Geriatrinen poliklinikka
Geriatriset poliklinikat on tarkoitettu yli 70-vuotiaille, joilla on muistihäiriöitä tai muu geriatrisen arvioinnin tarve. Tavoitteena on ehkäistä toimintakyvyn heikkenemistä ja edistää kotona selviytymistä.
Toimintamallin mukainen asiakastyö tapahtuu pääsääntöisesti vastaanotolla geriatrisen poliklinikan henkilöstön toimesta.
Geriatriset poliklinikat toimivat perusterveydenhuollon toimipisteissä, jossa syntyy luontevaa yhteistyötä siellä työskentelevien muiden sote-ammattilaisten kanssa.
Fyysisen toimintaympäristön lisäksi työssä olennaista ovat verkostot, jotka koostuvat asiakkaasta ympäröivistä ammattilaisista, läheisistä ja kolmannen sektorin toimijoista. Geriatrisen poliklinikan yhtenä tavoitteena oli kehittyä verkostomaiseksi rakenteeksi, joka osaa hyödyntää sujuvasti ja resurssiviisaasti niitä yhdyspintoja, joita asiakkaan tarve kulloinkin tarvitsee.
Toimintaympäristö on tällä hetkellä muuttuva. Ikääntyneiden määrä kasvaa, lisäksi perusterveydenhuollon palveluverkosto harvenee ja palvelut sähköistyvät. Muutos haastaa iäkkäiden lisäksi ammattilaisia. Samaan aikaan on tunnistettu, että on paljon keinoja, joilla on mahdollista tukea iäkkään toimintakykyä ja ennaltaehkäistä raskaampia palveluja.
Pohjois-Savon väestö ikääntyy ja sairastavuus on suurta alueellisesti. Iän myötä sairastavuus, palvelutarve ja riski toimintakyvyn laskulle kasvaa. Tämä muutos yhdessä henkilöstön saatavuuden heikentymisen kanssa vauhdittavat muutosta lisätä ennaltaehkäiseviä toimintamalleja, jotta ikääntyvät pärjäisivät toimintakykyisinä omassa kodissaan aikaisempaa pidempään.
Tulevina vuosina ikääntyneiden määrän kasvaessa on tarve tarjota geriatrista arviota ja hoitoa muissakin kuin pelkästään muistisairauteen liittyvissä asioissa. Hankkeen alussa Pohjois-Savon hyvinvointialueella oli toiminnassa pelkästään muistipoliklinikat.
HVA:n strategian mukaisesti tavoitteena on tarjota laadukasta ja vaikuttavaa hoitoa asiakkaan parhaaksi. Toiminnan asiakaslähtöinen kehittäminen perustuu voimassa olevaan strategiaan.
Tavoitteena on, että sujuvan toimintamallin avulla asiakas saa tarvitsemansa avun ja pärjää omassa arjessaan.
Kehittäjäjoukko
- Koottu yhteen eri ammattisia (Asiakasohjaaja, gerontologinen sosiaalityöntekijä, geriatri, geriatriaan erikoistuva lääkäri, vastaanoton hoitaja, muistihoitajien esihenkilö, muistihoitaja, muistikoordinaattori ja kolmannen sektorin toimija).
- Työpajassa työstettiin geriatrisen pkl. toimintamallia osio kerrallaan. Työpajoissa oli jokaiselle kerralle teema sekä tavoite, jota kävimme läpi eri näkökulmista ja saimme yhtenäisen näkemyksen.
- Muistihoitajat
- Geriatristen palveluiden henkilöstön kehittämisiltapäivässä geriatrisen poliklinikan visiota avattiin ja kävimme yhteistä keskustelua tulevista aluejaoista sekä palveluverkko uudistuksesta.
- Henkilöstöllä oli mahdollisuus vaikuttaa aluejakoon ja omaan tulevaan työrooliin kehittämisiltapäivän jälkeen anonyymisti surveypal kyselynä.
- Geriatristen palveluiden henkilöstön kehittämisiltapäivässä geriatrisen poliklinikan visiota avattiin ja kävimme yhteistä keskustelua tulevista aluejaoista sekä palveluverkko uudistuksesta.
-
Ydinryhmä
- Geriatristen palveluiden vastaava ylilääkäri ja geriatristen poliklinikoiden palveluesihenkilö, esittelijänä projektikoordinaattori
- Viikkokokouksissa edistettiin toimintamallin kehittämistä sekä esihenkilöt päättivät seuraavista askelmerkeistä.
- Asiakkaan hoito olisi sujuvaa ja viiveetöntä hoidontarpeen arvioinnista- hoidon toteutumiseen.
- Ikääntyneiden asioihin perehdytään moniammatillisesti, niin että he pärjäävät omassa arjessaan toimintakykyisinä eivätkä ajaudu tuetumpiin palveluihin.
- Asiakkaan asia ratkeaa ammattilaisten välisessä konsultaatiossa
- Sote ammattilaisten matalan kynnyksen konsultaatio ikääntyneiden asioista koko hyvinvointialueella yhtenäistyy.
- Ennen projektin alkua avattiin oma geriatrinen pkl. teams kanava, johon rakennettiin exel taulukko.
- Henkilöstö tilastoi ja keräsi seurattavia mittareita yhteisesti sovitulla toimintamallilla
- Tilastoinnin ja tietojärjestelmien kautta oli saatavissa asiakas- ja käyntimääriä ammattiryhmittäin.
- Aikatyypit yhtenäistettiin, jokaisella poliklinikalla käytetään yhteisesti sovittuja aikatyyppejä tilastoinnissa.
- Tilattiin sähköiset ensikäynti ja kontrollijonot käyttöön, joista voi jono tietoja seurata.
- Koska kyseessä oli uuden toiminnan käynnistäminen, emme lähtötilanteessa voineet määritellä kaikkia seurattavien mittareiden tavoitearvoja. Seurattavat mittarit keskittyvät tukemaan ymmärrystä uuden toimintamallin asiakkuuksista, toiminnan läpimenoajoista ja siitä, miten ja kenen toimesta asiakkaan asia ratkaistaan.
- Systeemitason (strategiset) mittarit: (Saatavilla SOTE tietoaltaasta)
- Yli 75-vuotiaiden päivystyskäynnit vähenevät (jotka eivät ole sään. sos.huollon palvelujen piirissä)
- Yli 75-vuotiaiden osastohoidon päivät vähenevät.
- Yli 75-vuotiaiden kotihoidon peittävyys ja tunnit laskevat
- Poliklinikan toimintaa kuvaavat operatiiviset mittarit:
- käynti- ja asiakasmäärät ammattiryhmittäin
- HVA raporteista
- läpimenoaika
- Jonotietoon merkitystä saapumispäivästä lasketaan päivään, jolloin asiakas saa ajan vastaanotolle
- diagnoosimäärät ja -jakaumat
- Kerättiin manuaalisesti muistisairaus diagnoosit, koska potilastietojärjestelmästä ei saa niitä koostettua alueittain
- asiakaskokemus
- Mittari numeerinen ja visuaalinen
- asiakastyytyväisyys kysely/Pei mittari
- työhyvinvointimittarit
- Surveypal kysely 1x/kk
- F OSS (koulutukset)
- Aino Heath
- Sairauspoissaolot
- Surveypal kysely 1x/kk
- käynti- ja asiakasmäärät ammattiryhmittäin
- Kansallinen taustaselvitys samantyyppisistä toimintamalleista.
- Usean eri hyvinvointialueiden geriatristen palveluiden kehittäjien kanssa käyty keskustelua erilaisista malleista tuottaa geriatrisia palveluita
- Tarvekartoitus
- Hyvinvointialueemme terveyskeskus- ja päivystysalueen lääkäreiden kanssa käyty keskustelua millaisia tarpeita heillä on ikääntyneiden jatkohoitoa suunnitellessa.
- Nykytilaselvitys nykyisestä muistipoliklinikkatoiminnasta
- Resurssit, tilastointikäytänteet, käynnit ja asiakasmäärät
- Jono- ja diagnoositietojen keräys
- Suorituspaikat
- Arvovirtakuvaus (VSM) nykytilasta
- Nykyiset toimintamallit ja niiden erot. Ideaaliprosessin kuvaus.
- Kertaalleen kapasiteetin seuranta
- Nykytilan analyysi
- Sähköisiä jonoja ei ollut käytössä kaikissa toimipisteissä, (paperiversiona oli kansiossa asiakkaan kontrollikäynti)
- Tilastoinnin aikatyyppejä oli käytössä 17 erilaista, ei ollut yhtenäistä käytännettä tilastoida.
- Muistidiagnoosimääriä ei saada luotettavasti potilastietojärjestelmästä, jonka vuoksi niitä joudutaan seuraamaan käsin.
5. Toimenpiteet ennen käyttöönottoa:
- Työpajat
- Koottu yhteen eri ammattisia (Asiakasohjaaja, gerontologinen sosiaalityöntekijä, geriatri, geriatriaan erikoistuva lääkäri, vastaanoton hoitaja, muistihoitajien esihenkilö, muistihoitaja, muistikoordinaattori ja kolmannen sektorin toimija)
- Työpajoja oli yhteensä 6, jossa geriatrisen pkl. toimintamallia osio kerrallaan hiottiin. Työpajoissa oli jokaiselle kerralle teema ja tavoite, jota kävimme läpi eri näkökulmista ja saimme yhtenäisen näkemyksen.
- Asiakasprofiilit, asiakkaaksi tulon prosessi, asiakkuuden päättyminen.
- Geriatrisen plk. yhdyspinnat ja monialaisen yhteistyön mahdollisuudet
- Geriatrisen poliklinikan henkilöstörakenne, resurssit ammattilaisten keskinäinen työjako. Tunnistettiin osaamisvaatimuksia
- Pilottisuunnittelu
- Tilastointi ja kirjaustavat
- Geriatrisen poliklinikan operatiivisen toiminnan tavoitteet ja seurantamittarit
- Työpajoja oli yhteensä 6, jossa geriatrisen pkl. toimintamallia osio kerrallaan hiottiin. Työpajoissa oli jokaiselle kerralle teema ja tavoite, jota kävimme läpi eri näkökulmista ja saimme yhtenäisen näkemyksen.
- Työpajoissa työskentelimme pääsääntöisesti teams välityksellä sekä jamboard alustalla (jossa kaikki saa “äänensä” kuuluville osallistumalla post-it lapuilla)
DMAIC-menetelmän hyödyntäminen ideaaliprosessin kuvaamisessa
- Pureuduttu matalan kynnyksen muistipoliklinikan muistiasiakkaan prosessiin, kuinka hän kulkee läpi palvelun ja mikä olisi ideaaliprosessi asiakasnäkökulmasta.
- Myöhemmin myös muu geriatrisen asiakkaan prosessia avattu, kun toiminta oli saatu käyntiin ja näkymää asiakasmääristä
Geriatrisen henkilöstön kehittämisiltapäivä
- Esihenkilöiden vetämänä hyvinvointialueen muistihoitajille, jossa geriatrisen poliklinikan visiota avattiin ja keskustelua tulevista aluejaoista.
- Avattu henkilöstölle alueiden väestömäärän lisäksi yli 70-vuotiaiden määriä sekä hoitajien henkilötyövuosia/ alue. Näin henkilöstölle syntyi käsitys, miten muiden alueen resurssit jakaantuvat
- Henkilöstöllä oli mahdollisuus vaikuttaa aluejakoon kehittämisiltapäivän jälkeen anonyymisti surveypal kyselynä. Päätösehdotuksen teki tämän kyselyn pohjalta esihenkilöt, moneenko alueeseen hyvinvointialueen geriatriset palvelut jakautuvat ja montako geriatrista poliklinikkaa alueelle tulee.
- Hoitohenkilöstöllä oli vaikuttamis- mahdollisuus millaisessa roolissa haluaisivat työtä tehdä (jatkaako entisessä työroolissa vai ottaako siihen lisäksi uuden roolin vai pelkästään uuden työroolin) (Surveypal kysely)
- Roolit:
- Geriatrinen sairaanhoitaja/ muistihoitaja
- Muistihoitaja
- Muistikoordinaattori
Lääkärityön työohjelma ja konsultaatiovastuut
- Suunnittelussa huomioitiin
- Geriatrit vuorottelivat vastaanottotyön ja konsulttipäivän välillä.
Koulutus geriatrisissa palveluissa työskentelevälle henkilöstölle
- Kokonaisvaltainen geriatrinen arviointi (CGA, Comprehensive Geriatric Assessment)
- Koko henkilöstölle
- Hyödynnytetään geriatrisella poliklinikalla moniammatillisessa työskentelyssä
- On tehokas näyttöön perustuva työväline iäkkäiden potilaiden arviointiin. Arvioinnin osa-alueita ovat kognitiivinen, sosiaalinen, psyykkinen ja fyysinen toimintakyky. Kokonaisvaltaiseen geriatriseen arviointiin kuuluu tärkeänä osana myös potilaan omien mielipiteiden ja arvojen mukaisesti toimiminen.
Käyttöönoton ensimmäinen vaihe(pilotti) suunnittelu/ aikataulutus
- Aikataulutus (aikataulukartta)
- Projektikoordinaattori suunnitteli alustavasti aikataulun mm.
- missä aikataulussa oli tarkoitus aloittaa mikäkin poliklinikka
- mitä piti huomioida ennen aloitusta
- mikä teema käsiteltiin työpajoissa missäkin vaiheessa
- aikataulutettu ger. poliklinikan henkilöstön perehdytys toimintamalliin ennen poliklinikan avaamista.
- aikataulutettu geriatrisen poliklinikan esittelyt/ konsultaatio/lähetekäytänteet sidosryhmille, liittyen ger. pkl. aloitukseen ja konsultaatio käytänteisiin.
Resurssien tarveperusteinen suunnittelu
- Väestömäärältään pienempään kuntaan
- Ei rekrytoitu uutta henkilöstöä, vaan muistihoitajat halusivat siirtyä kaksoisrooliin hoitaen geriatrisia sekä muistiasiakkaita.
- Ostopalvelu geriatri jatkoi alueella hoitaen muisti sekä geriatriset asiakkaat.
- Väestömäärältään isompaan kuntaan
- Rekrytoitiin yksi uusi geriatrinen vastuusairaanhoitaja, joka toteutettiin olemassa olevilla määrärahoilla.
- Muistihoitajien työpanos säilytettiin pelkästään muistiasioiden hoidossa.
- Ikäkeskuksen geriatrit hoitavat muisti sekä geriatriset asiakkaat.
Raportoinnin/ tilastoinnin/ arvioinnin rakentaminen
- Ennen projektin alkua avattiin oma geriatrinen pkl. teams kanava, johon rakennettiin exel taulukko.
- Henkilöstö tilastoi ja keräsi seurattavia mittareita yhteisesti sovitulla toimintamallilla (kuvattu taulukko 1.)
- Tilastoinnin ja tietojärjestelmien kautta oli saatavissa asiakas- ja käyntimääriä ammattiryhmittäin.
- Aikatyypit yhtenäistettiin, jokaisella poliklinikalla käytetään yhteisesti sovittuja aikatyyppejä tilastoinnissa.
- Tilattiin sähköiset ensikäynti ja kontrollijonot käyttöön, joista voi jono tietoja seurata.
- Koska kyseessä oli uuden toiminnan käynnistäminen, emme lähtötilanteessa voineet määritellä kaikkia seurattavien mittareiden tavoitearvoja. Seurattavat mittarit keskittyvät tukemaan ymmärrystä uuden toimintamallin asiakkuuksista, toiminnan läpimenoajoista ja siitä, miten ja kenen toimesta asiakkaan asia ratkaistaan.
Systeemitason (strategiset) mittarit:
- Yli 75-vuotiaiden päivystyskäynnit vähenevät (jotka eivät ole sään. sos.huollon palvelujen piirissä)
- Yli 75-vuotiaiden osastohoidon päivät vähenevät.
-
Yli 75-vuotiaiden kotihoidon peittävyys ja tunnit laskevat
Poliklinikan toimintaa kuvaavat operatiiviset mittarit:
- käynti- ja asiakasmäärät ammattiryhmittäin
- läpimenoaika
- diagnoosimäärät ja -jakaumat
- asiakaskokemus
- työhyvinvointimittarit
Lähete- ja yhteydenottokanavat uudelle geriatriselle poliklinikalle:
- Terveydenhuollon ammattilainen
- Tekee hoidontarpeen arvioinnin, tunnistaa geriatrisen arvioinnin tarpeen ja konsultoi asiakkaan asioista geriatria tai geriatrista sairaanhoitajaa tai tekee lähetteen
- Yhteydenottotapa;
- PTH Lääkäri: Puhelin, sähköinen konsultaatio omni jatkotehtävän kautta, jos pelkkä konsultaatio on riittämätön
- ESh (päivystysalue): Puhelin
- Hoitajat: Puhelin
- Sosiaalihuollon ammattilainen
- Konsultoi geriatrista sairaanhoitajaa. Myös sote ammattilaisen konsultaatio voi johtaa vastaanottoajan varaamiseen (jos asiakkaan asia niin vaatii ja asioita jo riittävästi selvitelty)
- Yhteydenottotapa;
- Puhelin
Muut olennaiset toimenpiteet:
- Sidosryhmäyhteistyön rakentaminen: informointi ja uuden toimintamallin ohjeistus tärkeimpien sidosryhmien kanssa geriatristen poliklinikoiden käyttöönottojen aloituksesta (19 kuntaa)
- PTH Hoitaja- ja lääkärivastaanotot
- Asiakasohjaus
- Gerontologinen sosiaalityö- ja ohjaus
- Osastot
- Liikkuva sairaala
- Kotiutusyksikkö
- Tilapäiset sairaanhoitajat
- Käyty keskustelua ja yhteistyötä rakennettu luoden joustavat yhteydenottokanavat jatkohoitoon ohjauksesta toiselle ammattilaiselle
- Koti- ja sotekeskusten kuntoutus kehitteillä edelleen, osalle paikkakunnista jo jonot luotu
- Psykiatrinen sairaanhoitaja/ Päihdehoitaja
- Kolmas sektori
- Toimintamallia esitelty:
- Järjestöissä
- Eläkeryhmissä
- Valmentavassa johtamisessa
- Vanhusneuvostossa
Viestintä
- Ulkoista viestintää kansalaisille
- Ulkoisille nettisivuille laadittiin tiedotteita
- Kehittämistyö kohti Pohjois-Savon hyvinvointialueen geriatrista poliklinikkaa alkaa sekä laajentumisesta eri paikkakunnille
- PSHVA somekanaville
- Tietoiskuja someen aivoterveellisistä elämäntavoista ja toimintakyvyn ylläpitämisestä
- Ikääntyneen ravitsemus
- Liikunta
- Mielekäs ja aktiivinen arki
- Uni
- Päihteet
- Hyvinvointialueen internet sivut päivitetty kansalaisille, josta löytyy mm. ajantasaiset yhteystiedot ja ohjeita hoitoon hakeutumisesta
- Ulkoista viestintää ammattilaisille
- Lääkärilehdessä esittely geriatrisen poliklinikan kehittämisestä Pohjois-Savon hyvinvointialueelle
- Sisäistä viestintää henkilöstölle
- Ennen projektin aloitusta, aikana ja jälkeen tiedotteita intraan projektin eri vaiheista
- Kehittämistyö kohti Pohjois-Savon hyvinvointialueen geriatrista poliklinikkaa alkaa
- Pilottivaiheesta esittely, missä alkoi, kuka voi konsultoida ja lähettää
- Myös paikan päällä käyty kertomassa geriatrisen poliklinikan aloituksesta muutamassa työyhteisössä projektin alkaessa
- Video, geriatrisen pkl. toimintamallista ja laajentamisesta
- Projektin onnistumiset, tuloksia
- Työnkuvan esittely ja haastattelu muistihoitajan ja geriatrin työstä (veto ja pitovoima huomioiden)
- Muistikoordinaattorin konsultaatiopuhelin esittely
- Päivitetty intran geriatriset palvelut sivut, josta löytyy palvelu kuvattuna ja yhteystiedot
- Geriatristen palveluiden henkilöstöä pidetty ajan tasalla projektin etenemisestä
- Projektikoordinaattori kävi HVA:n muistipoliklinikoiden kuukausikokouksissa kertomassa geriatrisen poliklinikan tilannekatsauksen ja työyhteisö osallistettiin suunnitteluun.
- Projektikoordinaattori vastaisi lisäksi ennen käyttöönottoa:
- Tarvittavat työohjeet ovat valmiit ja viety IMS dokumentteihin
- Infot geriatrisen pkl. aloituksesta pidetty aikataulu suunnitelman mukaan sidosryhmille
- Perehdytti työhön, niin että jokainen toimija tiesi oman tehtävänsä/ roolinsa
- Tilat järjestetty, huonevaraukset tehty.
- Riskikartoitus tehty ja sisäinen suunnitelma poissaolojen varalle.
- Tarvittavat jonot tilattu
- Aikatyypit yhtenäistetty
- Esihenkilöt vastasivat:
- Työn tekemiseen tarvittavat välineet ja tunnukset tilattu
- Rekrytointiprosesseista
- Henkilöstön tiedottamisesta
- Muutoksista, jotka vaativat YT-menettelyä
Kohderyhmä on ikääntyneet yli 70- vuotiaat. Toimintamallia testattiin aluksi kahdella paikkakunnalla 2024 ja se otettiin käyttöön vaiheittain koko Pohjois- Savon hyvinvointialueella vuoden 2025 aikana.
Asiakasymmärrystä kerrytettiin asiakaspalautteista saatavilla tiedoilla, joka annettiin vastaanoton jälkeen täytettäviksi.Palaute oli hyvää. Vanhusneuvostossa ja eläkejärjestöissä käyty esittelemässä toimintamallia ja sieltä tullut palaute oli positiivinen.