Digitaalinen asukasraati, Satakunnan hyvinvointialue (RRP 2, P4, I4)
Asukkaiden osallistamisen vahvistaminen digitaalisen asukasraadin avulla. Digiraati toteutetaan järjestelmällä, jolla voidaan toteuttaa muun muassa kyselyitä, pilotteihin rekrytointeja, esitestauksia ja jakaa tietoa.
Sitran kyselytutkimuksen (2021) mukaan suomalaiset haluavat osallistua yhteiskunnalliseen päätöksentekoon helppojen, anonyymien ja digitaalisten osallistumisen tapojen avulla. Erityisesti julkisiin terveyspalveluihin vaikuttaminen on lähellä asiakkaiden sydäntä.
Satakunnan hyvinvointialue vastaa sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä pelastustoimen järjestämisestä noin 210 000 asukkaalle. Alueeseen kuuluu 16 kuntaa, joista suurimmat ovat Pori, Rauma ja Huittinen. Hyvinvointialueen palvelut kattavat perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon, sosiaalipalvelut ja pelastustoimen. Palveluja tarjotaan monikanavaisesti mm. fyysisissä toimipisteissä, digitaalisissa kanavissa, liikkuvina ratkaisuina ja kotiin vietävinä palveluina.
Hyvinvointialueen strategiassa yhtenä strategisen periaatteena on, että uudistetaan johtamis- ja toimintamalleja ja luodaan yhteensovitettu palvelujärjestelmä, jota toteutetaan muun muassa luomalla rakenteita ja toimintamalleja, jotka mahdollistavat osallistumisen ja yhteiskehittämisen asukkaille ja sidosryhmille.
Hyvinvointialueella on perustettu asiakasraati vuonna 2023. Asiakasraadin tehtävänä on tuoda hyvinvointialueen toimintaan asiakaslähtöisyyttä ja asiakkaiden näkemyksiä palveluista. Asiakasraadissa on 15 jäsentä, joista edustus on eri puolilta maakuntaa. Asiakasraati on pieni valikoitu ryhmä, joka tuottaa lähinnä laadullista tietoa. Tarpeena on tuottaa myös määrällistä tietoa, joka vahvistaa asiakasraadin tuottamaa tietoa. Lisäksi läsnäoleva raati kokoontuu harvoin ja kysyntää on paljon. Eri asiantuntijat, suunnittelijat, esihenkilöt ym. esittelevät raadille kehittämishankkeitaan, johon halutaan asiakasnäkökulmaa. Välimatkat ja kulkeminen osalle haasteellista ja niistä syntyy kustannuksia.
Digitaalisen asukasraadin tavoitteena on laajentaa nykyistä raatia digitaalisen järjestelmän avulla, joka mahdollistaa asukkaiden laajemman ja systemaattisen osallistamisen myös ilman asiakkuutta. Digitaalisen asukasraadin toimintamalli mahdollistaa asukkaille osallistumisen ja yhteiskehittämisen.
Digitaalisen asiakasraadin käyttöönoton ja pilotoinnin tueksi perustettiin asiantuntijaryhmä, joka koostui hankkeen työntekijöiden lisäksi järjestelmätoimittajan edustajista, asiakaspalveluasiantuntijoista sekä ict-asiantuntijoista.
Digitaalisen asiakasraadin tulokset esitellään sote-johtoryhmälle.
Toimintamallin sisäisenä kohderyhmänä tunnistetaan koko hyvinvointialueen henkilökunta ja erityisesti kehittäjät ja yksiköiden esihenkilöt. Ulkoisena kohderyhmänä toimii kaikki Satakunnan hyvinvointialueen asukkaat erityisesti fyysisiä, digitaalisia, liikkuvia ja kotiin vietäviä palveluja käyttävät asiakkaat.