Toimintamallin perusidea terveysasemalla:
- Toimintamallissa hyödynnetään etädiagnostiikkalaitteistoa hoitajan avustuksella lääkärin etävastaanotolla tai etäkonsultaatiossa. Hoitaja ja potilas ovat yhdessä vastaanotolla, ja lääkäri ohjeistaa mittausten suorittamista sekä tutkii potilasta etädiagnostiikkavälineistöä käyttäen. Lääkäri voi tulkita mittaustietoja reaaliaikaisesti etävastaanoton aikana tai etäkonsultaatiossa jälkikäteen
- Käytössä on useita välineitä, kuten stetoskooppi, otoskooppi, kamera ja infrapunakuumemittari.
- Etädiagnostiikkaan soveltuvat muun muassa lieväoireiset ylähengitystieinfektiot, ihottumat, korvakivut ja silmätulehdukset. Lisäksi hoitaja-avusteisia etävastaanottoja voidaan hyödyntää esimerkiksi pitkäaikaissairauksien seurannassa.
- Etädiagnostiikan soveltuvuutta potilaalle arvioidaan aina tapauskohtaisesti.
- Toimintamalli parantaa pienten terveysasemien palveluiden saatavuutta, mahdollistaen nopeamman ja laadukkaamman lääkärin arvion potilaille etädiagnostiikkalaitteistoa hyödyntämällä.
Toimintamallin keskeiset tehtävät terveysasemalla:
Hoidon tarpeen arviointi, potilaan informointi ja ajanvaraus
- Hoitaja tekee hoidon tarpeen arvion ja kirjaa sen potilastietojärjestelmään. Hoitaja arvioi, soveltuuko potilas hoitaja-avusteiselle etävastaanotolle tai etäkonsultaatioon.
- Hoitaja informoi potilasta etävastaanotosta ja pyytää suostumuksen, joka kirjataan potilastietojärjestelmään.
- Etävastaanotto tai etäkonsultaatio varataan potilaan omalääkärille. Kiireetön ja kiireellinen vastaanotto varataan yksikön toimintaohjeiden mukaisesti.
Ennen lääkärin etävastaanottoa tai etäkonsultaatiota:
- Avustava hoitaja tekee tarvittavat esitutkimukset ja selvittelyt ennen vastaanottoa.
- Tiedot kirjataan potilastietojärjestelmään, jotka ovat myös omalääkärin saatavilla.
- Hoitaja lisää etädiagnostiikkaohjelmaan potilaan ID-numeron potilastietojärjestelmästä.
Hoitaja-avusteinen lääkärin etävastaanotto:
- Hoitaja ja potilas ovat läsnä vastaanotolla, ja lääkäri osallistuu etänä. Lääkäri ohjeistaa hoitajaa mittausten suorittamisessa ja tutkii potilasta etädiagnostiikkavälineistöä hyödyntäen.
Hoitaja-avusteinen lääkärin etäkonsultaatio:
- Hoitaja ja potilas ovat läsnä vastaanotolla, ja hoitaja suorittaa tarvittavat mittaukset potilaalle, jotka tallentuvat etädiagnostiikkalaitteiston järjestelmään.
- Lääkäri kirjautuu etädiagnostiikkalaitteiston järjestelmään omalta päätelaitteeltaan ja tutkii mittausdatan. Vaihtoehtoisesti hoitaja on siirtänyt mittaustuloksen/kuvan potilastietojärjestelmään.
- Lääkäri tekee diagnoosin, hoitosuunnitelman ja kirjaa käynnin tiedot potilastietojärjestelmään.
- Lääkäri informoi hoitajaa konsultaation valmistumisesta.
Etävastaanoton tai etäkonsultaation jälkeen:
- Hoitaja kertaa tai toimittaa potilaalle tarvittavat hoito- ja jatko-ohjeistukset.
- Varataan tarvittaessa uusi vastaanottoaika.
- Joskus etäkonsultaatiossa voidaan havaita, että tarvitaan lääkärin tutkimusta paikan päällä.
Toimintamalli perusidea kotihoidossa:
Kotihoidossa hyödynnetään etädiagnostiikkalaitteistoa hoitaja-avusteisesti lääkärin etävastaanotolla tai etäkonsultaatiossa asiakkaan kotona. Mittaukset toteuttaa ensisijaisesti asiakkaan kotihoidon vastuuhoitaja hoidon jatkuvuusmallin mukaisesti. Palvelu soveltuu ei-kiireellisiin hoidon tarpeisiin, ja tutkimuspyyntöihin vastataan yleensä 2–3 päivän kuluessa. Mittaukset tehdään arkisin klo 7–14 sairaanhoitajan työvuoron aikana.
Ammattilainen arvioi aina, voidaanko palvelu toteuttaa etänä. Etäpalvelua ei käytetä, jos tarvitaan fyysistä tutkimusta tai potilaan itsemääräämisoikeuden rajoittamista (Valvira 2025).
Käytössä ovat:
- Etädiagnostiikka laitteisto(stetoskooppi, otoskooppi, kamera, lämpömittari)
- EKG laitteisto, (EKG-mittaukset)
Laitteet säilytetään kotihoidon toimipisteessä, ja hoitajat varmistavat niiden käyttövalmiuden.
Keskeiset tehtävät
1. Etäkonsultoinnin / etämittausten tarve
Tarve voi syntyä vastuuhoitajan perusvointikäynnillä (esim. korvaoireet, ihomuutokset, haavat) tai lääkärin pyynnöstä. Toteutus ei-kiireellisissä tilanteissa 2–3 vrk viiveellä.
2. Potilaan informointi ja suostumus
- Kerrotaan etäpalvelun toteutuksesta ja maksullisuudesta:
- Reaaliaikainen etävastaanotto: maksullinen (maksu peritään 18 vuotta täyttäneiltä kolmelta ensimmäiseltä käynniltä/vuosi)
- Etäkonsultaatio: maksuton
- Asiakkaalla on oikeus kieltäytyä mittauksista.
3. Toteutusmuodot
Reaaliaikainen etätapaaminen
- Lääkäri arvioi tutkimusten tarpeen ja varaa ajan (vastaanottolaji DIETA).
- Potilaan ID merkitään ajanvaraukseen ja etädiagnostiikkalaitteiston -järjestelmään.
- Hoitaja on potilaan kotona laitteiston kanssa, lääkäri osallistuu etänä.
- Lääkäri ohjeistaa mittaukset, tekee diagnoosin ja kirjaa tiedot järjestelmään.
Ei-reaaliaikainen etäkonsultointi / etämittaukset
- Hoitaja tekee tarvittavat mittaukset etädiagnostiikka -laitteella.
- EKG-mittaukset toteutetaan lääkärin pyynnöstä EKG -laitteella.
- Lääkäri tarkastelee tulokset myöhemmin, ilmoittaa valmistumisesta ja kirjaa tiedot järjestelmään.
Akuuteissa tilanteissa esim. rintakipu → aina soitto 112 tai tilannekeskukseen.