvelua tarjotaan yhtenäisesti koko hyvinvointialueella yhdenvertaisesti koko alueella. Koko hyvinvointialueen kattava toimintamalli mahdollistaa resurssien tehokkaan hyödyntämisen ja tukee puheterapeutin työnkuvan monipuolistumista. Tavoitteena on myös palvelujen siirtäminen ostopalvelusta omaan tuotantoon ja sitä myöden säästöjen syntyminen.
Yksilöetävastaanottojen kohderyhmänä ovat perusterveydenhuollon lasten puheterapian 0-17 -vuotiaat asiakkaat ja heidän läheisensä, jotka ovat saaneet suosituksen puheterapiaan. Lasten puheterapiaan asiakas voi ohjautua muun muassa päivähoidosta, neuvolasta, kouluterveydenhuollosta, lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattihenkilön lähetteellä tai perheen omasta yhteydenotosta. HyväEP:n puheterapeutti arvioi tilanteen lähivastaanotolla, ja tekee suunnitelman jatkotoimenpiteistä. Mikäli terapiaa tarvitaan enemmän kuin lähiterapeutti pystyy tarjoamaan, hän voi ohjata asiakkaan etäpuheterapeutille, joka toteuttaa lähiterapeutin laatiman suunnitelman terapiasta. Tähän mennessä tarjotut etävastaanotot ovat olleet yksilökäyntejä. Asiakkaita osallistetaan ja asiakasymmärrystä kerrytetään keskustelemalla heidän kanssaan sekä sisällyttämällä palautekyselyn puheterapiaprosessiin. Lisäksi asiakasymmärrystä kerrytetään kannustamalla asiakkaita avoimeen keskusteluun puheterapiaprosessin eri vaiheissa.