Digimentori toimintamalli, Pohjois-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I4)

Pohjois-Pohjanmaalla vahvistetaan sote-ammattilaisten digiosaamista digimentoritoimintamalli.

Toimintaympäristö

Digitaalinen muutos sote-palveluissa on maailman terveysjärjestö WHO:n ja Euroopan unionin tasolla nostettu sosiaali- ja terveydenhuollon strategiseksi painopisteeksi. Sote-palveluiden digitalisointi vastaa toimintaympäristön muutokseen, jossa korostuvat globaalit turvallisuusuhkat, ilmastonmuutoksen vaikutukset, väestön ikääntyminen ja eriarvoisuuden lisääntyminen. Digitalisaatio mahdollistaa yksilöllisemmät ja ennakoivammat palvelut vastaten asiakkaiden tarpeisiin ajasta ja paikasta riippumatta, mutta samalla se edellyttää luottamuksen säilyttämistä ja kansalaisten mahdollisuuksia valvoa omien tietojensa hyödyntämistä. 

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue on maantieteellisesti laaja alue, josta löytyy 30 kuntaa. Alueella asuu noin 416 000 asukasta ja työskentelee  lähes 18 000 ammattilaista. 

Pohjois-Pohjanmaalla kehitetään RRP2 hankkeessa toimintamallia, jonka avulla vahvistetaan ammattilaisten digiosaamista. Syksyllä 2023 käynnistyneessä hankkeessa  on tarkoitus kehittää ja pilotoida digimentoritoimintamallia ja matalan kynnyksen menetelmiä ammattilaisten digiosaamisen tukemiseen.

Henkilöstön digiosaaminen on perusedellytys, jotta palveluketjut toimisivat ja digiratkaisut olisivat hyötykäytössä. Digiosaamisen eri osa-alueet tulevat lähivuosina korostumaan entisestään.  Pohteen kehittämistyön vaikutuksena ammattilaisten digiosaaminen kehittyy, joka edistää asukkaiden  etä- ja digipalveluiden laatua. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen strategiassa on neljä painopistettä ja 12 strategista periaatetta (Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen strategia 2023-2030). Tämä toimintamalli linkittyy "Ihmistä varten"  ja "parhaat osaajat- painopisteisiin. 

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen (Pohde) järjestämissuunnitelman keskeisenä kärkenä on palveluiden tarpeenmukaisuus ja niiden lähelle oleminen. Kotiin ja arkiympäristöön annettavia palveluita vahvistetaan ja huomioidaan digitaalisten ja liikkuvien palveluiden ja teknologian mahdollisuuksia. Digitaalisten palvelujen lisääminen edellyttää työntekijöiltä uutta osaamista sekä uudenlaista tapaa tehdä ja organisoida työtä. Henkilöstön digiosaaminen on perusedellytys, jotta palveluketjut toimisivat ja digiratkaisut olisivat hyötykäytössä. Sote-ammattilaisten digiosaamisen kehittäminen edistää sähköisten ja teknologisten palveluiden käyttöä, mikä parantaa palveluiden saatavuutta ja saavutettavuutta. Tämä mahdollistaa monipuolisempien palvelujen tarjoamisen kansalaisille yhdenvertaisesti, paikasta riippumatta. Digiosaamisen eri osa-alueet tulevat lähivuosina korostumaan entisestään. Muun muassa Opetushallituksen ennakointifoorumin tekemän selvityksen mukaan terveyspalveluiden tärkeimpiä osaamistarpeita vuonna 2035 tulee olemaan mm. digitaaliset kommunikointitaidot, etä- ja virtuaalipalveluiden hallinta ja digitaaliset yhteistyötaidot.  

 

Liitteet
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Digitaalisten palveluiden määrä kasvaa koko ajan. Ammattilaisilla tulee olla tarvittavat tiedot, taidot ja asenteet jotta he pystyvät työssään täysimääräisesti hyödyntämään digitaalisia työvälineitä. Työyhteisöllä on vaikutus yksilön digiosaamisen kehittymiseen. Työyhteisö luo ilmapiirin, jossa toisten auttaminen ja tukeminen ovat keskeisiä ja yhdessä edistetään digiosaamisen vahvistamista.  Tarpeena on luoda Pohteelle rakenteita, joilla tuetaan ammattialisten digiosaamisen vahvistamista.  Hanke käynnistyi vastaanottojen terveydenhuollon ammattilaisille ja erikoissairaanhoidon hoitotyön ammattilaisille suunnatulla digiosaamisen kartoituksella syksyllä 2024. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Hankkeen käynnistyessä digimentorin tehtävänkuvausta työstämässä  ja tuomassa omia näkökulmia ja tarpeita toiminnalle

  • Kehittämisen palvelualue, sähköiset palvelut ja digi
  • Hoitotyön osaamisen kehittäminen
  • Tietohallinto

Toimintamallin ensimmäisen vaiheen pilotointiin valikoitui Terveyden- ja sairaanhoidon vastaanottopalvelut. Palvelualue, jossa  volyymipalvelut on ja jonne on tullut/tulossa paljon digitaalisia palveluita. 

Digimentoritoimintamallia on kehitetty yhdessä palvelualueen ammattilaisten, kehittämisen palvelualueen, osaamisen kehittämisen ja tietohallinnon kanssa. 

Tavoiteltu muutos

Digimentoritoiminnalla pyritään vahvistamaan henkilöstön digiosaamista ja lisäämään digi-innokkuutta, jotta digitaalisten palvelujen käyttö olisi sujuvaa ja turvallista. Toiminta tuo rakenteen osaamisen kehittämiseen, tukee työyhteisöjä muutoksessa ja edistää digimyönteistä kulttuuria. Tavoitteena on, että digimentorit toimivat lähitukena, vähentävät epävarmuutta ja juurruttavat digitaaliset toimintatavat arkeen osana Pohteen strategisia tavoitteita.

Toteutussuunnitelma

Työpaketin kokonaisuus ja suunnitelma

  1. Info esihenkilöille " esihenkilö digi-kickoff", aiheena digitaalisten palveluiden kehittäminen ja ylläpito & ammattilaisten digiosaamisen kehittäminen Pohteella. Tiedottaminen tulossa olevasta digiosaamisen kyselystä ja digimentoripilotista.
  2. Digiosaamiskartoitus Erika Jarvan mittarilla Pohteen vastaanottojen terveydenhuollon ammattilaisille ja Erikoissairaanhoidon avohoitotyön poliklinikalla---> Lisää ymmärrystä tämän hetkisestä tilanteesta ja tarpeista. Kartoitettiin ammattilaisten halukkuutta toimia digimentoreina, arvioitiin ammattilaisten kokemaa digiosaamisen tasoa ja siihen liittyviä tekijöitä. Kyselyssä myös kysymys kartoittava kysymys millaisiella tavalla ammattilaiset mieluiten omaa digiosaamistaan kehittävät.
  3. Matalan kynnyksen osaamista tukevat menetelmät. Digiosaamiskartoituksen pohjalta tarkasteluun nostetaan osaamista vahvistavia teemoja--> Pohde digitaitaja-kokonaisuus jonka tavoitteena: vahvistaa ammattilaisten digiosaamista päivittäisessä työssä, lisätä Pohteen digipalveluiden tunnettavuutta ja hyödyntämistä ammattilaisten keskuudessa.​​ Nostaa digiosaamista esille, innostaa ammattilaisia ja esihenkilöitä asiassa. Tukea esihenkilöitä digiosaamisen johtamisessa ja heidän roolissaan käyttöönotoissa. Rakentaa positiivista digikulttuuria
  4. Digimentori pilotin verkostotapaamiset. Tapaamisissa volyymipalvelun asiantuntija mukana syventämässä osallistujille palveluun liittyviä asioita. Joka tapaamisessa digimentori toiminnan yhteiskehittämistä yhdessä ammattilaisten kanssa työpajassa ennakkoon mietityllä teemoilla. Tarkoituksena laajentaa ymmärrystä tämän hetkisestä tilanteesta ja kehittää tarpeeseen vastaavaa toimintamallia. 

     

 

 

Liitteet
Kuva
Työpaketin kokonaisuus
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä vastaanottojen ammattilaiset. 

Ideointi

Ideat ja ratkaisut

Osaamiskartoitusten perusteella digiosaamisen vahvistamiseen nousi seuraavia ratkaisuja:

  • Digiperehdytyksen kehittäminen: Yhtenäiset perehdytysmallit ja digimentoreiden hyödyntäminen uusien työntekijöiden tukena.
  • Digimentorointi ja verkostotuki: Digimentoritoiminnan laajentaminen eri yksiköihin, säännölliset Teams-tapaamiset ja matalan kynnyksen tukimuodot.
  • Verkkokoulutukset ja webinaarit: Lisää joustavia oppimismahdollisuuksia, kuten Digitaitaja-webinaarisarja & olemassa olevien digiosaamista tukevien koulutusten päivittyvä yhteenveto.
  • Osaamisen arviointi ja yksilöllinen tuki: Digiosaamisen arviointilomakkeen hyödyntäminen kehityskeskusteluissa, perehdytyksessä ja oman osaamisen arvioinnissa
  • Esihenkilöiden roolin vahvistaminen: Sparraus ja työkalut esihenkilöille digiosaamisen kehittämisen tukemiseksi.

Digimentoreiden työpajojen ideat

  • Roolin näkyväksi tekeminen: Digimentorit esittäytyvät yksiköissä, kertovat osaamisestaan ja osallistuvat palavereihin tuoden digiasiat esille.
  • Kollegoiden tukeminen: Selkeät ohjeet, kuvakaappaukset ja ohjevideot arjen tueksi sekä matalan kynnyksen kysymysmahdollisuudet.
  • Teamsin hyödyntäminen: Tiedottaminen ja materiaalien jakaminen Teamsissa, aihekohtaiset kansiot ja tiivistelmät tapaamisten jälkeen.
  • Kannustava ilmapiiri: Positiivinen asenne, rohkaisu kokeilla uusia digipalveluja ja onnistumisista kiittäminen.
  • Sisältötoiveet: Webinaarit käytännön esimerkeistä, miten digipalvelut tukevat työtä, sekä vinkit asiakasviestintään.
Ratkaisun perusidea

Digimentoritoiminta on organisaation sisäinen tukimalli, jonka tavoitteena on vahvistaa henkilöstön digiosaamista ja edistää digitaalisten palvelujen sujuvaa käyttöönottoa. Mallin ydin on siinä, että jokaisessa yksikössä toimii nimetty digimentori – oma työntekijä, joka tuntee yksikön arjen ja toimii kollegoiden lähitukena digiasioissa.

Digimentorit:

  • Sparraavat ja opastavat kollegoita uusien digitaalisten työkalujen ja palvelujen käytössä.
  • Jakavat ajankohtaista tietoa kehittämisen puolelta ja varmistavat, että tieto kulkee yksiköihin.
  • Luovat positiivista digikulttuuria, vähentävät epävarmuutta ja rohkaisevat kokeilemaan uusia ratkaisuja.

Toimintamalli perustuu verkostoon ja yhteiskehittämiseen: digimentorit saavat koulutusta, osallistuvat työpajoihin ja jakavat kokemuksiaan muiden mentorien kanssa. Näin varmistetaan, että osaaminen kehittyy jatkuvasti ja digitalisaatio juurtuu arkeen suunnitelmallisesti. Malli tukee Pohteen strategisia tavoitteita ja tuo rakenteen digiosaamisen kehittämiseen.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Tehtävät ja toimenpiteet juurruttamiseksi

  • Digimentoreiden nimeäminen ja perehdytys: Jokaisessa yksikössä nimetään digimentori
  • Verkoston rakentaminen: Digimentoreille luodaan yhteinen Teams-kanava ja säännölliset verkostotapaamiset.
  • Viesti ja näkyvyys: Toimintamallista tiedotetaan intrassa, yksikköpalavereissa ja esihenkilöiden kautta
  • Materiaalien tuottaminen: Ohjeet, vinkit ja videot kootaan helposti saavutettavaan paikkaan (Teams).
  • Seuranta ja palaute: Toteutetaan osaamiskartoituksia ja palautekyselyjä digimentoreille ja henkilöstölle.
  1. Suunnittelu
    Tavoitteiden määrittely, toimintamallin kuvaus ja resurssien varmistaminen. Hallintamallin laatiminen varmistaa, että tehtävät ja roolitukset ovat selvillä hankkeen jälkeen.
  2. Käynnistys
    Digimentoreiden nimeäminen, perehdytys ja verkoston perustaminen.
  3. Toiminnan vakiinnuttaminen
    Säännölliset tapaamiset, materiaalien jakaminen ja jatkuva viestintä.
  4. Seuranta ja kehittäminen
    Säännöllisten palautteiden avulla arvioidaan vaikutuksia ja tehdään parannuksia.
  5. Juurtuminen
    Digimentorointi sisällytetään osaksi kehittämisen palvelualueen toimintoja ja  yksiköiden arjen käytäntöjä.

Johtopäätökset pilotoinnin jälkeen