HEHKU. Lastensuojelun, perhesosiaalityön ja nuorisopsykiatrian integroitu palvelu, Helsingin kaupunki (RRP, P4, I1)
Toimintamalli integroi perhetyön lastensuojelun tai erityistä tukea tarvitsevan lapsen palveluna ja vaativan nuorisopsykiatrisen erikoissairaanhoidon nuoren kehitysympäristöihin jalkautuvaksi, psykososiaalista tukea tarjoavaksi interventioksi.
Toimintamallin kehittämisen ajureina on huomioitu useita toimintaympäristössä vaikuttavia tekijöitä:
1.LAINSÄÄDÄNNÖLLISET TEKIJÄT
- Terveydenhuoltolaki 69 § 2 mom. :”Jos lastensuojelun tarve johtuu riittämättömistä terveydenhuollon palveluista, lapselle ja hänen perheelleen on sen estämättä, mitä hoitoon pääsystä 51, 51 a -51 c, 52 ja 53 §:ssä säädetään, on järjestettävä viipymättä terveyden ja kehityksen kannalta välttämättömät palvelut.”
- LsL 40 § mukaan lapsi on otettava hyvinvointialueen huostaan ja järjestettävä hänelle sijaishuolto, jos puutteet lapsen huolenpidossa tai muut kasvuolosuhteet uhkaavat vakavasti vaarantaa lapsen terveyttä tai kehitystä tai lapsi vaarantaa vakavasti terveyttään tai kehitystään käyttämällä päihteitä, tekemällä muun kuin vähäisenä pidettävän rikollisen teon tai muulla niihin rinnastettavalla käyttäytymisellään.
- Lasten psyykkinen oireilu voi ilmetä käyttäytymisenä, joka vaarantaa vakavasti lapsen terveyttä ja kehitystä. Oikeanlaisen hoidon puuttuessa lastensuojelulla voi muodostua velvoite ottaa lapsi huostaan - siitäkin huolimatta, että sijaishuollon keinoin lapsen hoitoa ei arvioiva voitavan järjestää tai toteuttaa aikaisempaa paremmin.
- Esimerkiksi itsetuhoinen tai omaa turvallisuutta eri tavoin vaarantava, rajaton käytös, vaikeat koulunkäymisen ongelmat, päihteiden käyttö, toimintakyvyn vakava aleneminen ovat tavallisia huostaanoton perusteita.
- Helsingin oma tilastoseuranta v. 2023 osoittaa, että yleisin huostaanoton taustasyy liittyi lapsen psyykkiseen oireiluun (21 %) tai lapsen itseä vahingoittavaan käyttäytymiseen myös (11 %).
- LsL 40§: Huostaanottoon ja sijaishuollon järjestämiseen voidaan kuitenkin ryhtyä vain, jos LsL:n mukaiset avohuollon tukitoimet eivät olisi lapsen edun mukaisen huolenpidon toteuttamiseksi sopivia tai mahdollisia taikka jos ne ovat osoittautuneet riittämättömiksi; ja jos sijaishuollon arvioidaan olevan LsL 4 §:n mukaisesti lapsen edun mukaista.
- HEHKU-toimintamalli integroi lastensuojelun tehostetun perhetyön ja nuorisopsykiatrisen erikoissairaanhoidon ja mahdollistaa kohderyhmänsä osalta aikaisemmin puuttumaan jääneen, tapauskohtaisen lapsen edun punninnan: onko HEHKU integroituna avohuollon tukitoimena ja palveluna HEHKU lapsen edun mukaisempi ratkaisu kuin huostaanotto ja hoito lastensuojelulaitoksessa?
2. TALOUDELLISET JA PALVELUJEN KUSTANNUSVAIKUTTAVUUTEEN LIITTYVÄT TEKIJÄT
- Ammattilaisten arvion mukaan yhteisasiakkuuksissa työskenteleminen on nykytilanteessa pääosin ei koordinoitua ja rinnakkaista. Tämän seurauksena palvelujärjestelmään syntyy kustannustehotonta hukkaa ja häiriökysyntää. Lapset ja nuoret voivat saada vähähyötyistä tuplapalvelua.
- HEHKU-toimintamallin kohderyhmä on ilman tarvitsemaansa hoidon tarpeen arviota tai hoitoa jäävä yhteisasiakkaiden joukko muodostaa pienen, mutta kohonneen sijoitusriskin vuoksi suuria kustannuksia aiheuttavan asiakas- ja potilasryhmän.
- Avopalveluna HEHKU on noin 13 kertaa halvempaa kuin vaativan tason laitoshoito, vuosikustannukset/lapsi:
- HEHKU Integroituna avopalveluna 18 000 €
- Erityistason laitoshoito 163 000 €
- Vaativan tason laitoshoito 241 630 €
- Arvioitaessa HEHKU-toimintamallin kustannusvaikuttavuutta, on vertailukohtana tavanomainen eli rinnakkaisesti ja koordinoimattomasti toimiva lastensuojelun tai perhesosiaalityön ja nuorisopsykiatrian tarjoama tuki ja hoito:
- Mikäli HEHKU-toimintamallilla ei ole kohderyhmälle ilmeisiä haitallisia vaikutuksia ja jos sen avulla voidaan pääasiallisesti saada vähintäänkin vähäisiä myönteisiä hyvinvointivaikutuksia, on toimintamalli kohderyhmässään kustannusvaikuttavampi kuin tavanomainen toimintatapa, jossa on voimakkaasti kohonnut riski suuria kustannuksia sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä tuottaviin lastensuojelun sijoituksiin, toistuviin osastohoitojaksoihin nuorisopsykiatrialla ja nuoren syrjäytymiseen koulutus- ja työelämäpolulta.
3. YHTEISASIAKKAIDEN MÄÄRÄÄN SEKÄ TUEN JA HOIDON TARPEISIIN LIITTYVÄT TEKIJÄT:
- Saatavilla olevan rekisteritiedon perusteella on aikaisemmin arvioitu, että n. 1/3 nuoriso-psykiatrian asiakkaista on lastensuojelun asiakkaana (esim. THL, päätösten tueksi 50/2018)
- Saatavilla oleva tilastototieto, lastensuojelun ja nuorisopsykiatrian asiakasmäärät v. 2023 Helsingissä:
- Nuorisopsykiatria 2784 lasta Lasten ja nuorten psykiatrinen erikoissairaanhoito alueittain - THL kuutio- ja tiivistekäyttöliittymä
- Lastensuojelu 5155 lasta (asiakastietojärjestelmästä saatava tieto)
- Tilastotiedon perusteella yhteisasiakkaiden määräksi on arvioitu Helsingissä n. 1000 /vuosi. Arvio on kuitenkin vielä epätarkka ja sitä tulisi pyrkiä tarkentamaan esimerkiksi data-ajon keinoin.
- Saatavilla olevan rekisteripohjaisen, syntymäkohortti 1997 pohjaisen tutkimustiedon perusteella on tunnistettu, että kodin ulkopuolelle sijoitetuilla lapsilla on paljon psykiatrisia häiriöitä (Kääriälä ym., 2021):
- Erikoissairaanhoidossa diagnosoitujen psykiatristen tai neurokehityksellisten häiriöiden yleisyys ennen 18 v. ikää: Kodin ulkopuolelle sijoitetuista lapsista 62 %, muut lapset 18 %
- Sijoitetuilla lapsilla diagnosoitiin eniten masennus- ja ahdistuneisuus-, käytös- ja uhmakkuus- sekä neurokehityksellisiä häiriöitä
- Nuorilla, joilla oli diagnosoitu käytös- tai uhmakkuushäiriö tai jotka olivat olleet sairaalassa tahallisen itsensä satuttamisen takia yli 50 % oli ollut sijoitettuna kodin ulkopuolelle lapsuuden tai nuoruuden aikana
- Lasten- ja nuorisopsykiatrinen hoito vastaa heikosti yhteisasiakkaiden laaja-alaisiin tuen ja hoidon tarpeisiin: Sijoitettuina olleista lapsista vain 25–39 %:lla häiriöihin liittyviä erikoissairaanhoidon käyntejä
- Kääriälän ym. 2021 tutkimuksessa tehdyt johtopäätökset vastaavat jo aikaisemmin, HEHKU-toimintamallin kehittämisen käynnistämisen yhteydessä v. 2019 tehtyä asiantuntija-arviota:
- Lastensuojelun ja nuorisopsykiatrian integraatiota tulee vahvistaa tutkimusperusteisesti
- Keskeistä olisi tarjota nykyistä tehokkaampaa tukea monimuotoisesti oireileville nuorille. Tämä edellyttää saumatonta yhteistyötä eri alojen välillä ja psykiatrian ja lastensuojelun onnistuneella yhteistyöllä on erityisen suuri merkitys vaikeasti oireilevien nuorten hoidossa.
- Nuorten lisäksi tärkeää on tukea myös vanhempia, joiden lapsilla on todettu psykiatrisia tai neurokehityksellisiä häiriöitä.
Toimintamallin kohderyhmän tuen ja hoidon tarpeita koskevaa tietoa on kerrytetty ennen toimintamallin kehittämisen aloittamista keräämällä asiakas- ja potilastyötä tekevien ammattilaisten ja asiantuntijoiden näkemyksiä sekä kuulemalla kokemusasiantuntijoita. Tukena on käytetty myös saatavilla olevaa rekisteri-, tilasto- ja tutkimustietoa.
Tähän tietoon pohjautuen kuvattiin HEHKU-toimintamallin käynnistämisen vaiheessa HEHKU-toimintamalliin ohjautuvien yhteisasiakkuuksien kriteerit. Lastensuojelun, perhesosiaalityön ja nuorisopsykiatrian ammattilaiset hyödynsivät kuvausta ohjatessaan asiakkaitaan tai potilaitaan HEHKU-jaksoille. Hankkeen aikana kriteerejä ei ollut tarvetta muuttaa.
HEHKUn kohderyhmää ovat 13-17 v. lastensuojelun ja nuorisopsykiatrian yhteisasiakkaat,
- jotka ovat vaarassa tippua tai tipahtaneet tarvitsemastaan erikoissairaanhoidosta
- joille yksinomaan lastensuojelun palvelut ovat riittämättömiä
- joilla on kohonnut riski sijoitukseen ja hoito lastensuojelulaitoksessa ei välttämättä olisi lapsen edun mukaisin ratkaisu
Tuen ja hoidon tarve on laaja-alainen, esimerkiksi:
- mieliala- ja ahdistuneisuushäiriöitä
- rinnakkaishäiriöinä mm. neuropsykiatrinen häiriö, ml. puheen- tai/ja kielen kehityksen häiriöt, oppimisvaikeudet
- käytöshaasteita (pääosin sisäänpäin näyttäytyvät haasteet)
- perheessä jatkunut epäselvä ja jumiutunut tilanne, jossa myös vanhemmuuden toimintakyvyn haasteet vaikuttavat kokonaisuuteen
- tuen ja hoidon tarpeiden ylisukupolvisuus, perheessä traumataustaa
- negatiivisia kokemuksia palvelujärjestelmästä, luottamuspula
Yhteisasiakkaiden osallistumista ja toimijuutta vahvistava työote on ollut HEHKU-toimintamallin keskeistä ydintä. Asiakasymmärrystä on kerätty ja saatu ottamalla käyttöön palautetietoinen työskentely ja mittarit (SRS, ORS). Näin saatua tietoa on voitu hyödyntää yksittäisten nuoren HEHKU-jaksojen aikana ja toimintamallissa käytettävien työskentelyorientaatioiden ja menetelmien kehittämisessä. Nuoren kanssa yhdessä asetetut tavoitteet, niiden toteutumisen seuranta ja sitoutuminen systemaattiseen palautetietoiseen työskentelyyn on mahdollistanut yhteisasiakkaiden osallistumisen HEHKU-jaksoilla saadun tuen ja hoidon sisällön suunnitteluun.