Avustettu puolesta asiointi, Satakunnan hyvinvointialue (RRP,P4,I1)
Digi- ja väestötietoviraston avustetun puolesta asioinnin ( avustettu valtuuttaminen) malli otetaan käyttöön Satakunnan hyvinvointialueella kesäkuussa 2025.
Digitaalinen asiointi lisääntyy yhä enenevässä määrin myös sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa. Samaan aikaan arvioidaan, että digitaalisten palveluiden ulkopuolelle jää noin puoli miljoonaa henkilöä, jotka eivät pysty tai eivät halua itse digitaalisissa palveluissa asioida.
Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019) ja direktiivi (EU) 2016/2102 määrittelee, että digitaalisten palveluiden tulisi olla kaikkien saavutettavissa. Yhdenvertaisuutta tulee pyrkiä edistämään ja poistaa esteitä digitaalisten palveluiden käytöstä.
Eriarvoistumisen ehkäisemiseksi Satakunnan hyvinvointialue ottaa käyttöön avustetun puolesta asioinnin mallin, jonka avulla asiakkaan valtuuttama henkilö voi asioida asiakkaan puolesta esimerkiksi digitaalisissa sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä apteekissa.
Valtuutuksia rekisteröidään Porin ja Rauman alueella, yhteensä kolmessa palvelupisteessä. Ajanvaraus valtuuttamiseen tehdään puhelimitse. Lisäksi voidaan järjestää satunnaisesti niin sanottuja toimipaikkariippumattomia rekisteröintejä eri paikkakunnilla valtuuttamisen edistämiseksi. Valtuudet tallennetaan sovittujen, koulutettujen työntekijöiden toimesta Suomi.fi -valtuuksiin.
Satakunnan hyvinvointialueen strategiassa yhtenä keskeisenä arvona on palvelemme yhdenvertaisesti. Hyvinvointialueen strategisena tavoitteena on myös sähköisten palveluiden käytön lisääntyminen.
Avustetun puolesta asioinnin käyttöönotto mahdollistaa asioinnin sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalisissa palveluissa niillekin asiakkaille, joilla ei ole muuten mahdollisuutta digitaalisten palveluiden käyttöön. Hoitotyön laatu paranee, kun asiakkaan läheiset ovat ajantasaisesti tietoisia hoitosuunnitelmasta, sen muutoksista sekä lääkityksestä. Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstölle jää näin enemmän aikaa itse asiakastyöhön, kun moninkertaiset yhteydenotot vähenevät. Digitaalinen asiointi mahdollistaa nopeamman viestinnän sekä tuo kustannustehokkuutta.
Avustetun puolesta asioinnin käyttöönottoa seurataan ja kokemuksia kerätään pilotoinnin aikana. Asioinnin sujuvuus, valtuutusten määrät sekä asiakas- ja henkilöstökokemus toimivat seurantamittareina.
Avustetun puolesta asioinnin palvelun kohderyhmässä on esimerkiksi haavoittuvassa asemassa olevia asiakkaita, kuten ikääntyneitä, vammaisia, päihde- ja mielenterveysasiakkaita sekä heitä, jotka eivät pysty tai halua itse digitaalisissa palveluissa asioida. Puolesta asioinnin valtuutuksen tekemisen yhteydessä asiointiprosessin sujuvuudesta kerätään palautetta.
Pilotin tavoitteena:
- Digitaalinen asiointi hyvinvointialueella lisääntyy
- Asiakkaalle, jolla ei muuten ole mahdollisuutta käyttää digipalveluita, mahdollistuu digipalveluiden käyttö
- Hoidon ja palveluiden laatu paranee, kun asiakkaan luottohenkilöllä on ajantasaiset tiedot sosiaali- ja terveysasioista
- Avustettu valtuuttaminen sujuvoittaa asiointia ja mahdollistaa paremman ja tehokkaamman yhteistyön henkilöstön, asiakkaan ja valtuutetun välillä
- Asiakkaan asioita pystytään hoitamaan myös virka-ajan ulkopuolella