Digimentori toimintamalli, Pohjois-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I4)
Pohjois-Pohjanmaalla vahvistetaan sote-ammattilaisten digiosaamista digimentoritoimintamalli.
Digitaalinen muutos sote-palveluissa on maailman terveysjärjestö WHO:n ja Euroopan unionin tasolla nostettu sosiaali- ja terveydenhuollon strategiseksi painopisteeksi. Sote-palveluiden digitalisointi vastaa toimintaympäristön muutokseen, jossa korostuvat globaalit turvallisuusuhkat, ilmastonmuutoksen vaikutukset, väestön ikääntyminen ja eriarvoisuuden lisääntyminen. Digitalisaatio mahdollistaa yksilöllisemmät ja ennakoivammat palvelut vastaten asiakkaiden tarpeisiin ajasta ja paikasta riippumatta, mutta samalla se edellyttää luottamuksen säilyttämistä ja kansalaisten mahdollisuuksia valvoa omien tietojensa hyödyntämistä.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue on maantieteellisesti laaja alue, josta löytyy 30 kuntaa. Alueella asuu noin 416 000 asukasta ja työskentelee lähes 18 000 ammattilaista.
Pohjois-Pohjanmaalla kehitetään RRP2 hankkeessa toimintamallia, jonka avulla vahvistetaan ammattilaisten digiosaamista. Syksyllä 2023 käynnistyneessä hankkeessa on tarkoitus kehittää ja pilotoida digimentoritoimintamallia ja matalan kynnyksen menetelmiä ammattilaisten digiosaamisen tukemiseen.
Henkilöstön digiosaaminen on perusedellytys, jotta palveluketjut toimisivat ja digiratkaisut olisivat hyötykäytössä. Digiosaamisen eri osa-alueet tulevat lähivuosina korostumaan entisestään. Pohteen kehittämistyön vaikutuksena ammattilaisten digiosaaminen kehittyy, joka edistää asukkaiden etä- ja digipalveluiden laatua.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen strategiassa on neljä painopistettä ja 12 strategista periaatetta (Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen strategia 2023-2030). Tämä toimintamalli linkittyy "Ihmistä varten" ja "parhaat osaajat- painopisteisiin.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen (Pohde) järjestämissuunnitelman keskeisenä kärkenä on palveluiden tarpeenmukaisuus ja niiden lähelle oleminen. Kotiin ja arkiympäristöön annettavia palveluita vahvistetaan ja huomioidaan digitaalisten ja liikkuvien palveluiden ja teknologian mahdollisuuksia. Digitaalisten palvelujen lisääminen edellyttää työntekijöiltä uutta osaamista sekä uudenlaista tapaa tehdä ja organisoida työtä. Henkilöstön digiosaaminen on perusedellytys, jotta palveluketjut toimisivat ja digiratkaisut olisivat hyötykäytössä. Sote-ammattilaisten digiosaamisen kehittäminen edistää sähköisten ja teknologisten palveluiden käyttöä, mikä parantaa palveluiden saatavuutta ja saavutettavuutta. Tämä mahdollistaa monipuolisempien palvelujen tarjoamisen kansalaisille yhdenvertaisesti, paikasta riippumatta. Digiosaamisen eri osa-alueet tulevat lähivuosina korostumaan entisestään. Muun muassa Opetushallituksen ennakointifoorumin tekemän selvityksen mukaan terveyspalveluiden tärkeimpiä osaamistarpeita vuonna 2035 tulee olemaan mm. digitaaliset kommunikointitaidot, etä- ja virtuaalipalveluiden hallinta ja digitaaliset yhteistyötaidot.
Hankkeen käynnistyessä digimentorin tehtävänkuvausta työstämässä ja tuomassa omia näkökulmia ja tarpeita toiminnalle
- Kehittämisen palvelualue, sähköiset palvelut ja digi
- Hoitotyön osaamisen kehittäminen
- Tietohallinto
Toimintamallin ensimmäisen vaiheen pilotointiin valikoitui Terveyden- ja sairaanhoidon vastaanottopalvelut. Palvelualue, jossa volyymipalvelut on ja jonne on tullut/tulossa paljon digitaalisia palveluita.
Digimentoritoimintamallia on kehitetty yhdessä palvelualueen ammattilaisten, kehittämisen palvelualueen, osaamisen kehittämisen ja tietohallinnon kanssa.
Digimentoritoiminnalla pyritään vahvistamaan henkilöstön digiosaamista ja lisäämään digi-innokkuutta, jotta digitaalisten palvelujen käyttö olisi sujuvaa ja turvallista. Toiminta tuo rakenteen osaamisen kehittämiseen, tukee työyhteisöjä muutoksessa ja edistää digimyönteistä kulttuuria. Tavoitteena on, että digimentorit toimivat lähitukena, vähentävät epävarmuutta ja juurruttavat digitaaliset toimintatavat arkeen osana Pohteen strategisia tavoitteita.
Työpaketin kokonaisuus ja suunnitelma
- Info esihenkilöille " esihenkilö digi-kickoff", aiheena digitaalisten palveluiden kehittäminen ja ylläpito & ammattilaisten digiosaamisen kehittäminen Pohteella. Tiedottaminen tulossa olevasta digiosaamisen kyselystä ja digimentoripilotista.
- Digiosaamiskartoitus Erika Jarvan mittarilla Pohteen vastaanottojen terveydenhuollon ammattilaisille ja Erikoissairaanhoidon avohoitotyön poliklinikalla---> Lisää ymmärrystä tämän hetkisestä tilanteesta ja tarpeista. Kartoitettiin ammattilaisten halukkuutta toimia digimentoreina, arvioitiin ammattilaisten kokemaa digiosaamisen tasoa ja siihen liittyviä tekijöitä. Kyselyssä myös kysymys kartoittava kysymys millaisiella tavalla ammattilaiset mieluiten omaa digiosaamistaan kehittävät.
- Matalan kynnyksen osaamista tukevat menetelmät. Digiosaamiskartoituksen pohjalta tarkasteluun nostetaan osaamista vahvistavia teemoja--> Pohde digitaitaja-kokonaisuus jonka tavoitteena: vahvistaa ammattilaisten digiosaamista päivittäisessä työssä, lisätä Pohteen digipalveluiden tunnettavuutta ja hyödyntämistä ammattilaisten keskuudessa. Nostaa digiosaamista esille, innostaa ammattilaisia ja esihenkilöitä asiassa. Tukea esihenkilöitä digiosaamisen johtamisessa ja heidän roolissaan käyttöönotoissa. Rakentaa positiivista digikulttuuria
-
Digimentori pilotin verkostotapaamiset. Tapaamisissa volyymipalvelun asiantuntija mukana syventämässä osallistujille palveluun liittyviä asioita. Joka tapaamisessa digimentori toiminnan yhteiskehittämistä yhdessä ammattilaisten kanssa työpajassa ennakkoon mietityllä teemoilla. Tarkoituksena laajentaa ymmärrystä tämän hetkisestä tilanteesta ja kehittää tarpeeseen vastaavaa toimintamallia.
Kohderyhmänä vastaanottojen ammattilaiset.
Ideat ja ratkaisut
Osaamiskartoitusten perusteella digiosaamisen vahvistamiseen nousi seuraavia ratkaisuja:
- Digiperehdytyksen kehittäminen: Yhtenäiset perehdytysmallit ja digimentoreiden hyödyntäminen uusien työntekijöiden tukena.
- Digimentorointi ja verkostotuki: Digimentoritoiminnan laajentaminen eri yksiköihin, säännölliset Teams-tapaamiset ja matalan kynnyksen tukimuodot.
- Verkkokoulutukset ja webinaarit: Lisää joustavia oppimismahdollisuuksia, kuten Digitaitaja-webinaarisarja & olemassa olevien digiosaamista tukevien koulutusten päivittyvä yhteenveto.
- Osaamisen arviointi ja yksilöllinen tuki: Digiosaamisen arviointilomakkeen hyödyntäminen kehityskeskusteluissa, perehdytyksessä ja oman osaamisen arvioinnissa
- Esihenkilöiden roolin vahvistaminen: Sparraus ja työkalut esihenkilöille digiosaamisen kehittämisen tukemiseksi.
Digimentoreiden työpajojen ideat
- Roolin näkyväksi tekeminen: Digimentorit esittäytyvät yksiköissä, kertovat osaamisestaan ja osallistuvat palavereihin tuoden digiasiat esille.
- Kollegoiden tukeminen: Selkeät ohjeet, kuvakaappaukset ja ohjevideot arjen tueksi sekä matalan kynnyksen kysymysmahdollisuudet.
- Teamsin hyödyntäminen: Tiedottaminen ja materiaalien jakaminen Teamsissa, aihekohtaiset kansiot ja tiivistelmät tapaamisten jälkeen.
- Kannustava ilmapiiri: Positiivinen asenne, rohkaisu kokeilla uusia digipalveluja ja onnistumisista kiittäminen.
- Sisältötoiveet: Webinaarit käytännön esimerkeistä, miten digipalvelut tukevat työtä, sekä vinkit asiakasviestintään.