Hoidon tarpeen arvioinnin asiakirjarakenteen käyttöönotto hyvinvointialueella (Pohjois-Pohjanmaan HVA ja Päijät-Hämeen HVA (RRP5))
Hoidon tarpeen arvioinnin asiakirjarakenteen käyttöönotto hyvinvointialueella (Pohjois-Pohjanmaan HVA ja Päijät-Hämeen HVA (RRP5))
Toimintamallissa on kuvattu uuden Kanta-asiakirja rakenteen käyttöönoton vaiheet neljästä eri näkökulmasta: Valmistelija, kouluttaja, esihenkilö ja ammattilainen. Toimintamallia voi hyödyntää soveltaen myös muihin toiminnan muutoksiin.
Hoitoonpääsytieto on yksi merkittävä, kansallisesti seurattava tieto. Hoitoonpääsyssä seurataan, missä ajassa perusterveydenhuollon avosairaanhoidon asiakkaat pääsevät hoitoon. Hoidon tarpeen arviointi on yksi hoitoonpääsyn vaiheista. Hoidon tarpeen arviointiin on kansallisesti määritelty asiakirjarakenne, jonka käyttöönoton tavoitteena on muun muassa yhtenäistää Suomessa hoidon tarpeen arvioinnin kirjaamista, parantaa tiedon laatua ja tekee kirjatuista hoidon tarpeen arvioinneista näkyviä, kun asiakirjarakenne tallentuu kantaan niin kansalaisen kuin ammattilaisenkin nähtäville
RRP5 hankkeessa toteutetussa HTA Kanta-pilotissa:
- Hoidon tarpeen arvioinnin TERMETA-asiakirjarakenne otettiin käyttöön Pohjois-Pohjanmaalla (Esko) ja Päijät-Hämeessä (Lifecare) potilastietojärjestelmissä.
- Työstö tehtiin yhteistyössä THL:n, Kelan, potilastietojärjestelmätoimittajien ja hyvinvointialueiden edustajien kanssa
- Asiakirjarakenteen käyttöönotto tukee hyvinvointialueiden strategiaa palveluiden saatavuuden ja kustannustehokkuuden lisäämiseksi
-
Perusterveydenhuollon avopalveluista seurataan hoitoon pääsyn tietoa
-
Potilas tarvitsee terveydenhuollon ammattilaisen palvelua --> missä ajassa hoito pystytään aloittamaan?
-
-
Terapiatakuuta seurataan samalla menetelmällä
-
Hoitoon pääsyn aikaa perusterveydenhuollossa säädetään lainsäädännöllä (hoidon saatavuus)
-
Terveydenhuoltolaki 51§
-
-
THL kerää ja raportoi hoitoon pääsyn tietoa https://stm.fi/hoitotakuu
-
Hoitoon pääsyä valvoo Aluehallintovirasto ja Valvira https://stm.fi/hoitotakuu
-
Hyvinvointialueella on velvoite ilmoittaa hoitoon pääsyn ajasta kansalaisille
Toimintamallissa on tavoitteena hoidon tarpeen arvioinnin uuden asiakirjamallin käyttöönotto olisi mahdollisimman sujuva kaikissa käyttöönoton vaiheissa. Pilotissa tavoitteena oli että hoidon tarpeen arvion tiedot saadaan Kanta-yhteyden kautta kansallisesti jaettavaksi kansalaisille ja hyvinvointialueille. Hoidon tarpeen arvioinnit yhtenäistyvät ja päällekkäiset hoidon tarpeen arviot vähenevät ja mahdollisesti tulevaisuudessa poistuvat kansallisen näkyvyyden lisääntyessä.
Muutosta voidaan mitata seuraavilla mittareilla:
- Tallentuuko hoidon tarpeen arviot Kantaan
- Palautekysely ammattilaisille, millaista hoidon tarpeen arvioinnin kirjaaminen uudella asiakirjarakenteella on
- Hoitoon pääsy tietojen kattavuus paranee
-
HVA:n sisäiset toimijat
-
ICT palvelut
-
Potilastietojärjestelmän sovellustuki/pääkäyttäjät
-
PTH avopalveluiden edustajat
-
Esihenkilöt
-
Vastuukäyttäjät ja kirjaamisvastaavat
-
Hoidon tarpeen arviointia tekevät työntekijät
-
-
-
HVA:n ulkopuoliset toimijat
-
Kela
-
THL
-
Potilastietojärjestelmätoimittaja
-