Etelä-Savon Sähköinen perhekeskus (RRP, P4, I1)
Etelä-Savon Sähköinen perhekeskus (RRP, P4, I1)
Sähköinen perhekeskus on perheiden, perhettä suunnittelevien, nuorten sekä ammattilaisten verkkopalvelu, joka tukee ja tuo näkyväksi alueen perhekeskustoimintaa
Sähköisen perhekeskuksen käyttöönottoa ja kehittämistä toteutettiin osana Kestävän kasvun Eloisa -hanketta (RRP) vuosina 2023-2025. Toiminta-alueena on koko Etelä-Savo.
Sähköinen perhekeskus tukee ja tuo näkyväksi alueemme perhekeskustoimintaa. Perhekeskustoiminta kattaa ja yhteensovittaa lapsiperheiden sosiaali- ja terveyspalvelut, sivistyspalvelut, kuntien toimet hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi sekä järjestöjen ja seurakuntien tarjoamat palvelut ja tuen.
Sähköisen perhekeskuksen suunnittelu on aloitettu Lape-muutosohjelmakaudella 2017–2018 ja sen toteutusta on hiottu yhdessä hyvinvointialueiden, kansallisten toimijoiden ja sidosryhmien kanssa. Etelä-Savon hyvinvointialue on osallistunut sisällön suunnitteluun 2021 lähtien.
Sähköisen perhekeskuksen tavoite on
- vastata palveluprosessin alkupään kysymyksiin
- olla asukaskeskeinen ja helposti saavutettava palvelu
- olla luotettavan ja yhdenmukaisen tiedon lähde
- olla kansallisten ja alueellisten palveluiden yhteentoimiva kokonaisuus
- olla laajennus perinteiseen palveluvalikoimaan.
Tavoitteet kytkeytyvät alueelliseen strategiaan Etelä-Savon hyvinvointialueella ja siinä asetettuihin laadullisiin tavoitteisiin. Tavoitteena on sujuvoittaa ja oikea-aikaistaa palveluja kokoamalla asiakaslähtöiset palvelut ja toimivat palvelupolut. Käyttöönotto on osa kestävän kasvun ohjelmaa ja RRP-hanketta, jossa rakennetaan vaiheittain digitaalinen sote-keskus, otetaan käyttöön digitaalisia asiointipalveluja ja puretaan hoito- kuntoutus- ja palveluvelkaa hybridituotannolla.
Sähköisen perhekeskuksen avulla voidaan vähentää turhia yhteydenottoja, jolloin resurssien kohdentaminen on kustannustehokasta. Lisäksi se tuottaa tietoa alueellisesta palvelutarpeesta tuoden näkyväksi olemassa olevien ja uusien palvelujen kehittämistarpeita.
- Palvelu on saatavilla ajasta ja paikasta riippumatta, joka sujuvoittaa palvelujen löytämistä sekä niihin hakeutumista.
- Sähköisen perhekeskuksen tarjoama eri elämäntilanteisiin sopiva monipuolinen tietosisältö, palveluiden helppo löytyminen sekä matalan kynnyksen arviointimenetelmät, kuten erilaiset omahoito-ohjelmat ja valmennukset lisäävät asiakkaan tietämystä omasta ja perheensä tilanteesta.
- Palvelu vahvistaa asiakkaan roolia tarjoten keinoja arvioida omaa tai perheensä tilannetta, verraten ja etsien itselleen sopivia palveluita ja tarjoamalla ohjauksen niihin pääsemiseksi.
- Palvelu edistää ennaltaehkäisevien ja varhaisen tuen palveluiden käyttöä, mikä vähentää raskaampien palveluiden tarvetta.
Mittarit:
Omaperhe:
- Kävijöiden lukumäärä/kk, sivustokäyntien määrä yhden käynnin aikana, käytetyimmät sivut ja käytetyimmät hakusanat
- Palveluohjaus: Palvelu on saatavilla ajasta ja paikasta riippumatta, palveluun pääsyn paraneminen
- Laadun parantaminen: Asiakaspalaute/hyöty; asiakaspalaute (määrä), asiakaspalaute (tyytyväisyys), käyttökokemuskysely (asiakkaat ja ammattilaiset)
- Ennaltaehkäisy ja tehostettu palveluohjaus: Sähköisen perhekeskuksen toiminnallisuus; 1. ohjaus sähköisiin asiointikanaviin/alueen verkkosivuille
- Kustannusvaikuttavuus: Häiriökysynnän väheneminen, sähköisten asiointikanavien aktiivisempi käyttö
- Resurssien kohdentaminen (ajansäästö, päällekkäisyyksien poistuminen), asiakkaat/ammattilaiset: Fyysisten ajanvarausten väheneminen (sosiaaliohjaaja, terveydenhoitaja)
- Perinteisen palveluvalikoiman laajentaminen: Sähköisen perhekeskuksen alueellinen käyttö; ohjausten (lkm) sähköisestä perhekeskuksesta alueellisiin palveluihin, omahoito-ohjelmien suorittaminen (lkm), videoiden katselumäärä
- Oikea-aikaisen ja varmennetun tiedon löytyminen: PTV sisällöt, Tapahtumakalenteri (sivustokäynnit lkm)
Omahelpperi:
- Kävijöiden lkm/kk, käytetyimmät sivut, käytetyimmät hakusanat
- Asiakaspalaute/hyöty; asiakaspalaute (määrä), asiakaspalaute (tyytyväisyys), käyttökokemuskyselyt (asiakkaat ja ammattilaiset)
- Ohjaus alueen verkkosivuille (lkm)
- Perinteisen palveluvalikoiman laajentaminen: Oikea-aikaisen ja varmennetun tiedon löytyminen: PTV-sisällöt (Etelä-Savon lasten, nuorten ja perheiden palvelut), Tapahtumakalenteri (sivustokäynnit lkm)
Ammattilaisen oma:
- Käyttäjätunnukset hakeneet ammattilaiset (lkm)
- AD-integraatioon kuuluvien ammattilaisten lkm / Integraation myötä aktivoituneet ammattilaiset (lkm)
- Käyttötuki-tilaisuudet (lkm); osallistuneet (lkm)
- Infotilaisuudet (lkm) / koulutukset (lkm)
- PTV-verkosto (lkm) ; osallistuneet (lkm); kunnat (lkm)
Yhteisesti:
- Jatkuva viestintä; palvelun tunnettuus (tapahtumiin ja tilaisuuksiin jalkautuminen, alueellinen maksettu somemainonta, säännöllinen someviestintä)
Pitkällä aikajänteellä seurataan Sähköisen perhekeskuksen vaikutusta hyvinvointialueen palvelutuotantoon sekä perhekeskustoiminnan tehostumiseen. Sähköisen perhekeskuksen mittareita peilataan Etelä-Savon perhekeskustoiminnan seurantatietoon (indikaattoreihin) Liitteessä linkki tähän indikaattoripakettiin.
Sähköistä perhekeskuskokonaisuutta on kehitetty ja jalkautettu laajassa verkostoyhteistyössä Etelä-Savon hyvinvointialueen, kuntien, seurakuntien ja järjestötoimijoiden kanssa. Toimijoita osallistettiin palvelun kehittämiseen ja käyttämiseen mm. säännöllisen viestinnän, verkostotapaamisten ja koulutusten keinoin.
Kohderyhmänä ovat lapset, nuoret, perheet ja perhekeskustyön ammattilaiset.
Alueen asukkaat on osallistettu palvelun kehittämiseen mm.:
- Palautteenkeruulla tapahtumissa ja verkossa
- Alueellisella ja kansallisella käyttökokemuskyselyillä
Alueen ammattilaiset on osallistettu palvelun kehittämiseen mm.:
- Verkostoyhteistyössä ja eri työryhmissä
- Työpajoissa
- Koulutuksissa
- Käyttökokemuskyselyillä
Etelä-Savon Sähköisen perhekeskuksen projektikoordinaattori on käyttöönoton ja kehittämisen aikana verkostoitunut sähköisen perhekeskuksen käyttöönottaneiden hyvinvointialueiden koordinaattoreiden kanssa, erityisesti Pohjois-Savoon ja Etelä-Karjalaan.
Alueellista yhteistyötä on lisäksi tehty yhdyspinnassa muihin Kestävän kasvun Eloisa -hankekokonaisuuksiin (mm. Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen, Nuorten ja nuorten aikuisten mielenterveys- ja riippuvuus sekä digitaaliset palvelut kuten digituki ja omaEloisa)