Digipalvelujen tuki, Pohjois-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1b)
Digipalvelujen tuki, Pohjois-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1b)
Tuki digipalvelujen käyttöön tukee asukkaita, järjestöjä, muita digitukijoita sekä hyvinvointialueen ammattilaisia hyvinvointialueella käytössä olevien digitaalisten sosiaali- ja terveyspalvelujen käytössä ja ohjaamisessa.
Sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisoituminen on käynnissä ja sitä edistetäänkin erilaisissa hankkeissa. Sosiaali- ja terveysministeriö on strategiassaan tuonut esille, että "Digitaalinen asiointi on ensisijaista kaikilla hyvinvointialueilla niissä palveluissa, joihin se sopii tai niille asiakkaille, jotka siihen kykenevät" (Sosiaali- ja terveysministeriö, Digitaalisuus sosiaali- ja terveydenhuollon kivijalaksi Sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaation ja tiedonhallinnan strategia 2023–2035).
Yhtenä Suomen kestävän kasvun ohjelman tavoitteena on, että vuoden 2025 loppuun mennessä 35% sosiaali- ja terveydenhuollon kontakteista hoidetaan digitaalisten välineiden kautta. Alueen lähtötilanne (v. 2020) on 28,3 %.
Hyvinvointialueella on käytössä erilaisia digitaalisia palvelukanavia kuten Digitaalinen sote-keskus, Omaolo ja Terveyskylä.
Pohjois-Pohjanmaan digituki -hanke (2018-2021) tuki maakunnan digituen toimijoita kehittämään digitukea ja siihen liittyvää viestintää.
Kehittämistyö liittyy RRP2-hankkeen tavoitteeseen: Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen saatavuuden vahvistaminen ja kustannusvaikuttavuuden lisääminen. Työpaketin tavoitteena on edistää kansalaisten, heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevien sekä omaishoitajien digipalveluiden käyttöä ja digiosaamista.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen strategiassa on neljä painopistettä ja 12 strategista periaatetta (Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen strategia 2023-2030). Tämä toimintamalli linkittyy "Ihmistä varten" -painopisteeseen ja seuraaviin strategisiin periaatteisiin:
- 1. Osallisuus, varhainen tuki sekä omaehtoinen terveyden ja hyvinvoinnin parantaminen painottuvat.
- 2. Palvelut ovat tarpeenmukaiset ja lähellä monin eri tavoin.
- 3. Palvelujärjestelmä on yhteen sovitettu.
Hankekauden tavoite on, että toiminnalle on luotu selkeä malli, joka on juurrutettu organisaation rakenteisiin. Verkkosivu on käytössä ja sitä ylläpidetään säännöllisesti. Uusista ohjeista tiedotetaan säännöllisesti.
Pitkän tähtäimen tavoite on, että Pohjois-Pohjanmaan järjestöt ja muut digitukijat pystyvät entistä paremmin ohjaamaan jäseniään ja muita asukkaita digitaalisten sosiaali- ja terveyspalvelujen käytössä. Digitukijat hyödyntävät aktiivisesti Tukea digitaaliseen asiointiin -verkkosivun ohjeita ohjauksessa. Myös asukkaat löytävät verkkosivun ja hyödyntävät sitä palvelujen käyttöön perehtyessään ja auttaessaan esimerkiksi läheisiään palvelujen käytössä. Pohteen ammattilaiset hyödyntävät verkkosivua asiakasohjauksessa työnkuvasta riippuen, vähintään ohjaamalla asiakkaita sivulle tutustumaan itsenäisesti ohjeisiin.
Digitaalisten sosiaali- ja terveyspalvelujen käyttöaste kasvaa Pohjois-Pohjanmaalla.
Mittarit: Digipalveluiden käyttöaste, asiakkaiden ja henkilöstön tyytyväisyys.
Toimintamalli on juurtunut Pohteen rakenteisiin.
- onko sovittu verkkosivun ja viestinnän vastuut?
Verkkosivu on käytössä ja sitä päivitetään aktiivisesti.
- sivu on julkaistu
- sivunaukaisumäärät
- onko sivua päivitetty palautteiden pohjalta? Onko uusista palveluista tehty ohjevideot ja viety ne sivulle?
Järjestöt ja muut digitukijat hyödyntävät verkkosivua Pohteen digipalvelujen ohjauksessa.
- kysely pilotissa mukana oleville tahoille
- kysely järjestöille, jotka saavat avustusta Pohteen digipalvelujen opastukseen
Pohteen ammattilaiset hyödyntävät verkkosivua asiakasohjauksessa.
- juurrutusvaiheen kyselyt esittelytilaisuuksissa
Onko kehittämiseen osallistettu asukkaita, järjestöjä ja kokemusasiantuntijoita?
Ensisijaisena kohderyhmänä ovat alueen järjestöt ja muut toimijat, jotka toimivat digituen antajina. Kohderyhmänä ovat myös kaikki täysi-ikäiset Pohjois-Pohjanmaan asukkaat.
Asiakasymmärrystä kerrytettiin selvittämällä järjestöiltä niiden jäsenten digituen tarpeita. Sen jälkeen järjestettiin kaikille järjestötoimijoille avoin työpaja, jossa ideoitiin konkreettisia digituen keinoja, joilla hyvinvointialue voi tukea järjestöjä. Esille nousi kolme kategoriaa: videot, muut ohjeet sekä lähituki.
Työpajasta nousseista ehdotuksista on tässä kehittämistyössä työstetty video-ohjeita. Videot julkaistaan verkkosivulla, jota on testattu asukkaiden kanssa. Verkkosivun käytettävyyttä ja sisältöjä ovat arvioineet Oulun kehitysvammaisten tuki ry:n toimijat sekä Nuorten Ystävien Klubitalo Pönkän jäsenet. Verkkosivua pilotoivat yhteistyöjärjestöjen ja -kuntien digitukea antavat tahot digituen ohjaustilanteissa. Pilotoivat tahot raportoivat ohjaustilanteissa asukkailta ja ohjausta antavilta henkilöiltä esille nousseet huomiot ja kehittämisehdotukset. Verkkosivua muokattiin palautteiden pohjalta.
Järjestöille pidettiin työpaja, jossa ideoitiin konkreettisia tapoja tukea asukkaita ja järjestöjä hyvinvointialueen digitaalisten palvelujen käytössä. Työpajan tuloksina nousi esiin erityisesti kolme kategoriaa digituen keinoja:
- videot
- muut materiaalit
- lähituki
Edistettäväksi ideaksi valikoitui videot. Lisäksi pohdittiin mahdollisten kirjallisten materiaalien toteutusta. Lähituki rajautui tässä pois kehitettävästä tuesta. Kehittämistyössä haluttiin keskittyä sellaiseen toimintaan, joka suurella varmuudella pystytään ottamaan hyvinvointialueella pysyvään käyttöön.
Digitaalisten palvelujen päivittyessä ja uudistuessa voi olla haasteena pysyä kartalla siitä, missä palvelussa voi tehdä mitäkin asioita ja miten palveluja käytetään. Verkkosivulle kootaan yhteen paikkaan ohjevideoita Pohteella käytössä olevista digitaalisista palveluista. Videoiden avulla palveluihin ja niiden käyttöön voi tutustua sekä neuvoa muita. Haluamme, että asukkaat, järjestöt ja Pohteen ammattilaiset pysyvät ajan tasalla, jos palveluja päivitetään tai uusia palveluja otetaan käyttöön. Siksi tiedotamme Pohteen heille, jos uusia ohjevideoita on julkaistu tai videoita on päivitetty.
Kevättalvi 2024:
- Verkkosivu rakennetaan. Hanketyöntekijät suunnittelevat sivun rakenteen yhdessä verkkosivusuunnittelijan kanssa, verkkosivusuunnittelija toteuttaa sivun rakenteen.
- Tehdään ensimmäiset ohjevideot. Sovitaan videoiden tekemisestä palvelujen asiantuntijoiden kanssa ja annetaan ohjeet.
- Rekrytoidaan pilotoinnin osallistujat ja suunnitellaan heidän kanssaan yhdessä pilotointia.
Touko-syyskuu 2024:
- Järjestöt ja muut digituen antajat pilotoivat verkkosivua. Ohjeistetaan verkkosivun käyttö, pilotointi ja raportointi.
- Tehdään lisää ohjevideoita. Palvelujen asiantuntijat ja tarvittaessa hanketyöntekijät.
Lokakuu 2024: Kysely pilotissa mukana olleille.
Lokakuu 2024: Verkkosivun muokkaus palautteiden pohjalta yhdessä verkkosivusuunnittelijan kanssa. Annetaan palautteet myös videoiden tekijöille.
Loka-marraskuun vaihde 2024: Verkkosivun julkaiseminen.
Pilotoinnin tavoitteena on testata verkkosivun ja ohjevideoiden toimivuutta digitukitilanteissa. Pilotoinnissa haetaan kokemuksia ja palautteita käyttökokemuksesta ja sisällöstä sekä käyttäjien ajatuksia verkkosivun kehittämiseksi.
Palautteet olivat pääosin positiivisia: ohjevideot oli toivottu ja odotettu digituen muoto ja verkkosivu todettiin toimivaksi.
Kehittämisehdotuksia:
- Videoiden puhe verkkaisemmaksi
- Sivun löydettävyyden parantaminen
- Sivun selkeyttäminen
- Sisältötoiveet: videot eri kielillä, Terveyskylän omapolun ohjevideo
Jatkotoimenpiteet:
- Palaute videoiden tekijöille puhenopeudesta.
- Sivun löydettävyyden kehittäminen sekä hakukoneissa että Pohde.fi -sivustolla.
- Selkeyden parantaminen esimerkiksi lisäämällä ikoneita ja muokkaamalla otsikointia.
- Sisältötoiveet viedään eteenpäin.