Ensilinjan mielenterveyspalveluiden toimintamallin kehittäminen Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella (RRP, P4, I1)

Toimintamallissa kuvataan Ensilinjan mielenterveyspalveluiden kehittämistä. Ensilinja aloittaa alkuvuodesta 2026, ja se tarjoaa aikuisille keskitetysti kiireetöntä hoidon tarpeen arviointia, neuvontaa ja ohjausta, sekä lyhytinterventioita etänä.

Toimintaympäristö

Mielenterveyspalveluissa aloittaa alkuvuodesta 2026 uusi keskitetty hoitoon ohjautumisen puhelinpalvelun toimintamalli, joka palvelee koko Pohteen asiakkaita kiireettömissä mielenterveyden yhteydenotoissa. Elokuusta 2023 alkaen on Pohteella toiminut Mielenterveyden chat-palvelu, ja jatkossa tähän samaan digitaalisten mielenterveyspalveluiden yksikköön kuuluva Ensilinja tulee parantamaan mielenterveyspalveluiden saatavuutta avaamalla uuden yhteydenottokanavan, keskitetyn puhelinpalvelun. Toimintamallin taustalla on organisaatiomuutos, jonka yhtenä tavoitteena on ollut yhdenmukaistaa mielenterveyspalveluiden hoidon tarpeen arviointia ja hoitoon ohjausta koko hyvinvointialueelle.   

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Pohteen mielenterveyspalveluissa on ollut eroavaisuuksia hoitoon ohjautumisessa eri yksiköiden välillä, ja hoitoon ohjautumisen oli tunnistettu välillä vaativan asiakkailta sekä ammattilaisilta useita yhteydenottoja. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä aikuisten mielenterveyspalvelut. Työn taustalla toimintaa ohjaamassa on ollut valtakunnallinen Terapiat etulinjaan- toimintamalli.

Ratkaisun perusidea

Ensilinjassa tehtävän hoidon tarpeen alkuarvion ja jatkohoidon suunnittelun lisäksi toimintamalli sisältää asiakasohjausta, sekä muiden yhteistyötahojen ohjausta ja -neuvontaa mielenterveyspalveluissa Pohteen eri alueet huomioiden. Uuden toimintamallin avulla matalan kynnyksen ja perustason mielenterveyspalvelut vahvistuvat ja selkiytyvät. ​Asiakkaan kannalta mielenterveyspalveluiden saatavuus paranee ja hoitoon pääsy nopeutuu. Yksi yhteydenotto riittää, hoitoon pääsystä tulee yhdenvertaista asuinpaikasta riippumatta, ammattilaiseen saa yhteyden helposti, ja suoran ajan saaminen lyhytinterventioihin helpottuu. Muutoksen myötä asiakkaan hoitoon pääsy toteutuu lakisääteisesti saman päivän aikana, sillä hoidon tarpeen arviointi alkaa ilman viivettä kokeneen ammattilaisen kanssa. Lisäksi jatkossa ammattilaisten osaamista ja resurssia voidaan kohdentaa paremmin. Työtapojen ja -menetelmien yhtenäistyessä ammattilaisten työaikaa vapautuu enemmän vastaanottotyöhön. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Ensilinjassa tullaan tarjoamaan puhelin- ja chat-palvelun lisäksi erikseen sovittuina päivinä  tiettyjä lyhytinterventioita etävastaanoton välityksellä, joita on asiakkaan mahdollista saada sujuvasti ilman pitkää jonotusaikaa. Etäpalveluna toteutuva hoitoon ohjautumisen muutos tulee heijastumaan myös alueella toimiviin mielenterveyden kivijalkapalveluihin. Suoran ajan varaaminen mahdollistuu jatkossa myös tiettyihin läsnämuotoisiin vastaanottokäynteihin kivijalan mielenterveyspalveluissa. Organisaatiomuutoksen yhteydessä perustason mielenterveyspalveluiden palvelutarjontaa sekä työn sisältöjä on määritelty uudelleen, joka osaltaan selkiyttää asiakkaan mielikuvaa omasta hoitopolusta. Tarkennuksia on tehty perusterveydenhuollon sekä erikoissairaanhoidon toimintoihin, hoitovastuisiin sekä -interventioihin liittyen.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Johdon tuki on muutoksessa tärkeässä roolissa. Toiminnan vaikutukset huomioitava asiakkaan, ammattilaisten sekä myös laajemmin eri yhteistyötahojen kannalta.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toiminnan arviointia ja palveluun liittyvää tiedon keräämistä tullaan jatkamaan säännöllisesti tulevan käyttöönoton jälkeen.