Avustettu puolesta asiointi, Satakunnan hyvinvointialue (RRP,P4,I1)
Avustettu puolesta asiointi, Satakunnan hyvinvointialue (RRP,P4,I1)
Avustetun puolesta asioinnin toimintamallissa asiakas valtuuttaa haluamansa luottohenkilön hoitamaan asioitaan sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalisissa palveluissa sekä apteekkiasioissa. Valtuutus tehdään hyvinvointialueen toimipisteessä.
Digitaalinen asiointi lisääntyy yhä enenevässä määrin myös sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa. Samaan aikaan arvioidaan, että digitaalisten palveluiden ulkopuolelle jää noin puoli miljoonaa henkilöä, jotka eivät pysty tai eivät halua itse digitaalisissa palveluissa asioida.
Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019) ja direktiivi (EU) 2016/2102 määrittelee, että digitaalisten palveluiden tulisi olla kaikkien saavutettavissa. Yhdenvertaisuutta tulee pyrkiä edistämään ja poistaa esteitä digitaalisten palveluiden käytöstä.
Eriarvoistumisen ehkäisemiseksi Satakunnan hyvinvointialue ottaa käyttöön avustetun puolesta asioinnin mallin, jonka avulla asiakkaan valtuuttama henkilö voi asioida asiakkaan puolesta esimerkiksi digitaalisissa sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä apteekissa.
Valtuutuksia rekisteröidään Porin ja Rauman alueella, yhteensä kolmessa palvelupisteessä. Ajanvaraus valtuuttamiseen tehdään puhelimitse. Lisäksi voidaan järjestää satunnaisesti niin sanottuja toimipaikkariippumattomia rekisteröintejä eri paikkakunnilla valtuuttamisen edistämiseksi. Valtuudet tallennetaan sovittujen, koulutettujen työntekijöiden toimesta Suomi.fi -valtuuksiin.
Digitaalisten palveluiden ulkopuolella on arviolta noin 500 000 henkilöä. Samaan aikaan digipalveluiden määrä kasvaa sosiaali- ja terveydenhuollossa. Hyvinvointialueiden tulee varmistaa, että sosiaali- ja terveyspalveluihin pääsevät ja niistä hyötyvät kaikki yhtä lailla, riippumatta yksilöön liittyvistä tekijöistä.
Satakunnan hyvinvointialueen strategiassa yhtenä keskeisenä arvona on "Palvelemme yhdenvertaisesti". Tämän mukaisesti Satakunnan hyvinvointialue edistää avustetun puolesta asioinnin käyttöönotolla digipalveluiden hyödyntämistä myös niillä henkilöillä, jotka eivät niihin muuten pääsisi. Tämä lisää yleisesti hyvinvointialueen tavoitteena olevaa digipalveluiden käytön lisääntymistä.
Avustetun puolesta asioinnin käyttöönotto mahdollistaa asioinnin sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalisissa palveluissa niillekin asiakkaille, joilla ei ole muuten mahdollisuutta tai kyvykkyyttä digitaalisten palveluiden käyttöön. Hoitotyön laatu paranee, kun asiakkaan läheiset ovat ajantasaisesti tietoisia hoitosuunnitelmasta, sen muutoksista sekä lääkityksestä. Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstölle jää näin enemmän aikaa itse asiakastyöhön, kun moninkertaiset yhteydenotot vähenevät. Digitaalinen asiointi mahdollistaa nopeamman viestinnän sekä tuo kustannustehokkuutta.
Avustetun puolesta asioinnin käyttöönottoa seurataan ja kokemuksia kerätään. Asioinnin sujuvuus, valtuutusten määrät sekä asiakas- ja henkilöstökokemus toimivat seurantamittareina.
Avustetun puolesta asioinnin palvelun kohderyhmässä on esimerkiksi haavoittuvassa asemassa olevia asiakkaita, kuten ikääntyneitä, vammaisia, päihde- ja mielenterveysasiakkaita sekä heitä, jotka eivät pysty tai halua itse digitaalisissa palveluissa asioida. Puolesta asioinnin valtuutuksen tekemisen yhteydessä asiointiprosessin sujuvuudesta kerätään palautetta.
Pilotin tavoitteena:
- Digitaalinen asiointi hyvinvointialueella lisääntyy
- Asiakkaalle, jolla ei muuten ole mahdollisuutta tai kyvykkyyttä käyttää digipalveluita, mahdollistuu digipalveluiden käyttö
- Hoidon ja palveluiden laatu paranee, kun asiakkaan luottohenkilöllä on ajantasaiset tiedot sosiaali- ja terveysasioista
- Avustettu valtuuttaminen sujuvoittaa asiointia ja mahdollistaa paremman ja tehokkaamman yhteistyön henkilöstön, asiakkaan ja valtuutetun välillä
- Asiakkaan asioita pystytään hoitamaan myös virka-ajan ulkopuolella