Digitaalisen perhekeskuksen kehittäminen, Satakunnan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)

Digitaalisen perhekeskuksen kehittäminen, Satakunnan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)

Perhekeskusten verkkosivut tuodaan asiakaslähtöisemmiksi ja saavutettavimmiksi, jolloin tarvittavat palvelut löytyvät paremmin. Sivuilla otetaan käyttöön uusi ilme ja toimintoja kuten tapahtumakalenteri sekä yhteistyötahojen palvelut. 

Toimintaympäristö

Perhekeskus on hyvinvointialueen palveluverkosto, joka kokoaa alleen lasten, nuorten ja perheiden palvelut. Satakunnan hyvinvointialue on jaettu neljään perhekeskusalueeseen; perhekeskus Pohjatuuli (Kankaanpää, Jämijärvi, Siikainen, Pomarkku, Karvia), Lounatuuli (Pori, Ulvila, Merikarvia), Suvituuli (Harjavalta, Kokemäki, Huittinen, Säkylä, Eura, Nakkila) ja Etelätuuli (Eurajoki, Rauma).  Perhekeskuksissa on tarjolla terveys- ja sosiaalipalvelut. Peruspalveluiden lisäksi erityispalvelut tuovat asiantuntemusta erityistason palveluista. Perhekeskusten keskeisiä yhteistyötahoja ovat mm. kunnat, seurakunnat ja järjestöt.

Myös digitaaliset palvelut ovat lasten, nuorten ja perheiden tarpeisiin kohdennettuja palveluja perhekeskuksissa. Fyysiset toimipisteet täydentyvät kattavammilla verkkosivuilla vastaten myös asiakkaiden sähköiseen palvelutarpeeseen paremmin. Digitaalinen perhekeskus sisältää asiakkaille tietoa, tukea sekä palveluita. Perhekeskuksen omilla verkkosivuilla on tarjolla kiireetöntä palvelua ja tietoa eri elämäntilanteisiin liittyvissä asioissa.

Verkkosivut vastaavat hyvinvointialueen strategiaa, jossa korostuu palvelujen yhdenvertaisuus. Palvelut ovat saatavilla yhdenvertaisesti, oikea-aikaisesti ja lähellä monin eri tavoin. Digitaalisia palveluita vahvistamalla pystytään paremmin tukemaan myös omaehtoista terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä sekä oman hoidon osallisuutta.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Satakunnan hyvinvointialueen verkkosivuilla lasten, nuorten ja perheiden palveluiden kokonaisuus on olemassa, mutta palveluiden ja asiakasryhmän ollessa laajat, sivuja on ollut tarve selkeyttää ja visualisoida. Lisäksi sivuilta on puuttunut hyvinvointialueen yhteistyötahojen osuus.

Digitaalinen perhekeskusalusta uudistetaan ja päivitetään verkkosivujen osalta asiakaslähtöisemmäksi. Samalla kootaan yhteistyökumppanien kuten kolmannen sektorin ja kuntien palveluja palvelutietovarannosta sivuille ja edistetään näin yhteistyötä sekä asiakaskohtaista tarjontaa. Markkinoinnilla ja visualisoinnilla tehostetaan perhekeskusten brändin tunnettavuutta.

Satakunnan hyvinvointialueella on neljä perhekeskusta (Pohjatuuli, Lounatuuli, Suvituuli ja Etelätuuli). Hyvinvointialueen perhekeskukset tekevät yhteistyötä lasten, nuorten ja perheiden palveluiden osalta niin kuntien järjestämisvastuulla olevan varhaiskasvatuksen ja oppilaitosten kanssa kuin kolmannen sektorin sekä muiden toimijoiden kanssa. Tavoitteena on lisäksi kasvattaa kattavalla markkinoinnilla perhekeskusten tunnettavuutta. Markkinointi tuodaan lähelle käytäntöä. Informaation tarvitsijat tunnistavat mistä palvelut saa ja miten palvelun löytää. Digitaalinen palvelualusta täydentää perhekeskuksen palveluita, vastaa saavutettavuuteen sekä sujuvoittaa tavoitettavuutta. Hoitoon pääsy nopeutuu ja palvelujen tasa-arvoinen saatavuus paranevat, hyvinvointialueen strategian mukaisesti.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Perhekeskus terminä on vielä varsin tuntematon niin asiakasryhmille kuin ammattilaisille. Palvelun sisällöt ovat laajat ja kattavat lapsille, nuorille ja perheille. Palvelun sisäiset ja ulkoiset sidosryhmät eivät tunnista kokonaisuutta ja konseptin merkitystä. Digitaalisia, eri palveluita yhteen kokoavia alustoja, ei tällä hetkellä ole Satakunnan hyvinvointialueella lasten, nuorten ja perheiden toimialueella. Toimialueen kehittämistyössä on havaittu myös, että asiakasryhmän palveluissa saattaa tulla päällekkäisyyttä ja tiedostamattomuutta, jos palveluita ei koosteta kattavasti yhteen paikkaan.   

Digitaalisella verkkosivustolla on käytössä verkkosivuoptimointi, mikä edistää saavutettavuutta. Asiakkaat ohjautuvat palveluihin aiempaa paremmin. Ammattilaisten vastaanottotyötä tukevat erilaiset etäpalvelut. Yhteistyö ja markkinointi tehostavat koko hyvinvointialuetasoista toimintaa sekä palvelujen toteutusta, jossa asiakkaat ovat keskiössä.

 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Suunnittelijan, viestintäsuunnittelijan ja hankekoordinaattorin työpanosta on kohdennettu perhekeskusten viestinnän edistämiseen suunnittelu- ja käyttöönottovaiheessa.  Sivustojen kehittäjät kävivät myös SEO ystävällisen sisältö- koulutuksen. Lisäksi lasten, nuorten ja perheiden palveluiden vastuualuejohdon, perhekeskuspäälliköiden ja perhekeskusammattilaisten kanssa on yhdessä suunniteltu kokonaisuutta. Työryhmä on kokoontunut säännöllisesti ja tarpeen mukaan laajempana kehittämisen ja käyttöönoton aikana. Hyvinvointialueen viestintäyksikkö on ollut integroimassa kokonaisuutta muuhun verkkosisältöön. Verkkosivujen suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa hyvinvointialueen verkkosivut toteuttanut ostopalveluyritys.  

Yhdessä mainostoimiston kanssa suunnitellaan visuaalisempi ilme perhekeskuskonseptille. Sopimuspainotalosta tilataan vastuuhenkilöiden tekemä ja työryhmän hyväksymä materiaali, joka tukee markkinointia eri tapahtumissa.  Verkkosivujen päivitys toteutetaan digitaalisia palveluita suunnittelevan ja toteuttavan yhteistyökumppanin kanssa. Verkkosivuilla hyödynnetään mainostoimiston kautta tulevia kuvituksia.  

Yhteistyötä on tehty myös muiden hyvinvointialueiden kanssa ja kuultu eri sähköisten palveluiden kehittämistyöstä. Valtakunnallisesti Terveyden ja hyvinvoinnin laitos tukee perhekeskusten kehittämistä. 

Tavoiteltu muutos

Digitaalinen perhekeskus lisää asiakasryhmän tietoisuutta perhekeskuksesta ja sen palveluista. Uusilla verkkosivuilla luodaan tunnistettavampi ja asiakaslähtöisempi ilme, joka vahvistaa perhekeskustoiminnan yhdenvertaista ja lähestyttävää mielikuvaa. Palvelut löytyvät helpommin jo aikaisemmassa vaiheessa ja digitaalisten yhteydenottojen määrä kasvaa. Myös yhteistyö ammattilaisten ja muiden yhteistyötoimijoiden kesken tehostuu. Digitaalinen perhekeskus tukee fyysisten toimipisteiden kokonaisuutta. 

Muutoksen mittaaminen

Tuotoksia analysoitaessa tehdään vaikutusten analysointia. Mittareina käytetään asiakas/ammattilaiskyselyjä sekä –palautteita. Valmiiden verkkosivujen käyttäjiltä kerätään myös palautetta. 

Toteutussuunnitelma

Markkinointi lähtee liikkeelle suunnittelulla ja konseptin visuaalisella ideoinnilla keväällä 2024. Erilaisilla tapahtumilla tuetaan viestintää.  

 Verkkosivujen osalta suunnittelu ja ideointi toteutetaan yhdessä monitoimijaisesti. Verkkosivut linjaavat profiililta muuta materiaalia sekä hyvinvointialueen omaa ilmettä. Perhekeskusten ja asiakkaiden osallisuus huomioidaan jo suunnitteluvaiheessa. Verkkosivujen viimeistelyvaihe on talvella 2024, jolloin myös kerätään samalla palautetta (asiakas- ja ammattilaisryhmiltä). Lisäksi vahvistetaan perhekeskusviestintää toistamalla markkinointia mm. sosiaalisessa mediassa.  Ammattilaisille suunnitellaan verkostopäivätapahtumaa, kun tuotokset ovat valmiit.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Lasten, nuorten ja perheiden palveluiden asiakkaina ovat pääsääntöisesti lapsiperheet, nuoret ja nuoret aikuiset sekä opiskelijat. Perhekeskusten asiakasryhmän laajat palveluvalikoimat ovat käytettävissä asiakkaille paremmin uusittujen sivustojen kautta. Lisäksi aktiivisella markkinoinnilla edistetään näkyvyyttä ja tunnettavuutta. Digitaalinen palvelualusta helpottaa myös ammattilaisten työtä. Asiakasosallisuuden toteutuminen kehittämis- ja käyttöönottovaiheessa on tapahtunut  eri asiakasryhmiä kuulemalla. Asiakkaiden lisäksi ammattilaisille sekä yhteistyötahoille ja – verkostoille on järjestetty työpajoja.   

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Suunnittelussa ja ideoinnissa hyödynnettiin muita jo olemassa olevia verkkosivuja. Rakennepohjaa luodessa mukana oli hyvinvointialueen palvelutuotanto ja viestintä.

Ideointi

Ideointi ja suunnittelu lähti liikkeelle maaliskuussa 2024. Yksi tärkeimmistä havainnoista kehittämisen taustalla on ollut uuden perhekeskuskonseptin vieraus. Tähän ratkaisuna otettiin mukaan mainostoimisto, jonka kanssa tuotettiin brändikäsikirja perhekeskuksille. Käsikirja sisältää ohjeiston sekä visuaalisen ilmeen; kuvitusta, painotuotteet/julisteet, sosiaalisen median ja verkkosivujen kuvitusta.

Idean valinta

Tavoitteena on perhekeskusten verkkosivujen luominen niin, että asiakasryhmä hyötyy sivujen informatiivisuudesta arjessaan, saa ennaltaehkäisevää tukea sekä mahdollisuuden digitaalisesti toteutuvaan omahoitoon.

Idean konkretisointi ja visualisointi

Digitaalinen perhekeskus kokoaa alleen kaikki lasten, nuorten ja perheiden palveluiden toiminnot. Se sisältää tietoa ja tukea perheille ja nuorille. Palvelusta löytyy perheen suunnittelu ja raskaus, lapset, nuoret ja perheet- osiot, joiden alle on koottu tietoa eri teemojen mukaisesti. Sivustojen kautta löytyvät kootusti myös hyvinvointialueen etäasiointipalvelut, tapahtumakalenteri ja yhteystiedot.

Idean testaus asiakkaalla

Asiakkailta, yhteistyötahoilta ja ammattilailta kerätään palautetta. Asiakkaat antavat palautetta enimmäkseen verkkosivujen kautta. Palautetta on kerätty myös nuorisovaltuustolta ja kolmannelta sektorilta tuotantovaiheessa. Ammattilaiset ovat antaneet palautetta myös suoraan kehittäjille.

Ratkaisun testaaminen

Digitaalisen perhekeskuksen julkaisu on suunniteltu keväälle  2024. Ensimmäisen kahden viikon aikana markkinointi kohdentuu ammattilaisiin, jotta muutoksia voidaan tarvittaessa tehdä vielä ennen asiakasmarkkinointia. Aktiivinen palautteen keruu ja verkkosivujen kehittäminen sekä viestintä jatkuvat tämän jälkeen. Toimintamalli on hyödynnettävissä eri organisaatioissa ja sovellettavissa myös eri kohderyhmille kuin lasten, nuorten ja perheiden palveluihin. 

Ratkaisun perusidea

Perhekeskuksella tarkoitetaan palvelukokonaisuutta, joka sisältää lapsille, nuorille ja perheille suunnatut hyvinvointia, kasvua ja kehitystä edistävät toiminnot. Satakunnan hyvinvointialueen Digitaalisen perhekeskuksen avulla alueen perhekeskuksille luodaan toimivammat ja asiakkaiden tarpeisiin sekä kysymyksiin vastaavat verkkosivut, jotka tukevat fyysistä perhekeskustoimintaa. Perhekeskusten brändäyksellä ja yhtenäisellä ulkoisella ilmeellä varmistetaan sekä verkkosivujen että perhekeskuspalveluiden tunnettavuus. Digitaalinen perhekeskus sisältää yhdenmukaiset, asiasisältöiset ja asiakaslähtöiset lasten, nuorten ja perheiden palvelut, jotka ovat myös kustannustehokkaat. Asiakkaat ja ammattilaiset voivat hyödyntää erilaisia verkkosivuston kokonaisuuksia sekä materiaaleja, jotka kaikki löytyvät helposti ja sujuvasti, ajasta ja paikasta riippumatta.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Verkkosivujen suunnittelu, työstäminen, käyttöönotto ja päivittäminen vaativat kaikki resurssia.  Satakunnan hyvinvointialueella vastuut digitaalisen perhekeskuksen verkkosivuista on sovittu yhdessä niin, että viestintä vastaa koko verkkosivukokonaisuudesta ja yhteistyöstä verkkosivutoimittajan kanssa, palvelutuotanto (lasten, nuorten ja perheiden palvelut) sivujen sisällöistä ja niiden päivittämisestä  sekä ict-palvelut sivujen teknisestä toteutuksesta. 

Verkkosivuprojektin yhteydessä toteutetun brändityön (käsikirja) materiaalit ovat kaikkien perhekeskusten ammattilaisten käytettävissä ja tukevat perhekeskusviestintää. Tämä tukee uuden visuaalisen ilmeen  juurtumista käyttöön. Verkkosivut esitellään ammattilaisille Teamsilla erillisessä infotilaisuudessa ja paikan päällä lasten, nuorten ja perheiden palveluiden verkostopäivässä, johon kutsutaan myös järjestöjen, kuntien ja muiden yhteistyötahojen kumppanit. Sivuja esitellään ammattilaisille myös erikseen järjestetyissä infotilaisuuksissa ja verkostoissa kevään ja syksyn 2025 aikana. Sivuston käyttöönottoa asiakkailla edistetään viestinnällä ja erilaisiin tapahtumiin osallistumalla. Ammattilaiset tukevat sivuston käyttöönottoa opastamalla asiakkaita löytämään digitaalisen perhekeskus -sivuston sekä käyttävät sitä itse oman työnsä tukena. Kehittämisen ja käyttöönoton aikana sekä ammattilaisilta että asiakkailta kerätään palautetta.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Digitaalisen perhekeskuksen eli verkkosivuston kehittäminen yhteistyössä ammattilaisten ja asiakkaiden kanssa edistää toimivan ja käytettävän sivuston rakentamista. Käyttöönottoon, markkinointiin ja näkyvyyteen eri käyttäjäryhmien viestintäkanavissa on panostettava, jotta sekä asukkaat että ammattilaiset ottavat palvelun aktiiviseen käyttöön. Palvelun on oltava saavutettava ja helppokäyttöinen. Kehittäminen toteutetaan asiakaslähtöisesti siten, että kaikki käyttäjäryhmät osallistuvat arviointi- ja kehitysprosesseihin. Perhekeskusammattilaisten perehdytykseen kiinnitetään erityistä huomiota, jotta palvelu integroidaan osaksi rutiinityötä ja asiakkaita osataan ohjata digitaalisten palvelujen pariin. Vahva juurtuminen ja toiminnan kehittyminen vaatii myös kokonaisuuden koordinointia ja vastuuttamista. Sata-alueella sivustosta vastaavat niin viestintä (omistajuus), lasten, nuorten ja perheiden palvelut (sisältö ja ylläpito) kuin ict-palvelut (tekninen toteutus), kaikki yhdessä. Toimintamalli on hyödynnettävissä eri organisaatioissa ja sovellettavissa myös eri kohderyhmille kuin lasten, nuorten ja perheiden palveluihin.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Digitaalinen perhekeskus -verkkosivusto koostettiin ja rakennettiin yhteistyössä palvelutuotannon ammattilaisten ja hyvinvointialueen verkkosivutoimittajan kanssa. Sisällössä on hyödynnetty tutkittua tietoa ja Käypä hoito -suosituksia.  Valmisteilla olevaa sivustoa esiteltiin ennen julkaisua niin ammattilaisille kuin myös yhteistyökumppaneille ja esimerkiksi alueen nuorisovaltuustolle. Palautteiden ja kehitysehdotusten perusteella sivusto muokattiin julkaisuvalmiiksi. Digitaalinen perhekeskus julkaistiin verkossa 9.4.2025. Kesäkuussa 2025 sivustolle tehtiin saavutettavuusauditointi, jonka jälkeen tehtiin vielä tarvittavat, saavutettavuutta edistävät muutokset. Sivuston markkinoinnin tueksi ja käytön edistämiseksi painatettiin viestintämateriaalia, julkaistiin artikkeli alueen sanomalehdissä sekä radiojuttu paikallisradiossa. Viestintämateriaalia lähetettiin jaettavaksi lasten, nuorten ja perheiden palveluihin, alueen Olka-pisteisiin, erikoissairaanhoidon palveluihin, alueen kouluihin sekä kohtaamispaikoille. Sivustoa markkinoitiin ammattilaisille ja asiakkaille myös erilaisissa tilaisuuksissa, kuten SuomiAreenassa. Lisäksi syyskuussa 2025 sivustoa esiteltiin sähköisten perhepalveluiden kehittäjätapaamisessa, johon osallistui kuusi hyvinvointialuetta. Käyttöönoton aikana, kesäkuusta 2025 marraskuun loppuun 2025, sivustolla vieraili yhteensä 10 949 sivuston evästeet hyväksynyttä asiakasta. Todellinen käyttäjämäärä on todennäköisesti suurempi. Palautetta sivustosta antoi kirjallisesti 18 asiakasta. 80 % palautetta antaneista koki sivuston hyödylliseksi tai erittäin hyödylliseksi. Sivustoa analysoitiin myös palvelusafari- menetelmällä, jossa  sivuston läpikäyntiin osallistui 1 ammattilainen ja 3 asiakasta. Menetelmän avulla tutkittiin ja arvioitiin digitaalisen perhekeskuksen palveluiden käytettävyyttä, löydettävyyttä ja asiakaskokemusta käyttäjän (lapsiperheen vanhempi/nuori) näkökulmasta. Palvelusafarin tuloksina verkkosivut koettiin helposti löytyviksi ja palveluiden määrä yllätti osallistujat. Haetut asiat löytyivät, vaikka kaikki hakivat erilaisia asioita omasta näkökulmastaan. Kehitysideaksi nostettiin esimerkiksi Google-palveluhaun parempi ohjaus sivustolle.