Digitaalisen asioinnin toimintamallien muotoilun työkalupakki, Länsi-Uudenmaan hva (RRP,P4,I4)
Digitaalisen asioinnin toimintamallien muotoilun työkalupakki, Länsi-Uudenmaan hva (RRP,P4,I4)
Työkalupakki koostuu selkeää vaiheistusta noudattavista toiminnallisuuskohtaisista työpohjista, jonka avulla muotoillaan digiasioinnin palveluprosessit ja toimintamallit toteutettaviksi.
Hyvinvointialueiden kansallinen ohjaus ja rahoitus ohjaa hyvinvointialueita kehittämään digitaalisia palveluita, alueen asukkaat toivovat sujuvia ja saavutettavia palvelukanavia, kasvava palvelutarve ohjaa etsimään keinoja palvella aiempaa laajempaa asiakaskuntaa jatkuvasti tiukkenevilla resursseilla.
Toimintamallin ja työkalujen käyttäjiä ovat:
- Digitaalisen asioinnin suunnittelijat (fasilitaattorit)
- Hyvinvointialueen palvelu- ja keskijohto, suunnittelijat, kehittäjät ja ammattilaiset (osallistujat)
Toimintamallia ja työkalupakkia kehitettiin iteratiivisesti ja kokeillen. Työpohjia käytettiin eri palvelulinjojen toimintamallityöpajoissa, ja niitä muokattiin ja tarkennettiin sitä mukaan, kun työhön osallistujat antoivat palautetta tai selkiytyi, mihin osa-alueisiin tekemistä kannatti kohdentaa haluttujen lopputulosten saavuttamiseksi. Toimintamallien muotoilun vaiheet vakiintuivat usean käytännön kokeilun jäljiltä.