Erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon yhteiskäyttöinen raskausdiabeteksen digihoitopolku Lapin hyvinvointialueella (RRP, P4, I1, I4)
Erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon yhteiskäyttöinen raskausdiabeteksen digihoitopolku Lapin hyvinvointialueella (RRP, P4, I1, I4)
Lapin keskussairaalan äitiyspoliklinikan ja Lapin hyvinvointialueen neuvoloiden yhteinen raskausdiabeteksen digihoitopolku.
Lapha Raskausdiabetes digihoitopolku on tarkoitettu raskausdiabeetikoille diagnoosin saatuaan.
-
Lapha Raskausdiabetes digihoitopolku on tarkoitettu raskausdiabeetikoille omahoitoon diagnoosin saatuaan.
-
Digihoitopolulta asiakas saa elintapaohjausta ja tietoa ravitsemuksesta, liikunnasta, verensokeriarvojen mittaamisesta sekä raskausdiabeteksen vaikutuksesta vauvaan.
-
Digihoitopolku edistää yhteydenpitoa asiakkaan ja ammattilaisen välillä.
-
Tuote on suunnattu raskaana olevista niille, jotka tarvitsevat hoitoa ja ohjausta raskausdiabeteksen suhteen.
-
Pilottikunnat Rovaniemi ja Ranua sekä LKS äitiyspoliklinikka. Laajennus koko Lapin hva:n neuvoloihin v. 2025-2026 aikana.
- Pääkäyttäjät, jotka vastaavat polun sisällön kokoamisesta ja dokumentaatiosta: LKS kätilöt ja Rovaniemen ja Ranuan neuvoloiden terveydenhoitajat.
- Terveyden edistämisen koordinaattori.
- Omistajalääkärit, joka vastaavat polun lääketieteellisestä oikeellisuudesta: LKS vastuulääkäri ja neuvoloiden vastuulääkäri.
- Tekninen tuki, ammattilaisten valmennukset: Lapha Terveyskylä –tiimi eli tuotevastaava, suunnittelija Anne Kellokumpu (Digitaaliset palvelut) sekä asiantuntija Rosmariini Tolonen (VASA 2 -hanke).
●Yhtenäinen elintapaohjaus , laaja tietosisältö ja hoitoprosessi diabeetikoille ja esidiabeetikoille.
●Yksilölliset verensokeri- ja verenpainetavoitteet näkyville sekä asiakkaalle että ammattilaiselle.
●Seurantakäynnit pääasiassa digihoitopolulla, jos asiakkaan tilanne sallii.
●Ohjeet ja kyselyt digitaalisina. Omaseurantatulosten välittäminen digitaalisesti ammattilaisille.
●Uusi yhteydenottokanava kiireettömissä asioissa (viestit-toiminto).
●Tietoturvallinen Teams -etävastaanottomahdollisuus.
●Asiakkaalle käyttö sekä selaimessa että Omapolku -mobiilisovelluksessa.
Raskausdiabetes asiakkaiden määrä vuodessa - Raskausdiabetes asiakkaiden määrä digihoitopolulla.
- V. 2024 asiakkaita Lapissa n 250 (20% raskaana olevista)
- V. 2025 pilotin (Rovaniemi ja Ranua) aikana digihoitopolulle lisätty 129 asiakasta (2.11.2025 tilasto)
Digihoitopolulla on THL:n malliin pohjautuva asiakaspalautekysely, jonka avulla seurataan digihoitopolun laadullista vaikuttavuutta.
Digihoitopolusta laaditaan vuosikatselmoinnin yhteydessä kustannushyöty -laskelma kansallisen mallin mukaisesti. Tällä seurataan kustannusvaikuttavuutta.
Lapin hyvinvointialueen raskausdiabetes diagnoosin saaneet asiakkaat.
PSHVA:n raskausdiabetes digihoitopolun ranka ostettu Laphan digihoitopolun rungoksi.
Asiakkaat eri puolilla Lapin aluetta saavat saman ohjauksen ja tietosisällön raskausdiabeteksesta.
Tieto on helposti asiakkaan saatavilla yhteen paikkaan koottuna.
Asiakkaalle käyttö sekä selaimessa että Omapolku -mobiilisovelluksessa.
Asiakas voi välittää tietoa ammattilaiselle kyselyiden ja terveysmittaustulosten kautta.
Asiakkaalla on tietoturvallinen yhteydenottokanava kiireettömään viestintään ammattilaiseen viestit-toiminnon kautta. Polun kautta voidaan toteuttaa myös tietoturvallisia Teams etävastaanottoja.
Raskausdiabetes digihoitopolku suljetaan 2 kk kuluttua lasketusta ajasta, jonka jälkeen asiakas liitetään Lapin hyvinvointialueen Diabetes digihoitopolulle jatkoseurantaan.
•Soittojen vähenemistä asiakkailta ammattilaisille -> yhteydenottojen siirtyminen polun viesteihin, mahdollistaa vapaamman ja tehokkaamman ajankäytön sekä asiakkaille (takaisinsoiton odottaminen) että ammattilaiselle
•Yhteydenottojen väheneminen yleisesti -> asiakkailla tietoa saatavilla polun kautta
•Ammattilaiset kokevat polun helpottavan työtä, erityisesti konsultaatioiden ja kontrollien osalta -> kalenterin kautta automaattiset muistutukset määräaikaiskontrolleista
•Asiakkaan omahoidon ja seurantojen toteutumisen tukeminen -> vastuu omasta terveydestään ja sairauden hoidosta
•Asiakkaat kokeneet hyväksi, sovellus helppokäyttöinen, tietosisältö ymmärrettävää ja kattava.
Pilotin kokemuksia 2-10/2025:
●Puhelinsoittojen määrä on vähentynyt merkittävästi äitiyspoliklinikalla-> aiemmin jopa 10–15 soittoa/päivä, nyt noin 2. Ohjaussoitot jääneet oikeastaan kokonaan pois
●Reseptipyyntöjä ja ruokavalio-ohjauksia hoidetaan nyt polun kautta
●Yhtenäinen ja tasalaatuinen elintapaohjaus asiakkaille ->saatavuus, saavutettavuus, tasa-arvo, hyte-kerroin
●Asiakkaan omahoidon ja seurantojen toteutumisen tukeminen -> vastuu omasta terveydestään ja sairauden hoidosta
●Yhteistyötä neuvoloiden ja sairaalayksiköiden välillä hyödyllistä tiivistää esim. säännöllisillä tapaamisilla
●Asiakkaat kokeneet hyväksi, sovellus helppokäyttöinen, tietosisältö ymmärrettävää ja kattava, yhteyskanava äitiyspoliklinikan ammattilaiseen erinomainen.