Digitaalinen hoitopolku, Pohjanmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1,I4)

Tavoitteena on kuvata Pohjanmaan hyvinvointialueella laajennettujen digihoitopolkujen käyttöönottomalli. 

Toimintaympäristö

Pohjanmaan  hyvinvointialueen strategian mukaisesti digitaalisten hoitopolkujen kehittäminen vastaa digitaalisten palveluiden lisäämiseen alueen palvelutuotannossa.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Pohjanmaan strategian mukaisesti digitaalisten hoitopolkujen kehittäminen vastaa digitaalisten palveluiden lisäämiseen alueen palvelutuotannossa ja sillä nopeutetaan omahoitoa, hoitoon ja palveluihin pääsyä sekä tarjotaan asukkaille helposti saavutettavia palveluita. Hoitopolkuja laajentamalla eri toimialoille oli tavoitteena lisätä hoitoon ja palveluihin pääsyä sekä digistrategiassa tavoiteltua yhteydenottojen lisäämistä 35% digitaaliseksi 06/2025 mennessä. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Digitaalisilla hoitopoluilla tuetaan ja vahvistetaan perusterveydenhuollon- ja erikoissairaanhoidon välistä yhteistyötä integroimalla palvelu ja hoito yhdeksi hoitopoluksi asiakkaalle. Hoitopolkua käyttämällä saadaan hoidon laatu tasalaatuisemmaksi, nopeutetaan koronan jälkeistä jononpurkua mm. kansansairauksien kuten diabeteksen ja astman hoidossa sekä vältetään päällekkäistä työtä, mikä säästää resursseja. Digitaaliset hoitopolut mahdollistavat tukipalveluiden paremman käytön, informaation ja ohjeiden tehokkaan hallinnan ja jakamisen, parantavat hoidon jatkuvuutta, laatua ja osallistavat asiakkaan hoitamaan omaa terveyttä. Hoitopolulle voidaan tallentaa asiakkaan yksilölliset hoito-ohjeet ja hoidon tavoitteet sekä yleiset ohjeet, mitkä koskevat kaikkia samaa hoitopolkua kulkevia asiakkaita. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Hoitopolkuja kehitettiin yhteistyössä alueen ammattilaisten kanssa. Kehitystyöhön osallistui mm. lääkäreitä, sairaanhoitajia, hanketyöntekijöitä ja esihenkilöitä. 

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena lisätä digitaalisten palvelukanavien käyttöä, nopeuttaa hoitoon pääsyä ja jonotusaikaa

Muutoksen mittaaminen

 Digitaalisten hoitopolkujen käyttäjämääriä voidaan seurata ja verrata asiakasmääriin. 

Asiakaspalautteen avulla kerätään tietoa digitaalisen hoitopolun käyttökokemuksesta. 

 Eri hoitopolkuihin on upotettu omat vaikuttavuuusmittarit.

Toteutussuunnitelma

Ammattilaisten koulutus ja opastaminen

Palvelun markkinointi asiakkaille, tuki ja neuvonta. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Digihoitopolkuja laajennettiin seuraaville toimialoille:

  • Endokrinologia
  • Suun terveydenhuolto
  • Psykososiaalinen alue
  • Keuhkosairaudet ja Allergologia
Ratkaisun perusidea

Digitaalisilla hoitopoluilla tuetaan ja vahvistetaan perusterveydenhuollon- ja erikoissairaanhoidon välistä yhteistyötä integroimalla palvelu ja hoito yhdeksi hoitopoluksi asiakkaalle. Hoitopolkua käyttämällä saadaan hoidon laatu tasalaatuisemmaksi, nopeutetaan koronan jälkeistä jononpurkua mm. kansansairauksien kuten diabeteksen ja astman hoidossa sekä vältetään päällekkäistä työtä, mikä säästää resursseja. Digitaaliset hoitopolut mahdollistavat tukipalveluiden paremman käytön, informaation ja ohjeiden tehokkaan hallinnan ja jakamisen, parantavat hoidon jatkuvuutta, laatua ja osallistavat asiakkaan hoitamaan omaa terveyttä. Hoitopolulle voidaan tallentaa asiakkaan yksilölliset hoito-ohjeet ja hoidon tavoitteet sekä yleiset ohjeet, mitkä koskevat kaikkia samaa hoitopolkua kulkevia asiakkaita.