Hoidon tarpeen arvioinnin (HTA) laadun vahvistaminen Lapin HVA (RRP, P4, I1, I3)

  • HTA- verkkokoulutus terveysasemien hoitajien osaamisen vahvistamiseksi.
  • Älykäs HTA-ohjelmiston pilotointi ja käyttöönotto HTA:n laadun parantamiseksi.
  • ISBAR-työkalun jalkautus HTA:n ja konsultaation välineenä
Toimintaympäristö

Lapin hyvinvointialueen perusterveydenhuollossa ei ole ollut sovittuja yhtenäisiä käytänteitä hoidon tarpeen arvioinnin  tekemiseen, osaamisen vahvistamiseen tai laadun varmistamiseen. Hyvinvointialue uudistus on kuitenkin nostanut uudella tavalla keskusteluun toimintamallien- ja tapojen yhtenäistämisen tarpeen. On selvää, että hyvinvointialue hakee vielä uomiaan ja rakenteet ovat monilta osin vielä muodostumassa. Hankkeen asiantuntijoiden kanssa päätettiin kartoittaa pysyvän verkkokoulutuksen mahdollisuuksia sillä lyhyeksi jäävä hankeaika toi kuitenkin omat rajoitteet koulutukselle. Kartoituksen lopputuloksena päädyimme hyödyntämään Pirkanmaan hyvinvointialueen HTA-verkkokoulutusta pohjana koulutuksen rakenteessa ja sisällössä. Valtakunnallisissa keskusteluissa hoitajien osaamisen tunnistaminen ja  vahvistaminen ja on noussut hoidon jatkuvuuden kehittämisen yhteydessä keskusteluun monien terveysasemien ollessa yhä enemmän hoitajavetoisia.  

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Kokonaistavoitteena terveysasemien hoidon jatkuvuuden kehittämisessä on parantaa potilaiden hoidon laatua ja hoidon koordinaatiota, jossa hoidon tarpeen arviointi on yksi merkittävä osatekijä. Lapin hyvinvointialueella ei ole ollut  yhtenäisesti sovittuja käytänteitä hoidon tarpeen arvioinnin osaamisen vahvistamiseen tai laadun varmistamiseen. Aiemmin osaamisen vahvistaminen on perustunut kertaluontoisiin koulutuksiin. Duodecimin Oppiportin sisältöjä on myös hyödynnetty malitillisesti. Yksikkökohtaisilla kehittämispäivillä yksiköt nostivat toistuvasti kehittämistarpeeksi hoidon tarpeen arvioinnin. Laadukas hoidon tarpeen arviointi on potilaan hoidon yksi merkittävimpiä vaiheita  hoidon jatkuvuuden kuin oikea-aikaisen hoidonkin näkökulmasta.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Hoidon jatkuvuusmallin kehittämisen yhteydessä pidetyissä yksikkökohtaisissa työpajoissa terveysasemien esihenkilöt nostivat lähes jokaisen yksikön kohdalla esille tarpeen vahvistaa hoidon tarpeen arvioinnin osaamista. Hoidon tarpeen arviointia toteutetaan vaihtelevasti eikä  esihenkilöillä ole osoittaa sovittua koulutuskokonaisuuksia työntekijöille, jolla vahvistaa työntekijöiden osaamista.  Kokonaistavoitteena terveysasemien hoidon jatkuvuuden kehittämisessä on potilaiden hoidon laatua ja hoidon koordinaatiota, jossa hoidon tarpeen arviointi on yksi merkittävä osatekijä. Hoidon tarpeen arvioinnista toteutettiin ammattilaisille kysely, jossa ammattilaiset toivoivat koulutusta mm strukturoituun hoidon tarpeen arvioinnin tekemiseen.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Hoidon tarpeen arvioinnin kehittäjäjoukoksi valikoitoi RRP2-rahalla toimivien kehittäjien joukko kolmelta eri hyvinvointialueelta (Lapha, Pohde ja Soite). Kehittäjäjoukkoa ja sisällöntuotantoa koordinoi Lapin hyvinvointialue. Lisäksi Kurssin pilottiin osallistui jokaiselta hyvinvointialueelta kaksi sairaanhoitajaa/terveydenhoitajaa sekä Laphan osaamisyksikön asiantuntijat

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena on sopia hyvinvointialueelle yhtenäinen tapa toteuttaa hoidon tarpeen arviointia ISBAR- menetelmän avulla ja jalkauttaa sitä käytäntöön erillisillä koulutuksilla. Lisäksi tavoitteena tuottaa erillinen hoidon tarpeen arviointi verkkokoulutus yhteistyössä Pohteen ja Soiten kanssa, jota voidaan hyödyntää esimerkiksi hoitajan perehdytyksessä hoidon tarpeen arvioinnin tekoon. Tavoitteena kuitenkin on, että verkkokurssi asetetaan jokaisella terveysasemalla  hoidon tarpeen arviointia tekevälle hoitajalle velvoittavaksi. Verkkokurssin avulla ammattilaisten osaamista hoidon tarpeen arvioinnin tekemisessä pyritään vahvistamaan seuraavissa osa-alueissa:

  1. Hoidon tarpeen arvioinnin perusteet (Työskentelytavat, vuorovaikutus)
  2. Hoitoonpääsyn määräajat (Lain velvoitteet)
  3. Kiireellisyyden arviointi ja hoidon jatkuvuus(lopussa tehtäviä) (ABCDE, Valtakunnalliset kiireellisen hoidon perusteet, NEWS)
  4. ISBAR-työkalu puhelussa ja konsultaatiossa
  5. Hoidon tarpeen arviointi chatissa (lopussa tehtäviä) (Miten toimia kun viestinnän välineenä on vain teksti?)
  6. Kirjaaminen ja hoitoon pääsytiedon tuottaminen perusterveydenhuollossa (Miksi kirjaaminen on tärkeää ja miten sitä tehdään)
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on terveysasemien henkilöstö. Henkilöstöä osallisestaan kartoituskyselyllä sekä osallistamalla verkkokoulutuksen pilotointiin.

Ratkaisun perusidea

Hoidon tarpeen arvioinnin laadussa tunnistettiin olevan paljon vaihtelua, erityisesti yksikkökohtaisissa työpajoissa hoidon tarpeen arviointi nostettiin toistuvasti keskeiseksi kehittämisen kohteeksi. Lisäksi hoidon tarpeen arvioinnista toteutettiin avovastaanoton ammattilaisille kysely, jossa ammattilaiset toivoivat koulutusta mm strukturoituun hoidon tarpeen arvioinnin tekemiseen.

Sovittiin Laphalla perusterveydenhuollossa yhtenäiseksi toimintatavaksi ISBAR. ISBAR- toimintamallia laajennettiin yhteistyössä Päivystysapu 116117, SOTE-koordinaattoritoiminnan, Turvalliset potilassiirrot ja kotiutukset- projektin sekä ikääntyneiden palveluiden kanssa. 

Tuotimme yhteisiä ISBAR- ohjeistuksia, joiden tarkoituksena oli tarjota kohderyhmille kohdennettuja ohjeita ISBAR:n käytöstä. Kuvassa ISBAR- prosessi etänä tapahtuvassa hoidon tarpeen arvionnissa.

Hoidon tarpeen arvioinnin verkkokurssi on toteutettu yhteistyössä Pohteen, Laphan ja Soiten innhouse-yhtiö Mediecon kanssa. Kurssin teoriaosuus koostuu seuraavista kokonaisuuksista

  1. Hoidon tarpeen arvioinnin perusteet (lopussa tehtäviä)
  2. Hoitoonpääsyn määräajat
  3. Kiireellisyyden arviointi ja hoidon jatkuvuus(lopussa tehtäviä)
  4. ISBAR-työkalu puhelussa ja konsultaatiossa
  5. Hoidon tarpeen arviointi chatissa (lopussa tehtäviä)
  6. Kirjaaminen ja hoitoon pääsytiedon tuottaminen perusterveydenhuollossa

    Näiden lisäksi kurssilla on 5 potilasesimerkkiä ja lopputentti.

Liitteet
Kuva
ISBAR-vaiheet puhelimessa
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

HTA-verkkokurssi integroidaan Lapissa OSS- koulutusjärjestelmään, josta muodostuu suoritusmerkintä kun ammattilainen on suorittanut kurssin. Kurssi on velvoittava kaikille avovastaanotolla työskenteleville hoitajille, jotka tekevät työssään hoidon tarpeen arviointia.  RRP2- hankerahalla maksettiin kaikille Laphan avovastaanoton hoitajille kurssimaksu ennakkoon vuodelle 2026.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Lapissa ei ole aiemmin ollut yhteistä linjaa, suunnitelmaa tai sovittuja koulutuspolkuja tai kursseja avovastaanoton hoidon tarpeen arvioin tekemiseen