Etäpalvelujen laajentaminen kuntoutuspalveluissa, Kymenlaakson HVA (RRP, P4, I1 ja I4)
Etäpalvelujen laajentaminen kuntoutuspalveluissa, Kymenlaakson HVA (RRP, P4, I1 ja I4)
Etäpalveluja laajennetaan uuden alustaratkaisun kautta toteutettuna koko kuntoutuspalveluissa. Toiminta jalkautetaan vuoden 2025 aikana kaikkiin mahdollisiin yksiköihin.
Kymenlaakson hyvinvointialue sijaitsee Kaakkois-Suomessa kuuden kunnan alueella, jossa on useita eri keskuksia sekä haja-asutusalueita. Kymenlaakson hyvinvointialueen haasteita ovat väestön ikääntyminen sekä keskiarvoja korkeampi työttömyys. Lisäksi tuki- ja liikuntaelinoireet ovat alueella yleisiä, ja ne kattavat noin neljäsosan perusterveydenhuollon lääkärikäynneistä.
Kymenlaakson hyvinvointialueella tarjotaan alueen asukkaille monipuolisesti kuntoutus- ja apuvälinepalveluja, jotka auttavat arjessa sekä sairaudesta tai tapaturmasta kuntoutumisessa. Kuntoutuspalvelut toimii organisaatiossa omana tulosalueenaan osana terveyden ja sairaanhoidon palvelujen toimialuetta.
Kymenlaakson hyvinvointialueella kehitetään uusia digitaalisia palveluita palveluvalikon laajentamiseksi ja palveluiden turvaamiseksi kaikille alueen asukkaille. Syrjäseuduilta on matkaa lähivastaanotoille ja etävaihtoehdot tukevat palveluvalikkoa. Etäpalveluita voidaan hyödyntää moniin asiakkaiden tarpeisiin muun muassa omahoidon ja kuntoutumisen tukena.
Projektissa lähdettiin liikkeelle tilanteesta, jossa digitaalisia ratkaisuja ja erilaisia etäkuntoutuksen toimintamalleja oli organisaatiossa otettu käyttöön jo vuodesta 2019 lähtien ja malleja oli yhä edelleen jatkokehitetty 2022-2023 Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeessa. Tausta- ja toimintamallityötä oli tehty laajasti sekä palvelutuotannossa että aiemmassa hankkeessa. Osaamista ja kokemusta etäpalvelujen toteuttamisesta oli jo muutamilla terapeuteilla. Säännöllisesti etäpalveluja toteuttavia kuntoutusalan ammattilaisia oli kuitenkin vain yksittäisiä työntekijöitä ja etäpalvelutoiminta oli pääsääntöisesti keskitetty digiterapiakeskukseen. Yleisellä tasolla etäpalvelut eivät olleet vielä laajasti vakiintuneet osaksi kuntoutuksen toimintaa, ja siltä osin etäpalvelujen jatkokehitystarve oli kuntoutuspalveluissa tunnistettu.
Uuden alustaratkaisun myötä kuntoutuksen etäpalveluja eli etävastaanottoja ja etäkotiarvioita haluttiin laajennettavan kaikkiin soveltuviin kuntoutuksen yksiköihin.
Tekninen osuus toteutettiin investointi 4:n kautta.
Etäpalvelujen laajentamisen kohderyhmänä ovat kaikki Kymenlaakson hyvinvointialueen yli 16-vuotiaat asiakkaat. Etäpalvelut edellyttävät asiakkaalta itseltään tai hänen puolesta asioivalta läheiseltään digikyvykkyyttä sekä etäpalveluun soveltuvien laitteiden ja sovellusten käyttömahdollisuutta. Keskitetyn etäpalvelumallin (Digiterapiakeskus) myötä asiakasymmärrystä oli syvennetty jo kertyneiden asiakaspalautteiden myötä. Projektin alkuvaiheessa useilla terapeuteilla oli jo kokemusta etäpalvelujen toteuttamisesta ja siitä, minkälaisille asiakkaille ne parhaiten soveltuvat.