Co-Act: Kotoutumista tukeva järjestöyhteistyö hyvinvointialueilla
Poikkisektorinen yhteistyömalli edistää maahan muuttaneiden kotoutumista. Se tarjoaa kehyksen kansalaisjärjestöjen ja hyvinvointialueiden kotoutumista tukevien sosiaalipalveluiden yhteistyölle.
Hyvinvointialueet ovat rakenteellisesti suhteellisen uusia, mutta niihin kohdistuu paljon odotuksia. Alueet painiskelevat lainsäädännön muutosten, rahoitusleikkausten ja henkilöstöpulan kanssa. Jatkuvat muutokset maahanmuuttoa ja kotoutumista koskevassa lainsäädännässä sekä kansalaisjärjestöihin kohdistuneet rahoitusleikkaukset tuovat mukanaan monia haasteita sille, miten tukea maahan muuttaneita eri sektoreilla.
Suomessa on tällä hetkellä yksi EU:n korkeimmista työttömyysasteista, ja maan talous on vaikeuksissa. Se yhdessä lisääntyneen rasismin kanssa – jota poliitikot puheellaan julkisesti vahvistavat – asettaa haasteita kulttuurisensitiivisten antirasististen palveluiden kehittämiselle.
Kaikkien näiden syiden vuoksi on tärkeämpää kuin koskaan yhdistää voimat eri sektoreiden välillä. Parhaiden tulosten saavuttamiseksi maahan muuttaneiden kotoutumista on tuettava monien eri kanavien kautta. Mallissa tavoitteenamme on luoda yhteistyörakenteita kotoutumista tukevien sosiaalipalveluiden ja kansalaisjärjestöjen välille.
Lainsäädännön mukaan hyvinvointialueiden on tehtävä yhteistyötä kansalaisjärjestöjen kanssa. Tällä hetkellä yhteistyörakenteet painottuvat pääasiassa avustusten myöntämiseen järjestöille sekä hyvinvointialueiden järjestöneuvottelukuntien toimintaan. Muu yhteistyö on kuitenkin harvinaista, eikä systemaattinen yhteistyö palvelutasolla (ainakaan kotoutumista tukevissa sosiaalipalveluissa) ole vielä kehittynyt riittävästi. Co-Act -malli vastaa tähän tarpeeseen: sen tavoitteena on kehittää yhteistyötä kotoutumista tukevien sosiaalipalvelujen ja hyvinvointialueella toimivien kansalaisjärjestöjen välillä.
Malli perustuu maahan muuttaneiden, järjestöjen ja eri viranomaisten, kuten kotoutumista tukevien sosiaalipalveluiden, haastatteluihin sekä tarveanalyysiin. Mallin luonnos lähetettiin heille tarkastettavaksi, ja saatu palaute huomioitiin lopullisessa versiossa.
Järjestöjen ja kotoutumista tukevien sosiaalipalveluiden välisen yhteistyön lisääminen, mikä mahdollistaisi paremmin kohdennetun tuen asiakkaille ja madaltaisi kynnystä ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin.
Onko hyvinvointialueen kotoutumista tukevilla sosiaalipalveluilla systemaattista yhteistyötä järjestöjen kanssa?
Tuntevatko sosiaalipalveluiden työntekijät henkilökohtaisesti joitakin kansalaisjärjestöjen edustajia ja järjestöjen toimintaa?
Ymmärtävätkö kansalaisjärjestöjen työntekijät kotoutumista tukevien sosiaalipalvelujen roolin?
Tietääkö kansalaisjärjestöjen työntekijät, kenen puoleen kääntyä, kun heidän asiakkaansa tarvitsevat sosiaalipalvelujen tukea?
Tapaavatko sosiaalipalvelut ja järjestöt tarkoituksenmukaisesti?
Arvioivatko he yhteistyötään säännöllisesti?
Järjestöillä ei ole valtaa saada sosiaalipalveluita tekemään yhteistyötä. Siksi yhteistyön kehittämisestä vastaavat ensisijaisesti viranomaiset. Ensimmäisenä askeleena niiden tulee löytää resurssit yhteistyön kehittämiseen.
Tämän jälkeen malli tarjoaa yksinkertaisia askelia yhteistyön luomiseksi ja ylläpitämiseksi. Vaiheet voidaan sovittaa kunkin hyvinvointialueen käytäntöihin ja olosuhteisiin.
Ammatillisia kohderyhmiä on kaksi: (1) kansalaisjärjestöjen työntekijät ja (2) hyvinvointialueen kotoutumista tukevien sosiaalipalveluiden työntekijät.
Toissijainen kohderyhmä ovat maahanmuuttajataustaiset henkilöt, jotka ovat kotoutumista tukevien sosiaalipalveluiden asiakkaita.
Mallissa on huomioitu kaikkien kohderyhmien näkökulmat yksilöhaastatteluiden ja ensimmäisestä luonnoksesta annetun palautteen avulla.